1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Proefrit C6
Amsterdam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-2005

Gepost: 10 november 2005 12:32 AM

Afgelopen weekend kon op 4 november door een aantal genodigden worden proefgereden met de C6. Citroen Nederland had een prachtige locatie uitgezocht, nl kasteel Ophemert bij Tiel. Vanwege de grote belangstelling had men 9 C6 sen moeten inzetten om iedereen te kunnen laten rijden. Het betrof allemaal het topmodel: de C6 Exclusive 6 cylinder benzine in donkergrijs. Het tijdschema was strak. Men vertrok met 3 personen per auto en werd daarbij vergezeld door een medewerker van Citroen Nederland. Er was een parcours uitgezet langs de uiterwaarden en langs een stuk autoweg. Iedereen mocht achter het stuur; de totale rit duurde bijna een uur.
Ondanks het feit dat het nog voor-serie auto’s waren bleek de afwerking perfect. Fraaie lak en keurig hang -en sluitwerk. Werkelijk niets op aan te merken.
De auto zelf lijkt groot, maar blijkt in de praktijk vergelijkbaar met de afmetingen van een C5 Break. De wagen is echter veel lager. Men zit ruim,maar de C5 oogt met name voorin ruimer omdat de C5 hoger is. Achterin heeft men een beetje hetzelfde ruimte gevoel als in de CX Prestige. De stoelen zitten werkelijk fantastisch.
Dan het rijden met de auto. Er is reeds veel over geschreven,doch in de praktijk rijdt de C6 nog veel en veel beter dan ik ooit had kunnen verwachten. De auto stuurt licht en messcherp en is toch zeer handzaam, bijna te vergelijken met een C3. Je vergeet dat je met zo’n grote auto rijdt. Het veerconfort is subliem zonder week te zijn. De C6 is superstabiel. Daarbij blijkt de auto ook nog eens buitengewoon stil te zijn zonder bijvoorbeeld afrolgeluiden van de banden. De V6 is zijdezacht qua loop en reageert zeer snel op het gaspedaal.
Kortom de beste Citroen ooit die zijn prijs ten volle waard is. Het meest opvallend en treffend is echter de prachtige lijn van de auto gekenmerkt door een ingetogen voornaamheid. De Audi A6 die wij inhaalden leek alweer een auto uit een ander tijdperk. Ik ben ervan overtuigd dat als de eerste exemplaren in februari op de weg komen vele potentiele kopers zullen vallen voor het uiterlijk van de C6 en vervolgens zullen ontdekken dat de C6 veel en veel fijner rijdt dan de concurrentie. De prognose van 800 auto’s in 2006 vind ik aan de voorzichtige kant.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 10 november 2005 12:41 AM
  [ # 1 ]

Lovende woorden. Hopelijk deugt de kwaliteit van de productiemodellen ook vanaf dag 1.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 10 november 2005 03:25 PM
  [ # 2 ]

Leuk om eens te horen van een ervaringsdeskundige. Hoe waren de reactie’s van de andere chauffeurs? Waren er serieuze klanten bij?

Gr Martijn

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 10 november 2005 03:36 PM
  [ # 3 ]

mijn garagehouder heeft er ook mee gereden, en die was ook erg te spreken over het comfort van de C6.
een auto die zijn prijs zeker waard was.
ik heb hem gevraagd of de aflezing in de voorruit niet hinderlijk was, en hij vond van niet.
Mijn huisarts (altijd citrofiel geweest) gaat toch een bestellen.ik denk dat ik dan vaak de dokter aan huis moet laten komen Laughing

Profiel  
 
pingu
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-11-2004

Gepost: 10 november 2005 11:11 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de afgelopen maand wel echt de uitersten van het Citroën gamma uitgeprobeerd. Nadat er iemand in een C3 die niet op zat te letten bovenop mijn Xsara knalde heb ik bijna 3 weken in een C1 gereden. Sinds een week heb ik mijn Xsara weer terug en hij ziet er nog beter uit dan voor de aanrijding dus wat dat betreft geen klachten. Vandaag had ik de eer om in de C6 te rijden, locatie was Het Oude Slot in Heemstede. Een geweldige ervaring! Bijna een uur gereden waarvan de 1e helft als passagier en de 2e helft achter het stuur. Ik ben helemaal niet gewend aan grote auto’s en had nog nooit in een automaat gereden maar het reed echt heerlijk! Man, het idee dat je met zo’n auto naar Zuid-Frankrijk of Italië zoeft, dat is pas vakantie…..
Vond het wel een raar idee om in een auto van 75000 euro te rijden. De C6 begint bij 55000, het idee dat je de keus hebt uit 1 hele dikke C6 of 1 standaard (raar woord in dit geval) C6 + 1 C4, of een standaard C6 + 1 C1 voor je vrouw en 1 C1 voor je schoonmoeder haha….

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 10 november 2005 11:20 PM
  [ # 5 ]

klinkt allemaal positief Very Happy Very Happy Very Happy
na het vuurwerk kan je toch gaan proefrijden Very Happy
kan niet wachten Very Happy Very Happy (mee-rijden dan.. ben pas 16 Sad  zal me vader is lief aankijken als het zover is Laughing  Laughing

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 11 november 2005 02:03 PM
  [ # 6 ]

Ook ik was gisteren in Heemstede, alhier een kort verslagje,

alle acht C6-en op het slot zijn uitgevoerd in de kleur Gris Fulminator met zwart interieur, voor zover ik kon zien allemaal met Lounge stoelen, dus geen neerklapbare achterbank (persoonlijk zou ik hiervoor niet kiezen, mijn mountainbike moet ook mee kunnen   Idea  ) Ik had er graag een gezien in Ganache, Rouge Profond, Sable de Lagrune, of zelfs Gris Aluminium, en vooral eentje met een crème interieur, maar helaas. Kentekens van xx-RZ-xx tot xx-SB-xx.

Er waren wel Diesels en benzine versies, ik werd naar een (naar later bleek) benzine versie gestuurd. met mij een Citroën liefhebber die nu noodgedwongen in een Zweedse SUV reed, na o.a. 5x Xm, en een medewerker van Citroën NL. Ik had er op Genève en Frankfurt al in gezeten, maar als je werkelijk gaat rijden kijk je toch iets anders naar de stoelverstelling, het stuur (lekker klein, maar helaas niet elektrisch) en de spiegels (vrij klein, wel aan beide kanten voorzien van een groothoek gedeelte). De breedte voor is net iets groter dan bij de C5, waardoor je op elleboog hoogte noch de deur noch je passagier raakt (voor sommige toepassingen is dat een nadeel Wink )

Het wegloodsen uit het oude slot is geen sinecure in de C6, die is net dat stukje groter, dat het nodig maakt om daar twee keer te steken. De parkeerhulp met display is wel geinig, maar helpt je dan niet echt, dan zou er ook een sensor in de B zuil moeten zitten. Het ritje begint al goed, het slot ligt achter een woonwijk vol drempels, zelfs op lage snelheid pakt de C6 die beter dan mijn C5, en daar kan eigenlijk al geen auto aan tippen. Snel de HUD ingesteld, er zal inderdaad blijken dan je met zo’n ding nooit meer op je dash kijkt, erg leuk, al had ik zelf voor een andere lettertype gekozen.

Op de snelweg blijkt het zicht prima, alhoewel de voorruit iets krapper lijkt dan die op de C5, zijn de A-stijlen minder obstructief. Het zicht door de achterruit is beter dan verwacht (en veel beter dan de Xm) de vleugel heb ik niet omhoog zien komen (niet op gelet ook, niet boven de 135 geweest Rolling Eyes )

Het weggedrag is toch samen met de vormgeving de belangrijkste reden om een C6 aan te schaffen, schat ik. De C6 ligt wonderbaarlijk op de weg, je hebt het gevoel te zweven zonder de rol, stamp en rijsbewegingen die daar vaak bij horen. In het demonstratie filmpje wordt het geheel aangeduid met Sky-Hook/Road-hook, sky-hook is een conti merknaam, voor het variabele dempingssysteem dat o.a op de s60R en de Maserati coupé zit. Volgens de weebsite van conti zijn ze bezig met road-hook. Het verhaal eromheen is vooral veel marketing en weinig techniek, dus dat nodigt uit tot nog wat meer onderzoek van mijn kant.

Voor chauffeurs die geen grote Citroenen gewend zijn zal daarbij het stuurgevoel flink wennen zijn, je moet de auto vertrouwen (de C6 geeft je dat vertrouwen ook) en niet verwachten veel terugkoppeling te krijgen vanuit het stuur. Het gevoel is, een beetje zoals met DiRaVi, vrij kunstmatig. Veel scherper dan op een Xm, zelfs een met DiRaVi en tegelijk veel lichter dan een C5. Ik vond het erg plezierig.

Waar ik persoonlijk minder snel aan kon wennen was de motor-bak combinatie. Het is een zelf-lerend systeem, dus het kan zich in 20min niet aan mijn rijstijl aanpassen, het helpt ook niet dat ik toch al wat anders moest rijden, dan ik normaal doe, omdat ik twee passagiers had die ik niet de stuipen op het lijf wilde jagen. Daarbij kende ik de omgeving niet. Daarom heb ik ook niet gebruik gemaakt van de ‘tiptronic’-bediening van de 6bak. Het gevolg hiervan was toch een wat weeïg, zompig gevoel tussen gaspedaal en acceleratie. Een sport-instelling op de elektronische gasklep-bediening zou niet misstaan.

Snel was het wel, maar niet instantaan snel, zoals bij mijn Hdi, je wordt in ieder geval niet in je stoel gedrukt. Het was voor mij misschien beter geweest om de V6HDI te rijden. In ieder geval zou ik met de V6 benzine een handbak prefereren. De Xm met 194pk, 5bak en ~1500kg hangt aanzienlijk beter aan het gaspedaal. Ik zou 2 weken met een C6 moeten rijden om dit beter te kunnen testen en dan ook flink wat kilometers in Duitsland maken met 190km/h en meer.

Al met al een leuk introductie ritje, dat smaakt naar meer. Met wat meer tijd, kan ik ook nog die zaken checken die waar ik nu niet aan toe gekomen ben. Het programma was toch vrij druk, een klein half uurtje is zo voorbij, dus ik heb niet gespeeld met de spoiler, het Hydractive/AMVAR of de sat-nav in de HUD, wel de elektrische parkeerrem gebruikt. (dat wil zeggen mijn passagier drukte hem nietsvermoedend in, voordat we wegreden Laughing ) Het soft-diffusion airco systeem werkt inderdaad op de achtergrond. De cruisecontrol lay-out van mijn C5 prefereer ik boven deze, de toesten op het stuur hadden ze beter voor de tip-tronic of het Hydractive kunnen gebruiken. Blijkbaar rijd ik zo netjes dat het AFIL mij niet heeft hoeven waarschuwen, mijn mederijder trapte er wel in.  Razz

Na het rijden ben ik nog even blijven hangen op het fort, o.a om even met Erik Verhaest (dir. PR Citroën NL) te spreken, die verzekerde mij dat er geen V8 komt, wel nog een grotere sterkere V6 (250~260pk) en de nieuwe 4cilinder 2.2HDi biturbo (DW12B) met 170pk. Er waren diverse mesnsen daar druk bezig met het uitzoeken van een kleur om de bestelling ter plekke rond te maken. Na deze VIP introductie gaan deze C6 even in de kast, de eerste week van december kunnen we volledige autotesten in de Nederlandse bladen verwachten.

Verder was er nog wat vertier in de vorm van een kok die allerlei hors d’oeuvres klaarmaakte en wat standjes, met wijn, kleding etc. Ik wilde uiteraard ook mijn verzameling informatie uitbreiden, maar dat viel tegen, de folders had ik of al thuisgestuurd gekregen of op de IAA gehaald. Je kreeg ook geen C6 paraplu of 1:87 modelletje mee, wel een klassiek blocnote, maar zonder C6 logo…en een foto van jezelf bij de C6. Cool

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 11 november 2005 02:45 PM
  [ # 7 ]

Helder verhaal.
Ik neem aan dat HUD de projectie van gegevens in je voorruit is?
Waar staan deze letters voor?
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat cruisecontrol met toetsen op het stuur wat lastiger te bedienen is dan een handeltje links op de stuur kolom. Met een hendeltje kan je waarschijnlijk net iets sneller reageren.

Profiel  
 
pingu
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-11-2004

Gepost: 11 november 2005 02:51 PM
  [ # 8 ]

HUD=Head Up Display

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 11 november 2005 03:12 PM
  [ # 9 ]

yup, maar goed dat ik niet de Franse afkorting gebruikt heb: ATH Wink

Affichage Tête-Haute Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
FRUCTIDOR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-09-2005

Gepost: 11 november 2005 08:05 PM
  [ # 10 ]
eviltwin schreef:

Ook ik was gisteren in Heemstede, alhier een kort verslagje,

alle acht C6-en op het slot zijn uitgevoerd in de kleur Gris Fulminator met zwart interieur, voor zover ik kon zien allemaal met Lounge stoelen, dus geen neerklapbare achterbank (persoonlijk zou ik hiervoor niet kiezen, mijn mountainbike moet ook mee kunnen   Idea  ) Ik had er graag een gezien in Ganache, Rouge Profond, Sable de Lagrune, of zelfs Gris Aluminium, en vooral eentje met een crème interieur, maar helaas. Kentekens van xx-RZ-xx tot xx-SB-xx.

01-RZ-JT
05-RZ-TR
05-SB-BN
06-RZ-JT
33-RZ-TR
54-RZ-HT
60-RZ-HT
80-SB-BL


Op de snelweg blijkt het zicht prima, alhoewel de voorruit iets krapper lijkt dan die op de C5, zijn de A-stijlen minder obstructief. Het zicht door de achterruit is beter dan verwacht (en veel beter dan de Xm) de vleugel heb ik niet omhoog zien komen (niet op gelet ook, niet boven de 135 geweest Rolling Eyes )


Ze kwamen wel omhoog hoor, bij ongeveer 70 p/u, je ziet het
alleen niet in je binnenspiegel, ik zag het bij de C6 die voor me reed.
Bij 135 komt ie inderdaad nog wat verder naar boven.


Na het rijden ben ik nog even blijven hangen op het fort, o.a om even met Erik Verhaest (dir. PR Citroën NL) te spreken, die verzekerde mij dat er geen V8 komt, wel nog een grotere sterkere V6 (250~260pk).

Die komt over ca. 1½ jaar net zoals in 1991 de XM V6-24 kwam.

F

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 november 2005 09:53 PM
  [ # 11 ]

na het lezen van deze verhalen wordt ik steeds nieuwsgieriger Cool

laat hem maar komen naar de showroom Very Happy

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 11 november 2005 11:02 PM
  [ # 12 ]

Ik denk dat ik ook maar een keer een rondje moet gaan rijden. Daarna wil ik gelijk geen XM meer waarschijnlijk. Dat is voorlopig nog ff mijn droomauto die ik wel moeten kunnen betalen. Een C6 zal nog wel minimaal 5 jaar duren ...

Het klinkt voorlopig allemaal erg oke.

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 13 november 2005 01:45 PM
  [ # 13 ]

wat ik me afvroeg: is de C6 stil binnen op de snelweg? Very Happy

Profiel  
 
FRUCTIDOR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-09-2005

Gepost: 13 november 2005 02:40 PM
  [ # 14 ]

wat ik me afvroeg: is de C6 stil binnen op de snelweg?

Ja, dat was opvallend, het wordt degelijk duits, alleen hoor je
de spiegels nog een beetje, maar de zachte motormuziek van de V6
compenseert dat ruimschoots….

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 november 2005 02:55 PM
  [ # 15 ]

Doordat de C6 vanzelf vrij stil is hoor je andere auto’s (en vooral vrachtauto’s) beter, ondanks de gelamineerde zijruiten. Of het echt “class-leading” is, zoals Citroen beweert, moeten metingen uitwijzen. Ik vond het niet opvallend stil, behalve dan de afwezigheid van onderstel- of bandengeluid.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook