T wordt zo onderhand wel een zwart gat
Madame start nu slecht, symptomen van een lege accu. Draait ook langzaam rond, maar slaat vervolgens wel aan.
Tweede keer starten gaat helemaal niet. Hopen dat de accu dood is en niet de dynamo
@bxsport.com:
Ik zie nu pas dat we dit helemaal niet zijn nagekomen ops:
Das wel heel slecht…
Xsara_Coupe
PS: voor velen van jullie zal t allemaal wel meevallen, maar ik ben al 2 jaar lang een xsara gewend waar ik altijd van op aan kan…





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
reken maar dat het trio accu-startmotor-dynamo stuk kan gaan
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Wel grappig over die comfortbollen. Wat mij betreft zweeft je XM als een vliegend tapijt. Niks meer aan doen!
Als ik het zo hoor zou ik eens checken of je accu wel goed wordt bijgeladen.
Motor uit, contact af, dan doormeten
> 13 V: accu goed bijgeladen
<12> 14.5 V: accu wordt overladen. Vervang spanningsregelaar op dynamo
> 13.5 V en < 14.5 V: accu wordt stationair al goed bijgeladen
< 13.5 V: accu wordt onvoldoende bijgeladen
Check of de accu ook niet wordt overladen als je flink bijgast (bijv. 3000 tpm)
Doe dit nu opnieuw en dan met flink wat stroomverbruikers aan.
Mocht de laadspanning zakken, test dan of je dat kan verhelpen door bij te gassen. Mocht dat niet helpen dan heeft de dynamo toch onvoldoende laadcapaciteit.
Last but not least kun je de startstroom indirect checken door de klemspanning van de accu te meten als iemand anders start. Deze mag niet < 9 V worden tijdens het starten. Eigenlijk is dat de meest voor de hand liggende test voor de capaciteit van de accu.
En eigenlijk wordt het tijd voor een nieuwe avatar met de XM?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goed, vanochtend toch maar even naar de garage geweest nadat ik haar moest starten met behulp van de ford ops: van mn moeder.
Daar hebben ze meteen een grondige test gedaan met alle verbruikers aan, met de verbruikers uit, met motor aan/uit, lekker in de toeren.
Uitslag was dat de dynamo en spanningsregelaar nog prima in orde zijn!
Wel moest de accu vervangen worden, want die was zo dood als een pier Zal vast door t peugeot logo op de zijkant zijn gekomen
Meteen er een 74Ah accu in laten lepelen, dus dat zal voorlopig wel goed gaan… Auto start weer als een tierelier, veel beter dan ze bij mij ooit heeft gedaan!
T was alleen wel 94eu ex de btw voor de accu
Die nieuwe avatar moet er idd wel komen, maar dan wel een met beide auto’s erop! Xsara blijft voorlopig namelijk ook En daar ben ik al heel wat kere blij mee geweest terwijl de xm bij de garage stond
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Daar hebben ze meteen een grondige test gedaan met alle verbruikers aan, met de verbruikers uit, met motor aan/uit, lekker in de toeren.
Uitslag was dat de dynamo en spanningsregelaar nog prima in orde zijn!
Wel moest de accu vervangen worden, want die was zo dood als een pierZal vast door t peugeot logo op de zijkant zijn gekomen
![]()
Meteen er een 74Ah accu in laten lepelen, dus dat zal voorlopig wel goed gaan… Auto start weer als een tierelier, veel beter dan ze bij mij ooit heeft gedaan!
T was alleen wel 94eu ex de btw voor de accu![]()
![]()
Xsara_Coupe
Ik heb precies hetzelfde gehad laatst. Toen vreesde ik zelf ook al het ergste maar uiteindelijk was ik voor vijftig euro klaar (xsara’s zijn stukken goedkoper ).. De kapotte accu betrof overigens het originele 7-jaar oude exemplaar..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:
Ik heb precies hetzelfde gehad laatst. Toen vreesde ik zelf ook al het ergste maar uiteindelijk was ik voor vijftig euro klaar (xsara’s zijn stukken goedkoper
).. De kapotte accu betrof overigens het originele 7-jaar oude exemplaar..
Ach, als Marco zelf had gediagnosticeerd, vervolgens naar de automaterrialenzaak om de hoek was gegaan en daar een accu had gekocht was ie voor pakweg 65 EUR klaargeweest voor die accu. Meja, dan had je hem er wel zelf in moeten zetten en had je geen koffie gehad.
Xsara’s zijn idd stukken goedkoper heb ik gemerkt! 200 euro voor de laatste beurt en nix geen cent aan onkosten verder!
Enige extra kosten die ik aan die auto heb gehad zijn remmen rondom…
Ook bij de twee aankomende distributiewissels valt de xsara veeeeeeeeeeeel goedkoper uit.
Gelukkig heb ik nog tot december om te sparen Dan is het namelijk in een keer raak voor allebei
Xsara_Coupe
Nu heb ik ook geen koffie gehad!
En dat van die 65 eu zal wel meevallen… Zelfs een Halfords eigen merk accu van dit vermogen is al tussen de 80 en 90 eu…
Accu van 50-55 Ah heb je wel voor die prijs, maar de 74Ah die mijn v6’je vraagt echt niet!
Daarbij heb ik nu zekerheid hoe het met de overige delen is gesteld…
Xsara_Coupe
Hmm ik heb in mijn TCT 85 Ah.
Misschien onzin, misschien niet. Dit zat er al in.
En heeft waarschijnlijk met de standkachel te maken.
Maar een defecte accu kan met iedere auto.
Nu is een XM ook geen studenten karretje he !?!!?!!!
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Xsara_Coupe schreef:Nu heb ik ook geen koffie gehad!
![]()
En dat van die 65 eu zal wel meevallen… Zelfs een Halfords eigen merk accu van dit vermogen is al tussen de 80 en 90 eu…
Accu van 50-55 Ah heb je wel voor die prijs, maar de 74Ah die mijn v6’je vraagt echt niet!
Daarbij heb ik nu zekerheid hoe het met de overige delen is gesteld…Xsara_Coupe
Ik weet niet wat je met “meevallen” bedoeld?
Die accu van 65 EUR was bij een automaterialenzaak bij mij om de hoek 1.5 jaar geleden. Dit was een huismerk (dus net zo goed of slecht als de kwikfit) met 2 jaar garantie en 72 Ah. Genoeg om de turbodiesel vlot aan het nagelen te krijgen bij -15. Bij de kwikfitt betaal je natuurlijk veel meer voor dezelfde accu omdat ze hun personeel ook moeten betalen.
Met de check die ze bij de dealer uitvoeren is op zich niks mis, maar als je dik 30 EUR uitspaart door even zelf de multimeter uit de kast te trekken, vind ik dat snel verdiend. Meja, ieder zijn meug.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Xsara_Coupe schreef:Nu heb ik ook geen koffie gehad!
![]()
En dat van die 65 eu zal wel meevallen… Zelfs een Halfords eigen merk accu van dit vermogen is al tussen de 80 en 90 eu…
Accu van 50-55 Ah heb je wel voor die prijs, maar de 74Ah die mijn v6’je vraagt echt niet!
Daarbij heb ik nu zekerheid hoe het met de overige delen is gesteld…Xsara_Coupe
Die zekerheid heb je nooit, ‘t kan morgen kapot zijn. Net als een willekeurige keuring, nu is het goed, maar je kan morgen een LHM-lekkage krijgen, scheur in je radiateur etc etc etc
In m’n TCT zat ook zo’n mini-accu, van Bosch nota bene en redelijk recent…..Ging dus mooi verrot op het verkeerde moment
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Hoe dan ook, de nieuwe accu ligt er in, mn dame start weer mooi en met mn dynamo is voorlopig niets mis. Dat alles kapot kan gaan snap ik ook wel!
Aan de kosten verander ik niets meer en mi. heeft het ook weinig zin daar over door te gaan.
De kosten bij een dealer zijn nu eenmaal hoger, maar ik krijg er veel voor terug! Toen mn auto slecht veerde 3 dagen voor de meeting stond de xm wel dezelfde dag nog op de brug om 2 dagen later weer bij mij te staan met nieuwe elektroklep!
En dat terwijl de normale afspraaktermijn 2-2.5 week was. Je kan veel zeggen, maar dat soort service krijg je haast nergens!
Xsara_Coupe
Uit de diepste kelders van het forum ook maar weer is mijn draadje opgespoord..
De auto houdt nog steeds in bij 3000 toeren en dan vooral in zn tweede versnelling. Iemand enig idee wat dat nou kan zijn? De garage komt er ook niet achter zonder een grote vervangingsslag te beginnen. En dat lijkt me niet de bedoeling
Gister bij chyparse lekker het hydraulisch systeem laten vullen met spoelolie. Ben benieuwd of ze nu wel hoog gaat blijven staan! De lhm was iig wel lekker zwart (en dan ook echt pikzwart ) Volgens Martin zat dit er al een jaar of 6 in
Rare is dan wel dat alle bollen wel nieuw waren en dat de filters brandschoon waren. Wat dan wel weer klopt met de dealerbeurt van het systeem een half jaar en 5000 km terug. (bij de vorige eigenaar nog).
En nog een laatste vraag: Weet iemand of de lichtmetalen velgen van een focus cmax onder mijn xm gaan passen?
Steek: 5x108
ET van steekwijzer: 52.5
Naaf: 63.3
Ik kan namelijk misschien aan deze velgen komen:
Zijn 17” en de snelheidsafwijking is slechts 1.7% Dat lijkt me wel te overkomen…
Ben benieuwd naar de reacties!
Xsara_Coupe
@Xsara_Coupe
Je XM al in de Meguiar’s gezet?