3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
mogelijkheden CX V6 automaat
Gepost: 27 oktober 2005 11:13 AM
  [ # 31 ]

Het is dit soort logica waar een mens vrolijk van wordt Laughing

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 oktober 2005 02:34 PM
  [ # 32 ]

Zo simpel is het niet, het subframe van de CX is gewoon extreem groot, vandaar dat ie zo lekker rijdt Exclamation In feite hangt de hele auto aan dit juk. De 4cil hangt in z’n geheel voor dit subframe, en wel naar voren gekanteld, stel je voor dat de achterste cilinderbank van een V motor op die plek ligt, met de krukas op de oude plek, dan moet dus de voorste cilinderbank onder een hoek van 60 of zelfs 90 graden liggen, naar voren.

Bij de PRV motor betekent dit dat de voorste cilinderbank naar voren en naar beneden Exclamation  komt te steken, niet echt praktisch, behalve als je van plan bent continu in de hoogste stand te gaan rijden. Maar ook de ES9J4 (60 graden) zou met de voorste cilinderbank te ver naar voren steken, als het al past dan blijft de vraag of smering e.d., toegerust zijn om onder zo’n extreme hoek te werken. Een moderne motor met (dubbele) bovenliggende nokkenassen en variable aanzuiging is ook veel hoger dan een oud ontwerp.

De CX was inderdaad ook ontworpen met de gedachte van een Wankel, de GZ (of GS birotor) heeft praktisch hetzelfde subframe als de CX, vreemd genoeg hangt die wankel, net als de 4cil uit de CX, dwars. Je zou denken dat het makkelijker was om de wankel op de plaats te gooien van
de boxer4, in de lengterichting dus. Maar die birotor was zo zwaar dat hij beter aan zo’n stijf subframe kon hangen. De CX had overigens een 160-200pk 3schijfswankel moeten krijgen.

Zoals al gezegd de R25 (en v960) hebben de V6 motor in lengterichting.
De Xm/p605 heeft een plat,open subframe met McPhersons, net als de bijv. de C5, maar ook de s9000/thema/164/croma, waarin zelfs een V8 dwars past. De Safrane is ook zo makkelijk, daarin past een 4cil een 5-in-lijn en een V6 (biturbo Shocked ).

De vraag blijft waarom een V6 in de CX? ok een V6 loopt wat mooier en klint mooier dan een standaard 4cil, maar met wat uitlaat tuning, kan je hier wel wat aan doen.

Als de vibraties van de 4cil echt storen kun je ook kijken naar de 3L 4 cil van de porsche 968, die heeft balansassen. De PRV v6 heeft die ook nodig. Verder ben ik niet zo onder de indruk van de benzine 5cil van volvo, maar de Diesel is wel ok (180pk) al kan je dat ook wel uit een 2.2HDI16v halen.

Tenslotte is er nog de VR6 van VW, die zou misschien passen, maar dat is echt een prutmotor (wel 250pk uit 3.2L in de Cayenne) Als het puur om het vermogen gaat, de CX turbo zit op 168pk, de Xm V6 op 170, da’s niet echt een wereldschokkend verschil.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 27 oktober 2005 03:33 PM
  [ # 33 ]

het is niet zo zeer speciaal om de v6 te doen ,maar meer het idee om het voor elkaar te krijgen, een 168 pk cx kan je zo kopen en dat ligt niet in mijn aard.

Mocht ik er een v6 in proberen te leggen, ga ik zeker voor de laatste met 210 pk, maar ik denk dat t een heidens karwei word met veel de nodige al dan niet kostbare aanpassingen, dus misschein toch uitkijken naar een blok wat in de basis wel makkelijk past.

Of een xantia activa V6 erbij voor het V6 gevoel, maar zoiezo eerst sparen, heb nl. een andere motor gekocht en dat gaat zoals zo vaak gepaard met een grotendeelsdeels lege beurs

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 oktober 2005 04:20 PM
  [ # 34 ]

Hmmm, zijn er trouwens ergens wat tekeningen van hoe ze die 3 schijfs wankel gedacht hadden? Op zich zou de 20b motor van mazda precies zijn wat er dan in moet natuurlijk (uiteraard met turbos Wink).

Maar goed, om het topic verder niet te hijacken, terug naar de V6 oplossing. Ik vraag me echt af of het uberhaupt wel kan. Ik geloof dat het CX blok iets van 30 graden naar voren toe hangt, toch? Met een 60 graden V6 op dezelfde plek ligt de voorste cylinder bank dan dus gewoon helemaal vlak. En dan heb je nog het uitlaatspruitstuk wat bij de CX blokken aan de voorkant zit en bij de V6 nog een keer aan de achterkant er bij moet. Ik denk dat de enige manier die er is om het te doen is het subframe aanpassen. Dat wordt een ingewikkeld klusje, om de stijfheid van dat frame goed op orde te krijgen met een stukje zelfbouw. Niet onmogelijk hoor, maar wel een flinke uitdaging. En wat de RDW er van zegt dat je naar eigen inzicht het subframe hebt omgebouwd is nog maar de vraag.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 oktober 2005 05:47 PM
  [ # 35 ]

Ik heb nog een andere suggestie: 6cilinder Boxer, geen probleem met hoogte, keuze uit water of luchtkoeling. In de 911 hangt’ie achter het achterste subframe, in de Boxster d’rvoor. Je hebt alleen een kroonwiel aandrijving nodig voor het differentieel, of bak (a la Ferrari Mondial T)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2005 06:04 PM
  [ # 36 ]

V6 in CX lijkt me buitengewoon lastig. We hadden een tijdje geleden al de discussie over een 2.1 TD en in principe loop je bij de V6 tegen hetzelfde probleem aan.

Je mist achter het CX blok structureel ruimte vooor de achterste cilinderrij van een V6. Je kan natuurlijk gewoon een XM achtig subframe eronder hangen, mc phersons eronder, maar dat is bijna net zo banaal als bladveren.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar in tegenstelling tot bij een 205 (V6 60 graden blok lijkt veel op XU blok: pnp dus) kom je bij een CX pas echt voor grote constructieve uitdagingen te staan. Komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een compleet nieuwe voortrein moet bouwen. Een 205 V6 komt in feite neer op componenten zoeken uit de grote PSA legobox en dan met wat creativiteit e.e.a erin fietsen (misschien alleen aandrijfasjes op maat laten maken). Bij een CX is er niks compatible met de nieuwe XU en V6 blokken.

Leuke discussie dus, maar volgens mij is het alleen maar te doen voor de echte carrosseriebouweres onder ons. Dan heb ik het nog niet over de RDW. Maar ik denk dat als je het fatsoenlijk aanpakt, dat een RDW fiat nog wel het minst zorgelijke is.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 oktober 2005 08:19 PM
  [ # 37 ]

ik weet niet of het in dit topic wat toevoegd maar pas kwam er ook een topic voorbij waarin een V6.24 in een ZX is geplaatst Smile

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 27 oktober 2005 08:48 PM
  [ # 38 ]

topic heb ik gelezen en die 205 heb ik zelf gepost in dat topic.

Ik geloof niet dat het haalbare kaart is om een v6 op een makkelijke manier in een cx te leggen.
heb vandaag gemeten aan een xantia v6 automaat en ben tot de conclusie gekomen dat ie nooit onder de kap past zodat de assen erin kunnen, radiateur erbij en ook nog zo dat de smeringshuishouding naar behoren functioneerd, zou ook evt. te verhelepne zijn door een dry sump systeem ofzo, maar dan word t een langdurig en kostbaar plan.

Kijk alles kan,  subframe aanpassen gaat zeker wel lukken, maar kost veel tijd en geld en dan de rest nog.
RDW ben ik nog het minst bang voor.

Als met wat aanpassingen de motor iig onder de kap past incl aandrijfassen dan had ik t gedaan, maar ik ga niet de hele cx slopen alleen om er een v6 in te leggen, daar is het me niet ‘speciaal’ genoeg voor.

Dus misschien toch een 2500 T2 ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 oktober 2005 11:57 AM
  [ # 39 ]
PHoskam schreef:

Dus misschien toch een 2500 T2 ?

lijkt me heel goed alternatief Laughing

daar valt ook genoeg vermogen uit te halen, je weet vast wel wie daar meer verstand van heeft Wink

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 30 oktober 2005 02:48 PM
  [ # 40 ]

afgelpen zaterdag met een 24v machine met bak aan het stoeien geweest in het subframe van de pallas sloper, gaat nooit passen, blok kan er wel in zij het te ver voorover, maar de aandrijfassen zijn op die manier ook niet meer te plaatsen zonder verbouwingen aan het subframe.
Helaas, t idee leek me wel mooi.

ga uitkijken naar een gti Turbo volgend voorjaar en daarmee stoeien ala Sans-pareil, of toch een wel passende v6 op de kop tikken.

het lijkt me ten eerst al makkelijker om een project auto te hebben ipv m’n prestige weer te slopen.
Allles wat die stil staat moet ik fietsen lopen, etc. etc.

Maar broeien doet t iig flink.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 oktober 2005 09:41 PM
  [ # 41 ]

Is wel jammer. Is er nog iemand die een 30 graden v6 weet? of toch eens kijken naar het 6 cylinder boxer idee. Ik heb me verder noot verdiept in wat er zoal bestaat aan V6 motoren.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 december 2005 12:23 PM
  [ # 42 ]

Ik was even bij Le Garage gisteren (om even het einde van mijn c15 door te nemen), en toen raakte ik met een paar van de monteurs aan de praat, waaruit bleek dat een paar dit draadje volgde. Zij hadden nog twee “zou kunnen passen” suggesties, namelijk de VR6 motor van volkswagen (die heeft schijnbaar ovale zuigers zodat het blok platter is, en een van de heren was van mening dat ford de kleinste V6 motor maakt die er te vinden is. Wellicht heb je er wat aan..

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 03 december 2005 05:23 PM
  [ # 43 ]

Beide geen optie omdat het een VAG of een Frod product betreft Laughing

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 03 december 2005 05:24 PM
  [ # 44 ]

Maar ff vergeten dan dat de nieuwe Frod diesel motoren ism PSA zijn ontwikkeld dan…

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 december 2005 06:56 PM
  [ # 45 ]

En even vergeten dat Andre Citroen een boel van Henry Ford heeft afgekeken, dat NSU (het latere audi) samen met citroen een fabriek had voor wankelmotoren en dat Citroen een “technology debt” aan VAG erkende voor de turbotechnologie in de CX Gti Turbo (zit zelfs een VAG typeplaatje op zo’n turbo0. Nee, een goeie motor is een goeie motor, en als je echt een V6 in een CX wil hebben, dan moet je zoeken wat past. Dat die duitsers niet begrijpen dat auto’s comfortabel en innovatief behoren te zijn is wat anders…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook