3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Diesel Verstuivers vervangen
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 juni 2007 02:08 AM
  [ # 31 ]
Bram schreef:

Maar merk je nu ook duidelijk meer trekvermogen of zo ?

Loopt hij (nog) rustiger stationair ?

Er is nu inderdaad meer trekvermogen, de auto houd zijn snelheid makkelijker vast, was voorheen 120 a 130km/u en effe niet opletten een terugval naar 110, nu niet meer. Het mooiste is dat vooral het nagelen weg is bij een koude motor, geen rrrrrr tractor geluid meer. Verder is de motor ook stiller op de snelweg, net alsof hij minder toeren maakt, maar volgens de teller is dat niet zo. Het is gewoon niet meer te horen dat er een 1.9D met inmiddels ruim 2 ton aan het werk is om een 1210kg zware Xantia voort te stuwen.

@Marten, ik zal morgen eens vragen of ze een houder hebben om ook mijn oude verstuivers in te zetten om te testen. In vergelijking met de verstuivers die ze dagelijks testen zijn die van mij heel klein Wink. Ik ben ook reuze benieuwd of er een probleem geval tussen zit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 juni 2007 03:04 AM
  [ # 32 ]
mpostma schreef:

@Bram: hoe zeker weet je daadwerkelijk dat die verstuivers bij 370.000 niet al een keer door een vorige eigenaar zijn vervangen of gerevisieerd?

Of heb je al die kms zelf met die auto gereden?

Nee….het was die eerste Xantia TD van mij, kleur Gris Gabion uit 94, weet je nog ?
Die man had hem als 1 jaar oude auto gekocht en had er daarna al die jaren genoeg onderhoud aan laten doen maar nooit de verstuivers e.d.
(was die leer-meubelboer uit Utrecht).

Trouwens…ik weet van meer ex diesels die ik heb gehad dat er tot rond de 3 ton nooit verstuivers zijn vernieuwd…is denk ik een beetje ondergeschoven kindje bij de diesel. Surprisedops:

Maar ik geloof jullie graag hoor, dat je diesel er een heel stuk van opknapt….en dat daarmee o.a. je ook kunt voorkomen dat je een lekke koppakking krijgt (of erger)...doet bij mij een lampje branden. Idea
Ik wil nu eindelijk eens wat langer met een BX gaan rijden dan een paar maanden, dus is deze discussie erg interessant voor me. Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2007 04:00 AM
  [ # 33 ]

.
een motor met nieuwe onderdelen heeft de optimale verbranding, de minste uitstoot en een regelmatige loop, dus geen onbalans op de krukas.

dit resulteert in een soepele overgang van krachten in de rest van de aandrijflijn.
daardoor is de slijtage minimaal.

bij een benzine motor (werden) elke 10,000 km de contactpunten vervangen.
hierdoor liep hij weer beter starte beter en reed weer soepel.

bij een diesel worden de verstuivers als injectoren gezien als van een injectie benzine motor.

echter.

de pomp word afgestelt op MAX druk bij zoveel graden voor BDP.

het is uiteindelijk aan de injector om het EXACTE inspuitmoment vast te leggen.
dit noemen ze de lichtdruk.
het is de druk van de pomp, die dan tegen een naald en veer drukt.

als de druk van de pomp een X kracht bereikt, zal de naald omhoog gaan , en de brandstof passeren door de nozzle.

dit houd dus in, dat als de naald, of de veer, sporen van moeheid of slijtage vertonen, dat dan het injectie moment (ontsteking) verloopt.

vandaar dat je injectoren vervangen door gereviseerde, kunt zien als het vervangen van je contactpunten.

en als je aan je Pa gaat vragen of dat een merkbaar verschil gaf, dan zal hij volmondig Ja zeggen.
daarom ook dat de 1.2.3 ontsteking voor oldtimers een zegen is.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 27 juni 2007 02:49 PM
  [ # 34 ]
EW schreef:

Hmmmmm,
Behalve het olieverbruik denk ik dat ze bij mij dan echt gaar zijn inmiddels…...

leuke voor als het huis geschilderd is.

Misschien kunnen we het goedkoper met z’n tweeen doen? Aangezien we toch allebei in Enschede wonen…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 04:49 PM
  [ # 35 ]

Vraag:
Op een van de injectoren zit een stekker die naar de ecu gaat.
Ik heb vernomen dat dit een needle lift sensor is.
Is het niet zo dat de ecu de timing gaat compenseren aan de hand van de signalen die van die sensor komen?

(overigens verdenk ik een andere injector van gaar zijn, de gloeibougie was ook al ingevreten bij die)

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 augustus 2007 05:07 PM
  [ # 36 ]
Bixie schreef:

Vraag:
Op een van de injectoren zit een stekker die naar de ecu gaat.
Ik heb vernomen dat dit een needle lift sensor is.
Is het niet zo dat de ecu de timing gaat compenseren aan de hand van de signalen die van die sensor komen?

(overigens verdenk ik een andere injector van gaar zijn, de gloeibougie was ook al ingevreten bij die)

deels klopt dit wel ja.
maar vergeet niet dat het MM ook op een gegeven moment is uitgeregelt.

ja zelfs benzine motoren compenseren het verlies aan klepspeling ed, maar als de kleppen niet of nauwelijks meer sluiten ,kan het MM ook niks meer.

dus ja het zit erop (mits electronisch geregelde brandstofpomp) maar ook dat houd eens op..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 06:10 PM
  [ # 37 ]

Als hij is uitgeregeld zou ik verwachten dat het mm waarschuwlampje op mijn dashboard aangaat..

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 augustus 2007 06:13 PM
  [ # 38 ]
Bixie schreef:

Als hij is uitgeregeld zou ik verwachten dat het mm waarschuwlampje op mijn dashboard aangaat..

nee.
je merkt dit niet.
het ene deel is mechanisch.
het andere electronisch.
beide zijn los van elkaar, dus als uitgeregelt, dan merk je niks, behalve dat het zich uit in minder goed lopen, als al merkbaar.

en zeg nou zelf, met 2 ton + zijn de verstuivers wel een X gaar hoor..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 augustus 2007 04:53 AM
  [ # 39 ]

Nou ik heb een setje besteld bij Bols. Moesten ze wel speciaal maken met die naaldliftsensor. Zou 200 ex btw gaan kosten. Aanlieren op 90Nm had ik gelezen dus ook gelijk maar een momentsleutel bij Conrad besteld voor 25,60 .

Heb ik een speciale dop nodig? Dagget niet toch?

Nou hopen dat ie er (nog) lekkerder van gaat rijden   Very Happy

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 augustus 2007 05:01 AM
  [ # 40 ]
Bixie schreef:

Nou ik heb een setje besteld bij Bols. Moesten ze wel speciaal maken met die naaldliftsensor. Zou 200 ex btw gaan kosten. Aanlieren op 90Nm had ik gelezen dus ook gelijk maar een momentsleutel bij Conrad besteld voor 25,60 .

Heb ik een speciale dop nodig? Dagget niet toch?

Nou hopen dat ie er (nog) lekkerder van gaat rijden   Very Happy

mits je maat (ik meen 28 ) hebt met extra hoge dop niet nee..

dus wel..

speciale dop that isz..

vergeet de brandplaatjes + koperen ringen niet !!

en merken zul je het..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 augustus 2007 02:00 PM
  [ # 41 ]
kreazyV8wuppo schreef:

nee.
je merkt dit niet.
het ene deel is mechanisch.
het andere electronisch.
beide zijn los van elkaar, dus als uitgeregelt, dan merk je niks, behalve dat het zich uit in minder goed lopen, als al merkbaar.

en zeg nou zelf, met 2 ton + zijn de verstuivers wel een X gaar hoor..

mvgr wupke Wink

Theoretisch zou het mm dit toch moeten kunnen signaleren.
De stand van de krukas is bekend op het moment dat de needle lift een puls geeft.
Als er teveel moet worden gecorrigeerd dan kan dat toch als storing/waarschuwing opgeslagen worden??
Dergelijke signalering verplicht stellen+consequenties voor de apk lijkt me nuttiger dan een verplicht roetfilter etc.

Maar enfin, ik heb er dus eentje die theoretisch langer mooi blijft lopen omdat de timing aagepast wordt aan de staat van de injectors. Dat blijkt ook wel anders klonk hij nu wel als een trekker na 334.000km (en dat doet ie niet)
Ben wel benieuwd hoeveel ik er WEL van ga merken dan.
Zou hij moeten wennen?

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 augustus 2007 02:30 PM
  [ # 42 ]
Bixie schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

nee.
je merkt dit niet.
het ene deel is mechanisch.
het andere electronisch.
beide zijn los van elkaar, dus als uitgeregelt, dan merk je niks, behalve dat het zich uit in minder goed lopen, als al merkbaar.

en zeg nou zelf, met 2 ton + zijn de verstuivers wel een X gaar hoor..

mvgr wupke Wink

Ben wel benieuwd hoeveel ik er WEL van ga merken dan.
Zou hij moeten wennen?

jij de theorie ik de praktijk.
ja je gaat het merken voelen en horen, en je beurs merkt het ook bij de pomp, je gaat er minder vaak naartoe.
en een korte periode je rijstijl aanpassen is slim, want die betere verbranding ed verbrand de rommel in je cilinder en kleppen.
als dit te snel gaat dan kon er wel eens een klep verbranden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 31 augustus 2007 02:42 PM
  [ # 43 ]
Bixie schreef:

Theoretisch zou het mm dit toch moeten kunnen signaleren.
De stand van de krukas is bekend op het moment dat de needle lift een puls geeft.
Als er teveel moet worden gecorrigeerd dan kan dat toch als storing/waarschuwing opgeslagen worden??
Dergelijke signalering verplicht stellen+consequenties voor de apk lijkt me nuttiger dan een verplicht roetfilter etc.

Maar enfin, ik heb er dus eentje die theoretisch langer mooi blijft lopen omdat de timing aagepast wordt aan de staat van de injectors. Dat blijkt ook wel anders klonk hij nu wel als een trekker na 334.000km (en dat doet ie niet)
Ben wel benieuwd hoeveel ik er WEL van ga merken dan.
Zou hij moeten wennen?

Ik ken natuurlijk niet zo goed de diesels met mm, maar volgens mij heb je deels gelijk. Het probleem is juist dat je een straaltje kunt krijgen ipv een mooie nevel, waardoor de verbranding ongecontroleerd gaat en bijvoorbeeld plaatselijk met een veel hogere temperatuur gaat verbranden.
DAT kan het mm niet detecteren, maar kan wel schadelijk zijn. En er is meer brandstof nodig voor hetzelfde resultaat. Maar dat verschil is voor het mm misschien niet meer dan het verschil tussen koud en warm weer, dus het ligt binnen de parameters.
Maar je hoort en voelt het wel, maar dan moet je het wel eerst eens ervaren hebben.

Maar het gedrag van een trekker hoef je niet te verwachten met versleten verstuivers, je merkt het verschil wel nadat je een keertje nieuwe verstuivers gemonteerd hebt. Daarna ga je het overal en altijd herkennen, hoor. Wink

Het viel mij op dat het grootste verschil pas na 5 dkm te merken is, net of de naald en de houder op elkaar in moeten slijten. Heerlijk gewoon! Wink

Laat je weten hoe het afloopt? Wink

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 augustus 2007 02:59 PM
  [ # 44 ]

Euh tja, dat ik als programmeur geen probleem zie om iets op een bepaalde manier te maken wil niet zeggen dat het ook zo gemaakt is… Surprisedops:

Ik rij trouwens ook meestal iets van 1:17
in de winter 1:16,5 en bij warm zomerweer is 1:18,5 mogelijk
voornamelijk provinciale weg & slingerende dijken maar natuurlijk ook stadsverkeer en flinke stukken snelweg

een pijpsleutel in de goeie maat heb ik denk ik nog wel. Hoef ik geen rare doppen te kopen.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 augustus 2007 03:06 PM
  [ # 45 ]
Chinco schreef:

Maar je hoort en voelt het wel, maar dan moet je het wel eerst eens ervaren hebben.

Maar het gedrag van een trekker hoef je niet te verwachten met versleten verstuivers, je merkt het verschil wel nadat je een keertje nieuwe verstuivers gemonteerd hebt. Daarna ga je het overal en altijd herkennen, hoor. Wink

Het viel mij op dat het grootste verschil pas na 5 dkm te merken is, net of de naald en de houder op elkaar in moeten slijten. Heerlijk gewoon! Wink

Laat je weten hoe het afloopt? Wink

Hij liep wel mooier stationair 100.000 km geleden
Ik kan bijna niet wachten :p

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
 
3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook