Goeie avond,
Ik heb het geluk (ongeluk?) gehad om een citroën limousine te ‘krijgen’ van iemand die de wagen niet meer wilde. Het is dus een 2500 diesel (platte diesel zoals ze in Nederland wel een keer zeggen) en heeft de laatste jaren (+- 5 jaar buiten gestaan). Er is heel wat werk aan, maar de wagen heeft het merendeel 2/3de van zijn leven in de garage gestaan.
Ik ga er van uit dat er geen olie meer op zit, de diesel op is en de bougies (+ batterij of course) vervangen moeten worden. Zou het aan te raden zijn om de wagen met nieuwe batterij, bougies en diesel proberen te starten? Ikzelf geef het weinig slaagkans, maar zou ik het voor de motor riskeren
Trouwens het deurslot werkt niet meer…Iemand ‘inbrekerservaring’?
Groeten,
Joeri :
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
Ik heb wel vaker cx ‘en aan het lopen gebracht die langer stilgestaan hebben,als er olie opzit overleeft de motor het wel.
Ik zou me meer zorgen maken om het hydraulisch systeem,de kans is groot dat er een leiding knapt.
Het is niet verstandig om ermee te gaan rijden,gloeibougies vervangen is nergens voor nodig.
Ik zou de cx eerst eens op een brug bekijken of het wel de moeite is,of dat het een sloper is.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Raymond,
Gloeibougies is inderdaad misschien een kost teveel, maar ik ga er van uit dat die dingen ook hun beste tijd gehad hebben.
Ik heb de wagen onderaan niet kunnen bekijken buiten de binnenschermen en die zijn allemaal nog hard. Dus de wagen is roestvrij weggezet, maar natuurlijk carrosseriegewijs is dit wel een stevige opknapper.
Bedankt voor het bericht…
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Indien het een sloper blijkt (zou wel zonde zijn, maar de één z`n dood is de ander z`n brood…) heb ik evt. wel interesse in onderdelen, is het een serie 1?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dat kan niet anders, als hij een platte diesel heeft.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Er worden wel dieselmotoren gestart die tien jaar voor oud vuil onbeschermd in de regen hebben gelegen! De tractor van mijn buren is ook een voorbeeld, motorkap en luchtfilter zijn al jaren weg maar elke keer start dat ding na maanden op het eerste rukje weer… En in Frankrijk starte ik een 12PK’tje dat 15 jaar op de sloop lag met enkel een verse batterij en een kort spuitje remmenreiniger. Je heb dus goede kansen!
Doe het wel netjes: verse olie erin, en daarvan ook een laagje op de zuigers spuiten. dagje laten zitten. Je kunt ook iets nemen wat meer penetreert, naamachineolie bijvoorbeeld. Helemaal keurig is op dag 1 kruipolie, niet te zuinig, en op dag 2 motorolie. Op dag 3 starten.
Starten als volgt: eerst met de hand de motor tornen. Dan even op de startmotor laten draaien, ervoor zorgend dat de motor niet aanslaat. Het zou fijn zijn als het oliedruklampje dan dooft. vervolgens starten!
.... om te merken dat ze niet aanslaat, want ik ben bang dat je lucht in je hogedrukcircuit zal hebben: verstuivers slagje los, starten tot de diesel langs de spoed stroomt, al startend één voor één dichtdraaien. Wat zal jij staan te glimlachen als ze keurig draait en als (als!!) ze netjes omhoogkomt!
Corrosion sympa!




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Moet ik het wel goed zeggen: niet de verstuivers een slagje los, maar de leiding op de verstuivers!
Corrosion sympa!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Freek1971 schreef:
Starten als volgt: eerst met de hand de motor tornen. Dan even op de startmotor laten draaien, ervoor zorgend dat de motor niet aanslaat.
Da’s niet zo moeilijk bij een oude diesel: niet laten voorgloeien en meteen starten, dan slaat hij zeker niet zomaar aan.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Ik heel wat goeie tips gehad…Wat ik zeker moet proberen te doen (op aanraden van trxke…bedankt trouwens) is zeker de oude olie er af laten (als die er nog op zit, vermits ik hem dan anders een ´maagontsteking´ laat krijgen met een teveel aan olie.
Ik kijk er al naar uit om hem aan de praat te krijgen…Ik laat zo snel mogelijk wat foto´s zien.
Qua ´donor´wil ik eerst afwachten hoe ´ie er helemaal uitziet…indien te slecht laat ik het wel weten via het forum. Het is inderdaad eentje van serie 1 (platte diesel) inclusief airco van december 1981. Heeft iemand een idee of dat achteraan de electrische ruitenopeners (knopjes) op de deurenpanelen naast de asbak een optie waren of bij een Limousine hoorde?
Groeten…
Joeri
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
Goeimorgen,
Ik ben gisteren een uurtje bezig geweest met de Limousine en het ziet er op dit moment niet goed uit. het interieur is eigenlijk best nog strak en mooi (buiten wat scheurtjes in de voorste panelen), maar toen ik het motorcompartiment opendeed zag ik dat die kleine rotzakjes van muizen het merendeel van de bekabeling doorgeknabbeld hadden.
Dit maakt dat ik nu moet uitzoeken wat waar moet komen om hem in gang te krijgen. Er zat nog olie op en de starter klikte nog. De batterij had ik via startkabels aan de polen bevestigd, maar dat geeft voor een diesel veel te weinig ‘power’, dus volgende keer sluit ik ze direct aan.
Kan er iemand mij tips geven hoe ik de bekabeling kan omzeilen om de wagen aan de praat te krijgen. Hiermee wil ik zeggen dat ik een aantal rechtstreekse connecties met batterij (eventueel een schakelaartje ertussen voor het contact) zodat ik hem eventueel kan starten en laten ‘opstijgen’?
Ik ben geen electricien, maar heb wel alle schema´s voor handen… Als ik via jullie hulp er in slaag om het ding aan de praat te krijgen wil ik later nog wel een bod doen op een eventuele overname van citroën-forum.nl om alzo de moderators terug aan het werk te helpen
Ps: Vond het overname-bericht van gisteren schitterend!
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
Vanaf de startmotor loopt een pluskabel en een klein draadje,meestal geel,als je die tegen de plus aangooit kun je de cx direct starten.
Door de plus rechtstreeks tegen de voorgloeibougies aan te houden kun je toch voorgloeien,ik zou dat niet langer als 2 minuten doen.
De diesel moet je even goed oppompen.
Wil ze dan nog niet lopen moet je een busje startspray kopen,dan moet het lukken.
Gr Raymond
Het was een cx of niks














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ray schreef:Vanaf de startmotor loopt een pluskabel en een klein draadje,meestal geel,als je die tegen de plus aangooit kun je de cx direct starten.
Door de plus rechtstreeks tegen de voorgloeibougies aan te houden kun je toch voorgloeien,ik zou dat niet langer als 2 minuten doen.
De diesel moet je even goed oppompen.
Wil ze dan nog niet lopen moet je een busje startspray kopen,dan moet het lukken.Gr Raymond
en vergeet niet dat je ook even met een draadje spanning moet zetten op de electrische afsluiter van de inspuitpomp! Anders gaat die nooit starten hé... als je dat draadje weer losneemt met draaiende motor zal deze ook weer gewoon afslaan! succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De startdraad heb ik gisteren kunnen proberen en dat lukte…Enkel het draadje van de dieselpomp weet ik niet onmiddellijk hangen…
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gagarinn schreef:De startdraad heb ik gisteren kunnen proberen en dat lukte…Enkel het draadje van de dieselpomp weet ik niet onmiddellijk hangen…
gewoon een draad van de + van de accu op de afsluiter zetten. kan niet missen hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eerste bewegingen…
Gegroet Citrofielen,
Ondertussen heb ik nog een keer 2 uurtjes bezig geweest met de Limousine. Ondertussen kwam de eigenaar nog een keer kijken en het leek alsof de man toch effectief wilde dat de wagen een tweede leven zou krijgen. In eerste instantie had ik de indruk dat ´ie het onding gewoon van zijn erf wilde…niet dus. Ik moest de motorkap even openlaten zodat hij hem van binnen met de hoge(lucht)druk kon proper blazen.
Hoever sta ik? Ik heb alle kabeltjes gevonden en verlengd met een nieuwe draad. heb de batterij goed aangesloten, diesel erin gegooid, dieselpomp in contact gezet, voorgegloeid en dan proberen te starten; Ik heb de batterij niet te erg belast en ben na een paar keren gestopt vermits hij niet aansloeg.
De dieselfilter heb ik een paar keren opgepompt, maar ik had het gevoel (ben bijna zeker) dat de pomp om te ontluchten voor geen meter werkt. Ik heb uiteindelijk de dieselfilter erafgehaald om te reinigen (vervangen).
Iemand nog tips? Kan je de motor ‘opgieten’? Vroeger met kevertjes een beetje benzine in de carburator en starten maar….Kan ik langs een of andere weg wat diesel in de motor krijgen? Hoe kan ik weten of ´ie diesel binnenkrijgt?
Graag jullie expertise! Alvast bedankt!
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
voor hetzelfde geld zijn je brandstofleidingen poreus geworden, en zuigt ie alleen maar zuurstofbellen aan…
Is mij ook wel eens gebeurd, welliswaar met een benzine-cx…
Je zou ook eens kunnen kijken of de pomp wel diesel kan aanzuigen.
Ik doe dat zelf altijd met een grote injectiespuit, en ook handig voor “opgieten” van benzinemotoren die een tijdje stilstaan.
Dus gewoon de brandstofslang losmaken en zuigen met die injectiespuit.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist