Ja, maar bij een lager toerental heb je minder koelwatercirculatie en dus minder koelvermogen!
PFFFFFF
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Ds 23 IE met hydr.bak heeft maar 4 versnellingen, en draait dus langer hogere toeren op de snelweg. Dus wordt de olie warm. Een 5 bak heeft een extra versnelling, en draait dus minder toeren bij gelijke snelheid van de 4 bak. Dus wordt de olie minder heet.
Om die reden heeft een hydr. bak dus wel een oliekoeler en een 5 bak niet. 120km/h met een hydr. 4 bak is 3500 toeren, met een 5 bak slechts 3000. Een 5 bak draait volgas ook geen 6000 toeren, een 4 bak wel.
Ik heb het verschil van olietemperatuur wel eens gemeten, en de olie van een 4 bak zonder koeler wordt dus gewoon 140!! graden bij constant 160, met koeler slechts 110 graden. Overigens gaat goede olie pas koken bij 180 graden…
Een DS IE met 5 bak, zonder koeler constant 180-190, olietemp 130 graden!
Wij hebben dit jaren geleden eens uitgezocht bij het bouwen van een DS voor de “citronpresse rally”..
Gesnapt??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds23man schreef:Ja, maar bij een lager toerental heb je minder koelwatercirculatie en dus minder koelvermogen!
PFFFFFFGRG
dat gaat dus echt niet op!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gelul in de ruimte, ik ben zelf machinist, olietemparatuur is alleen afhankelijk van de belasting en niet van het toerental ( tenzij je het toerental opvoerd naar 10 duizenden toeren). Daarom zie je op motoren die een hogere specifieke pk/l verhouding hebben een oliekoeler, bijv CX GTI geen koeler, GTI Turbo wel koeler. De zuigers worden vnl door de smeerolie gekoeld en niet door het koelwater.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds23man schreef:/CX GTI geen koeler, GTI Turbo wel koeler
Cx GTI, zonder turbo heeft wel een koeler, namelijk een warmte wisselaar tussen het olie filter, net als bij de Turbo!
En, de turbo heeft ook geen externe olie/lucht koeler..
maar goed, da’s off topic..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb het even opgezocht, heb werkplaatsboek CX, GTI heeft inderdaad koeler. Maar dat neemt niet weg dat 500 toeren verschil een koeler rechtvaardigd. Je zou kunnen redeneren dat de Hydr, omdat hij meer toeren draait en het zelfde koelsysteem heeft als de 5 bak, een grotere koelcapaciteit heeft en daarom minder een oliekoeler nodig heeft dan de 5 bak. Het komt er waarschijnlijk op neer dat Citroen niet de moeite en de kosten heeft willen nemen om een oliekoeler voor de radiateur te plaatsen met alle slangen van dien.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ds23man schreef:Heb het even opgezocht, heb werkplaatsboek CX, GTI heeft inderdaad koeler. Maar dat neemt niet weg dat 500 toeren verschil een koeler rechtvaardigd. Je zou kunnen redeneren dat de Hydr, omdat hij meer toeren draait en het zelfde koelsysteem heeft als de 5 bak, een grotere koelcapaciteit heeft en daarom minder een oliekoeler nodig heeft dan de 5 bak. Het komt er waarschijnlijk op neer dat Citroen niet de moeite en de kosten heeft willen nemen om een oliekoeler voor de radiateur te plaatsen met alle slangen van dien.
GRG
Dat vind ik dan weer onzin. De SM had in 1970 al wel een oliekoeler met wel 6 meter slangen eraan!
Verder meer toeren is meer beweging per tijds eenheid dus meer wrijving per tiijdseenheid dus meer warmte opbouw. Als een motor meer toeren maakt wordt ie heter. Misschien bij een diesel locomotief niet maar bij een oude auto wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoho, Scheepswerktuigkundige en walmachinist. 500 toeren meer uitgaande van max vermogenspunt bij 5000 toeren is 10% en die 10% merk je echt niet in je olietemparatuur een verhoging met 100% wel. Kijk maar eens naar de oude golf dieselblokjes(1.6) de turboversie kreeg cilinderkoeling dmv spuitmondjes die onder tegen de zuigers spuiten. Puur en alleen de extra warmte af te voeren.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
waterman schreef:
Ik heb het verschil van olietemperatuur wel eens gemeten, en de olie van een 4 bak zonder koeler wordt dus gewoon 140!! graden bij constant 160, met koeler slechts 110 graden. Overigens gaat goede olie pas koken bij 180 graden…
Mijn vraag, 7 jaar later (?): wanneer is de smerende werking weg? Als olie volgens mij regelmatig die extreme temperaturen moet doorstaan dan “slijt” ze harder. Of heb ik dat verkeerd.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat heb je goed. Maar 130 graden is voor een huidige olie geen enkel probleem!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Doel je dan op bv Kroon olie? Hoe zit het dan met de olie van de Action of de Aldi?












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de goedkope aldi olie is gecentrifugeerde oude olie die van nieuwe additieven is voorzien. Gebruik een goede merk olie als Kroon of Castrol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe zit dat dan nog met merken zoals Shell en Total?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is gewoon prima spul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
En hoe zit het met MPM zoals o.a. door De Graaf word geleverd?
Gr Bjorn