


Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hydractief
Er zijn twee manieren om te kijken of je Hydractief I of II hebt, onder de auto, bij I zit er alleen aan de voorzijde (ongeveer ter hoogte van de voeten van de bestuurder) een elektroklep bij II zitten er twee elektrokleppen onder de auto aan de voorzijde ongeveer op dezelfde plek en achter ergens achter het hitteschild van de dwarsdemper (uitlaat). De andere manier om te weten of je H I of II hebt is via het organummer waar exact de scheiding ligt weet ik ook niet maar volgens mij ergens om en nabij organummer 5000 en bouwjaar einde 1993 of begin 1994.
De werking van hydractief en het verschil in werking tussen hydractief I en II even beknopt uitgelegd, hydractief schakelt in de “normale” veerstand een extra (middelste) veerbol bij de twee voor en achterbollen waardoor er extra volume in het veersysteem onstaat en er dus een zachtere demping wordt verkregen, als de veercomputer het nodig vindt schakelt deze met behulp van de elektroklep(pen) razendsnel (in ongeveer een vijfhonderdste van een seconde) de middelste veerbol uit zodat het “veercircuit” beperkt wordt tot de veerbollen op de veerpoten waardoor een veel hardere demping wordt verkregen. De berekeningen van de computer gebeuren aan de hand van vooraf in gestelde waardes die worden vergeleken met een aantal waardes van sensoren in de auto, ik hoop dat ik er geen vergeet maar volgens mij zijn het een stuurhoeksensor, remdruksensor, wagenhoogtesensor (meet bodyroll e.d.), snelheidssensor en een gaspedaalstandsensor. Ook wordt er door de veercomputer gekeken naar of de deuren open of dicht zijn (bij deur open schakelt het systeem automatisch naar de “harde” stand).
De grote verschillen tussen hydractief I en II zijn dat bij hydractief I er maar 1 elektroklep onder de auto zit die zowel de voorste als achterste hydractiefbol “schakelt” en bij hydractief I blijft na het handmatig inschakelen van de “sportstand” het veersysteem constant “hard” geveerd, bij hydractief II verander je alleen de waardes die vooraf ingesteld zijn, wat wil zeggen dat de veercomputer er niet voor kiest om altijd “hard” te veren maar dat hij automatisch de “harde” stand inschakelt bij lagere waardes, een voorbeeld bij veerschakelaar in de “normaal” stand schakelt hij pas bij een stuurhoek van 22 graden of meer naar “hard” en met de veerschakelaar in de “sportstand” schakelt hij al bij een stuurhoek van 11 graden naar “hard” veren, en dat zo voor alle sensoren.
Ik hoop dat jullie wat aan dit verhaaltje hebben, mochten er verbeteringen zijn hoor ik dat graag en het zou leuk zijn als wat meer mensen zich in dit systeem verdiepten en enthousiast worden van dit stukje uitleg, het is een prachtvinding en ook redelijk uniek.
Hartelijke groeten van Gijs.
ps. volgende keer wat uitleg over diravi?
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

























Totaal aantal Berichten: 6338
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Goed verhaal Gijs,
overgangsdatum van Hydrative 1 naar Hydractive 2 is organummer 5929.
Groet,
L



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Dank je wel voor de aanvulling Lucas ik kon het even niet vinden.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
gompy58 schreef:Wat die sportstandklep betreft.
had het er laatst ook met Harm over wat ik van een ander hoorde.
Een apart letje dat gaat branden als de sport klep DAADWERKELIJK aan het werk is. Het zou een handige controle zijn. vraga me alleen af of het moeilijk te fabriceren is.
fluitje van een cent, je moet twee dikke gele draden aftappen.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Vandaag de 2e tank getankt… voor 47,9 cent per liter!
1 op 6 gereden… ik hoop dat ‘t nog iets beter wordt, maar we zullen ‘t zien.
Belangrijker: daarnet hebben we de hydractiefbollen vervangen. Wat een verschil! Hij veert nu eindelijk zoals ‘t zou moeten, genieten!
Dat verbruik is uhmm..pittig te noemen, maar het is je hobby; dan moet dat kunnen! =)
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Massa leeg voertuig 1.617 kg
Martijn de Ruijter schreef:Massa leeg voertuig 1.617 kg
Ach ja, ze staan wel bekend als tempeliers. Maar ja, je kan altijd nog de diesel pakken om goedkoop te rijden.
nee, dat kan ie niet meer…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
de diesel heb ik m’n broer in z’n maag gesplitst….
gastanker
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Tja, per liter is het lekker goedkoop en een volle tank is altijd heerlijk goedkoop bij de kassa, maar je moet absoluut ene grote tank hebben zoals de topic starter heeft, want de vorige volvo die ik had reed op 1 op 6 op gas en daar stond ik iedere dag voor aan de pomp (nee echt, iedere dag! )...
Gelukkig nu maar liefst 1200km op 1 tank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
op zicht valt het nog reuze mee als de auto een beetje is ingelopen op gas enz dan wordt dat wel 1 op 7 of 1 op 8 en de meeste vergeten dat je hier ook met een zware wagen te maken heb met redelijk grote motor
Wat nieuwe plaatjes gemaakt vandaag, onder meer van de carkit die er nu inzit, en van de mooie nieuwe stadslichtjes

























Totaal aantal Berichten: 6338
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Doe er ook nog een paar witte zijknipperlichtjes op als je toch bezig bent.
Groet,
L