2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
AX 1.0E 05/87 aangeschaft.
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 juli 2006 08:02 PM
  [ # 16 ]

Hahaha,stoer!
Wel doodeng op die dunne wieltjes…
Nee,laat deze maar; ik rij er met plezier in zo rond de 110-115.
Net als in de Snoek,mooie snelheid.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 juli 2006 04:03 PM
  [ # 17 ]

Feuteu!

Ik zal eens kijken of ik deze zomer nog aan het laswerk kan beginnen,maken we er weer een strak karretje van.
Er zit een gat onder de achterbank boven de tank,de kofferbakrand is kruimelig en een klein gaatje in de linkerdorpel.
Pakken we meteen de koppakking en distributie mee,is dat ook weer ok.
Verbruik schommelt op dit moment rond de 1 op 14-15; dát moet volgens fabrieksopgave toch beter kunnen…(men zegt : 1 op 22 bij 80km/u)....
Maar goed: ik heb dan ook nog steeds lichte carb-problemen,al wordt het steeds beter.

Eerst op vakantie met de ID; zal de Walen eens laten zien hoe een échte auto eruitziet..Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 augustus 2006 10:48 PM
  [ # 18 ]

Hè f*ck: de 1.0E begint een olieplasje te vormen op de stoep.
En uiteraard op de bekende plek: rechtsonder onder de dynamo -> koppakking finito.
Ach; de distributieriem wilde ik toch al doen,nou komt daar de koppakking dus bij.
Ik zal eens rondbellen wat dat spul 9riem,spanrol en pakking) mag kosten;mijn ‘vaste’ leverancier quote me €66,- voor de pakking.
Dát kan goedkoper,zekers weten.

EDIT: ik heb de distributieriem,spanner en koppakking voor 6 tientjes.
Mooie handel!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 augustus 2006 03:44 PM
  [ # 19 ]

Okee; ik heb wat hulp nodig van mensen die wèl in het bezit zijn van een WPH.
Dus bij deze:

HELLUP!!

Ik heb in een paar uur tijd de koppakking en distributieriem vervangen (redelijk Appeltje-Eitje),maar zit nu met timingproblemen.
De vraag luidt dan ook:
hoe moet het merkteken op het nokkenastandwiel (rode stip) staan t.o.v. het merkteken (streeppie) op het vliegwiel?
Bovendien: wat is het aanhaalmoment voor de kopbouten?
Dit heb ik nu in drie stappen gedaan: 30-50-70 NM en uiteraard kruislings,maar is die topwaarde goed of mag/moeten de bouten nog wat verder worden aangetrokken?
Wie?

P.S: het gaat dus om een 1.0 uit ‘87.
Thanx,
Pascal

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 augustus 2006 02:20 PM
  [ # 20 ]

dat blokkeren doe ik eigenlijk nooit….
Zet gewoon de zuigers op gelijke stand (halverwege de cylinders) en draai vervolgens de nokkenas in de juiste positie (merkteken-verhaal).
Dan draai ik de krukas weer terug en bevestig de riem.
Zodoende drukken de zuigers nooit tegen eventueel geopende kleppen.
Ik wacht dus alleen nog op de gegevens…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 augustus 2006 03:57 PM
  [ # 21 ]

Nou…zijn er al gegevens beschikbaar?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 september 2006 03:35 PM
  [ # 22 ]

Nou; het spul zit dicht.
Nieuwe koppakking,nieuwe riem en spanner.
Starten Ho maar.. Sad

Timing is goed,maar de bougies slaan vet.
Op de zuigers zat nogal wat koolaanslag,die ik schoon heb gekrabt.
Toen wat WD-40 erop op het spul los te krijgen, en bij de eerste keer of wat ronddraaien van het blok zonder bougies was ik de meeste rommel wel kwijt.
Alleen start ze (nog) niet.
Ik heb wat remmenreiniger in de cylinders gespoten om de laatste olieresten eruit te krijgen,en heb de auto nu efkes een dag of wat zonder bougies staan zodat het kan verdampen.
Van de week nog maar een poging ondernemen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 07 september 2006 11:21 PM
  [ # 23 ]

UPDATE:

de auto liep efkes,maar ik merkte al snel dat het niet van harte was.
Bovendien druk op het koelsysteem.
Dus…kopbouten gelost en aangetrokken volgens specificaties.
Ik hoop maar dat dit wil,want de motor heeft dus al een half minuutje gedraaid…
Vandaag de auto effe uitgelaten op een kort stukkie; reageert prima,geen rookwolken achter me,dus fingers crossed.
Morgen na afkoeling maar eens bekijken wat het waterniveau doet.
Als de koppakking alsnog naar God is zal ik het trucje dus moeten herhalen,tis niet anders..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 september 2006 07:59 PM
  [ # 24 ]

Lang verhaal kort; ik heb het spul losgehaald en op de juiste wijze (moment,hoekverdraaiing) gemonteerd en nu rijdt het weer als vanouds.
Vanmorgen nog efkes op de A35 geknalt….150 klokkilometertjes!
HA!

En dat terwijl ze ‘maar’ voor 140 op papier staat…slagguh!
Wel een beetje zweverig dan.
Water blijft mooi op peil,olie ook…wat een feest!
Nu de carrosserie nog (wat klein laswerk) en dan is ze weer top.
En dat voor een onbekrachtigd karretje van krap 20 jaar.
Wat is Citroën-rijden toch een feest..zucht Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 01 oktober 2006 03:32 AM
  [ # 25 ]

Mooi om te horen dat alles weer goed is gekomen!

Blijven leuke bakkies he, die AX’jes Wink

Groet, Rogier

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 oktober 2006 12:07 PM
  [ # 26 ]

Man hou op; ik ben weer helemaal verknocht….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 oktober 2006 10:12 PM
  [ # 27 ]

UPDATE 2:

ik ben vandaag eens naar de sloop gegaan.
Aangezien mijn complete achterbalk (daar waar de achterklep op sluit) finaal verrot is (heb ik trouwens nog nooit bij een AX gezien…maarja),heb ik een donorwagen opgezocht en gevonden in een donkergroene 1.4 uit ‘92.
Complete achterbalk (van felsrand tot felsrand tot aan de dikke las in de onderste hoek) eruit gezaagd met een reciprozaag.
Quanta costa?
10 euri!

Vandaag of morgen maar eens het achterklepje verwijderen (glasplaat,meer is het eigenlijk niet),dito met de bumper en eens flink aan de gang met een flex en lasapparatuur.

Wordt vervolgd… Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 oktober 2006 06:52 PM
  [ # 28 ]

UPDATE 3:

omdat ik na diverse afsteloperaties en schonmaaksessies bleef zitten met een slecht stationair-lopend blokje,heb ik voor 15 euri op de sloop maar efkes een ander carbje gescoord…
Feivtien euri!!

Alleen die verrekte electromagnetische stationairsproeier kost al 80…

Slachuh!  Very Happy

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 november 2006 04:40 PM
  [ # 29 ]

UPDATE 4 :

okee,het volgende:

ik heb de ontsteking al eens gecontroleerd en bijgesteld m.b.v. een stroboscoop (als motorfietsman heb je je spulletjes meestal wel voor elkaar).
Netjes de streepjes tegenover elkaar gezet,zover je dat kunt zien uiteraard want je kijkt een beetje onder een hoek ertegenaan…
Nu heb ik,ondanks dat de auto goed start en vrij vlot van choke af kan,twee rare eigenschappen:

1) ik heb een behoorlijke dip bij lage toeren en
2) als ze warm is wil ze bij gaslos nog wel eens knallen in de uitlaat.

Beide problemen kunnen ook een vals-lucht oorzaakje hebben,maar voor zover ik kan nagaan is die er niet…
Is dit ontstekingstechnisch of toch valse lucht?
Hoe kan ik bijvoorbeeld nagaan of de vacuumvervroeger nog een beetje doet waarvoor hij gemaakt is?
Zoals gewoonlijk is mijn dank groot.. Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 24 november 2006 04:43 PM
  [ # 30 ]
Pascal schreef:

2) als ze warm is wil ze bij gaslos nog wel eens knallen in de uitlaat.

Niks aan doen, staat wel stoer bij zon autotje Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook