Fotoverslag reparatie elektrische ramen Picasso
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 14 juli 2006 12:09 PM

In een eerder topic heb ik wel eens gemeld dat de linker electrische ramen van mijn Picasso het vaker niet dan wel deden. Meestal kwam het niet verder dan een klikje bij de servo en verder niks. Op de Engelse en Duitse Picasso fora wordt het probleem ook gemeld. Daar is als oplossing altijd gekozen voor de kostbare complete vervanging van het raammechanisme. Ik ben bij mij eerst maar eens gaan zoeken wat de oorzaak was.

Eerst verwijderen deurpaneel, luidspreker, isolatie, raamrubbers, ruit en vervolgens demonteren van het raammechanisme. Ruit weer bevestigen met houten balkjes (4 x 4 cm), zodat je kunt blijven rijden. De ruit is makkelijk van de kunstof steuntjes te verwijderen door de borg met een 2 mm staafje in te drukken.

   
 
De werking van het mechanisme is vrij eenvoudig.

De ruit is aan de onderzijde bevestigd in 2 kunststof steuntjes die in 2 metalen geleiders kunnen bewegen. De steuntjes worden door staalkabeltjes op- en neergetrokken. De staalkabeltjes eindigen op een kunststof klosje waar een aantal slagen van het kabeltje op liggen. De servo laat het klosje heen en weer draaien. De staalkabeltjes bewegen op de hoeken van de geleiders over kunststof wieltjes. De buitenkabels worden op de hoeken geborgd in een kunststof behuizing. En daar ging het bij mij linksvoor fout. De staalkabel is zo idioot strak gespannen geweest dat de kunstof borging van de buitenkabel op één van de bovenste hoeken krom getrokken is. De zachte buitenkabel werd hierdoor scheef tegen de ruit getrokken. Dit gaf teveel weerstand voor de servo. Citroën heeft het kromtrekken nog bevorderd door een viltje op de borging te plakken. Volgens mij nergens voor nodig, maar de lijm heeft wel de kunststof verweekt. Als oplossing heb ik nu een metalen verstevigingshoekje geplaatst.

 

Het raammechanisme kan normaal met ingespannen kabel verwijderd worden. Maar dan moet je ruit wel eerst naar beneden kunnen om die eruit te kunnen halen. Dat ging bij mij dus niet. Ik heb de spanning van de kabel gehaald door hem over een van de onderste geleidewieltjes te wippen. Dan kun je de ruit naar beneden duwen en verwijderen. Probleem was dat ik de kabel daarna met geen mogelijkheid meer ingespannen kreeg. Ik heb daarom aan één kant de staalkabel vervangen door een fietsversnellingskabel met een vaste en losse nippel. De kabel inhaken in de ruitgeleider, door de buitenkabel halen, netjes op het spoeltje wikkelen, op maat de nippel vastzetten en het teveel aan kabel afknippen. Als hulpjes heb ik uit lasdraad twee haakjes gebogen om de kabelspanners op spanning vast te zetten.

     

Na herplaatsing ziet het er met volledig geopende ruit en nog verwijderde raamrubbers van bovenaf zo uit:

De buitenkabel ligt nu weer vrij van de ruit.

Intussen al weer een paar maanden volop getest en het blijft allemaal werken. Nog geen 3 Euro materiaalkosten en een paar uurtjes werk.

Ik ben er ook achter dat door Citroën helemaal geen smeermiddelen zijn aangebracht, terwijl er toch het nodige moet draaien of glijden. Ik heb de boel dan ook maar zelf rijkelijk voorzien van sliconenspray. Zo heb ik ook het raammechanisme linksachter gedaan en dat werkt na een jaar welles nietes intussen ook al weer een paar maanden probleemloos.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Stefan_Xsara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 14 juli 2006 06:51 PM
  [ # 1 ]

Super nuttig!! Compliment voor de mooie foto’s en duidelijke uitleg!

Mooi dat er mensen zijn met een Picasso die um niet zo bij de dealer zetten en zeggen zoek het maar uit ik kom hem weer ophalen als het gemaakt is, maar eerst zelf gaan kijken!

Ook weer gunstig voor de Mc Drive dat de ramen weer goed functioneren!

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 11 april 2007 03:49 AM
  [ # 2 ]

kijk daar hebben we wat aan

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 11 april 2007 04:29 AM
  [ # 3 ]

Erg goed!

Leuk, dit heb ik een aantal weken geleden ook bij een XM toegepast (daarvan waren de kabels gebroken) en inderdaad net zoals jij vervangen door roestvrijstalen fietsremkabels en het werkt weer perfekt!
Erg leuk om te zien dat er meer mensen zo creatief zijn.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 juli 2008 02:57 PM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook