voge schreef:en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!
Hehe, jij snapt t
bij 2500 toeren? dan kom ik net lekker op gang!

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mpostma schreef:voge schreef:en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!
Hehe, jij snapt t
Bergaf zeker?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!
Tsja, je zult wel moeten om die 2CV op gang te houden, he?
winnetou schreef:schakel altijd op onder rond de 2000 t/min in de lagere versnellingen en geef dan ook een lekker portie gas, pedaal ongeveer 3/4 ingetrapt.
Dan zit je turbo er min of meer voor jan l$l op, want die doet nog bijna niks onder de 2000 toeren! Ik ben serieus de mening toegedaan dat je de diesels een beetje op toeren moet houden. Niet altijd doortrekken, maar niet altijd laag in toeren houden.
Wat je zegt over anticiperen en snelheid houden, daar ben ik helemaal voor. Kinetische energie moet je niet weggooien, maar zoveel mogelijk vasthouden. Zo min mogelijk hoeven remmen dus (en dan toch vlot door kunnen rijden).

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:
Dan zit je turbo er min of meer voor jan l$l op, want die doet nog bijna niks onder de 2000 toeren! Ik ben serieus de mening toegedaan dat je de diesels een beetje op toeren moet houden. Niet altijd doortrekken, maar niet altijd laag in toeren houden.
Heb je op zich gelijk in, maar alleen in situaties waarin je daadwerkelijk van het volle vermogen/ koppel gebruik wil maken. In dat geval kan het toerental inderdaad beter boven de 2000 t/min worden gehouden. Maar in normale dagelijkse situaties waarin je niet de maximale power nodig hebt voldoet het vroege opschakelen prima. Ik scoor er regelmatig 1: 19 mee, regelmatig nog wel beter ook. En ik heb niet het idee dat de motor het niet lekker vindt, zolang het toerental maar niet onder de 1400 t/min komt, dat hou ik dan ook als absolute ondergrens aan voor het behoud van mijn lagers.
Een BX dient ook goed als verhuiswagen trouwens.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
winnetou schreef:voge schreef:en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!
![]()
![]()
Dan kun je nog zoveel schakelen, dat is totaal kansloos hoor!

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:winnetou schreef:voge schreef:en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!
![]()
![]()
Dan kun je nog zoveel schakelen, dat is totaal kansloos hoor!
Maar wel leuk, zo’n scheurende eend!! :fijnsturen
Goed, weer eens on-topic.
De TZD was ziekjes…. er lag een plasje op de grond bij het wegrijden vanmorgen. Het plek waar het druppelde was precies zoals ooit bij mijn BX 19 GT. Dat was toen lekkage aan de waterpomp.
Nee hè, niet wéér een waterpomp
Meteen naar Citroëngarage Van Beers in Hilversum gereden. Die constateerde echter dat het de elektrostop op de Lucas-dieselpomp was die lekte. Die hadden ze echter niet in huis, dus zijn ze ‘m gaan halen bij Citroën Hilversum.
Eind goed al goed; ik kon 3 uur later de BX weer ophalen.
Maar wat kost zo’n elektrostop een boel geld zeg
€ 99.66 voor’een stukje metaal van 3 cm lengte
Hier is te zien hoe de nieuwe elektrostop eruit ziet:
Volgend probleem dient zich al weer aan bij de BX: de krukaspoelie zit scheef, waardoor de dynamoriem wat heen en weer trilt.
Nu blijkt zo’n krukaspoelie dus los te halen zijn van de krukas (ja, wist ik veel ). Kan iemand mij vertellen hoeveel werk dit is? En waar kan ik hiervan een beschrijving vinden?
Ami 8 Club (1970)
XBXG schreef:Goed, weer eens on-topic.
De TZD was ziekjes…. er lag een plasje op de grond bij het wegrijden vanmorgen. Het plek waar het druppelde was precies zoals ooit bij mijn BX 19 GT. Dat was toen lekkage aan de waterpomp.
![]()
Nee hè, niet wéér een waterpomp
![]()
![]()
![]()
Meteen naar Citroëngarage Van Beers in Hilversum gereden. Die constateerde echter dat het de elektrostop op de Lucas-dieselpomp was die lekte. Die hadden ze echter niet in huis, dus zijn ze ‘m gaan halen bij Citroën Hilversum.
Eind goed al goed; ik kon 3 uur later de BX weer ophalen.
Maar wat kost zo’n elektrostop een boel geld zeg
![]()
€ 99.66 voor’een stukje metaal van 3 cm lengte![]()
Volgend probleem dient zich al weer aan bij de BX: de krukaspoelie zit scheef, waardoor de dynamoriem wat heen en weer trilt.
Nu blijkt zo’n krukaspoelie dus los te halen zijn van de krukas (ja, wist ik veel). Kan iemand mij vertellen hoeveel werk dit is? En waar kan ik hiervan een beschrijving vinden?
Het riemwiel op de krukaspoelie heeft een rubber tussenlaag; is die niet verdroogd of gebroken waardoor de buitenkant van het riemwiel slingert tov de binnenkant die op de krukas zit geschroefd?
Om het riemwiel te vervangen moet je die ene moer in het hart los zien te draaien, na het borgen van de krukas (ook niet onbelangrijk). Maar het ding kán verrotte vast zitten, ook al heeft het in feite helemaal niks te houden. Beetje malle constructie wel als je het mij vraagt. Waarom niet gewoon een of ander loos lullig schroefje…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Het riemwiel op de krukaspoelie heeft een rubber tussenlaag; is die niet verdroogd of gebroken waardoor de buitenkant van het riemwiel slingert tov de binnenkant die op de krukas zit geschroefd?
Rubber tussenlaag? NOoit gezien bij eeen diesel. Wel bijv. bij een 16v. Ik heb nog wel 2 poelies voor je liggen als ik jer er blij mee kan maken. Vervangen is op de brug niet moeilijk.
JE moet wel idd het vliegwiel blokkeren en een ratel of wringijzer verlengen met een flinke pijp.
mpostma schreef:karel schreef:
Rubber tussenlaag? NOoit gezien bij eeen diesel. Wel bijv. bij een 16v. Ik heb nog wel 2 poelies voor je liggen als ik jer er blij mee kan maken. Vervangen is op de brug niet moeilijk.
JE moet wel idd het vliegwiel blokkeren en een ratel of wringijzer verlengen met een flinke pijp.
Ik heb zeker wel interesse in die 2 poelies.
Ik start even een nieuw topic vanwege de nieuwe problemen.
Ami 8 Club (1970)
Ik heb weer wat nieuwe foto’s.
Allereerst zal ik beginnen van natte foto’s van de motor, gevolgd door wat mooiere foto’s van de buitenkant.
Ami 8 Club (1970)
Het blijft toch een uber-mooie wagen Wouter….Als je er ooit nog eens vanaf wil…...
Riempoulie is zo vervangen.
-Dynamo riem ontspannen en eraf halen
-Wagen rechtsvoor opkrikken
-Wiel eraf
-Krukas blokkeren DMV pen door gat achter startmotor (zelfde als met D-riem vervangen)
-Centrale bout poulie los (ik meen dop 23)
-Met kruipolie en het liefst een poulie-trekker d3e poulie demonteren
-Andere poulie erop
-Bout met een likje Loc-tite monteren en vastzetten op 150 Nm.
-Dynamo riem weer plaatsen en spannen (het liefst een nieuwe)
-Wiel monteren
-Wagen laten zakken
-Motor starten en constateren dat het gelukt is
-Kroketje gaan eten.
Ik raad je aan vooral het laatste punt goed in acht te nemen
Test