1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
AX 1.0E 05/87 aangeschaft.
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 juni 2006 01:06 AM

Dat is lachuh: koop je voor €120,- een AXje met een halve maand oude APK en een vrij recente uitlaat!

Okee okee: de auto werd erg weinig gebruikt en nu liep ze alleen mèt choke,ook de rem doet vrij weinig…mmm.
Ik kocht het ding om wintervervoer te hebben zodat m’n DSuper niet meer door de pekel hoeft.
Eigenlijk wel een gènig bakkie…
Efkes de carburateur loshalen en de meuk/aanslag/roest verwijderen deed al beterschap,nu de remmerij nog.
Dit (oude) type heeft blijkbaar nog geen rembekrachtiger,dat was effe schrikken als je uit een hydro-citro komt die maar weinig remkracht vraagt…!
Ik kijk er wel na; zal wel een onderhouds (lees:geen) -probleempje zijn..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 24 juni 2006 03:01 AM
  [ # 1 ]

Denk dat je daar toch aan zult moeten wennen.
De oude 1.0 carbjes werden idd zonder rembekrachtiger geleverd.

Wel zuinig op zijn! Deze zie je niet zoveel meer.

Groet, Rogier

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 24 juni 2006 06:10 PM
  [ # 2 ]

Op de AX 1.0 waren remmen een optie, en veel 1.0 kopers vonden dat niet nodig blijkbaar.

Daarom vind ik ze ook zo eng Wink
Zou dus zo maar kunnen dat er niets mee aan de hand is!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 juni 2006 07:00 PM
  [ # 3 ]

Intussen heb ik een aantal zaken gedaan om het wagentje wat beter te krijgen:

-verdelerkapje vervangen (oude contacten zaten onder de roest,ook de contacten in de kap waren ‘op’..),
-carburateur schoongemaakt (wat een meuk kwam daar uit zeg..),
-benzinefiltertje vervangen (zelfde verhaal,vol met roest en troep) en
-wat oplosmiddelen/carbcleaner in de benzinetank gedonderd,om de laatste restjes eruit te krijgen.

En voilá: het beestje loopt weer stationair (pendelend,dat wel) en slaat niet meer af wanneer de koppeling wordt ingetrapt of wanneer je voor een stoplicht staat.

Vloeistoffen efkes bijgevuld,lucht in de bandjes en gáán.
Rem went al een beetje; gewoon tot de vloer intrappen.
Tis pas echt wennen wanneer ik daarna weer in de ID stap en vergeet op een hydro-citroën-wijze te remmen,hahaha.

Zoals gezegd is deze hemelsblauwe AX uit mei 1987,nu begrijp ik dus uit jullie reacties dat dit dus weer een van de oudste nog rijdende AX-jes is in Nederland?
Het zal toch niet??
Koop ik een winterhokje om m’n Snoek te sparen,blijk ik weer een bijzondere AX te hebben…

Ik heb me intussen aangemeld op de AX-site.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 juni 2006 10:37 PM
  [ # 4 ]

200-300rpm op en af wijst op goed afgestelde co

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 juni 2006 06:39 PM
  [ # 5 ]

Het ‘pendelen’ in het stationairtoerental is wel iets meer dan 2-300 tpm..
Is gewoon nog wat vuil in de stationairsproeier,lost wel op door rijden en oplosmiddelen die ik aan de benzine heb toegevoegd.
Vandaag nog efkes een stukkie gereden; het wordt allemaal al wat beter.
Ze hikt een beetje bij volgasgeven; zit er eigenlijk wel een accelleratiegedeelte op de carb?
Misschien makkelijk gevraagd: wie heeft een WPH of desnoods alleen wat betreft de carb op file?
Of kijk ik over een topic heen vanwaar je ze kunt downloaden?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 26 juni 2006 05:52 PM
  [ # 6 ]

Via de axclub is de haynes technisch handboek te downloaden voor de ax

 

en de digitale ATH voor de ax:
 

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 juni 2006 08:31 PM
  [ # 7 ]

Bedankt man!
Het pendelen in toeren heb ik verholpen door de CO bij te stellen (lees: op prettig lopen afgesteld,niet op milieu..).
Toerental is nu beter en na uitdraaien stationair zelfs aangenaam te noemen.
Zal verbruik ook ten goede komen; ik ben al een halve tank kwijt met nét 165 kilometer achter de rug….
Ik zal eens zien of ik een fotootje kan maken van het dingesten..Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 juni 2006 10:39 PM
  [ # 8 ]

Zo,ik heb wat foto’s gemaakt van beide voitures.
Op de foto van de AX staat mijn vrouw een beetje lacherig te kijken naar de auto,beetje van:” dáár ga ik dus niet in gezien worden!”
Achter in de rij met auto’s op de achtergrond staat m’n ID,die je ook via aanklikken kunt bekijken.
Zoals je ziet behoeft ze enig werk,reden voor aanschaf AX Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 juni 2006 11:08 AM
  [ # 9 ]

Onder z’n avatar.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 juni 2006 12:42 AM
  [ # 10 ]

Merçi he! Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 juni 2006 09:23 PM
  [ # 11 ]

Ik ben bij een Citroën dealer langs geweest: bij koude motor blijft ik problemen houden met uitvallen.
Nu is mijn AX-je met een carburateur uitgerust die een electromagnetische (stationair-) sproeier heeft.
Dit type carb is maar kort gevoerd; het jaar erop was de sproeier al vast.
Nu heb ik dit sproeierdingesten getest en wat bleek: kaduuk.
Nabtellen kan alleen bij Citroënagentschappen,en dat bleek een duur geintje: €70,-...
Een oudere monteur nam me echter apart en zei:“daar zijn veel problemen mee geweest met die sproeier,ze zijn er niet voor nix vrij vlot alweer vanaf gestapt.
Je moet gewoon een stukkie van de naaldpunt afknippen,dan gaat het weer als de gesmeerde bliksem!”.

Kijk…daar heppie nou wat aan,van die praktijk-oplossingen!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 juli 2006 09:06 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nog een vraag:

aangezien de kilometerstand nu nét efkes iets over een ton is; wanneer (bij welke kilometerstand) dien ik de distributieriem te vervangen?
Ik kan geen stickertje van een servicebeurt ontwaren,en ben bang dat de wagen al een tijdje ‘over due’ is…
Dus voordat er ernstige dingen gebeuren…..
En de klepspeling,wat dient die te zijn voor een 1.0?

Ik heb gepoogd de werkplaatshandboeken te downloaden en uit te pakken,maar er zit een fout ergens: zowel WinArchiver als Winrare geven een foutmelding bij een uitpakpoging.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 juli 2006 09:23 PM
  [ # 13 ]

en hij is uit 87 dan zou ik hem voor alle zekerheid toch vervangen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 juli 2006 08:18 PM
  [ # 14 ]

Ik was eigenlijk benieuwd hoe ik de ontsteking kan afstellen: waar zit er een dop in het koppelingshuis?
Omdat ik naast Citrofiel ook klassieke Japse motoren bezit,heb ik wel een stroboscooplamp.

De AX blijft kleine problemen houden,ondanks dat de carb nu goed schoon is:
Zo start ze wel goed,maar blijft ze koud niet lopen; ik moet haar uit de versnelling trekken,met links remmen terwijl ik de andere poot op het gas moet houden….wel lekker racey,maar zo hoort het uiteraard niet…
Ook backfired ze in de uitlaat als ik rem op de motor.
Vandaar dat ik aan de ontsteking dacht….(verlate ontsteking).
Bij het nakijken ontdekte ik al dat er al eens aan gefriemeld is; het huis is verdraaid (gezien de verse schuifsporen onder de bevestigingsmoeren).
Dus wie?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 juli 2006 08:10 PM
  [ # 15 ]

Psies…bedankt!

Edit: yup,ontsteking stond te laat.
Stationair wat bijgesteld,gááán!
Wat doet zo’n 1.0 in top eigenlijk?
Ik pers er nét 140 uit,bergje af/rugwind/schoenen uit.
Gilt ze het uit,pedal-to-the-metal.

Mijn vrouw had ooit een Suz Alto,zo’n 800 cc driepittertje en die deed dat ook…140.
Lijkt me dan dat een 1000cctje het beter zou moeten kunnen doen….toch?
Alhoewel; m’n eerste auto was een Mini Clubman Estate,ook met een 1000-tje.
Die deed ook 140 ongeveer,maar wel met 10” wieltjes…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook