2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
optrekken met koude motor
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 14 januari 2006 02:21 PM
  [ # 16 ]

Nou daar ben ik het niet mee eens. Water is inderdaad snel warm ja, maar dient slecht als koeling. Metaal is helemaal niet snel warm. En daar gaat het warm rijden verhaal om.

Olie daarin tegen koelt en smeert diverse draaiende delen in je wagen en die olie word opgewarmt door het metaal. Pas als de olie lekker op temperatuur is, is je blok ook lekker op temperatuur.

En het hoe en wat verschil tussen een koude motor en een lekker op temperatuur zijnde motor hoef ik neem ik aan niet meer uitleggen.

Waarom men dan hoofdzakelijk een temp meter op wagens zet is voor de menig autokenner dan ook een raadsel. Wel is het zo dat als de koeling voor je blok wegvalt, het ook snel gedaan is met je blok. Wat dat betreft zou je idd enig schade kunnen voorkomen doordat je tijdig ziet dat het blok warm dreigt te lopen.

Het grootste probleem met water is wel dat het zo tegen kook temperatuur aanligt, okee koelvloeistof kan wat meer hebben dan 100C, maar toch

Olie daarintegen gaat rustig tot 180C. Nou zo warm word je wagen echt niet!

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 januari 2006 02:35 PM
  [ # 17 ]
GoodOldDiesel schreef:

Olie daarintegen gaat rustig tot 180C. Nou zo warm word je wagen echt niet!

Nou, gezien de ontbrandingstemperatuur van zowel diesel als benzine denk ik dat sommige delen toch wel een knap stuk heter worden.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 januari 2006 08:38 PM
  [ # 18 ]

een leuke draad met vele waarheden en vele halve waarheden.

de hedendaagse motoren worden dusdanog gebouwd en getest ,dat het domweg eigenlijk niet uitmaakt of je direct plankgas of geleidelijkaan meer vermogen geeft nagelang de bedrijfsthemperatuur.

lso van jullie kunde en kennis, rijd heden ten dage de gemiddelde motor al dik 2 ton en zoniet nog meer.

los dus of er een meneer mevrouw inzit die nadenkt of hij nu koud of warm is.

welke olie enzo je gebruikt of welke koelvloeistof, je rijstijl enz enz enz, alles zal inderdaad uiteindelijk invloed hebben op de totale levensduur.
maar botweg geredeneerd, wie rijd er nu meer dan 80,000 km met 1 auto?

dat zijn er maar weinigen onder ons hoor.
de meeste houden het na 50,000 km voor gezien.

en dan nog worden heden steeds auto’s ver over de 2 K aangeboden.


we rijden niet met een F1 of een Veyron, of een Mclaren F1,,, joh houd op met naar die graden op je meters te kijken…

vertrek smorgens gewoon met wat beleid, en geef nagelang meer gas zoals je zelf je er prettig bij voeld, de rest moet je vergeten want het maakt echt marginaal uit, oftewel nagenoeg niks, op de totale levensduur van de auto.
daar word hij immers op gebouwd en getest.

voorbeeld?
Daf heeft een precold run programma voor de motor en de bak.
dit beperkt het toerental en max vermogen, het programma schakeld zich uit als de KOELVLOEISTOF 65 graden meet, en laat de motor dan op VOLLAST draaien, vanwege het positive effect van sneller warm draaien !!..

mvgr wupke:die dus zegt, met beleid gas geven de 1e 2 km, dan normaal rijden en niet zeuren !!.. Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 januari 2006 10:11 PM
  [ # 19 ]

Ach, gelijk na het starten volgas wegrijden staat ook een beetje lomp. Ik rijdt eerst een heel klein stukje rustig…en daarna kan ik trappen…
Ongeveer na een kleine minuut stationair draaien zie ik al de water temp. op 60 staan…eventjes doorrijden en mijn olietemp meter komt ook in beweging…blijf ik constant rusitg rijden dan lijkt het alsof de meter stuk is..zelfs na 70km..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 januari 2006 10:13 PM
  [ # 20 ]

awel wupke verleden jaar dus een nieuwe Honda gekocht voor mijn madam, die heeft helemaal geen temperatuur meter maar enkel een lampje dat blauw brand al de motor koud is (nu is dat een km of 3-4, in de zomer gaat het veel sneller natuurlijk)

er staat in het boekje van niet te hard gas te geven zolang het lampje blauw brand
garagist vertelde het ook al : eens lampje uit is is de motor warm genoeg om door te trekken

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 januari 2006 06:07 PM
  [ # 21 ]

ik begrijp hieruit dat ik met mijn Xsara uit 2001 bij een watertemp van 70 - 75 graden dus gewoon vol door kan trekken??

bij welke auto’s moet je dan nog wel oppassen en het blok helemaal warm rijden?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 januari 2006 12:40 AM
  [ # 22 ]
arjan_verkade schreef:

ik begrijp hieruit dat ik met mijn Xsara uit 2001 bij een watertemp van 70 - 75 graden dus gewoon vol door kan trekken??

bij welke auto’s moet je dan nog wel oppassen en het blok helemaal warm rijden?


turbo zeker maar ik denk dat je vooral warm moet rijden als je echt veel van je motor gaat vragen

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 januari 2006 12:44 AM
  [ # 23 ]

Vaak wordt de fout gemaakt dat als de watertemp hoog genoeg is je kan gaan planken…echter betekent dat niet dat je olie ook op temperatuur is.
Olie is veel dikker dan water en duurt dus ook veel langer om op te warmen…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 22 januari 2006 09:46 AM
  [ # 24 ]
Simpele Ziel schreef:

Olie is veel dikker dan water en duurt dus ook veel langer om op te warmen…

HO
STOP


Dikte (ofwel viscositeit) heeft helemaal niets met snelheid van opwarmen (damn, kan even niet op de naam komen) te maken, hoewel de viscositeit wel afhankelijk is van de temperatuur.


Maar water warm je inderdaad sneller op dan olie.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 januari 2006 01:49 PM
  [ # 25 ]

nog meer onzin…olie heeft een lagere warmtecapaciteit en wordt door z’n relatief viscociteit vanzelf warm bij het pompen door alle kleine leidingen in je blok. Het water (koelvloeisof) heeft een hele lage viscociteit en een hele hoge warmtecapaciteit en wordt alleen indirect (soms via oliewarmtewisselaar of via het metalen blok) wordt verwarmt.

Bij mij zit er een olietemp meter en een watertemp meter op, de olietemp meter gaat iets langzamer naar de middenstand dan het water, maar de middenstand van de olie is ~130C die van het water ~85C.  Exclamation

Overigens, zolang als het blok niet warm is zorgt de thermostaat ervoor dat alleen een klein gedeelte van het koelwater meedoet, terwijl wel de volle bak olie opgewarmt moet worden.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 22 januari 2006 02:16 PM
  [ # 26 ]

130 graden olie temp?? Is dat niet een beetje veel voor de ‘middenstand’? Ik red 130 graden alleen richting volgas.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 januari 2006 03:00 PM
  [ # 27 ]
rb schreef:

130 graden olie temp?? Is dat niet een beetje veel voor de ‘middenstand’? Ik red 130 graden alleen richting volgas.

Je hebt gelijk, bij lang kruisen op hoge sneheid kom je daar pas aan.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 januari 2006 03:08 PM
  [ # 28 ]

ik kna niet eens zien hoeveel toeren ik maak laat staan olie temp Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 januari 2006 03:19 PM
  [ # 29 ]
McDean schreef:

ik kna niet eens zien hoeveel toeren ik maak laat staan olie temp Laughing

Mijn olie word amper warm en dat terwijl dat mijn water temp wel gelijk meestijgt..

Maargoed, het is duidelijk, met warme olie mag je raggen Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 februari 2006 04:46 PM
  [ # 30 ]

De enige reden die ik kan bedenken om rustig warm te rijden wat betreft olie is de smeereigenschappen. Koude olie is dikker, zal daarom wat moeilijker door de oliekanalen lopen, waardoor de smering niet optimaal is. Nu loopt dat op zich ook wel los (zolang er maar gesmeerd wordt), maar de oliedruk loopt flink op als je met een koude motor lekker op het gas trapt. Maar zodra de koelvloeistof op een graadje of 90 staat moet er geen probleem zijn, tenzij je extreme prestaties gaat vragen van de motor. Maar dan hebben we al niet meer over normaal dagelijks rijgedrag, maar over circuitracen en zo.

Kortom, ik zou niet te veel malen om de olietemperatuur, zolang je het de eerste kilometers maar rustig aan doet, zoals Wupke ook al aangaf. En een olietemperatuurmeter is vooral erg leuk (ben een metertjesfetisjist Twisted Evil ), maar lang niet zo nuttig als een kvs-temperatuurmeter.  Wink

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook