













































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een korte update over het motorolie verhaal. Ik ben dus overgestapt op Valvoline Vr1, een semi-syntheet in 10w60. Waarom deze olie? Valvoline geeft voor dit spul namelijk heel duidelijk aan dat het een verhoogd niveau aan zink toevoeging heeft van gegarandeerd 1600 ppm. Dit zink spul is erg belangrijk voor een SM motor omdat zink de nokkenassen en klepstoters van een dun laagje bescherming voorziet. Te weinig zink in de olie kan verhoogde slijtage aan de nokken en stoters veroorzaken.
Ik rijd nu 1000 km met deze Valvoline VR1 10w60 en ben er erg over te spreken. Voordelen:
- Minder olieverbruik. Normaal moet ik na 1000 km een halve liter tot ¾ liter bijvullen, nu slechts 400 ml.
- De motor is véél stiller geworden, met name in de hogere toerentallen is het verschil duidelijk hoorbaar.
- De kleppentrein is stiller geworden
- De oliedruk is wat hoger dan bij 20w50
- Omdat de olie in koude toestand wat dunner is, merk je dat de olie sneller in de gehele motor aanwezig is bij een koude start. Met 20w50 hoorde je gedurende 5 tot 7 seconden de kleppen een beetje tikken, nu is dat na 2 seconden weg.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe dit spul op de lange duur gaat bevallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10522
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is een halfsyntheet ook te gebruiken voor een motor die nog nooit open is geweest? Bij de mijne zijn in ieder geval de carterpan en het distributiedeksel schoongemaakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja hoor Jan, dat is geen probleem. Vol syntheet zou ik niet doen, maar de vertegenwoordiger van Valvoline heeft mij verzekerd dat deze olie probleemloos gebruikt kan worden in een ongereviseerde motor. Ook op andere fora is men zeer te spreken over dit spul
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb ik weer. Net de laatste 5 liter 20 W 50 Valvoline half syntheet uit het schap gehaald bij de plaatselijke automaterialenhandel…...
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl



Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Voorlopig blijf ik nog even de ‘Vd Laan olie’ Castrol Edge 10/w60 aanhouden.
Ik heb inmiddels ruim 2000 km gereden en de peilstok geeft nog steeds netjes precies maximaal aan. Ik neem toch aan dat daar ook voldoende van zink en andere dope in zal zitten.
Alle rubbertjes in het motorblok zijn door Vd Laan vervangen. Ik heb de oude rubbertjes gezien en die waren helemaal uitgedroogd. Dat bleek bij mijn SM de oorzaak van het hoge verbruik te zijn ( ca. 1 liter op 800 km). De rest van de motor bleek oke te zijn (cilinders gehoond etc).




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
de castrol olie is eigenlijk voor moderne wagens… en vraag maar aan yuri naar 60.000 10w60 castrol waren zijn nokkenassen ver heen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Dus zou ik dan toch volgend jaar (of eerder?) deze olie dan maar vervangen door Valvoline VR1 10w60?














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Castrol Edge is prima spul. Maar, er is één probleempje: de mannen van Castrol weigeren hun specificaties bekend te maken. Ze zeggen dat er genoeg zik aditief in de olie zit maar willen niet zeggen hoeveel zddp er in zit. Gezien de slijtage aan Sm nokkenassen die ik nu gezien heb ( niet alleen bij mijn eigen motor!) vermoed ik sterk dat Castrol het zddp niveau in hun olie langzaam maar zeker verlaagd hebben. Eigenlijk kán dat ook niet anders: Castrol Edge voldoet inmiddels aan de hoogste specificaties die door fabrikanten gesteld worden en in moderne auto’s kan geen hoog zink gehalte meer worden toegpast omdat de katalysatoren kapot kunnen gaan. Op internationale fora is ook al de nodige discussie gevoerd en telkens komt men tot de conclusie dat het zink gehalte in Castrol Edge te laag moet zijn. Vroeger had je Castrol RS 10w60. Dat was het spul waar W. van der Laan heel wat SM motoren van een vroegtijdige dood heeft weten te redden. Castrol RS was een product van de jaren 80, waarin men nog volop zink aan de motorolie kon toevoegen. Met de komst van de huidige milieu-eisen, steeds betere katalysatoren en steeds strengere eisen aan oliesamenstelling is ook de samenstelling van de olie aangepast. Als Castrol roept dat er genoeg zink in hun Edge olie zit, dan wil ik dat graag op papier zien! Tot die tijd gebruik IK dus liever olie waarvan de fabrikant gewoon open en bloot de specificaties vrijgeeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Heb ik weer. Net de laatste 5 liter 20 W 50 Valvoline half syntheet uit het schap gehaald bij de plaatselijke automaterialenhandel…...
20w50? Halfsyntheet? Je moet jouw auto bijvullen met total 20w50 mineraal tot de volgende oliewissel hoor Daarna kan je overstappen op Valvoline VR1, maar dan dus NIET in de 20w50 maar in 10w60. De 20w50 Vr1 van Valvoline is trouwens geen halfsyntheet maar volledig mineraal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ja helder. Ik denk dat ik aan het eind van het seizoen (of begin volgend jaar) ook maar overstap op Valvoline VR1 10w60.














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat mij nog het meeste stoort aan de mannen van Castrol is het volgende:
Hun Edge 10w60 is een API SJ specificatie, wat zegt dat er max 800 ppm zink in mag zitten.
Hun Edge Sport 10w60 heeft een API SL specificatie, wat zegt dat er max 400 ppm in mag zitten.
Een SM motor heeft ideaal tussen de 1200 en 1600 ppm aan zink nodig.
Waarom beweren ze dan dat er genoeg zink in zit?? Ze spreken de specificaties dus gewoon tegen. Die API specificatie/indexering krijgt die olie niet van Castrol zelf, maar word onafhankelijk bepaald tijdens lab tests.
Als je hier even zoekt op “woordenboek olie” ( staat helemaal onderaan) dan kun je nog wat meer info vinden over termen enzo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
no castrol for me dan… lijkt me duidelijk!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





























Totaal aantal Berichten: 10522
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Een korte update over het motorolie verhaal. Ik ben dus overgestapt op Valvoline Vr1, een semi-syntheet in 10w60. Waarom deze olie? Valvoline geeft voor dit spul namelijk heel duidelijk aan dat het een verhoogd niveau aan zink toevoeging heeft van gegarandeerd 1600 ppm. Dit zink spul is erg belangrijk voor een SM motor omdat zink de nokkenassen en klepstoters van een dun laagje bescherming voorziet. Te weinig zink in de olie kan verhoogde slijtage aan de nokken en stoters veroorzaken.
Ik rijd nu 1000 km met deze Valvoline VR1 10w60 en ben er erg over te spreken. Voordelen:
- Minder olieverbruik. Normaal moet ik na 1000 km een halve liter tot ¾ liter bijvullen, nu slechts 400 ml.
- De motor is véél stiller geworden, met name in de hogere toerentallen is het verschil duidelijk hoorbaar.
- De kleppentrein is stiller geworden
- De oliedruk is wat hoger dan bij 20w50
- Omdat de olie in koude toestand wat dunner is, merk je dat de olie sneller in de gehele motor aanwezig is bij een koude start. Met 20w50 hoorde je gedurende 5 tot 7 seconden de kleppen een beetje tikken, nu is dat na 2 seconden weg.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe dit spul op de lange duur gaat bevallen.
Is de oliedruk hoger bij koude of bij warme motor? Ik verwacht bij warme.
Als de motor op z’n normale bedrijfstemperatuur is bij een buitentemperatuur van 25, wat is dan ongeveer de olietemperatuur bij rustig 130 rijden? (met oliekoeler)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Koude olie is dikker , dus minder makkelijk door alle spelingen te wurmen .
Als je pomp dezelfde snelheid loopt , zal de druk een stuk hoger zijn .
Wat die olietemperatuur betreft vrees ik dat er heel weinig SM rijders een extra olietemperatuur meter hebben .
De meeste gaan gewoon op het standaard metertje af , en ja welke temperatuur is de witte zone, welke de rode ???
Moet zeggen dat hij bij mij nog nooit over de middenpositie geweest is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn olie wordt, gemeten met een geijkte meter, bij 200 km/h gedurende één uur 130 graden. Dat is einde witte gebied op de originele olietempmeter in de SM.
Ik heb gekozen voor een 10w60 olie omdat ik merkte dat het bij de eerste start van de dan nog koude motor en 20w50 naar mijn idee te lang duurde voordat alle olie bovenin de kop kwam. Met de 10w is dat dus opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste