33 van de 33
« Eerste  < Vorige 31 32 33
   
DS-cabrio 4 deurs: Kop zit er op
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 02 november 2022 07:25 PM
  [ # 481 ]

Mooi werk hoor, 60 seconden…wat deden nieuwe dssen in de tijd dat je nog bij de garage werkte?
Ben benieuwd wat de koprevisie voor de ch uitstoot doet, onze auto zit onder lambda van 1 maar heeft rond de 400 onverbrande koolwaterstof en dat ruik je (ik in ieder geval Sad  )

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 03 november 2022 08:10 AM
  [ # 482 ]

Schitterende waardes! Die kan weer 20 jaar mee!
Wat denk je dat de oorzaak van het jutteren was Egbert; die gepitte klepzitting waardoor die wat lekte?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 november 2022 09:10 AM
  [ # 483 ]

Ik juich pas tav het jutteren als ik wat meer gereden heb. Maar ik hoop inderdaad dat die niet goed sluitende uitlaat kleppen de boosdoener waren.
Binnen kort aan de DS-TT 4 gasmeter hangen ( die staat niet bij mij) om te kijken hoe het CH is

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 november 2022 07:04 PM
  [ # 484 ]

Vandaag op en neer naar Zwolle:
De DS rijdt echt perfect, totaal geen jutteren meer, rijdt lekkerder dan ik haar ken met op het gevoel meer vermogen
Maar ik heb nog meer gedaan: E-spark ontsteking unit ipv punten, laagohmige bobine, highvoltage bougie kabels, iets koudere bougies, de electrode afstand op 0,9 mm gezet en ontsteking 4 ( krukas) graden vroeger gezet dan het voorschrift. ( ik weet het, verander altijd maar 1 ding tegelijk, maar ik was zo lekker bezig)
Dus wat nu de oplossing geboden heeft??? Vaak zijn dergelijke zaken multifactorieel.

Ook bijzonder: De labda waarde is op de snelweg te hoog= te weinig zuurstof. Mijn verklaring: door een veel betere verbranding nu, wordt alle CH opgebruikt en daarvoor is meer O2 nogdig, zodat er minder O2 in de uitlaat komt ( labda sensor meet het O2 overschot).
Dus ik moet nu een iets ruimere hoofdsproeier in de carb gaan plaatsen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 november 2022 11:02 PM
  [ # 485 ]

@Egbert. Fijn dat je jouw ervaringen deelt, ik lees ze graag, juist door de interessante vraagstukken, redenaties en oplossingen.. Vandaar mijn volgende vraag. ( nadrukkelijk niet bedoeld voor milieu welles nietes discussie).
Eind jaren 80 kwam er een vertegenwoordiger bij ons (Citroen garage) langs die een supertestkast te koop had. Die mocht hij aan mijn GSA hangen en de uitkomst van de demo metingen baarden ons (ook mijn collega’s) grote zorgen. Uitlaatgas fout, zuiger onbalans, compressie slecht, etc etc. echt een flink probleem voor een verbrandingsmotor. (Een print van de test kreeg en heb ik nog in het dashboard kastje).
Ik besloot als arme jongeman mijn kop in het zand te steken want mijn auto liep in de praktijk als een zonnetje en veel geld voor oplossingen had ik niet. Inmiddels heb ik deze auto nog steeds en hij loopt (gelukkig) nog steeds als een zonnetje.
Wat mijn (open) vraag aan jou is: loop je als je iets uit vroegere tijden wil “moderniseren” op een gegeven moment niet tegen de grenzen van de oorspronkelijke basis aan? Ik ben benieuwd hoe jij daar vanuit de techniek over denkt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 november 2022 02:46 PM
  [ # 486 ]

Update: Het “te arme” mengsel bleek een meet fout te zijn door een defecte labda sensor ( ik heb er 2, 1 voor de v Bemmelen unit en een 2e om te meten, die 2e bleek defect)

@ Jeroen: ik weet in elk geval dat de v Bemmelen milieuset ( labda regeling inlaat en kat in uitlaat) het ook prima doet bij een GS(A). Ik ben indertijd door velen gewaarschuwd dat het arme mengsel een hetere verbranding geeft en dat daardoor de zuigers zouden verbranden. Nu de kop er af is geweest kan ik zeggen dat de zuigers nog helemaal prima zijn. Je zou kunnen twisten of de wat ingebrande uitlaat klep zittingen hierdoor gekomen zijn, ik hou de oorzaak er toch op dat bij de revisie de kleppen niet op de zittingen ingeslepen zijn indertijd.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 05 november 2022 03:35 PM
  [ # 487 ]

Egbert, zorgde die hoge CH waarde bij jouw auto ook voor een sterke uitlaatgaslucht en is dat nu voorbij? Kan me voorstellen dat dat bij een cabrio beter waar te nemen is (iig wel bij onze Alfa spider destijds en de reden waarom ik de auto heb verkocht)

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 november 2022 09:42 PM
  [ # 488 ]

Nee gelukkig heb ik geen last van hinderlijke uitlaatgeur tijdens het rijden. Deze zomer nog op vakantie in Frankrijk geweest met de DS en veel open gereden
(dat is bv heel anders met mijn GS Birotor, de 2 takt geur slaat zo heftig terug dat mijn vrouw niet mee wil, Daarom twijfel ik soms of ik die wil houden)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2022 12:24 PM
  [ # 489 ]
Egbert schreef:

(dat is bv heel anders met mijn GS Birotor, de 2 takt geur slaat zo heftig terug dat mijn vrouw niet mee wil, Daarom twijfel ik soms of ik die wil houden)

Neem aan dat het alleen met raam open is?
Is daar niets aan te doen? Wellicht iets met windgeleiders bij de ramen om maar iets te noemen. Met wat proberen zou er toch wel iets van verbetering mogelijk moeten zijn.

Profiel  
 
 
33 van de 33
« Eerste  < Vorige 31 32 33
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook