1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
de Citroën C6: een stukje geschiedenisles van Citroën
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 02 mei 2007 08:59 PM

De tweede rijtest van Citroën-Forum.nl ligt alweer klaar voor u. Deze keer is de duurste en meest luxueuze Citroën aan de beurt: de C6. Bij de grootste meerderheid onder ons liggen de verwachtingen hoog omdat het gaat om de opvolger van iconen van Citroën. Daarom hanteer ik naast mijn standaard hoofdvraag bij elke test nu de vraag of de C6 in het rijtje van DS, CX en iets minder dan de vorige iconen de XM past. Is het een auto die even uniek en vooruitstrevend is als dat de DS en CX waren in hun tijd? Bij deze test waren Beerpeet (Peter), Ijs (Erik) en Roel Timmerman van de partij om als Citrofielen een mening te geven over de C6.

Eerste Indruk
De verwachtingen liggen zoals ik dat al vertelde hoog van de C6. Ik en de drie citrofielen (Peter, Erik en Roel) verwachtten allemaal een grote Citroën met veel rij comfort (en dus veercomfort).
Voor mij zijn de rijtesten een uitgelezen kans om een keer in Citroën’s slagschip te rijden. Niet iedereen krijgt immers de kans om de C6 uitgebreid te testen. Omdat ik altijd al veel verwachtte van Citroën’s nieuwe limousine heb ik in het begin de ontwikkelingen altijd nauwkeurig in de gaten gehouden. Ik vond het tijd dat Citroën weer met een onderscheidend en uniek model kwam zoals de DS en CX. De eerste foto’s die ik van de C6 zag konden mij wel bekoren: een uniek en vooral typisch ontwerp dat verwijst naar het verleden.
Echter een foto van de C6 zien en er echt naast staan is toch heel iets anders blijkt wel. De C6 is in het echt veel groter dan ik gedacht had en het woordje “wauw” ging een paar keer door mijn hoofd heen. Erik die zijn XM al een grote auto vond, zag zijn XM toch een stuk kleiner worden naast de C6: “De XM is van zichzelf een grote auto maar viel in het niets naast zijn nieuwere grote broer”. Dat de C6 geen allerdaagse verschijning is maar een typische Citroën is waren we snel met elkaar eens.

Exterieur
Citroën is met een uniek modern ontwerp gekomen maar toch sterk verwijst naar het verleden. De grote neus, de lijnen de holle achterruit en de stijlloze ramen doen toch sterk denken aan de CX en de DS. Ik zou toch bijna willen zeggen dat de C6 de moderne en iets grotere variant is van de CX. De hoge lijnen, kleinere ramen maken de C6 tot een imposante verschijning met een degelijk uiterlijk volgens Erik: “Typisch Citroën”. Peter beschrijft het uiterlijk van de C6 kort en bondig: “Simpelweg mooi”. Daarnaast verteld hij: “Over elk detail is nagedacht en zowel van de DS als CX komen ontwerpelementen terug. Toch is het geen retrodesign en ook geen kunst om de kunst.”
De neus is wat mij betreft minder geslaagd, maar zeker typisch Citroën. Misschien komt dat omdat het ontwerp van de C6 niet heel erg nieuw is (het eerste houten schaalmodel komt uit 1998 en staat in het conservertoire) en ik denk dat een neus dat nu ontworpen zal worden er heel anders uit zal komen te zien. De koplampen lijken van ver af apart omdat bij bijna elke auto de unit horizontaal geplaatst is, maar bij de C6 is hij verticaal geplaatst met maar één lamp erin. Echter als je de koplampunit van dichtbij bekijkt ziet het er futuristisch en modern uit, een kunstwerk opzich. Dat Citroën wel weet hoe ze koplampen moeten vormgeven blijkt ook bij de C4 Picasso uit de vorige test.
De achterkant daarentegen vind ik schitterend. De achterlichten zijn schitterend en de vorm loopt prachtig door in de holle achterruit. De C6 is met oog voor detail ontworpen. Het lijkt wel alsof ze elk element op de auto hebben ontworpen en dat is denk ik kenmerkend voor Citroën. De DS heeft bijvoorbeeld tal van geweldige details zoals de knipperlichten achter.
Toen de C6 ’s avonds op de oprit stond heb ik er even naar zitten kijken, maar het is gewoon een geweldige grote Citroën die steeds mooier wordt als je er langer naar kijkt. Toch heb ik niet het gevoel dat de C6 van het vrouwelijke geslacht is zoals de DS en de CX. De C6 oogt als een elegante, stijlvolle, moderne en sterke jonge kerel. Qua apartheid en vooruitstrevendheid is de C6 denk ik geen DS of CX maar voor deze tijd is hij zeker onderscheidend. De C6 valt niet te verwarren met andere merken. Als je naast de C6 staat merk je pas hoe groot hij eigenlijk is. De C6 is 30cm langer en bijna 10 cm breder als de CX en 20cm langer en 7cm breder als de XM. Qua exterieur is de C6 wat mij betreft zeker geslaagd en mag toegevoegd worden aan het welbekende rijtje van Citroën limousines.
Interieur
Eenmaal neergestreken in de bestuurdersstoel moet ik toch concluderen dat de stoelen iets te hard zitten. Je zit iets minder ‘in’ de stoel zoals bij de CX en de lendesteunen waren bij mij haast niet voelbaar. Toen ik bij de dealer in de C6 stapte zocht ik onder de stoel voor de hendel om de stoel naar voren te doen, maar in een dergelijke moderne auto gaat alles natuurlijk elektrisch. Het overzicht vanaf de bestuurdersstoel is prima, maar het puntje van de auto is niet te zien. Gelukkig zijn het de parkeersensoren die je een handje helpen bij het krap inparkeren van de limousine. De ruimte in de C6 is echt fantastisch groot. Bij veel luxe grote auto’s van andere merken kan de ruimte binnenin nog wel eens tegenvallen, maar bij de C6 valt het juist mee. Alle knopjes op het middenconsole zou je op het eerste gezicht kunnen afschrikken, maar bij mij wende het snel. Alle knopjes werken zoals ze zouden moeten werken en naar enige oefening weet je feilloos de knoppen te bedienen.
Je kunt merken dat er veel tijd in de ontwikkeling van de C6 is gestoken, want alles werkt zoals het logischer wijs zou moeten werken en alles is mooi vormgegeven. Je zou bijna zeggen dat Citroën iets heeft geleerd van de problemen bij de introducties van de vorige limousines. Het interieur is niet te modern en misschien wel juist iets somber gehouden. Volgens Peter is het interieur aangenaam rustig maar maakt het een sobere indruk. “Maar is toch niet saai” weet hij daar nog aan toe te voegen.
We vinden allemaal dat het interieur goed is afgewerkt en er zijn zowaar geen rammeltjes te vinden. Alles werkt gewoon goed en degelijk. Het meest opvallend zijn toch wel de houten (of is het nephout?) opbergvakken in de deuren.
Op de achterbank ik het ook goed vertoeven en misschien wel beter dan voorin volgens Peter. Je voelt je echt een vorst of minister achterin. Je hebt veel beenruimte en je kunt de ventilator achterin zelf bedienen. Bij de meeste complete uitvoering zijn de achterstoelen apart en elektronische te verstellen.
In het begin had ik wel ruzie met de cruisecontrole. Ik wil gewoon op SET drukken en dat de cruisecontrole dan wordt ingeschakeld met de huidige snelheid. Om de een of andere reden moest je eerst andere knopjes indrukken om de cruisecontrole in te kunnen schakelen. Een minpuntje zit volgens Roel ook in de leeslampjes achterin. Als deze aan staan zijn ze zichtbaar in de achteruitkijkspiegel. Volgens Roel hadden ze op de zelfde plaats moeten zitten als de CX: in het midden van het dak.
De C6 is goed geïsoleerd en je hoort dan ook bijna niets tijdens het rijden. In de bebouwde kom had ik de radio en airco uit om te genieten van de rust. Optimaal genieten van het rijcomfort en de 3.0 v6 benzine motor die in onze testauto zat. Een minpuntje is dat de versnelling niet wordt aangegeven als de C6 in de automaatstand staat. Ik wil soms toch wel weten in welke versnelling hij staat. De tellerunit en de boord-pc scherm zijn goed af te lezen en de head-up display is geweldig. Je ziet in de onderkant van je ogen precies hoe hard je rijdt en als je het echt heel duidelijk wilt lezen hoef je je ogen maar iets naar onderen te richten. De tellerunit heb ik bijna niet gebruikt tijdens het rijden. Wat mij betreft mag de head-up display in elke auto zitten.

Rijgedrag
Een belangrijke reden om in een Citroën te rijden in het rijcomfort. Daarom waren we ook bijzonder benieuwd hoe de C6 rijdt. Ik kan nu al een heel kort antwoord geven: de C6 rijdt geweldig. Mijn eerste reactie was dat ik het wel zag zitten om in de C6 zo naar Zuid-Frankrijk te rijden. Het veergedrag is zeker niet te vergelijken met de DS of CX, maar het is goed merkbaar dat er veerbollen in de auto zitten. Je voelt de auto terugdeinen, niet zoals een DS of CX maar dan modern zoals ik het maar moet noemen denk ik. De C6 rijdt zelfs heerlijk op de Drentse zandweggetjes die we zijn tegengekomen. Een andere moderne auto van het zelfde kaliber kan echt niet aan de C6 tippen. Ik en de andere drie citrofielen zijn er duidelijk mee eens dat het een duidelijke doorontwikkelde hydraulisch systeem is die niet te vergelijken is met de DS of CX maar wel heerlijk veert. En bovendien niet te vergelijken met elk ander merk in welk segment ook.
In andere rijtesten was men nogal negatief over het lichte sturen maar ik vind het wel prettig. De C6 stuurt direct en gewoon lekker ligt als je langzaam rijdt. Op hogere snelheden is goed te merken dat de C6 zwaarder stuurt wat zeer prettig is. De rem is niet zo heel direct als bij de DS maar het is zeker een prettige rem die snel went.
De C6 3.0 V6 24V Exclusive die wij mee hadden had wat mij betreft genoeg power. Wel had ik verwacht dat de motor iets meer power had, maar voor comfortabel rijden is geen dikkere motor nodig. Als het gaspedaal ver wordt ingetrapt is het duidelijke herkenbare V6 geluid goed maar toch bescheiden te horen. Het is zo af en toe heerlijk om de V6 te horen brullen.
De C6 is echt een auto om heerlijk rustig en relaxed in te rijden. De DS vraagt ook om lekker rustig gereden te worden en dit is ook zo in de C6. Een handbak is wat mij betreft ook onnodig in de C6 want de automaat schakelt heerlijk en verhoogt het comfort alleen maar meer. Het stuur en gaspedaal zijn heel direct en je hebt echt het gevoel dat je ze direct bedient.
Ik zou nog heel uitgebreid over het rijgedrag kunnen praten maar wat mij betreft is het gewoon perfect. Het is een echte Citroën die heerlijk zweeft. Ik denk dat je het gewoon zelf moet meemaken en ik weet zeker dat een citrofiel er positief over zal zijn. Wel moet je in achterhoofd houden dat het een moderne Citroën is en dat het veergedrag van de DS of CX zeker niet in moderne auto’s zal terugkomen.

Conclusie
De C6 hoort in het rijtje van grote Citroën’s thuis, daar is echt geen twijfel over mogelijk. Je moet hem wel in de context van deze tijd zien en niet willen vergelijke met het veergedrag van de DS of CX. De C6 kost veel geld maar is niet duur vergeleken met de concurrenten. De duurste versie van de C6 is zeer compleet en voor hetzelfde geld krijg je echt geen Duitse bolide met dezelfde opties erop, laat staan het comfort. Het is een unieke auto met echte hydraulische vering waar je van kunt genieten: typisch Citroën. Ik zal afsluiten met de citaten van de citrofielen:

Erik: “Een geweldige opvolger voor de XM; ruim, comfortabel en vol opties. Voor mij wéér een echte Citroen!”

Roel: “Een geweldige Citroën limousine. Ik ben erg onder de indruk geraakt van deze mooie auto. Ze past in het bekende rijtje van Citroën limousines. Veel meer positiefs zou ik kunnen vertellen maar je wordt stil van zo’n mooie auto”.

Peter: “Die wil ik!”.

De C6 is te krijgen vanaf € 53.200 incl BTW/BPM en met 3 verschillende motoren:[list]- 3.0 V6 24V benzine
- 2.2 HDiF 173pk diesel
- 2.7 HDiF V6 24V diesel[/list:u]Tekst & Foto’s: Gert Timmerman (alias erwt )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 mei 2007 09:12 PM
  [ # 1 ]

Even een preliminair zeikpuntje: als je op de foto’s klikt krijg je geen grote foto’s te zien maar een dode link.

De foto’s zien er trouwens wel weer veelbelovend uit.

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 02 mei 2007 09:14 PM
  [ # 2 ]

de grote foto’s doen het weer. Ik moet zeggen dat ik dit keer niet zo heel tevreden ben over de foto’s. Op de een of andere manier wou het niet. Misschien dat ik te veel afgeleid was van de C6.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 mei 2007 09:18 PM
  [ # 3 ]

Weer mijn complimenten Gert, prachtige auto en mooie fotos. Tevens een leuke middag gehad. Ik weet nu waar ik voor moet sparen!  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 mei 2007 09:34 PM
  [ # 4 ]

Eigenlijk vraag ik me af waarom er niet een DS is betrokken in de fotoserie?

Verder is het dacht ik niet zo gebruikelijk dat de versnelling wordt weergegeven bij een automaat. Hooguit in welke stand de selecteurhandle staat (P,D,1,2,3,R,etc).

Persoonlijk zou ik mij onthouden van commentaar als: “of de C6 in het rijtje van DS, CX en iets minder dan de vorige iconen de XM past”“. Waarom de TA er niet voor geplakt? (al was het dan geen volbloed hydraulique) en de XM is toch gewoon een icoon?

Ik zou nog een keer scannen op stijl en typefoutjes.

DDeze

De C6 is 30cm langer en bijna 10 cm breder als de CX en 20cm langer en 7cm breder als de XM (als => dan)

het meervoud van Citroën is Citroëns (geen ’ nodig).

Ach ja… niet zo ontzettend belangrijk.

Hmm, nou lijkt het wel allemaal heel negatief en zeikerig. Zie het maar als opbouwende kritiek Wink Eigenlijk vind ik het best wel aardig geschreven voor een “amateur”. Ik doe het je niet na in elk geval. Kritiek leveren is natuurlijk altijd makkelijker.

Keep up the good work!

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 02 mei 2007 09:36 PM
  [ # 5 ]
mpostma schreef:

Ik zou nog een keer scannen op stijl en typefoutjes.

Keep up the good work!

Ik kan me in beide uitspraken vinden.

Gr Martijn

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 02 mei 2007 09:37 PM
  [ # 6 ]

Eigenlijk vraag ik me af waarom er niet een DS is betrokken in de fotoserie?

Omdat niemand kon of wou komen met een DS.

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 02 mei 2007 09:43 PM
  [ # 7 ]
Martijn de Ruijter schreef:
mpostma schreef:

Ik zou nog een keer scannen op stijl en typefoutjes.

Keep up the good work!

Ik kan me in beide uitspraken vinden.

Gr Martijn

Zo ook ik.

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 mei 2007 10:37 PM
  [ # 8 ]

Mooi verslag alweer Cool

zal wel leuke dag geweest zijn daar met die auto’s Wink

opmerking:
als het mogelijk is zou het handig zijn als je een foto vergroot het om dan voor “volgende en vorige” te kunnen kiezen.

ben benieuwd wat de volgende autotest wordt Cool

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 mei 2007 11:18 PM
  [ # 9 ]

Schitterende foto’s Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 02 mei 2007 11:46 PM
  [ # 10 ]

Wat een pracht auto!
Moest direct (dwangnurose denk ik) even mijn bureaubladachtergrond aangepassen.

Klaas

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 03 mei 2007 12:08 AM
  [ # 11 ]

Jullie hebben er weer een mooi dagje van gemaakt en een goede lokatie uitgezocht om de foto’s te maken. Uiteraard kan het mij zeer bekoren dat er een XM en CX zijn toegevoegd aan de serie. jammer dat er geen DS bij kon zijn, maar dat mag de (vergelijkings)pret niet drukken. Als je alleen al het verschil ziet in de wielmaat! Overigens ben ik geen liefhebber van die superwielmaten tegenwoordig, maar dat terzijde. Verder leest het verslag weer prima weg. Ik heb er ook geen bezwaar tegen als je wat meer je eigen mening laat horen als het om uiterlijkheden gaat.
Ik zou ook graag eens een rit willen maken met een C6, zeker nu ik jullie enthousiaste verhalen zo lees.
Op naar het volgende verslag, ik houd de uitnodigingen wel in de gaten.  Wink
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 03 mei 2007 12:54 AM
  [ # 12 ]

De volgende test is alweer gedaan en is grotendeels alweer op papier gezet. Deze test is binnen 2 weken te vinden.

Dan doe ik het weer even rustig aan. De volgende zal de C-Crosser zijn en daarna zijn de nieuwe Berlingo en de nieuwe C5 aan de beurt.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 03 mei 2007 01:07 AM
  [ # 13 ]

Nieuwe Berlingo testen. Hmmm, we hebben sinds 2001 een Berlingo, val ik nu binnen de doelgroep die mag meetesten?  Wink  Wink
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 03 mei 2007 01:40 PM
  [ # 14 ]

dat de stoelen iets te hard zitten

Je vergelijkt nu wel een nieuwe auto met een aantal auto’s die al flink wat jaartjes oud zijn en dus ook zachter zijn geworden door langdurige belasting.

Als ik in een nieuwe C5 stap zijn de stoelen ook steviger als mijn 5 jaar oude C5, terwijl het om dezelfde stoelen gaat (ik heb de leren exemplaren vergeleken)!

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 03 mei 2007 02:44 PM
  [ # 15 ]
exroosje schreef:

Je vergelijkt nu wel een nieuwe auto met een aantal auto’s die al flink wat jaartjes oud zijn en dus ook zachter zijn geworden door langdurige belasting.

Als ik in een nieuwe C5 stap zijn de stoelen ook steviger als mijn 5 jaar oude C5, terwijl het om dezelfde stoelen gaat (ik heb de leren exemplaren vergeleken)!

Ik ben van mening dat de stoelen echt iets te hard zitten en dan vergelijk ik ze niet met de fauteuils uit de DS.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook