4 van de 86
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
80-99-ZT de Trax van Graddus, modificircus
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 27 augustus 2008 01:50 PM
  [ # 46 ]
graddus schreef:

Ik weer gelukkig Smile

Een gelukkig man is er 2 waard! Wink

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2009 10:56 PM
  [ # 47 ]

Hoog tijd om hier ook weer eens wat te vertellen, anders gaat iedereen straks nog denken dat ik meer met ander speelgoed bezig ben dan met mijn verlopen dame. De dame bolt nog steeds naar volle tevredenheid, maar er blijven altijd een paar puntjes om aan te werken natuurlijk. In de eerste plaats zit er een lek in de uitlaat, waarschijnlijk ergens aan het uitlaatspruitstuk. Dat wordt dus demonteren en kijken waar het lek zit. Hopen dat er geen scheur in het spruitstuk zit, maar goed er ligt er nog een op reserve. Het gejutter in de remmen is ook nog niet opgelost, als het wat warmer wordt in de schuur ga ik de boel maar eens demonteren en bestuderen.
Toen kreeg ik een briefje van CTA, dat het stuur dat ik indertijd bij de aankoop had meegenomen ter vervanging van het gescheurde origineel, omgeruild zou worden, vanwege de beroerde kwaliteit. Bellen ze me twee weken later of ik nog wat nodig heb, dan kunnen ze dat meteen zonder portokosten meezenden. Dus meteen maar spruitstukpakkingen besteld, verder kon ik zo gauw niets verzinnen.
De zondag erna broem ik vrolijk naar de ‘voorjaarsmeeting’ in Heusden. Bij het vertrek aldaar wat vreemd gepiep vanonder de motorkap, eenmaal op snelheid was het weer weg. Bij Hazeldonk even gestopt voor een korte sanitaire pauze en gelijk even de V-snaar gecontroleerd. Deze bleek helemaal verdroogt en er waren zelfs al stukken uit. Kortom ik dacht de oorsprong van het geluid gevonden te hebben en reed voorzichtig verder, een bevroren oog op de weg en het ander op de amperemeter om er op te letten of de snaar het niet helemaal begeven had. In de konijnenpijp in Antwerpen kijk ik nog op mijn teller om niet over de maximum toegelaten snelheid te gaan, net voorbij de tunnel ligt de wijzer ineens plat naar beneden. Aha, dus dat was het, de kilometertellerkabel was het aan het begeven. Op maandagochtend dan maar meteen CTA gebeld en ook nog een V-snaar en kilometertellerkabel mee besteld.
En dan over naar het grote dromen. Mijn vaste garagist in het Gentse is onteigend en moet na een half jaar aanmodderen nu op korte termijn zijn pand uit. Van hem koop ik een complete vroege ID met een erg slechte carrosserie, maar goed functionerende motor en vierversnellingsbak… Een mooie donor voor de Trax derhalve. Dus als er hier nog mensen zijn met ervaring in het ombouwen van de vierbak voor inbouw in een Trax, ik houd me aanbevolen voor alle informatie, werktekeningen etc. etc.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 19 februari 2009 11:35 PM
  [ # 48 ]

De Traction van mijn vader is uitgerust met een ID19-P motorblok en een bijpassende vier-versnellingsbak.
De precieze werking van het systeem is me niet helemaal duidelijk, maar kan wel een paar kenmerken geven.

Het H-patroon op het dashboard blijft bestaan uit vier standen voor de versnellingshendel. 1 rechtsboven, 2 rechtsonder, 3 linksboven, 4 linksonder. Voor achteruitrijden, schakel je in in 4 en zorgt handmatisch (indrukken knopje) dat de relais de bak omschakel. Een relais is op de bak gemonteerd die het 4e tandwiel omschakelt als achteruit rij tandwiel.  Er is maar 1 schakelstang.

Eigenlijk is het relais de grote….truc…maar hoe precies….alles werkt….is me niet helemaal duidelijk. De creatie is gemaakt door Frank Bijlsma, als je googled op zijn naam kom je wat tegen, ook over het autobedrijf van zijn zoon. Dus via die weg wellicht meer informatie te vergaren.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2009 12:01 AM
  [ # 49 ]

Het mechanisme voor het inleggen van de versnellingen is op veel verschillende manieren uitgevoerd heb ik al begrepen. Waar ik in eerste instantie naar op zoek ben, is een uitleg en tekeningen over de aanpassingen aan de uitgaande aandrijfassen. Dit is bij de ID bak helemaal anders dan bij de Trax, dus dat is de grootste aanpassing.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 februari 2009 12:26 AM
  [ # 50 ]

Die garage in Gent is dat Gent Langerbruggen? Heb daar al wel meer mooi spul zien staan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2009 12:31 AM
  [ # 51 ]
paso schreef:

Die garage in Gent is dat Gent Langerbruggen? Heb daar al wel meer mooi spul zien staan.

Yep, maar daar staat nu niets meer, alles is weg, bedrijf wordt als het goed is deze week afgebroken.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 20 februari 2009 12:49 AM
  [ # 52 ]

In mijn post maak ik volgens mij duidelijk dat Frank Bijlsma voor de ombouw heeft gezorgd…..... wellicht een telefoontje die kant op?
Bij onze traction is de voorbrug is uitgeslepen en wordt nog gebruikt gemaakt van Traction assen. WEet niet in hoeverre de opname vanuit de bak is aangepast aan deze assen…...

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2009 12:52 AM
  [ # 53 ]
charlesdegaulle21 schreef:

In mijn post maak ik volgens mij duidelijk dat Frank Bijlsma voor de ombouw heeft gezorgd…..... wellicht een telefoontje die kant op?
Bij onze traction is de voorbrug is uitgeslepen en wordt nog gebruikt gemaakt van Traction assen. WEet niet in hoeverre de opname vanuit de bak is aangepast aan deze assen…...

Dat heb ik gezien en genoteerd Smile Inderdaad moet de losse verbindingsplaat van de voortrein boven de bak worden aangepast. Wat de bak betreft gaat het om de astappen die uit de bak komen. Wat ik heb begrepen zijn deze bij een trax in de bak gelagerd en bij een ID in de aangebouwde delen (zeg maar de remmen), dat probeer ik dus uit te vissen.

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2009 07:46 PM
  [ # 54 ]

Vandaag eindelijk tussen de bedrijven door even tijd kunnen maken voor het vervangen van de kilometerkabel en de v-snaar. Helaas klappert de kilometerteller nog steeds een beetje (en maakt daarbij een akelig geluid). Ik ga maar eens kijken of ik het tellerhuis fatsoenlijk gedemonteerd krijg en eens zien wat er daar gebeurd. Het apparaat rijd in elk geval nog steeds als een treintje, dat gaat zeker niet verwaarloosd worden ondanks de recente aanschaf van een CX. Als het grote geklus aan het huis over een klein maandje weer wat luwt, zal ik de trax eens helemaal zomerklaar maken.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 maart 2009 08:18 PM
  [ # 55 ]

Je gaat toch niet het dak eruit zagen, hoop ik?

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2009 08:24 PM
  [ # 56 ]

Muhahahahaha, nee joh, beurtje, lek bij het spruitstuk opsporen, radiator eens goed bekijken, want ik denk dat die ook lekt en zo nog wat van die prutserijen Very Happy

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 maart 2009 08:27 PM
  [ # 57 ]

Spruitstuk. Is dat nou een Traction kwaaltje? Scheurtjes in het spruitstuk? Of is het toeval, dat ik dat al een paar keer heb meegemaakt?

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2009 08:51 PM
  [ # 58 ]
garagestmarien schreef:

Spruitstuk. Is dat nou een Traction kwaaltje? Scheurtjes in het spruitstuk? Of is het toeval, dat ik dat al een paar keer heb meegemaakt?

Nee, dat is inderdaad een typische Tractionkwaal, komt doordat in en uitlaat aan dezelfde kant zitten en met dezelfde boutjes vast, wat wel eens tot spanning kan leiden en dan krak…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 maart 2009 08:52 PM
  [ # 59 ]

O ja, dat was het probleem ja. Heeft iemand daar al een leuke oplossing voor verzonnen?

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2009 08:55 PM
  [ # 60 ]

Nee, volgens mij niet Very Happy

Profiel  
 
 
4 van de 86
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook