Weet iemand of er eenvoudige ingrepen bestaan om het windgeruis langs de ramen (CX s1) te verminderen. En zijn er nog meer tips om geruis tegen te gaan?
Re: windgeruis
moyen-achat schreef:Weet iemand of er eenvoudige ingrepen bestaan om het windgeruis langs de ramen (CX s1) te verminderen. En zijn er nog meer tips om geruis tegen te gaan?
deuren afstellen en eventueel andere rubbers of wat langzamer rijden








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Wat de garages vroeger eden was de deuren iets verbuigen.
Raam naar beneden en met ee grote balk de frames iets krommer plaatsen.
mvg


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Of de regengoot op de A-stijl wegplamuren…
Schijn te werken. Bij deze Break is het gedaan:
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Of de regengoot op de A-stijl wegplamuren…
Schijn te werken. Bij deze Break is het gedaan:
Hé !!! Da’s onze “Witje” !!!
Kortom, Ernst was op de Veerbollenparty….
Maar inderdaad, op onze 25 RD Break zijn wat aanpassingen gedaan door de eerste eigenaar waaronder het veranderen van de regengoot.
De goot is totaan de dakrand min of meer dichtgelast met een mooie aerodynamisch vormgegeven dikke rand waardoor er minder luchtwervelingen ontstaan op hogere snelheden.
Vergeleken met onze 25 GTi is het echt een verschil.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik had al het vermoeden dat je hier ook rondzweeft hihi.
Hé !!! Da’s onze “Witje” !!!
Kortom, Ernst was op de Veerbollenparty….Maar inderdaad, op onze 25 RD Break zijn wat aanpassingen gedaan door de eerste eigenaar waaronder het veranderen van de regengoot.
De goot is totaan de dakrand min of meer dichtgelast met een mooie aerodynamisch vormgegeven dikke rand waardoor er minder luchtwervelingen ontstaan op hogere snelheden.
Vergeleken met onze 25 GTi is het echt een verschil.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
In La CX en Route staat een artikel van Aart (le Baron 2) over het ombouwen van een interieur naar lederuitvoering. Tevens beschrijft hij het isoleren van het interieur.
Helpt dit daadwerkelijk om motorgeluid etc. uit het interieur te weren?
Vanuit de bouw weet ik dat naisoleren bij woningen erg gevaarlijk kan zijn ivm inwendige condensatie. Iemand ervaring met CX-en wat dit betreft?
moyen-achat schreef:In La CX en Route staat een artikel van Aart (le Baron 2) over het ombouwen van een interieur naar lederuitvoering. Tevens beschrijft hij het isoleren van het interieur.
Helpt dit daadwerkelijk om motorgeluid etc. uit het interieur te weren?
Vanuit de bouw weet ik dat naisoleren bij woningen erg gevaarlijk kan zijn ivm inwendige condensatie. Iemand ervaring met CX-en wat dit betreft?
ik denk dat dat wel meevalt, want het is toch al een ijzeren pannetje, en daar zijn de weersinvloeden (warmte, koude) altijd extreem.
die vochtproblemen bij huizen komen dan doordat alle kieren dichtgemaakt worden, en het huis niet meer ventileert. ook komt het dauwpunt dan anders te liggen. in die zin zal dat bij een auto niet snel optreden omdat dat die tijdens het rijden zowiezo ventileert, en ook gewoon de buitentemperatuur aanneemt als ie een nacht stilstaat. en dan verschuift het dauwpunt weer buiten de konstruktie. wel opletten dat je geen lekgootjes of gaatjes dichtpropt of zo.
aan de andere kant moet je weer wel zorgen dat er geen gaten meer zitten in de isolatie tussen de kompartimenten (of tussen binnen en buiten): een gaatje zorgt er meteen voor dat je werk teniet gedaan wordt. geluid is wat dat betreft meedogenlozer dan warmte
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
http://home.earthlink.net/~jhleung/Citroen/
een leuke site van een amerikaan die oa trx velgen heeft verbouwd zodat ie er gewone banden op kan zetten. En… de auto volledig heeft geisoleerd met dynamat, een produkt dat gebruikt wordt bij de inbouw van hoog vermogen luidsprekers, en ook meteen het motor/rijgeluid dempt. Nou zijn er goedkopere produkten als dynamat, maar het gaat om t idee…
robbie25cx schreef:http://home.earthlink.net/~jhleung/Citroen/
een leuke site van een amerikaan die oa trx velgen heeft verbouwd zodat ie er gewone banden op kan zetten. En… de auto volledig heeft geisoleerd met dynamat, een produkt dat gebruikt wordt bij de inbouw van hoog vermogen luidsprekers, en ook meteen het motor/rijgeluid dempt. Nou zijn er goedkopere produkten als dynamat, maar het gaat om t idee…
Dynamat is wel iets meer dan isolatiemateriaal voor luidsprekers!
Het bedrijf Dynamat heeft een hele lijn geluidsisolatieprodukten voor verschillende toepassingen, waaronder auto’s.
Het spul is inderdaad erg duur, maar het wordt dan ook gebruikt voor geluidsisolatie in bijvoorbeeld hele dure auto’s. Het is gewoon het beste spul dat er bestaat. In de speciale auto uitvoering is het gewoon plakbaar rechtstreeks op de carrosserie en uiterst plooibaar zodat er geen gaten in de isolatie ontstaan. Het is bestand tegen extreme temperatuurwisselingen en heeft werkelijk verbazende dempingskarakteristieken.
Er bestaat een importeur van in nederland dus je moet het kunnen kopen, gebruik ervan is echter eigenlijk alleen aan te raden als je het complete interieur van een auto stript en’m in z’n geheel bekleed, evenals de gehele motorkap en de binnenzijde van de deuren.
Bedenk wel dat het (evenals bitumenmateriaal) erg zwaar is, dus voor een hele auto plak je zomaar 100 kilo in een interieur.
2Black schreef:robbie25cx schreef:Dynamat is wel iets meer dan isolatiemateriaal voor luidsprekers!
Het bedrijf Dynamat heeft een hele lijn geluidsisolatieprodukten voor verschillende toepassingen, waaronder auto’s.
Het spul is inderdaad erg duur, maar het wordt dan ook gebruikt voor geluidsisolatie in bijvoorbeeld hele dure auto’s. Het is gewoon het beste spul dat er bestaat. In de speciale auto uitvoering is het gewoon plakbaar rechtstreeks op de carrosserie en uiterst plooibaar zodat er geen gaten in de isolatie ontstaan. Het is bestand tegen extreme temperatuurwisselingen en heeft werkelijk verbazende dempingskarakteristieken.
Er bestaat een importeur van in nederland dus je moet het kunnen kopen, gebruik ervan is echter eigenlijk alleen aan te raden als je het complete interieur van een auto stript en’m in z’n geheel bekleed, evenals de gehele motorkap en de binnenzijde van de deuren.
Bedenk wel dat het (evenals bitumenmateriaal) erg zwaar is, dus voor een hele auto plak je zomaar 100 kilo in een interieur.
tuurlijk, ben ik met je eens! Maar het meest bekende is dynamat (voor mij) vanwege de luidsprekers. Bij de autoshop (autoradiospecialist, geen brezan oid) kan je pakketjes krijgen die precies geschikt zijn voor de inbouw van een luidspreker in de deur, waarbij je betere resultaten uit je luidsprekers haalt. Maar, daar ging het niet om, het gaat om het geluid in de auto.
Inderdaad haal je het beste resultaat als je alles doet, maar een goed resultaat is ook iets eenvoudiger te halen. Neem bijvoorbeeld een koektrommel, als je daar een stukje dynamat/dreunplaat/ bitumen oid inplakt is het holle geluid al een stuk meer weg. Een woonkamer zonder gordijnen klinkt ook best wel hol, vanwege de weerkaatsing van de geluiden. Bij een auto wordt er ook op grote stukken plaat een soort dreunplaat geplakt, en dat kan je zelf uitbreiden. Als je in de deuren (of dak)bijvoorbeeld een stuk in het midden plakt, moet je geluid in theorie ook al een stuk beter worden….... Ik heb zelfs ergens gelezen dat een restaurateur een dikke bodyschutz(tectyl) voor de bodem van de auto had gebruikt en daarna het niet eens meer nodig vond om de geluidsisolatie aan te brengenenne…was bij sommig types cx de motorisolatieplaat niet standaard? Misschien eens op de sloop kijken?
citroen1996 schreef:Gewoon stuk aan de bovenkant van het raam doen. Dat doet ook wonderen, en je ziet het niet wanneer het raam dicht is.
simple=pefect
Dit klinkt interessant. Kun je het nog eens toelichten?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Wat nog niet is gemeld: Weet je zeker dat het bij de deuren vandaan komt? Het kan nl goed langs het raam komen. Heeeeel vaak sluit het raam niet 100% netjes meer en zit het scheef in de geleiders. Heeft geloof ik met uitslijten te maken. Moet dit bij de familiale ook eens aanpakken. Kan ook een kapot raamrubber zijn, komt ook nog wel eens voor, maar dat valt wel op lijkt me.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ook een niet helemaal goed sluitend raamrubber zie je niet (goed) maar hoor je absoluut. Nieuw rubber (indien nog te vinden) is dan een oplossing, scheelt echt enorm. Tweedehands rubbers zijn vaak niet zinvol omdat die in de pakweg 20 jaar dat ze op de oorspronkelijke CX hebben gezeten, al helemaal in een (inmiddels) vaste vorm zijn gedrukt. Eventueel kun je een stukje rubber slang in het rubber stoppen, maar een heel nieuw rubber werkt het best.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Hoi,
@moyen,
als ik het mij goed herinner heb jij ook de strips onder aan de deuren weggehaald nietwaar? ivm het tegengaan van roest tch? (zo niet vergeet dan deze post) Daar zal ongetwijfeld ook lawaai onstaan.



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Bij mij hielp het aanpassen/vervangen van de raamgeleidingsrubbers (dus de fluwelige rubbers in het raamframe) heel erg. Dat spul krimpt of slijt, en dan krijg je in de achter-bovenhoek een beetje ruimte, en dus een boel windgeruis. De rubbers eruitgehaald, onder verstek afgesneden en aan elkaar gelijmd. Scheelt!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.