Totaal aantal Berichten: 3223
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
voor hetzelfde geld zijn je brandstofleidingen poreus geworden, en zuigt ie alleen maar zuurstofbellen aan…
Is mij ook wel eens gebeurd, welliswaar met een benzine-cx…
Je zou ook eens kunnen kijken of de pomp wel diesel kan aanzuigen.
Ik doe dat zelf altijd met een grote injectiespuit, en ook handig voor “opgieten” van benzinemotoren die een tijdje stilstaan.
Dus gewoon de brandstofslang losmaken en zuigen met die injectiespuit.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Lange tijd stilgestaan (vervolg)
Avond,
Ondertussen heb ik het idee om de motor in gang te steken even aan de kant geschoven. Via Conrad heb ik me zo een opblaasbare krik gekocht en dat ding is een zegen. De Limousine staat nu op dikke betonnen tegels en zo heb ik de banden terug op spanning kunnen zetten. Hierdoor staat het front niet meer in de grond en kan ik hem binnenkort wegslepen.
Hij ziet er al minder lelijk uit, maar het is op dit moment nog geen zicht. Deuren goed rot, lak vol groen, enz…
Ik zet asap wat foto´s op het net….
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Totaal aantal Berichten: 448
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Als je het toch nog eens wil proberen herhaal ik:
.... om te merken dat ze niet aanslaat, want ik ben bang dat je lucht in je hogedrukcircuit zal hebben: verstuivers slagje los, starten tot de diesel langs de spoed stroomt, al startend één voor één dichtdraaien.
..met de kanttekening dat ik de leidingen op de verstuivers bedoelde, natuurlijk niet de verstuivers zelf.
Bij mijn weten (kennis afkomstig van diesels in het algemeen) is er geen pomp “voor het ontluchten”. Wel voor het opvoeren. Als er lucht in de hogedrukpomp zit krijg je dat er niet zomaar uit, wel volgens de hierboven omschreven methode.
“opgieten”: remmenreiniger of startpilot in de luchtinlaat spuiten. Daarna direct starten, of spuiten terwijl iemand anders start. Maar dat vind ik wel een lompe methode, als hij al zo lang stilstaat. Dan moet je toch in elk geval met subtiele oliespuitjes voorwerk doen!
Heeft zo’n ding ook niet een afsluiter op de pomp die een plusje nodig heeft? Dan kan je starten tot je een ons weegt!
Corrosion sympa!

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Heeft zo’n ding ook niet een afsluiter op de pomp die een plusje nodig heeft? Dan kan je starten tot je een ons weegt!
Oeps, ik moet beter lezen! Het stond er al. Overigens een tip om niet over te slaan, het is een absolute voorwaarde om te kunnen starten!
Corrosion sympa!
Hey Freek,
Bedankt voor je reactie. Ik heb wat kruipolie in het motorblok gespoten (genoeg) om eventueel schade te beperken. De motor draait goed rond, maar aanslaan deed hij niet.
Als ik hem thuis heb kan ik er wat meer tijd insteken en alles een keer afgaan zoals je voorsteld…
Hou je op de hoogte…
Groet.
Als de leidingen poreus zijn zou de cx ook dieselolie moeten lekken.
Voor de opvoerpomp waren altijd revisiesetjes te krijgen.
Zijn heel betaalbaar,en makkelijk in gebruik.
Als de opvoerpomp geen druk opbouwt kun je het wel vergeten.
Als jet het vermoeden hebt dat er geen brandstof komt,kun je ook brandstof opvoeren uit een jerrycan,zo’n 5-liter tankje.
Die kun je mooi op de plek van het reservewiel kwijt.
Op startpilot moet ze aanslaan,maar dan gaat het met geweld.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Joeri, ik bedacht me nog, je wilt toch gaan slepen: da’s ook zo’n slechte methode niet om haar (voorzichtig) tot leven te roepen… Moet je wel ruim wonen, een op haar buik liggende, niet sturende, bemoste CX sleep je niet door een winkelstraat…
succes! jammer dat ik zo ver weg woon, dit zijn echt de leukste klusjes. Voor de rest zie ik dat het in dit topic het gaat zoals het moet gaan: alleen maar nuttige aanvullingen op elkaar! als je het lijstje goed doorloopt moet het lukken.
Corrosion sympa!
Freek,
Bedoeling is ze via een auto-aanhangwagen of een vrachtwagen met plateau (kan je vrij vlak maken) te slepen. Ze met een eigen wagen slepen zie ik niet zitten. Volgens mij maak ik dan meer stukken en ben ik een gevaar op de baan.
Zoals gezeg maak ik zo snel mogelijk wat foto´s dat je het wat visueel kan voorstellen. Bedankt voor de bemoedigende woorden…Het zal een 4-jaren project zijn. Het ideale zou zijn dat ik de motor er zou kunnen uithalen, maar haar toch hydraulisch naar boven kan zetten om beter te kunnen werken. Of ik moet me op termijn zo toch maar een kantelbrug aanschaffen. Money, money, money….