2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
trxke’s GTi Turbo ‘84 - Originele motor met oliedrukprobleem inorde maken…
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 11 april 2006 01:43 AM
  [ # 16 ]

temperatuur

Ik zit met de watertemperatuur, tussen de 78 en 83 graden,olie temp. weet ik niet, ik heb een verkeerde display in m,n gti t ,een van een gti t2 zonder bordcomp.,buitentemp en olietemp geeft ie niet aan.
Als je ver beneden de 78 zit ,dan kan je thermostaat wel eens kapot zijn.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Gepost: 11 april 2006 11:00 PM
  [ # 17 ]

De thermostaat heb ik vervangen door een origineel nieuw exemplaar (identiek aan de gemonteerde) ik denk dat die wel goed is.

Nu zou het goed kunnen dat de thermostaat van het ‘84er blok niet echt meer inorde was en te laat of niet helemaal open ging.

Feit is wanneer de motor stationair loopt en de ventilatoren aanslaan in 1é snelheid je de temperatuurmeter ziet zakken bij de ‘84er motor was dit niet zo en duurde het heel lang voordat de temperatuur zakte.

Volgens mij zit hij ergens rond de 70-75 graden (De wijzer blijft 2 mm van het 80° merkteken op de meter) tijdens het rijden tegen 70-80 maar dit is moeilijk correct af te lezen op het serie 1 dashboard daar zijn de digitale serie 2 metertjes gemakkelijker in.
Als ik stiller ga rijden (bv 50) gaat hij op 80° staan.

De olie temperatuur zit na 10-15km iets boven het 90° merkpunt op de meter bij een snelheid van 70-80 dus dat zit volgens mij wel goed.

Oliedruk zit bij een temperatuur van 90° een tikje onder het eerste stipje voor de 4 dit bij een een toerental van ongeveer 900t.
Dit komt overeen met de waarden van de GTiT2 van sans-pareil Very Happy
Bij een juist gestarte koude motor staat de wijzer bijna op de 8.

Het ziet er dus allemaal goed uit maar na de problemen met het vorige blok hou ik de metertjes argwanend in het oog Confused

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 12 april 2006 10:29 PM
  [ # 18 ]

Heey, fijn om te horen dat de CX weer rijdt:) Is die thermostaat een probleem bij CX’en van 1984? Want dan mag ik dat ook nog wel eens meenemen in het project.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
Gepost: 16 december 2006 08:27 PM
  [ # 19 ]

Update

Na een maand of 8 probleemloos te vliegen met m’n de CX begon hij een week of 2 geleden tijdens een rustige rit bij het rustig opschakelen te schokken!
Bij stevig door trekken deed hij dit niet en ging de CX als een speer, nu was het peil in de benzinetank wel erg laag dus dachten we dat het daar aan lag.
Gaan tanken en verder gereden probleem was blijkbaar van de baan,de week daarop niets meer van dat alhouwel ik soms de indruk had dat hij soms niet goed aanpakte in het rustig opschakelen.

Nu van de week had hij het weer maar niet zo fel,het gebeurt telkens bij het opschakelen of bruusk gas loslaten de motor begint dan fel te schokken en het gaat dan stilaan weer weg als je gas bij geeft Exclamation
Mijn idee is dat de onsteking wegvalt als de motor een bepaalde beweging maakt zoals bij het optrekken…

Ik dacht onmiddelijk aan de stekkers op de bobine omdat ik dergelijk probleem al gehad heb en toen heb kunnen oplossen met de bobinestekkers eens na te zien.
En ja met draaiende motor en gepruts aan de stekkers reageerde de motor hier op, dus heb ik de stekkers nog eens gekontroleerd en terug vast gezet echter zonder resultaat.

Het probleem word steeds erger en het lijkt erop dat het minder is als de motor koud is (echter draaide hij vanmorgen stationair niet altijd gelijkmatig wat nog nooit gebeurd is)

Ik verdenk nu de bobijnen en de kabelboom van de onsteking, die heb ik dan ook maar onmiddelijk besteld.

Zoals altijd graag jullie ervaringen en tips.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 17 december 2006 01:52 AM
  [ # 20 ]

Mijn 25 Gti uit ‘88 had een probleem wat gedeeltelijk wel overeenkomt met wat je beschrijft. Dit bleek uiteindelijk in de bobine te zitten.
De motor ging bij lagere toerentallen, of stationair dan ineens stotteren. Dit gebeurde alleen bij een warme motor. Hij bleek dan op 2 of 3 cilinders te lopen, te controleren door er eens een bougiekabel van de bougie af te trekken, wanneer de motor onregelmatig loopt. Maakt dit geen verschil, dan weet je dat deze cilinder dus niet ‘ontstoken’ wordt en dat het probleem in de bougiekabels, bobine, kabelboom of in de AEI zit. Gaat de motor nog slechter lopen, of slaat hij af dan zit het probleem in de ontsteking van een andere cilinder (ook nog testen) of het probleem zit ergens anders.
Ook de BDP (toerental/onstekingssensor) sensor op het vliegwiel schijnt vaak dit soort problemen te kunnen veroorzaken. Kun je dus ook nog proberen.
Kijk voor alle tips die ik heb gekregen nog even op dit topic:

Profiel  
 
Gepost: 01 januari 2007 08:58 PM
  [ # 21 ]

Ondertussen zijn de nieuwe bobijnen ( originele Citroën vervangset) toegekomen, het betreft bobijnen van het merk Sagem i.p.v. de Delco-Remy’s.
Er zit een plannetje bij hoe je ze moet monteren maar ik heb al langs alle kanten geprobeerd hoe je ze ook draait of keert er zit altijd wel iets in de weg Confused .
Uiteindelijk heb ik wel een manier gevonden om ze deftig te monteren echter zal ik hier het bevestigingsplaatje wat vast zit aan elke bobijn moeten veranderen…
De nieuwe bobijnen moeten er dus nog op.

Ook heb bericht gehad dat Citroën de kabelboom niet meer kan leveren.
Dus heb ik zelf een “nieuwe” gemaakt en deze gemonteerd ook zijn de vliegwiel sensoren vervangen, en hier zit waarschjnlijk het probleem in 1 van deze zit een barstje Exclamation
Na het vervangen van de kabelboom en de sensoren, viel het mij op dat de motor veel rustiger draaide na een koude start Exclamation
Vandaag dan een proefritje gemaakt en niets meer gemerkt (hout vast houden 8-[ )


Voor de rest heb ik dan ook nog een nieuwe oliedruksensor (wijzer) geplaats (de wijzer sloeg heen en weer tot dat de olie goed warm was)
Deze zijn tot mijn verbazing nog gewoon leverbaar bij de automaterialen zaak (dus tegen normale prijzen) echter wel tot einde stock bij Facet Exclamation

LHM + filters en vat gereinigd—> dit was blijkbaar dringend nodig aan de vervuiling te zien en dus heb ik besloten om er maar spoelolie in te doen.
Echter werkte het hydraulisch wel perfekt…

Ik ga nog even afwachten wat hij doet vooraleer ik de nieuwe bobijnen monteer, hopen dat hij het goed blijft doen 8-[

Tijdens de proefrit weer maar eens met de neus op de feiten gedrukt betreffende de slechte grip van TRX’n en nat wegdek ,zo schoof ik na het nemen van een rotonde bijna de weg af door de spinnende wielen in z’n 2 bij het optrekken (en ik vond dat ik niet overdreven veel gas gaf)
Bij droog weer kun je echt heel ver gaan maar bij iets nattigheid…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 januari 2007 09:42 PM
  [ # 22 ]
trxke schreef:

Ondertussen zijn de nieuwe bobijnen ( originele Citroën vervangset) toegekomen, het betreft bobijnen van het merk Sagem i.p.v. de Delco-Remy’s.
Er zit een plannetje bij hoe je ze moet monteren maar ik heb al langs alle kanten geprobeerd hoe je ze ook draait of keert er zit altijd wel iets in de weg Confused .
Uiteindelijk heb ik wel een manier gevonden om ze deftig te monteren echter zal ik hier het bevestigingsplaatje wat vast zit aan elke bobijn moeten veranderen…
De nieuwe bobijnen moeten er dus nog op.

Ook heb bericht gehad dat Citroën de kabelboom niet meer kan leveren.
Dus heb ik zelf een “nieuwe” gemaakt en deze gemonteerd ook zijn de vliegwiel sensoren vervangen, en hier zit waarschjnlijk het probleem in 1 van deze zit een barstje Exclamation
Na het vervangen van de kabelboom en de sensoren, viel het mij op dat de motor veel rustiger draaide na een koude start Exclamation
Vandaag dan een proefritje gemaakt en niets meer gemerkt (hout vast houden 8-[ )


Voor de rest heb ik dan ook nog een nieuwe oliedruksensor (wijzer) geplaats (de wijzer sloeg heen en weer tot dat de olie goed warm was)
Deze zijn tot mijn verbazing nog gewoon leverbaar bij de automaterialen zaak (dus tegen normale prijzen) echter wel tot einde stock bij Facet Exclamation

LHM + filters en vat gereinigd—> dit was blijkbaar dringend nodig aan de vervuiling te zien en dus heb ik besloten om er maar spoelolie in te doen.
Echter werkte het hydraulisch wel perfekt…

Ik ga nog even afwachten wat hij doet vooraleer ik de nieuwe bobijnen monteer, hopen dat hij het goed blijft doen 8-[

Tijdens de proefrit weer maar eens met de neus op de feiten gedrukt betreffende de slechte grip van TRX’n en nat wegdek ,zo schoof ik na het nemen van een rotonde bijna de weg af door de spinnende wielen in z’n 2 bij het optrekken (en ik vond dat ik niet overdreven veel gas gaf)
Bij droog weer kun je echt heel ver gaan maar bij iets nattigheid…

Bon Kris ik ben blij dat het opgelost is ps hoe heb je die kabelboom dan gemaakt?

Tja volgens mij zijn die TRX en alleen maar goed bij droog weer geen enkele fabrikant zou deze nu nog leggen denk ik…in verband met de veiligheid in de winter…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 01 januari 2007 10:10 PM
  [ # 23 ]

Re: Update

trxke schreef:

Na een maand of 8 probleemloos te vliegen met m’n de CX begon hij een week of 2 geleden tijdens een rustige rit bij het rustig opschakelen te schokken!
Bij stevig door trekken deed hij dit niet en ging de CX als een speer, nu was het peil in de benzinetank wel erg laag dus dachten we dat het daar aan lag.
Gaan tanken en verder gereden probleem was blijkbaar van de baan,de week daarop niets meer van dat alhouwel ik soms de indruk had dat hij soms niet goed aanpakte in het rustig opschakelen.

Nu van de week had hij het weer maar niet zo fel,het gebeurt telkens bij het opschakelen of bruusk gas loslaten de motor begint dan fel te schokken en het gaat dan stilaan weer weg als je gas bij geeft Exclamation
Mijn idee is dat de onsteking wegvalt als de motor een bepaalde beweging maakt zoals bij het optrekken…

Ik dacht onmiddelijk aan de stekkers op de bobine omdat ik dergelijk probleem al gehad heb en toen heb kunnen oplossen met de bobinestekkers eens na te zien.
En ja met draaiende motor en gepruts aan de stekkers reageerde de motor hier op, dus heb ik de stekkers nog eens gekontroleerd en terug vast gezet echter zonder resultaat.

Het probleem word steeds erger en het lijkt erop dat het minder is als de motor koud is (echter draaide hij vanmorgen stationair niet altijd gelijkmatig wat nog nooit gebeurd is)

Ik verdenk nu de bobijnen en de kabelboom van de onsteking, die heb ik dan ook maar onmiddelijk besteld.

Zoals altijd graag jullie ervaringen en tips.

Heb dus precies hetzelfde met mijn turbo! :-k

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Gepost: 01 januari 2007 10:33 PM
  [ # 24 ]
bxsport schreef:

Bon Kris ik ben blij dat het opgelost is ps hoe heb je die kabelboom dan gemaakt?

Tja volgens mij zijn die TRX en alleen maar goed bij droog weer geen enkele fabrikant zou deze nu nog leggen denk ik…in verband met de veiligheid in de winter…

Kalifa de “nieuwe"kabelboom heb ik volgens de originele opgebouwd d.m.v. nieuwe draden en een deel van een kabelboom van een serie2.
Dit is dan op lengte en vorm (aftakkingen) gelegd en samen gebonden (zwarte tape) zodat er volledig uitziet als origineel.

De hoofd reden voor het vervangen van de kabelboom was dat de stekkers op de vliegwiel sensoren slecht waren.

Feit is dat ik een winter met 210TRX’n onder m’n TRS heb gereden, zelfs in de striemende regen kon ik op het zelfde rondpunt voluit gaan (met de TRS dan)zonder dat ik maar het minste merkte van grip verlies wat ik niet kan zeggen van de MXV3a’s die er nu onder liggen.
Volgens mij zijn de TRX’n onder bemeten als het op nat wegdek in combinatie met een GTiT aankomt…
Natuurlijk is het ontwerp van de TRX niet meer van deze tijd,in zijn tijd was hij waarschijnlijk superieur maar tijden veranderen en banden ook…

xm'metje schreef:

Heb dus precies hetzelfde met mijn turbo! :-k

Heeft hij het meer als de motor warm is ?

De meest voor de hand liggende oorzaken zijn vliegwielsensoren (1 in jou geval) en de bobijnen, en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een slechte kabelboom of niet goed afdichtende kleppen…

Ik zou zeggen begin eens met de vliegwielsensor te vervangen…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 02 januari 2007 12:39 AM
  [ # 25 ]
trxke schreef:
xm'metje schreef:

Heb dus precies hetzelfde met mijn turbo! :-k

Heeft hij het meer als de motor warm is ?

De meest voor de hand liggende oorzaken zijn vliegwielsensoren (1 in jou geval) en de bobijnen, en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een slechte kabelboom of niet goed afdichtende kleppen…

Ik zou zeggen begin eens met de vliegwielsensor te vervangen…

inderdaad doet ie dat het meest als ie warm is, zal wel even kijken ! tis nu in ieder geval duidelijk waar het in zit !

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 januari 2007 01:29 AM
  [ # 26 ]

heeft de cx van jou w een luchtmeter? zoja dan wil die ook deze problemen wel veroorzaken, deze kun je waarschijnlijk vrij eenvoudig even open maken en controleren op viezigheid.

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 02 januari 2007 08:16 PM
  [ # 27 ]
razor schreef:

heeft de cx van jou w een luchtmeter? zoja dan wil die ook deze problemen wel veroorzaken, deze kun je waarschijnlijk vrij eenvoudig even open maken en controleren op viezigheid.

ja maar die werkt nog goed en is niet vuil..

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 januari 2007 10:55 PM
  [ # 28 ]

Feit is ik heb op de bx sport nu energy 185/60r14 staan en deze rijden perfect op de wagen. Moet ik zeggen, natuurlijk een koppel van 290Nm op de weg zetten tja dat is moeilijk zeker omdat de wagen zo weinig weegt. Zelfs een ferrari van 1985 had niet zoveel koppel dan een cx gti turbo…
Toch moet ik zeggen dat ik niet van michelins wegga al is het maar voor het originele de cx trd 2 krijgt misschien ook wel uniroyals omdat die bijna 50.000 km per jaar doet…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Gepost: 08 juli 2007 11:42 PM
  [ # 29 ]

Na dat de CX het lange tijd goed heeft gedaan merkte ik dat hij bij het opschakelen soms weer licht schokte en niet goed aanpakte,toch was dit niets in vergelijking met wat hij begin dit jaar deed.

Dus werd het tijd om de nieuwe bobijnen uit de kast te halen en een manier te zoeken om ze deftig te monteren.

Ik had het idee om de metalen houder van de originele bobijnen te gebruiken.
Na het verwijderen van de oude bobijnen uit houder en het langs alle kanten passen van de nieuwe in de houder, heb ik de slijpmolen er in gezet met dit resultaat:

Tijdens een proefrit van 10 km niet meer gemerkt, afwachten wat hij de komende weken doet…

Ook heb ik nieuwe raamrubbers in de voor portieren gemonteerd ,de oude waren na bijna 23 jaar aan vervanging toe.
Het resultaat is indrukwekkend, veel minder windgeruis bij hogesnelheden Very Happy

Na de succesvolle inplanting van een origineel airco-systeem in m’n dagelijkse CX (TRS) begin ik meer en meer te denken om het in de GTiT ook in te bouwen Cool
Met het vergaren van de benodigde stukken ben ik al goed op weg, belangrijkste zaken zijn nu nog de kabelboom en de hydroliekpomp en eventueel het kachelhuis wat bij deze CX al elecktrisch bediende kleppen heeft (de zogezegde automatische temperatuur regeling)

Wie dus nog iets liggen heeft laat het maar weten…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 09 juli 2007 12:05 AM
  [ # 30 ]

Dat heb je heel netjes gedaan,meestal worden ze er een beetje bijgeknoopt.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook