DiRaVi inbouwen
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 20 oktober 2005 03:42 PM

Mijn CX 2000 pallas van juni ‘76 heeft geen diravi. Dit is uiteraard een groot gemis. Hoewel je zonder stuurbekrachtiging uiteraard een nog groter ‘slagschip’ gevoel krijgt als je hem door kleine straatjes manoeuvreert.

Maar echt praktisch is het natuurlijk niet. Daarom vraag ik mij af, is het mogelijk om alsnog diravi in te bouwen? Wat zou het behelzen en vooral kosten? In iedergeval een ander type HD pomp dacht ik zo.

Aan de andere kant weet ik niet zeker of ik dit wel zou willen, aangezien de auto nu 100% orgineel is. Maar een beetje brainstormen lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 20 oktober 2005 04:34 PM
  [ # 1 ]

Ik zou er niet aan beginnen, het stuurgedeelte van de diravi zit in het interieur.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6468
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 20 oktober 2005 05:12 PM
  [ # 2 ]

Je bedoelt dat ronde ding recht voor de bestuurder…?  Surprisedops:

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 oktober 2005 05:21 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet hoe het bij de CX zit maar bij de SM zit alles onder de kap. Het stuur loopt via een stang met knie-tjes naar een stuurhuis dat op dat van de DS lijkt…..( maar natuurlijk veel gaver en anders is!)
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 20 oktober 2005 09:20 PM
  [ # 4 ]

Bij de CX zit al het servostuurgedeelte met terugloopregeling direct achter het stuurwiel en loopt er een behoorlijke hydr. leidingbundel door het schutbord heen.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43076
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 oktober 2005 10:17 PM
  [ # 5 ]

De ervaring leert dat het technisch mogelijk is, maar alleen haalbaar is als je een complete en goede sloper hebt van het ZELFDE bouwjaar!

En dan moet je ook heel handig zijn. Vergeet niet dat de Cx op een lopendeband is gebouwd, waarbij eerst een compleet subframe werd gebouwd en dan de koets overheen werd gezet. Dat betekend vaak dat sleutelen niet erg lekker gaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 20 oktober 2005 10:50 PM
  [ # 6 ]

Op zich moet het gewoon te doen zijn, alleen wel met een complete set uit een auto er bij, dus het stuurcommando, het stuurhuis, eventueel de HD pomp, retourleidingen (bundel) en de gewone leidingen.

De onderdelen op zich liggen er zo naast dat valt best mee.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2005 12:34 PM
  [ # 7 ]

Re: DiRaVi inbouwen

NewYor schreef:

Aan de andere kant weet ik niet zeker of ik dit wel zou willen, aangezien de auto nu 100% orgineel is. Maar een beetje brainstormen lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

hoe het allemaal werkt weer ik niet

maar ik vind het niet erg als je het in zou bouwen ondanks je CX nu 100% orgineel is.
ik denk dat op een luxe wagen zoals een CX eigenlijk gewoon stuurbekrachtiging (lees Diravi) hoort te zitten.
het lijkt mij dat die Diravi er toen is afgehaald om de prijs te drukken.

ik denk dat je meer plezier van je CX gaat krijgen met Diravi.
je hoort er in de stad ook gewoon soepeltjes mee te kunnen rijden Smile

suc6 met je keuze Smile

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 26 oktober 2005 01:28 AM
  [ # 8 ]

Tja tja, twijfel… iemand enig idee wat het zou kosten aan onderdelen en tijd?

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 02 november 2005 05:41 PM
  [ # 9 ]

Nog steeds speel ik met de gedachte. Maar de tegenargumenten die ik hier hoor worden niet echt goed onderbouwt.

Waarom een donor auto uit hetzelfde bouwjaar? Ten eerste lijkt me die moeilijk te vinden omdat pas eind ‘76 de DiRaVi standaard werd in de non-prestiges. Ten tweede lijkt het me onwaarschijnlijk dat de DiRaVi iederjaar onderhevig is geweest aan structurele wijzigingen.
Zijn de onderdelen niet gewoon los te krijgen via specialisten en clubs?

Een gedeelte van het systeem bevindt zich in het interieur, meteen achter het stuur. Waarom zou dat de zaak extreem ingewikkeld maken. Is het schutbord zo ondoordringbaar?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2005 06:48 PM
  [ # 10 ]

Je zal een fors gat moeten maken in het schutbord op de juiste plaats.
Met een donor auto van ongeveer het zelfde bouwjaar gaat het makkelijker omdat je dan de onderdelen hebt en middels karton precies de maten en plaats van de gaten kan overnemen.

Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 02 november 2005 07:33 PM
  [ # 11 ]

Dat het makkelijker is om er 1 te hebben kan ik begrijpen. Om er 1 te krijgen is echter niet makkelijk dus hoe onmogelijk het is zonder donor auto is wat ik nader wil onderzoekn.

Profiel  
 
Gepost: 03 november 2005 12:00 AM
  [ # 12 ]

Volgens mij moet het te doen zijn.
De enige echte probleem punten zijn denk ik:
1:past in de stuurtraverse van het mechanish stuur de hydaulische tandreep? is dat niet het geval dan moet je deze ook vervangen en daarna moet deze dan op de juiste plaats gezet worden d.m.v. het speciale Citroën gereedschap.
2:past het Diravi stuurcomando (interieur) in de bevestigingspunten onder het dashboard ?
Zoniet zal je hier moeten de bevestigingspunten van de donor wagen moeten in lassen.

Die donor wagen moet niet van het zelfde bouwjaar zijn het best is wel dat het een smalspoor is maar dit is niet noodzakelijk als je dan maar de smalspoor stuurstangetjes monteert.
Verder zal je een groot deel van je hydraulische circuit moeten overbouwen zoals o.a. de pomp, remaccu en leidingen maar dit is niets om over wakker te liggen, nu weet ik niet of er verschil is in de waterpomp poulie in een CX met en zonder Diravi.

Wat betreft het gat waar het stuurcomando door het schutbord komt, kan het goed zijn dat dit past en het slechtste geval moet je het wat groter maken maar bevestigingsbouten zitten daar niet dus dat kan geen probleem zijn.

Zonder donor auto is het niet onmogelijk maar wel een stuk moeilijker en duurder.

Ik zou het doen je gaat in ieder geval veel meer plezier aan je CX hebben.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2005 11:09 AM
  [ # 13 ]

Er worden toch geregeld redelijk slechte CXen aangeboden voor een paar 100 euri..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 november 2005 08:22 PM
  [ # 14 ]

Heb ik ooit zelf gedaan , ( 1982 denk ik )
van een 2200 Diesel vierbak een 2500 vijfbak met diravi gemaakt .

Was een hele klus , het frame waar je stuurhuis in zit moet ook overgebouwd worden .
Je moet wel een smalspoor donor hebben , de spoorstangen zijn niet hetzelfde .
Binnenin past alles zonder problemen .
Heel het hydrosysteem vooraan moet vervangen worden .

Je hebt ook een extra aftakking op de versnellingsbak nodig , of een kilometerkabelspiltter in verband met de centrifugaal snelheidsregelaar .

Ik zou persoonlijk uitkijken naar een mooi exemplaar waar al een diravi op zit .

Groeten , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 17 november 2005 09:03 PM
  [ # 15 ]

Yo bedankt voor je reactie, je hebt me in een klap van het idee afgeholpen. Het lijkt me niet makkelijk om goedkoop een redelijke smalspoor te vinden en wat jij beschrijft klinkt al heel veeeel werk. Meer dan me leuk lijkt.

Bedankt iedereen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook