4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
trxke’s GTi Turbo ‘84 - Originele motor met oliedrukprobleem inorde maken…
Gepost: 28 juni 2008 04:05 PM
  [ # 46 ]
beerpeet schreef:

Misschien heb je hier een optie: http://link.marktplaats.nl/177213647

Zou je wel dit weekend moeten regelen want dinsdag gaat hij op vakantie. Wink

Hij had gereageerd op m’n zoekertje maar heb er niets meer van gehoord…

Dank voor de tip Wink

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2008 04:07 PM
  [ # 47 ]

Het kachelhuis is uitgebouwd en heb ik voorzien van de verdamper.

Alle kachelhuizen zijn voorzien voor het inbouwen van een verdamper. Enkel de opening voor het aansluitdeel van de verdamper moet je uitzagen,ook de afwatering is voorzien maar moet je nog boren.

Verder heb ik ook een gaatje moeten boren voor de voeler van de thermostaat dit middenin de verdamper zit.

Makkelijker is gewoon een kachelhuis nemen van een CX met airco maar omdat ik geen serie 1 aircokachelhuis met elektrische temperatuurregeling liggen had en enkel serie 2 kachelhuizen of mechanisch bediende serie 1 kachelhuizen liggen heb was de enige oplossing het originele aan te passen.

Verder heb ik ook een gaatje moeten boren voor de voeler van de thermostaat dit middenin de verdamper zit.

Een meevaller dat i.t.t. de serie2 bij de serie 1 het dashboard er niet uitmoet.

Toch lijkt het een ravage in de CX:

Onder de motorkap:

Nu moet ik nog de kabelboom die op het kachelhuis zit aanpassen :

De condensor is onderweg dus dat komt ook goed.
De nieuwe compressor moet ik nog wel aanpassen voor montage op een CX hierover later meer Wink

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 juli 2008 04:53 PM
  [ # 48 ]

Leuke foto’s en informatie, ben benieuwd naar het vervolg. Ik zou ook wel airco in m’n CX willen maar het lijkt me teveel werk om in te bouwen.  Surprisedops:

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 05 juli 2008 02:01 AM
  [ # 49 ]

Ik heb het in mijn S2 ingebouwd toen we het dak hebben vervangen van schuif naar gewoon dicht.
Had het geluk dat de donor de kabelboom leverde plus bijbehorende electronica (wat niet echt heel bijzonder is: wat schakelgerief, relaisjes en een lijntje naar de compressor en condensor).

Wel het hele dash uitbouwen, kost je ongeveer een dag.  Wink

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2008 12:27 AM
  [ # 50 ]

Zo nog even een update:
Na 5 weken is de CX terug op de baan met een werkende airco Very Happy

Achteraf gezien is er enorm veel meer werk aan geweest in vergelijking met m’n 22TRS waar ik een jaar geleden airco heb in gebouwd, de serie 1 is wat betreft bekabeling lang niet zo georganiseerd dan de serie2 plus het feit dat het hier om een GTi Turbo gaat waar wel wat meer komt bij kijken dan bij de simpele 22TRS.

Wat er nog gebeurd is voor het zover was:

De donor kachelhuiskabelboom aanpassen voor inbouw.

Het lucht recyclage systeem inbouwen hiervoor moest ik een gat in het schutbord maken, gelukkig is elke CX voor dit al voorzien.

De condensafwatering:


Het kachelhuis en middenkonzole terug inbouwen:


De nieuwe compressor was niet passend voor de CX deze heb ik dus om gebouwd.

Een nieuwe op maat gemaakte condensor ingebouwd:

De compressor+poulie op waterpomp, droger,leidingen en de lang gezochte kabelboom ingebouwd:

De electroklep met luchtslangen voor verhoogd stationair toerental ingebouwd:

Vervolgens is het systeem getest en afgevuld met R134a.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 04 augustus 2008 08:41 PM
  [ # 51 ]

Shocked  Nou petje af! Wat een werk, maar dan heb je ook wat. Ben je een beetje tevreden over de werking van de airco?

Mijn airco (zat er gelukkig al in) is sinds kort ook weer gevuld en werkt op zich prima, maar ik ben niet erg enthousiast over de hoeveelheid koude lucht die geleverd wordt. Ondanks dat er nu r416a in zit in plaats van r12, zou de uitstroomtemperatuur uit de roosters toch 10 graden moeten zijn volgens de aircospecialist. Bij mij is dat nu 18 graden. Volgens de specialist zou het misschien nog kunnen liggen aan een luchtlek ergens in het kachelhuis, omdat de obrengst van de ventilator ook niet heel geweldig lijkt. De compressor en de leidingen worden trouwens ook wel goed koud.
Wat is jouw ervaring?

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 05 augustus 2008 02:15 PM
  [ # 52 ]
docitro schreef:

Shocked  Nou petje af! Wat een werk, maar dan heb je ook wat. Ben je een beetje tevreden over de werking van de airco?

Mijn airco (zat er gelukkig al in) is sinds kort ook weer gevuld en werkt op zich prima, maar ik ben niet erg enthousiast over de hoeveelheid koude lucht die geleverd wordt. Ondanks dat er nu r416a in zit in plaats van r12, zou de uitstroomtemperatuur uit de roosters toch 10 graden moeten zijn volgens de aircospecialist. Bij mij is dat nu 18 graden. Volgens de specialist zou het misschien nog kunnen liggen aan een luchtlek ergens in het kachelhuis, omdat de obrengst van de ventilator ook niet heel geweldig lijkt. De compressor en de leidingen worden trouwens ook wel goed koud.
Wat is jouw ervaring?

goed werk, trxke !! wel klus met vele uurtjes werk.

mijn s2 draait op r134a, koelt redelijk, ook net gevuld. alleen nog steeds niet ijs en ijskoud…..  maar al zeker comfortabel te noemen. laatst met 34 graden buiten werd het bij mij binnen langzaam toch wel te doen (gelukkig met dat zwarte leer).
is overzetten op r416a zonder meer mogelijk ? beter / kouder ?  ik zal mijn uitstroom temp eens meten. die verschilt natuurlijk ook hoe de buiten temp zich verhoudt.

mbt opbrengst ventilator, die is gewoon niet heel ruim bij de s2.
wilde daar zelf nog eens naar kijken. de max stand vd blazer heeft een eigen relais in de middenconsole rechts (745), met een betere massa kan je 1 tot 1.5 volt over de massa winnen, heb ik ergens gelezen. ga ik toch maar eens proberen.  heb ergens een pdfje hierover gevonden, gaat over andere blazer motor inbouwen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 05 augustus 2008 04:08 PM
  [ # 53 ]

docitro & cx25gtit2 bedankt voor de reactie’s!

Wat betreft de koelwerking van de airco koelt deze CX het beste van de 3 die ik heb.
De lagedrukleiding vriest zelfs bij stationair draaiende motor sterk aan!

Ik heb de uitstoomtemperatuur gemeten bij de 22TRS en deze met volgend resultaat bij stationairdraaiende motor bij een buitentemperatuur van 23°.

GTi Turbo 7°
22trs 10°

Ik verwacht dat dit al rijdend nog enkele graden minder zal zijn.
Beide airco’s draaien op R134a, de GTi T heeft wel een nieuwe grotere condensor dan origineel.
Ik had mij laten vertellen dat R134a en R413/416a in R12 systemen een grotere condensor vraagt, en blijkbaar maakt dit wel een verschil uit.

Het is mijn ervaring dat het vervanggas (R413/416a)wat hoofdzakelijk uit R134a bestaat iets minder koelt dan R134a.

Voordeel is wel dat je voor het vervanggas je systeem niet moet retrofitten en enkel een nieuwe droger moet steken.

Een nieuwe ventilator met meer opbrengst in het kachelhuis monteren gaat volgens mij niets helpen in de koelcapaciteit , het aircosysteem is gemaakt voor R12 en dat koelt nog steeds beter in een CX.
Ik herinner mij nog toen de airco in m’n Prestige vers gevuld was met R12 dat deze toen echt ijskoud was heel veel kouder dan nu met R413a.

Al met al ben ik tevreden over de werking van de airco op R134a en word de Prestige ooit ook nog eens geretrofit naar R134a.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 08 augustus 2008 01:06 AM
  [ # 54 ]

cx25gtit2: dat over die ventilator had ik inderdaad ook ergens gevonden, van iemand in Australië geloof ik. Ga eerst ook eens meten hoeveel spanning er bij mij op staat.

trxke: toch wel een groot verschil in uitstroomtepemperatuur met die van mij. r416a zal dan wel iets minder goed koelen, maar wat ik nu heb is toch (ook wat betreft de ervaring van de aircospecialist) onvoldoende. Kan de verdamper nog verstopt zitten ofzo? De gemeten drukken op het systeem waren trouwens ook goed. Of toch de lucht die niet goed langs de verdamper geblazen wordt door een lek in het kachelhuis?

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 08 augustus 2008 01:43 AM
  [ # 55 ]
trxke schreef:

docitro & cx25gtit2 bedankt voor de reactie’s!

Ik heb de uitstoomtemperatuur gemeten bij de 22TRS en deze met volgend resultaat bij stationairdraaiende motor bij een buitentemperatuur van 23°.

GTi Turbo 7°
22trs 10°
.


wat meet je dan waar ?
de koude lucht die uit de roostertjes komt middenconsole / zijroostertjes, thermometertje ervoor ?
of meet je elders ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 08 augustus 2008 11:00 PM
  [ # 56 ]

docitro,het net van de verdamper kan vervuild zijn en daardoor minder lucht door laten.

Alle door de aanjager aangezogen lucht moet door de verdamper passeren of ze nu moet verwarmd worden of niet.
Door de jaren blijft er wel wat vuiligheid in het net hangen,ik heb al heel wat CX’n met airco gedemonteerd en de verdampers waren altijd vervuild.
Als je de aanjager uit het kachelhuis haald zie je de verdamper zitten en kan je het meeste vuil wel verwijderen.

Als de drukken van je systeem goed zijn sluit de kachelklep niet goed of anders laat de verdamper niet genoeg lucht door, als dat zo is moet de compressorkoppeling dikwijls aan en uit gaan omdat de verdamper dichtvriest is dit zo?
Vriest de aanzuigleiding (SUC) van de compressor goed aan?

cx25gtit2,ik meet idd de koudelucht die uit de roostertjes van de middenconsole komt.
Ik steek hiervoor een labothermometer in het roosterje.

Ik ben wel eens benieuwd wat voor resultaat een meting bij jou CX geeft.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 20 augustus 2008 10:28 PM
  [ # 57 ]
trxke schreef:

docitro & cx25gtit2 bedankt voor de reactie’s!

Wat betreft de koelwerking van de airco koelt deze CX het beste van de 3 die ik heb.
De lagedrukleiding vriest zelfs bij stationair draaiende motor sterk aan!

Ik heb de uitstoomtemperatuur gemeten bij de 22TRS en deze met volgend resultaat bij stationairdraaiende motor bij een buitentemperatuur van 23°.

GTi Turbo 7°
22trs 10°
.

la mienne:

buiten 19-20 graden, binnen uitstroom temp van 10-11 graden.
bij recirculatie wordt die nog wat lager.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 21 augustus 2008 12:37 AM
  [ # 58 ]

cx25gtit2 dank voor de tempertuurmeting!

Dit komt ongeveer overeen met de temperatuur die ik bij m’n TRS heb op gemeten,welke een originele condensor heeft.

Blijkbaar heeft een grotere condensor wel degelijk zijn nut en niet alleen boven de 30°.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 21 augustus 2008 01:24 AM
  [ # 59 ]

Wat een klus zeg, wow! Denk dat ik het maar bij mijn schuifdakske hou voorlopig Wink  Very Happy

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 01 oktober 2009 08:18 PM
  [ # 60 ]

Zo na meer dan een jaar nog eens een update.
Er zit er sinds een tijdje een Blackstone radiator in wat wel te merken was op de warme dagen afgelopen zomer.
De airco doet het trouwens meer dan een jaar na het inbouwen nog steeds perfekt, echt een plezier om in te rijden.

Vandaag is de CX op de technische keuring ook weer voor een jaar goedgekeurd.
Deze maand word de CX volgens het ORG-nummer 25jaar oud, en volgende maand op 19/11 is hij 25jaar geleden voor het eerst ingebruik genomen.

Iemand nog een oudere GTi Turbo?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook