1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

TGD familiale ( was:diravi te stellen?)
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2427

Gepost: 10 juli 2007 11:08 PM

ik heb t volgende probleem: binnen de rechtuitstand van de diravi zit wat speling, dwz je kunt het stuur een tikje naar rechts en een tikje naar links draaien zonder door de diravi meteen gecorrigeerd te worden. Er zit als het ware een beetje vrije slag in, waar de besturing wel direct op reageert, dus het lijkt me geen speling op het stuurhuis.
Het is wel vervelend rijden zo, erg nerveus omdat je constant in een klein gebiedje aan het corrigeren bent op de snelweg.

iemand een oplossing of aanwijzing hoe dit uit het systeem te krijgen?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 11 juli 2007 11:24 AM
  [ # 1 ]

de diravi is snelheids afhankelijk.
dwz als je langzaamrijdt is de hulp veel sterker dan op de snelweg.
als de koppeling niet werkt heb je een hele vage besturing op de snelweg.
die regeling wordt aangestuurd door een aftakking in je kilometertellerkabel.
kun je vinden in de witte bol onder je reserve band.

of de diravi zelf speling kan hebben weet ik niet, maar volgens mij is er altijd een heel klein beetje vrije slag.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 11 juli 2007 02:50 PM
  [ # 2 ]

de vrije slag is dus nogal groot, nu heb ik wel een beperkte ervaring in CXen maar ik kan me niet herinneren dat het in die anderen die ik gereden heb zo erg was als bij deze.

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 13 juli 2007 02:28 AM
  [ # 3 ]

Het centeren van de diravi wordt gedaan door een centreerplunjer in de diravi-unit.
Deze is apart te ontluchten met een nippel op het schutbord.
Zit net boven de leidingen die door het schutbord gaan.
Met draaiende motor iets open draaien tot je enkel olie krijgt.

Is het proberen waard, hoop dat het helpt.

succes, piet.

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 14 juli 2007 02:56 PM
  [ # 4 ]

Was je niet een Série 1 gewend? Want een Série 2 heeft enige vrije slag in de Diravi, omdat veel klanten destijds de Série 1 te nerveus vonden sturen.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 15 juli 2007 01:51 AM
  [ # 5 ]

ik ben niet veel cxen gewend, maar wat ik gereden heb was allemaal serie 2.
ik ben toch wel van mening dat het niet normaal is als je na 1,5 uur snelweg kramp in je armen hebt van het telkens miniem te moeten corrigeren van je auto omdat die niet zelf in de rechtuitstand blijft rijden maar een beetej zoekerig is (naar links en rechts ongeveer evenveel) Dan denk ik als eerste aan de diravi, mede omdat de vrije slag vrij groot is.

ik hoop dat iemand een nuttig antwoord heeft, ik heb vandaag de diravi ontlucht, er kwamen nauwelijk belletjes uit. maar ik had wel het idee dat ie wat lichter stuurde. Ik heb echter nog geen proefrit kunnen maken dus weet niet of het veel nut gehad heeft.
Eerst maar de APK ik wil niet graag zonder apk van de weg geplukt worden.

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 15 juli 2007 01:30 PM
  [ # 6 ]

Zoals je het nu omschrijft, lijkt het me inderdaad niet gezond. Zitten de borgingen van de stelunit wel goed vast?

Profiel  

tonton-h4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 15 juli 2007 02:59 PM
  [ # 7 ]

I would be happy to help you.

But, unfortunately, Babelfish cannot translate Dutch language either in French or English language.

What I have understood:

Driving more than 1 hour gives you strong pain in your arms.

Your Cx doesn’t seen to go staight and you always have to correct with the steering wheel your Cx.

-) How are the king pins of your front end: do they play or are they tight?

-) How is your front end alignement: do you ave tow-in instead of very little tow in (1mm)?

Best regards

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 15 juli 2007 03:53 PM
  [ # 8 ]
tonton-h4 schreef:

Your Cx doesn’t seen to go staight and you always have to correct with the steering wheel your Cx.

-) How are the king pins of your front end: do they play or are they tight?

-) How is your front end alignement: do you ave tow-in instead of very little tow in (1mm)?

Kingpins seem OK, there is is also no play in steering that I can feel.
I don’t know about the tow-in ( I think you mean “uitlijning” in dutch?)

After a little thinking we thougt it might also be a malfunctioning centrifugal regulator because when speed increases the controlability decreases dramatically. At 120 kmph driving is doable but the constant small corrections gives me cramps in my arms. At 140 kmph it feels almost dangerously, I cannot “feel” the steering. At 50kmph there’s almost no problem. I already checked the cable from the gearbox to the centrifucal regulator of the power steering, that one is OK.

The car is now at my friends garage so I will be there again next sunday.

Profiel  

tonton-h4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 16 juli 2007 01:33 AM
  [ # 9 ]

Toe in : the 2 front wheels seen from above seem to meet at a point in front of the car.

Toe out : the 2 front wheels try to go: to the left for the front left wheel, to the right for the front right wheel.

In the diravi does not get stronger at higher speeds, this means the cable from the centrifugal regulator is out of order.

Best regards

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 16 juli 2007 02:22 AM
  [ # 10 ]
tonton-h4 schreef:

Toe in : the 2 front wheels seen from above seem to meet at a point in front of the car.

Toe out : the 2 front wheels try to go: to the left for the front left wheel, to the right for the front right wheel.

In the diravi does not get stronger at higher speeds, this means the cable from the centrifugal regulator is out of order.

I guess you mean that the diravi should get less strong at higher speeds because steering gets easier at increasing speeds?

already checked the cable, which is OK. Maybe the regulator itself is faulty. I’d have to check that by replacing it with a spare one.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 16 juli 2007 12:47 PM
  [ # 11 ]

als ik het zo hoor is het toch een uitlijn probleem.
of er zit ergens veel speling.
te beginnen bij de stuurkogels, als die in orde zijn de fusees.
even opletten met het controleren van de fusees dat je hydraulisch systeem drukloos is.
misschien nog even controleren of je stuurhuis goed vastzit (bij een cx nog niet meegemaakt maar bij een xm komt een loszittend stuurhuis vaak voor!).

als dat allemaal goed is zit er of teveel speling in je stuurhuis/diravi (maar komt volgens mij niet vaak voor), of je uitlijning is niet goed, en dat komt wel vaak voor.
dit moet je laten afstellen door iemand met cx ervaring.
bij de kwik shit gaat het gegarandeerd fout wat ze je ook beloven.

succes

p.s. die vrije slag die je voelt kun je dat beter omschrijven (bijv in cm verdraaiing van het suur) en is dat zowel met de motor aan als uit aanwezig?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 17 juli 2007 01:06 AM
  [ # 12 ]

ik zal as zondag even de hele voortrein langslopen

kwik shift geloof ik ook niet in

er is geen letterlijke vrije slag voelbaar bij stilstaande auto met of zonder draaiende motor. Maar er zit een stukje vrije slag in het traject in die zin dat de diravi pas bij bepaalde uitslag actief gaat tegenwerken. Dit is beide zijnde opsturend ongeveer in dezelfde mate aanwezig. wat maakt dat het heel onzeker aanvoelt en in mijn ogen was dit ook de oorzaak dat het stuurgedrag zo onbevredigend was, omdat je tenslote nooit geheel rechtuit rijdt op de hollandse wegen en er niet echt een absoluut middenpunt is waar de wagen vanzelf in terug stuurt. En dat was ik wel gewend bij andere CXen.

( ik ben wel een beetje leek in uitlijnen Wink )

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 29 juli 2007 05:43 PM
  [ # 13 ]

De auto heeft APK!  hoera.

nu dus weer over naar de orde van de dag en dan bestaat er nog steeds het probleem van de voortrein. Echter voordat de auto naar de Apk gereden zou worden heb ik even de diravi ontlucht en zijn er andere banden gemonteerd. (daarna niet zelf meer mee gereden).

NU is de stand van zaken zo: het zoekerige gevoel in het centreerpunt van de diravi is zo goed als verdwenen. Mogelijk dat de bijna gladde TRXen daar invloed op hadden, maar ik vermoed dat het ontluchten meer zin heeft gehad. Er kwamen wel een paar belletjes uit nmlk.

Volgende in de planning is de distributie, en daarna een paar honderd km maken met spoelvloeistof in het systeem. Vervolgens rondom nieuwe bollen en verse LHM. Dan eens kijken hoe ze dan stuurt.

voor de tussentijd de volgende vraag (want ik wil wel de sporing gecontroleerd hebben): is er iemand die in de buurt van de randstad woont en verstand heeft van het CX-en uitlijnen? Of kennen jullie een bedrijf in de buurt van de Randstad die hier ruime ervaring mee heeft?

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 29 juli 2007 07:49 PM
  [ # 14 ]

Een goed bandenbedrijf kan toch elke auto uitlijnen?

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 juli 2007 10:02 PM
  [ # 15 ]
cxfanatic schreef:

Een goed bandenbedrijf kan toch elke auto uitlijnen?

Een CX is iets heel anders dan een ” GEWONE ” auto . Laughing

Als ze het niet echt kennen gaat het zeker mis , bvb uitlijnen met de vering in hoogste stand ......
Crying or Very sad

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook