Ik heb nu een paar keer startproblemen gehad met de Prestige. Niet koud, maar nadat ik kort ervoor een ritje heb gemaakt en vrij snel daarna weer wil starten. Alles gaat aan de slag, behalve de startmotor, deze lijkt geen zin te hebben. Moet ik denken aan een overlijdende startmotor of kan het ook iets anders zijn?
Alvast dank dank,
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: startmotor?
Ligt er een beetje aan wat ie wel en niet doet. Kun je wat specifieker zijn?
Remco H. schreef:Ik heb nu een paar keer startproblemen gehad met de Prestige.
Niet koud, maar nadat ik kort ervoor een ritje heb gemaakt en vrij snel daarna weer wil starten. Alles gaat aan de slag, behalve de startmotor, deze lijkt geen zin te hebben. Moet ik denken aan een overlijdende startmotor of kan het ook iets anders zijn?
Alvast dank dank,
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Eigenlijk alles behalve de motor. Airco gaat aan, alle lampjes willen wel. Benzinepomp achterin hoor ik ook. Dus alle elektriek lijkt het gewoon te doen. Geen enkel geluid bij de startmotor
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Kan zijn een weigerend startrelais of de startmotor zelf die het niet meer doet/vast zit.
Bekende remedie is de klap met de hamer…
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of het ontbreken van een hitteschild zodat je starter te warm wordt. Heb je dit euvel ook. De bendix weigert dienst… Meestal is dit het begin van het einde..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
al met al toch tijd voor een nieuwe. Je kan het nog even checken, onder de motorkap bij de accu hangt een gele draad met een rood stekkertje, als je deze loshaald en de kant van de motor tegen de plus aan houd bekrachtig je het relais van de startmotor. Als je alleen klik hoort, of niets, en het draadje vonkt wel iets bij het aanraken, weet je zeker dat de startmotor defect is. (kunstje alleen uithalen als de auto in z´n vrij staat!!!)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik neem niet aan dat de verlichting uitvalt als je de sleutel omdraait.
Meest waarschijnlijke is al genoemd. Misschien een slechte aansluiting van de plus op de startmotor, alhoewel kleine kans. Als het stuurdraadje (dun draadje met klein stekkertje aan de startmotor) los is doet ie ook niks.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Vorig jaar net hetzelfde voor gehad met m’n 81-er 2400 I.E. De starter deed in het beste geval enkel nog “bzzzz…” Voor de rest allemaal heel analoog met wat ik bij jou lees.
Was nog wel ff werk aangezien het daar allemaal overvol zit in die 2.4’s en 2.5’s.
Succes!
startmotor terminaal
had hetzelfde euvel, opgelost door stekkertje[al eerder bij een reactie genoemd ]bij accu te splitten naar binnen op nieuwe schakelaar en naar de plus van de accu, en het start weer, het probleem zit wrschl. in het zwarte doosje achter je linker voorlamp maar als je dat opent ziet het er allemaal even mooi uit dus dat zei me verder weinig vandaar deze permanente noodoplossing na eerst enkele weken onder de klep te hebben gestart
Thank you all.
Op zich maar weer fijn dat het een gewoon euvel is voor de CX…
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Bij mij doet de startmotor het ondertussen soms en soms niet. Blijkbaar is het vinden van een nieuwe startmotor bij de Citroën-specialist al geen optie meer. De opties die men mij voorstelde waren een ‘namaak’, ‘revisie’ of ergens tweedehands. ik ga voor revisie, want namaak blijkt tussen een half jaar een een vol jaar de geest te geven. Een lokale citroën CX adept is naar Peking gereden met een 2400 GTI van van ´78 en heeft dus twee keer een nieuwe starter moeten laten overkomen. De laatste was een Bosch die het nog steeds doet. Ondertussen is de Bosch bij mijn dealer niet meer te bestellen…
Iemand tips? (moet nog wel alles laten nakijken wat er mis is…dus misschien nog hoop)
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heeft Brezan zoiets niet? En anders de echt goede onderdelenhandel.
Geen idee waar je woont, dus het heeft weinig zin met adressen te komen.
Woon in België vlakbij Eindhoven…Ik kan natuurlijk de CCCN een keertje bevragen, maar dat kost weer aan het verzenden. Blijkbaar CQS in België, maar blijkbaar namaak. Moet het zelf wel een keer vragen, anders kom je het nooit te weten met al die cowboyverhalen.
In de vorige Practical Classics (brits oldtimerblad) was er een artikel over een ‘high torque’ starter die je in je oldtimer kon pleuren. Helaas denk ik dat onze Britse collega´s meer kaas gegeten hebben op vlak van wisselstukken voor klassieke wagens…Zijn er alternatieven van merken, andere auto´s?
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
CX basis in duitsland heeft deze nog denk eraan een cx (prestige) gti turbo 1 of 2 heeft een Mitshubisi starter deze heeft een vertragingskast..die van Bosch niet.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
heb ook nog twee startmotoren liggen maar zijn volgens mij afkomstig van een 20ltr/22trs..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
de startmotor verschillen per bouwjaar bij de 2400 gti helaas
revisie is goed maar duur maar wel voorhanden
2ehands is erg moeilijk zoeken voor de juist