Gisteren bleek het LHM-pijl te laag, dus vandaag maar eens naar een lek gaan zoeken. Er ligt volgens mij al langer een klein plasje onder de CX, maar omdat ik onlangs een lekkende waterpomp heb gehad, heb ik nooit aan LHM gedacht.
Goed, reservewiel eruit en daar kwam het lek boven water. Een van de slangetjes van de octopus ( de korte naar de unit onder het witte bolletje) bleek lek. Dat levert twee vraagjes op:
- kan deze lekkende LHM de stank bij het remmen veroorzaken (hete onderdelen die LHM doen smoken)? Er komt soms een compleet blauwe kolom uit de ventilatie. Dan kan die oliepan of zo (zie boven) blijven zitten.
- is dit eenvoudig te repareren, want ik weet niet of ik voor het CX-lustrumweekend (zaterdag) nog naar de garage kan, dus misschien kan ik het zelf. De scheur is ongeveer 8mm.
de reparatie zelf is niet heel moeilijk.
er is een tijdje geleden ook al een topic over geweest.
wat wel moeilijk is is om de octopus te kopen.
als je iemand gevonden hebt die ze nog levert hoor ik het graag.
O, en ik betwijfel of de stank daar door veroorzaakt wordt, er zitten daar geen hete delen in de buurt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik heb ooit rook in de cockpit gehad van olie die op het flexibele stuk van de uitlaat aan het lekken was. dat was inderdaad lhm uit de octopus.
ik vond het echter niet echt naar remlucht ruiken, maar vond het minder belangrijk waar het naar rook, dan dat ik steeds minder ging zien.
Dat het stinkt tijdens het remmen (daarom dacht ik aan remstank) komt waarschijnlijk doordat de kachelinlaat de rook inneemt bij lage snelheden. Tijdens het rijden waait het voldoende door onder de kap, waardoor het ventilatiesysteem vrij van rook blijft.
Mooi dat het de LHM zou kunnen zijn, want om nu mijn blok te lichten voor een of andere oliepan die lekt (druppeltje per dag) maakt de hobby erg kostbaar.
moyen-achat schreef:Dat het stinkt tijdens het remmen (daarom dacht ik aan remstank) komt waarschijnlijk doordat de kachelinlaat de rook inneemt bij lage snelheden. Tijdens het rijden waait het voldoende door onder de kap, waardoor het ventilatiesysteem vrij van rook blijft.
Mooi dat het de LHM zou kunnen zijn, want om nu mijn blok te lichten voor een of andere oliepan die lekt (druppeltje per dag) maakt de hobby erg kostbaar.
een oude troen rijden is per definitie kostbaar.
probleem is alleen dat vele dat niet beseffen..
mvgr wupke
Na elke reparatie afgelopen jaar (andere motor, waterpomp, radiateur, achterdraagarmlager, enz. enz.) denk ik: zo dat kan ook niet meer stuk. Echter, er blijft nog genoeg over.
Gelukkig rijdt ze wel praktisch altijd en hoe! Ook de reacties van de omgeving maken veel goed.
Voor onderhoud heb ik een paar duizend euro per jaar geboekt. Het eerste jaar zat ik nog niet op de helft, maar het tweede jaar gaat het onderhoudsbudget zeker gehaald worden.
shit is dat he die onderhoudskosten
Heb al verschillende cx en gehad, en nu heb ik bedacht dat het mogelijk moet zijn om een betrouwbare cx te maken.
Gewoon alles wat twijfelachtig is vervangen, en alleen nieuwe en zoveel mogelijk originele delen gebruiken.
Ben nu een jaar en 40.000 km zo bezig, maar begin de hoop op te geven.
Echt alles kan kapot
Voordeel is wel dat cx rijden exclusief blijft
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik denk dat het goed mogelijk is dat dit de oorzaak is. Ik heb nu een lek in de differentieel keerring van de bak. Dit lekt op de uitlaat en geeft een vervelende stank in het interieur. Als het onder het reservewiel zit zou het misschien op de uitlaatbocht kunnen lekken. Ik zou het ff checken.
moyen-achat schreef:Gisteren bleek het LHM-pijl te laag, dus vandaag maar eens naar een lek gaan zoeken. Er ligt volgens mij al langer een klein plasje onder de CX, maar omdat ik onlangs een lekkende waterpomp heb gehad, heb ik nooit aan LHM gedacht.
Goed, reservewiel eruit en daar kwam het lek boven water. Een van de slangetjes van de octopus ( de korte naar de unit onder het witte bolletje) bleek lek. Dat levert twee vraagjes op:
- kan deze lekkende LHM de stank bij het remmen veroorzaken (hete onderdelen die LHM doen smoken)? Er komt soms een compleet blauwe kolom uit de ventilatie. Dan kan die oliepan of zo (zie boven) blijven zitten.
- is dit eenvoudig te repareren, want ik weet niet of ik voor het CX-lustrumweekend (zaterdag) nog naar de garage kan, dus misschien kan ik het zelf. De scheur is ongeveer 8mm.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
erikkuiper schreef:
O, en ik betwijfel of de stank daar door veroorzaakt wordt, er zitten daar geen hete delen in de buurt.
Helaas is het waar geworden. De LHM-lekkage heb ik verholpen door het slangetje in te korten. Dit is waarschijnlijk al eerder gebeurd en dit was de laatste keer. Volgende keer een nieuwe octopus aanschaffen.
Echter, stank is niet verholpen. Misschien toch iets in de richting van die bewuste oliepan of krukaskeerring. Wie wil er zaterdag tijdens het lustrum even kijken?

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Geen aandrijfaskeerring lekkage zoals bij mij?
Ik herken de stank nl…......
moyen-achat schreef:erikkuiper schreef:
Helaas is het waar geworden. De LHM-lekkage heb ik verholpen door het slangetje in te korten. Dit is waarschijnlijk al eerder gebeurd en dit was de laatste keer. Volgende keer een nieuwe octopus aanschaffen.
Echter, stank is niet verholpen. Misschien toch iets in de richting van die bewuste oliepan of krukaskeerring. Wie wil er zaterdag tijdens het lustrum even kijken?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”