11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Veerbollen XM ( nieuw probleem pag.7)
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 09 augustus 2007 01:27 AM
  [ # 151 ]

Ik zou er geen 12V op zetten! De electroklep werkt op een spanning van 5 à 6V, met 12V help je hem zeker om zeep…. De klep krijgt eerst een spanningspiekje van 9V om de plunjer in beweging te brengen, daarna een modulerende spanning om warmteontwikkeling te voorkomen. De spoel heeft een weerstand van 3-5 Ohm.
Achter de voorveerbol aan bijrijderszijde zit een brede stekker verbinding. De bedrading van de klep loopt daar door heen. als je die stekkers loshaalt kun je de klep doormeten (als de klep aangesloten is..) en aan de andere stekker de geleverde spanning van de ecu. Je moet aan beide kanten de twee gele draden hebben. En dat alles zonder onder je XM te kruipen yeah.  Wel even contact aan en deur open om ecu de comfortstand te laten kiezen.

(de afgetapte draad gaat naar mijn controle ledje op dashboard)

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 09 augustus 2007 08:10 PM
  [ # 152 ]

Dat is ook zo dat er geen 12V op staat.

Had niet veel gescheeld of ik had de klep om zeep geholpen (als die dat al niet is)

Bedankt voor de tip very good

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 09 augustus 2007 08:40 PM
  [ # 153 ]
citro-power schreef:

Dat is ook zo dat er geen 12V op staat.

Had niet veel gescheeld of ik had de klep om zeep geholpen (als die dat al niet is)

Bedankt voor de tip very good

een kortstondige 12 V stoot gaat ie echt nie mee kaduuk..
dus om ff snel te testen ok,, een uur lang 12V op zn doos tja,, dat kon wel eens fataal wezen..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 09 augustus 2007 10:58 PM
  [ # 154 ]

Net even de electroklep eraf gehaald en uitelkaar gehaald.

Ik dacht dat er een klep inzit , maar het is een plunjer met naald erin. Ook wel begrijpelijk achteraf , een klep kan die druk niet aan denk ik.

Op de spoel zit een enorme “puist”, denk dat er een erg grote kortsluiting in zit. Ga dan ook maar niet proberen met stroom erop of ie goed is , heeft niet veel zin denk ik.

Morgen komt de vervanger van een sloper , hopen dat ie goed is.

Zal zoiets nieuw kosten ?

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 10 augustus 2007 12:30 AM
  [ # 155 ]
citro-power schreef:

Net even de electroklep eraf gehaald en uitelkaar gehaald.

Ik dacht dat er een klep inzit , maar het is een plunjer met naald erin. Ook wel begrijpelijk achteraf , een klep kan die druk niet aan denk ik.

Op de spoel zit een enorme “puist”, denk dat er een erg grote kortsluiting in zit. Ga dan ook maar niet proberen met stroom erop of ie goed is , heeft niet veel zin denk ik.

Morgen komt de vervanger van een sloper , hopen dat ie goed is.

Zal zoiets nieuw kosten ?

Sinds eergisteren heb ik precies dezelfde ellende. Hij stuitert behoorlijk over de snelweg, doeidoei comfort. Zou je eens wat foto’s willen maken? Is dat mogelijk? Even zien hoe je het doet.
Ik ga er zaterdag maar mee aan de gang, als het even lukt.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 augustus 2007 12:58 AM
  [ # 156 ]
xm_turbo schreef:
citro-power schreef:

Net even de electroklep eraf gehaald en uitelkaar gehaald.

Ik dacht dat er een klep inzit , maar het is een plunjer met naald erin. Ook wel begrijpelijk achteraf , een klep kan die druk niet aan denk ik.

Op de spoel zit een enorme “puist”, denk dat er een erg grote kortsluiting in zit. Ga dan ook maar niet proberen met stroom erop of ie goed is , heeft niet veel zin denk ik.

Morgen komt de vervanger van een sloper , hopen dat ie goed is.

Zal zoiets nieuw kosten ?

Sinds eergisteren heb ik precies dezelfde ellende. Hij stuitert behoorlijk over de snelweg, doeidoei comfort. Zou je eens wat foto’s willen maken? Is dat mogelijk? Even zien hoe je het doet.
Ik ga er zaterdag maar mee aan de gang, als het even lukt.

ietwat linksvooronder van de passagiersstoel onder de vloer zit die klep.
ik meen me te herinneren dat hij bruin is, en eigenlijk redelijk eenvoudig tussen het systeem weg te halen is..

een paar boutjes en wat simpel leidingwerk.
de klep zelf word aangestuurt door de ecu , en de (was het 2 polige?) stekker zit erachterop geschoven.

je kunt een 9V batterij gebruiken, maar ff kortstondig 12 V om hem te testen lijkt mij iig geen kwaad te kunnen…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 10 augustus 2007 01:11 AM
  [ # 157 ]

Zou het ook een kwestie van slechte contacten kunnen zijn bij de ECU? Vanochtend was hij namelijk weer goed, maar vanavond was het weer stuiteren.
Ik kan me eigenlijk niet zoveel van die klep voorstellen Surprisedops:  Heb dat ding nog nooit gezien of iets mee gedaan.
Als ik het begrijp dus makkelijk uit te bouwen.
Op de brug, systeem drukloos maken en de boel gewoon loshalen ofzo??

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 augustus 2007 01:35 AM
  [ # 158 ]

@citro-power: je hebt die klep er van onder gehaald,maar die spoel?kan je die er niet afhalen? want als de plunjer goed beweegt,zou enkel de spoel kapot zijn en indien mogelijk,kan je die vervangen!! Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 augustus 2007 02:08 AM
  [ # 159 ]
Blooper1963 schreef:

@citro-power: je hebt die klep er van onder gehaald,maar die spoel?kan je die er niet afhalen? want als de plunjer goed beweegt,zou enkel de spoel kapot zijn en indien mogelijk,kan je die vervangen!! Wink

zover ik weet is de spoel een aangegoten ding, die kun je dus niet wisselen of mechanisch aanpassen.

mvgr wupke:alleen vervangen is optie als defect, tenzij je experimenteert met iets om de klep /plunjer vast te zetten in de spoel… Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 augustus 2007 03:09 AM
  [ # 160 ]

OK! ik heb er niet veel kaas van gegeten,maar ik vergelijk dit een beetje met mijn beroep, daar kom ik ook regelmatig kleppen tegen en magneet ventielen!maar daar haal je de spoelen af ,mits een schroef te lossen.
Jammer dat dit weer niet mogelijk is bij citroën Rolling Eyes

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 10 augustus 2007 03:31 AM
  [ # 161 ]

Even in het algemeen: als je het hydr.1 systeem wilt begrijpen, lees dan onderstaande documenten goed door. Duidelijke uitleg en dwarsdoorsnedetekeningen van de componenten:

 

en voor storingzoeken:

 

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 augustus 2007 11:09 AM
  [ # 162 ]

het grootste verschil tussen H1 en H2 is dus ,dat de tussenbollen bij H1 hydraulisch in en uit worden geschakelt.
en bij H2 electromechanisch in en uit worden geschakelt.

het probleem bij continu inschakelen van de comfortstand = dat de rol niet meer word begrenst.
lees> de LHM die van links naar rechts gaat of omgekeert, tijdens de rol van de carrosserie, word niet meer gedempt. Crying or Very sad

FF uitvlooien dus of dit aan te passen is..

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 augustus 2007 07:13 PM
  [ # 163 ]
kreazyV8wuppo schreef:

het grootste verschil tussen H1 en H2 is dus ,dat de tussenbollen bij H1 hydraulisch in en uit worden geschakelt.

Uhhhh.. hu? huh Dat kan toch niet, tenzij er ergens anders een klep zit die electrisch bediend wordt? Anders zou je sport/normal schakelaar ook een hydraulische moeten zijn… maar die is gewoon electrisch.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 augustus 2007 07:18 PM
  [ # 164 ]
Lampie schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

het grootste verschil tussen H1 en H2 is dus ,dat de tussenbollen bij H1 hydraulisch in en uit worden geschakelt.

Uhhhh.. hu? huh Dat kan toch niet, tenzij er ergens anders een klep zit die electrisch bediend wordt? Anders zou je sport/normal schakelaar ook een hydraulische moeten zijn… maar die is gewoon electrisch.

bij HI word een klep onder de auto electromechanisch aangestuurd, die wederom beide kleppen tussen de assen, met de 3e bol hydraulisch mechanisch bediend..

dus 1 klep word electromagnetisch,aangestuurt en duwt een oliekraan open,,, die olie zet beide kleppen tussen de assen onder druk. en dan gaan die dus open, waardoor je comfort stand krijgt.
tevens is de antirol uitgeschakelt.

dus als de kleppen sluiten en de 3e bol is ook afgesloten, dan is de antierol wel aanwezig..


mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 augustus 2007 08:29 PM
  [ # 165 ]
Blooper1963 schreef:

@citro-power: je hebt die klep er van onder gehaald,maar die spoel?kan je die er niet afhalen? want als de plunjer goed beweegt,zou enkel de spoel kapot zijn en indien mogelijk,kan je die vervangen!! Wink

Zit eraan vast gegoten.

Profiel  
 
 
11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook