














Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ok bedankt! Misschien handig je uitleg in de tiplijst te zetten. ?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kroon olie raadt deze aan voor de 2CV:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=68&m=specs
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CLL Martin schreef:Ok bedankt! Misschien handig je uitleg in de tiplijst te zetten. ?
done!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:Kroon olie raadt deze aan voor de 2CV:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=68&m=specs
Kroon denkt dat de GSA van 1984-1987 gemaakt is en geeft geen advies voor de DS….
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het in een eend werkt, werkt het ook in een DS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik meen hier ergens gelezen te hebben in een oud topic wat ik niet meer kan vinden, er iets van Comma europa olie aan werd geraden en je DS daar merkbaar beter van ging lopen…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:Als het in een eend werkt, werkt het ook in een DS.
Zou toch echt geen 10W40 in een DS-motor doen. Bovendien: GS-blok is een luchtgekoelde boxer, DS-blok vloeistofgekoelde 4-in-lijn. Ontwerp van het DS-blok is ook veeeel ouder.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je hebt gelijk. Ik doe 20W-50
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Me too!
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Mee three!
Euhh…moi aussi!
In mijn DS altijd 20W50, vooral omdat de iets dikkere olie op bedrijfstemperatuur de toleranties in de motor met waarschijnlijk > 2ton achter de rug beter aankan. In mijn 2CV heb ik tot nu toe altijd 20W40 gebruikt (nieuwere motor). Ik ga ook daar op 20W50 over.
bogaard77 schreef:Het merk maakt niet uit. De specs wel. Kijk naar het API keurmerk.
Wat betekent API bij motorolie?
API staat voor: American Petroleum Institute.
Veelgebruikte APIkwaliteiten zijn: CD,CE voor diesels en SG , SJ voor benzinemotoren.
Als Valvoline (bij de gamma) een API SK maakt kun je die veilig in je snoek doen!
Vaatje olie SF gekocht, daarom maar eens mijn oude leerboeken erbij gehaald.
Mijn “VAM” leerboek uit 1979 over brandstoffen en smeermiddelen zegt:
SE: Deze aanduiding is bedoeld voor olien die moeten voldoen aan de laatste en zwaarste eisen voor benzinemotoren van het bouwjaar 1971 en latere uitvoeringen.
SE was in die tijd de hoogste classificatie en is dus prima voor onze DS-en.
Ik ben gerustgesteld dat ik mijn vaatje met SF dus prima kan gebruiken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper