Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmmm…ik heb gistren ook eens een voorzichtige blik geworden in de schotel naar de dradenbrij, maar ondanks een proefdraadje kwam ik er niet echt uit…
Welke draad moet nu naar het relais?
En dit relais, waar dient dat voor?
Ik heb de schakelaar losgenomen en bekeken; wel warm geweest en licht verkleurd, maar niet verbrand.
Wel heb ik een paar veer-belaste lipjes verwisseld, zodat contact nu iets beter is.
Even vol met zuurvrije vaseline drin om het spulletje wat te beschermen en weer gemonteerd.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal, ik heb je foto even gebruikt en daarin een aantal letters en cijfers gezet.
1=stekker dimlichtschakelaar
2=stekker grootlichtschakelaar
3=stekker clignoteurschakelaar
A=voeding schakelaar dimlicht.
Deze heb ik gebruikt om de ‘+’ draad voor het relais af te takken. Dit heb ik gedaan met zo’n aftak connectortje. (Klik je om orignele draad heen, dan nieuw draadje bijsteken en dan klik je het met een soort mesje vast en er is daardoor dan contact met je aftakking)
Volgens mij kun je trouwens ook nog de andere gele draad op stekker 1 gebruiken als ik zo naar het schema in het werkplaatshandboek kijk.
De gemaakte voedingsdraad gaat op aansluiting 30 van het relais met een vlakstekkertje
B=verbinding van grootlichtschakelaar naar dimlicht toe.
Deze moet je dus onderbreken. Deel wat van schakelaar afkomt aansluiten op 86 van relais en deel naar dimlicht toe aansluiten op 87 van relais.
Als laatste zelf een massadraad trekken van aansluiting onder stuurkolom (zoals Evan aangaf) naar aansluiting 85 op relais.
Eerst wilde ik gaan voor de ‘onder de motorkap’ oplossing, maar dan heb je de achterlichten er zoals gezegd niet bij.
Volgens mij heb je ook met de dashboard oplossing de achterlichten er niet bij. Die lopen namelijk mee in het stadslicht. En het stadslicht wordt aangestuurd via één van de grijze draden op de dimlichtschakelaar (stekker 1). Wat dat betreft kun je net zo goed onder de motorkap een aansluiting maken. Ik begrijp dus ook niet waarom de mensen die dit eerder gedaan hebben, dachten dat ze alles meteen meepakken met de dashboard oplossing. In het dashboard is het óf stadslicht + achterlichten óf de dimlichten en dan ga je natuurlijk voor de dimlichten, want die zijn het zwaarst.
En Pascal dat relais bovenin op je tweede foto is van het grootlicht. Dit loopt dus standaard al via een apart relais. En ik gok dat het relais aangestuurd word door beide groene draden op de grootlichtschakelaar (stekker 2)

- ID/DS DSuper
Kèrl bedankt, ik was van plan een foto-how-to te maken, zodat ‘de rest’ er ook wat aan heeft.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Vorig jaar is bij mijn op vakantie de lichtschakelaar doorgebrand. Erg handig in een land waar je continu je licht moet voren (Polen). Afijn, in NL is er een nieuwe schakelaar opgezet en een relais tussen gebouwd. De draad naar de plus is ook nog gezekerd. Omdat electricite niet bepaald mijn favoriet is de volgende vraag. De schakelaar wordt nog steeds warm onder het rijden (lichtloos) Verschillende personen melden dat de schakelaar met relais koud moet blijven. Klopt dat en wat kan er loos zijn. Draden verkeerd aangesloten? Heb ik overigens niet zelf gedaan dus een fout verwacht ik niet. Maar ja, iedereen kan fouten maken. De verlichting functioneert wel goed verder.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

- ID/DS DSuper
Komende zaterdag heb ik weer eens e-i-n-d-e-l-i-j-k tijd, zal er even een ‘how-to’ met fotosjoet van maken,kee?!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
baroen schreef:De schakelaar wordt nog steeds warm onder het rijden (lichtloos) Verschillende personen melden dat de schakelaar met relais koud moet blijven.
Zit je relais dan wel aan de juiste kant van de schakelaar?

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
garagestmarien schreef:baroen schreef:De schakelaar wordt nog steeds warm onder het rijden (lichtloos) Verschillende personen melden dat de schakelaar met relais koud moet blijven.
Zit je relais dan wel aan de juiste kant van de schakelaar?
Hoe bedoel je dat nou? De schakelaar is toch het eindpunt dus kan ie maar aan 1 kant zitten? Of bedoel je de aansluitingen?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je hebt je stroomvoorziening, de schakelaar en je lichten. Waar in dit rijtje zit je relais?

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Vanuit het relais lopen de volgende draden.
1) kabelboom(schakelaar?) —> ————
2) naar +pool 10A gezekerd —> ————- |
|
3) linker & rechterkoplamp gesplitst 2 draden —> |
4) minpool —> —————
Ik hoop dat het schema een beetje overkomt? Nee dus bij plaatsen vernaggelt de opmaak.