Stond ik dinsdagavond in Hoevelaken met mijn schone Prestige krijg ik met geen mogelijkheid beweging in de schakelaar voor het stads/dimlicht. En het was vrij donker te noemen.
Ik heb de behuizing verwijderd en opeens kreeg ik het stadslicht in werking. Niet voldoende voor op de snelweg. Dimlichtstand blijft onbereikbaar.
Gelukkig gaat bij gebruik grootlicht ook dimlicht aan . Vervolgens stekkertjes grootlicht losgemaakt en ik kon toch naar huis.
Thuis gekomen na een heerlijke rit ging na verwijderen behuizing met tegenzin het stadslicht weer uit.
Komt iemand dit bekend voor? Moet ik het volledig demonteren om de oorzaak te vinden? (kruiskopjes & ‘Snappertjes?)
Of zal ik op zoek moeten gaan naar het hele onderdeel (schakelaar)en tot vervanging over moeten gaan?
Wie heeft een antwoord? ALvast dank!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
schakelaar kapot of spelling : vraag anders een aan oldenhage


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, heb begrepen dat een aantal types CX geen relais hebben voor het dimlicht (al het stroom gaat door de schakelaar). Ik weet niet helemaal zeker meer waar ik dat gehoord had hoor en heb het niet nagekeken maar dat zou betekenen dat de boel nog weleens vast wil smelten… andere schakelaar -> tijdelijke oplossing… relais inbouwen -> structurele oplossing .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Die schakelaar is een zwak punt bij de CX, naarmate de auto ouder wordt nemen de overgangsweerstanden toe. Dat resulteert in hogere stromen. De schakelaar is daar niet op berekend en smelt weg. remedie is een relais er tussen plaatsen zodat de schakelaar geen grote stromen hoeft te schakelen.
het zal lastig worden om aan een goede schakelaar te komen, anders gewoon de beol uit elkaar halen en kijken waar wat weggesmolten is en dat herstellen. (en een relais monteren)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ah, dan weet ik gelijk hoe dat verhaal de wereld in is gekomen. Weer wat geleerd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dank zover!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Nogmaals alle dank. Dat relais-tje plaatsen is dat eenvoudig? Kan dit direct achter de schakelaar? Heb je daar voldoende ruimte voor?
Heeft iemand trouwens zo’n schakelaar in de aanbieding? Of heeft iemand een idee wat een redelijke prijs is?
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Eventueel heb ik er nog 1, maar wat voor kleur zoek je?
Voor relais ruimt? als het in de buurt van de koplampen is, dan oke das nooit een probleem.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Remco H. schreef:Nogmaals alle dank. Dat relais-tje plaatsen is dat eenvoudig? Kan dit direct achter de schakelaar? Heb je daar voldoende ruimte voor?
Heeft iemand trouwens zo’n schakelaar in de aanbieding? Of heeft iemand een idee wat een redelijke prijs is?
ik zet de relais altijd onder de schotel van je dash.
daar is leuk plek voor, en ze zijn handig bereikbaar als je er weer een storing hebt.
de aansluitingen staan op het deksel van de relais zelf.
je moet even meten met een multimeter welke stekkers/draden je van je verlichting moet hebben.
en dan kan het op 2 manieren.
1/ de voedingsdraad orgineel (die dus naar je schakelaar gaat) splitsen.
en op het relais bijleggen.
2/een separaat gezekerde + draad vanaf je accu naar de relais leggen.
het schakeldraadje aansluiten vanaf je schakelaar op het relais, en dan de negative draad verbinden met de massa van je auto.
de draad naar de verlichting van je auto op de relais aansluiten en hopla heee prestooo het werkt.
hier enkele tekeningen hoe een relais werkt en het aan gesloten moet worden.
mvgr wupke:


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik zou het relais gewoon onder de motorkap monteren, dicht bij de accu. Monteer je het relais binnen in de auto, moet er ook een voedingsdraad de auto ingetrokken worden. Dat is bij de CX een lastig karwei. Dus relais bij de accu, de draad die normaal je lamp voed, gebruik je nu als stuurdraad voor het relais (aansluiten op 85). vanaf de accu trek je een voedingsdraad naar het relais (aansluiten op 30) en vanaf het relais trek je deze door naar de lamp. dan alleen nog een massadraadje trekken (aansluiten op 86)
voor de veiligheid zou je de plusdraad kunnen zekeren
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er is toch niets mis met de voedingsdraad? Je kan een aftakking maken vòòr de schakelaar, die kan op het schakelaargedeelte van het relais. Aan de andere kant van de schakelaar (in het relais) kan de originele draad komen voor naar je verlichting.
Zo hoef je de minste draden te trekken en pak je gelijk de voor en achterverlichting, met als gevolg dat de originele schakelaar alleen nog maar het vermogen van de relais-spoel door zich heen krijgt.
Dus in het dashboard verwerken lijkt mij het beste…
patje74 schreef:Er is toch niets mis met de voedingsdraad? Je kan een aftakking maken vòòr de schakelaar, die kan op het schakelaargedeelte van het relais. Aan de andere kant van de schakelaar (in het relais) kan de originele draad komen voor naar je verlichting.
Zo hoef je de minste draden te trekken en pak je gelijk de voor en achterverlichting, met als gevolg dat de originele schakelaar alleen nog maar het vermogen van de relais-spoel door zich heen krijgt.
Dus in het dashboard verwerken lijkt mij het beste…
dat is ook wat ik hierboven 2 posts terug. beschrijf..
alleen je kan optioneel een apparte + trekken, in dat geval zou ik wel kiezen voor de methode van Oldenhage.
daarnaast als je de relais in de schotel verwerkt, en er is wat loos, zoek je jezelf niet een breuk,,, er hangen al genoeg relais in je auto, zitten ze direct op de lichtschakelaar, weten de monteurs meteen dat ze van de lampjes zijn.
mvgr wupke:die niet zo van bijhangen van touwtjes is


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zie dan ook niet het voordeel in van het relais onder de kap. Wel nadelen; (veel) meer werk en alleen de koplampen via relais geschakeld.
Voordelen van relais in dash; overzichtelijk bij storing, simpel aan te leggen en zowel voor als achterlichten geschakeld via relais.
Zo zou ik het doen;
oldenhage schreef:Ik zou het relais gewoon onder de motorkap monteren, dicht bij de accu. Monteer je het relais binnen in de auto, moet er ook een voedingsdraad de auto ingetrokken worden. Dat is bij de CX een lastig karwei. Dus relais bij de accu, de draad die normaal je lamp voed, gebruik je nu als stuurdraad voor het relais (aansluiten op 85). vanaf de accu trek je een voedingsdraad naar het relais (aansluiten op 30) en vanaf het relais trek je deze door naar de lamp. dan alleen nog een massadraadje trekken (aansluiten op 86)
voor de veiligheid zou je de plusdraad kunnen zekeren
een heel simpele manier en je hebt geen berg kabel te leggen :thumbsup
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wederom dank voor alle tips en schemaatjes. Ik kan nog even nadenken voor welke methode ik definief kies. . .Vandaag schakelaar los gehaald. Helaas is deze van binnen echt volledig verbrokkeld door de temperatuurverschillen. Dat is hopeloos. Dus ik moet op zoek naar een ander.
verkuilm schreef Geplaatst: 26 Jan 2006 01:40 Onderwerp:
Eventueel heb ik er nog 1, maar wat voor kleur zoek je?
Hallo Verkuilm : Ik zoek een grijze / serie 2.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.