3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
5-versnellingsbak: twee soorten?
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 01 september 2009 06:23 PM
  [ # 31 ]

jint nijman schreef:

Aan Pavang: mag ik die foto van dat 5 bak nummer plaatje foto voor de volgende pagina op m’n web-site gebruiken?

Dat mag, geen probleem!

Groeten Peter

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 01 september 2009 10:02 PM
  [ # 32 ]

hallo

ik ben in al die jaren pas 1 andere BVH tegengekomen met het nummer 71.
alle andere hebben het nummer 65. Overbrengverhoudingen zijn hetzelfde.
vreemd.

gr

Harry Martens

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 02 september 2009 02:16 AM
  [ # 33 ]

Harry Martens schreef:
>>>
ik ben in al die jaren pas 1 andere BVH tegengekomen met het nummer 71.
alle andere hebben het nummer 65
<<<

Bedankt voor die info. Dat is dan inderdaad vreemd, hier is een foto van het plaatje in mijn DS19

http://www.citroen-ds-id.com/ds/files/DS_4_versnellingsbak_bvh_ID_nummer_71.JPG

niet scherp maar leesbaar.

Zou je ons misschien kunnen vertellen wat voor andere nummers er gebruikt werden en bij welke versnellingsbakken die horen?

Jint

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 02 september 2009 02:19 AM
  [ # 34 ]

Pieter schreef
>>>Dat mag, geen probleem!

Zeer bedankt!! ‘k zal die pagina binnenkort updaten.

groeten

Jint

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 02 september 2009 10:11 PM
  [ # 35 ]

63 : ID 19 B   4 bvm
64 : DS 21 M 4 bvm
65 : DS       4 bvh
06 : Dspecial 4 bvm
14 : Dsuper   4 bvm
75 : Ideal     4 bvm

laatste ben ik niet zeker van.

gr

Harry Martens

oja,
106 SM 5 bvm
en 110 DS 5 bvh

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 02 september 2009 11:40 PM
  [ # 36 ]

Harry, heel erg bedankt! De meeste DS liefhebbers zullen deze type nummers niet kennen denk ik.

Een vraagje nog Wat bedoel je met “Ideal 4 bvm”? Een van de ID typen neem ik aan, maar welke?

Ik zal eens proberen die nummers met de verschillende bakken te korreleren.

Leuk dat je eigen 5 bak bvh ook een passend nummer gegeven hebt!

groeten

Jint

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2011 04:42 PM
  [ # 37 ]

eventjes een oude draad terug opgepikt :

Ik denk eraan in de toekomst mijn bak onder handen te nemen, eventjes meta data opgezocht in de WPHB :
4bak :



5bak :

Er zijn 3 bakken die me opvallen :
1. de (lange )4 bak geleverd op de BVH ( DS20H,DS21H en DS23H )
2. een versie wat mij onbekend is : 4bak in “Vehicles DT (ID20/D Super ) van 10/1968 en DV t/m 9/1969 (ID19/D Special)
3. Lange 5 bak ( 107 )

Om een goede vergelijk te hebben, heb ik dit in een tabel gegoten met snelheden ifv toerental :

Het valt mij op dat :

1. De lange 4 bak in 4e heeft +/- dezelfde toerental ifv snelheid als de korte 5-bak (108 ) in 5e.
2. Totaal onverwacht : de nog langere 4bak ( met rood omlijnd ) heeft dezelfde toerental ifv snelheid als de lange 5 bak!

Welke bak is dit ?

Een 4-bak heeft het voordeel dat je maar 4x moet schakelen in tegenstelling to een 5 bak.
Is het dat niet mogelijk om een 4 bak te hebben met +/- dezelfde overbrengingsverhoudingen als de lange 5 bak ? Dit toegepast op een DS21 of DS23 BVH bvb ??

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 december 2011 04:57 PM
  [ # 38 ]

Vergeet niet dat je dan een erg groot gat krijgt tussen 3 en 4. Mijn DSuper met 4-bak (b) had daar al een (te) groot gat, wat rijden in heuvelachtig terrein op de snelweg best irritant maakt. Dat is het grote voordeel van de 5-bak: je kunt terugschakelen zonder meteen in de derde versnelling te komen met bijbehorende toerentallen en lawaai.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2011 05:08 PM
  [ # 39 ]
fluidphreak schreef:

Vergeet niet dat je dan een erg groot gat krijgt tussen 3 en 4. Mijn DSuper met 4-bak (b) had daar al een (te) groot gat, wat rijden in heuvelachtig terrein op de snelweg best irritant maakt. Dat is het grote voordeel van de 5-bak: je kunt terugschakelen zonder meteen in de derde versnelling te komen met bijbehorende toerentallen en lawaai.

Ja dat klopt, maar gedeeltelijk denk ik. Met een DSuper gaat je sneller moeten terugschakelen op heuvelachtige wegen. Een DS21 en 23 hebben meer koppel onderin de toeren, waardoor je minder snel hoeft terug te schakelen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 december 2011 08:56 PM
  [ # 40 ]

Jan Epskamp heeft in 2009 een lezing over dit onderwerp gegeven in Arnhem en ik heb het opgevolgd bij mijn DS 23 cabrio.
Als je een 4 bak handgeschakeld en een 4 bak hydrolique combineert, dan kan je een extra lange 4 bak maken:
Je neemt het kroonwiel/pignon 35/8 ( ik dacht van de hydrolique) en de 4e 22/28 ( ik dacht uit de hand bak). Daarna natuurlijk volgens het HWB het kroonwiel en pignon wel goed afstellen..
Ik ga dit deze winter ook doen voor mijn DS break ( maar eerst daarvoor een 23 motor klaar maken)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 december 2011 09:25 PM
  [ # 41 ]

Met de bovengenoemde combinatie maak je dan een langere 4 bak dan de Hydraulique zelf al is?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2011 09:26 PM
  [ # 42 ]

Ja. Het genoemde lange 4- tandwiel is alleen te vinden in de handbak van een ID19b uit de van 09-1966 tot 07-1968 trouwens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 december 2011 09:31 PM
  [ # 43 ]

Maar van maak je dus een heel groot gat tussen de 3e en 4e versnelling? Is het niet handiger op zoek te gaan naar een 5-bak dan?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2011 09:36 PM
  [ # 44 ]
charlesdegaulle21 schreef:

Maar van maak je dus een heel groot gat tussen de 3e en 4e versnelling?

Ja, een enorm gat. Ik vind dat niet zo fijn rijden. Ik heb voor mijn rally ds23 hydraulique zo’n bak gebouwd: je rijd tijdens een rally meestal 1,2 en 3. En de lange 4 in combinatie met 150 pk maakte dat ie op lange afstanden vreselijk hard liep. Maar je moest wel tot 4500 of meer toeren in 3 om een beetje gang te hebben voor je ‘m in z’n 4 zette.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 december 2011 09:39 PM
  [ # 45 ]

Beetje kort door de bocht misschien, maar eig een beetje een onbruikbaar concept dus. Hooguit een 23 injectie waarin het een beetje normaal zou kunnen werken….

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook