2 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Smurfenolie.
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 juli 2007 02:56 PM
  [ # 16 ]
toniclight schreef:

Alleen het vat leeg kiepen en de inhoud vervangen is naar mijn idee onvoldoende.

Die mening deel ik niet Wink
Wat wel aan te raden is om je remmen “te bleeden”. Het schijnt dat het LHM in deze doodlopende leidingen niet circuleert dus ook bij een LHM verversing niet ververst wordt.

Jeroen

Maar eigenlijk bedoelen we het zelfde! Alleen laat ik ze ietsje overdreven “bleeden”.  Wink

Terug naar het smurfengoedje, als het volledig mengbaar is met LHM, waarom moet je het dan verversen als er LHM bij gekomen is?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 juli 2007 02:59 PM
  [ # 17 ]
toniclight schreef:

Alleen het vat leeg kiepen en de inhoud vervangen is naar mijn idee onvoldoende.

Die mening deel ik niet Wink
Wat wel aan te raden is om je remmen “te bleeden”. Het schijnt dat het LHM in deze doodlopende leidingen niet circuleert dus ook bij een LHM verversing niet ververst wordt.

Jeroen

Exact.  De circulatie in het hoofdcircuit is welliswaar flink aanwezig, maar dat geldt al een stuk minder voor de vering. Als je nooit de auto eens in de laagste stand zet is de doostroming daar nihil.

En het remcircuit is net als bij een conventioneel systeem. Vanaf de remservo is de doostroming altijd nihil. Dit moet echt wel met elke LHM verversing doorgespoeld worden.

Het is zonder meer goed om de oude drek er eerst uit te spoelen (met een doorzichtige slang om de ontluchtingsnippel van de remklauw zie je het verschil in kleur tussen oude en nieuwe lhm heel goed). Dit doe je zowel voor als achter. Daarna kun je achter nog eens extra doorspoelen door lange slangen aan te sluiten op de ontluchtingsnippels en die terug te leiden naar het voorraadvat. Uiteraard met draaiende motor.

Goed spoelen lost idd al een hoop problemen op.

LHM vervangen is dus MEER dan alleen het vat omkieperen en er nieuwe LHM ingooien. Het vat goed schoonmaken (de drek onder het emulsieschot er ook uit halen) en de filters reinigen is ook belangrijk.

Meja, het hangt maar net af van de “luiheid” van de vorige monteurs of dit altijd wel zo uitgebreid is gedaan.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 16 juli 2007 03:33 PM
  [ # 18 ]
patje74 schreef:

Terug naar het smurfengoedje, als het volledig mengbaar is met LHM, waarom moet je het dan verversen als er LHM bij gekomen is?

Om het volledige comfort weer te ervaren natuurlijk Very Happy LHM is leuk hoor, maar vanaf wat? 1967? wordt het al gebruikt!

Let wel, ik spreek uit eigen ervaring, het scheelt echt enorm in veercomfort en ook qua stuurbekrachtiging. Maar goed, ik ga hier niet hemel en aarde bewegen om jullie te overtuigen dat die blauwe saus de moeite waard is. Probeer het gewoon, sluit je aan bij het sinistere gezelschap van blauwe broeders en ervaar het (in plaats van ‘ik denk’ en ‘ik vind’). Wink

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 16 juli 2007 03:34 PM
  [ # 19 ]

Ook ik heb, ookal denken sommigen wellicht iets anders, nog steeds geen aandelen Renard.

Wel heb ik 2 CX’en op Kendall Hyken Glacial Blu én was onze BX 16TGI Break van blauw bloed voorzien. Ook Sophié zal blauw worden.
Op zich maakt blauw of groen niets uit, althans qua weggedrag zou ik niet weten of het echt iets uitmaakt, ik heb hooguit de indruk (en indrukken zitten tussen de oren en zijn dus niet persé objectief) dat blauw geveerd onder bepaalde omstandigheden iets stiller klinkt….

De theorie achter het langzamere verval van de smurfenolie is gewoon dat lang niet iedereen, of waarschijnlijk gewoon de grote meerderheid, z’n hydrauliek vaak genoeg onderhoudt. En vanuit die wetenschap is gebruik van blauwe olie zo gek nog niet want het heeft kennelijk een iets langere levensduur.
Wel objectief is de vaststelling dat Glacial Blu speciaal is gemaakt om erg goed met temperatuur-extremen om te gaan, het is tenslotte ontwikkeld voor de vliegtuigindustrie waar temperatuurschommelingen tussen de +30 en -20 regel zijn. Tevens is Glacial Blu dunner dan LHM en derhalve wellicht iets sneller qua reactie.

Citroën hanteert in principe - voorzover ik weet - ook de regel dat het veersysteem een onderhoudsinterval van zo’n 2 jaar nodig heeft en Renard doet hetzelfde. Dat is nieteens vanwege de LHM natuurlijk…, het is een samenstelling van factoren.
Veerbollen verliezen gradueel druk -of gaan zelfs kapot-, de LHM wordt ouder en verliest aan kwaliteit, het systeem staat bloot aan langzame vervuiling, het reservoir verliest altijd wel iets, de filters worden vies…
(en bij 8 van de 10 niet Renard-onderhouden Xantia’s die binnenkomen zitten de hoogteregelaars vastgeroest..)
Samen kom je dan op een onderhoudsinterval.

Het is gewoon simpel: een vies systeem met frisse blauwe olie (of LHM) is een vies systeem…. met frisse vloeistof.
Een schoon systeem is een systeem waar de de bollen vanaf zijn gehaald, de leidingen zijn doorgespoeld (remmen dus ook), het LHM reservoir gereinigd, de filters schoongemaakt, de bollen op druk gebracht (desnoods naar voorkeursspecificatie dmv opboren etc) en weer gevuld met LHM of Glacial Blu.
En dan ben je er nog niet… bij die klus hoort ook controle van de hoogteregelaars en het precies afstellen van de wagenhoogte… want wagenhoogte maakt een enorm comfortverschil.

Maar hoe dan ook, op de oorspronkelijke (maar dus volstrekt te beperkende) vraag…

Nee het is niet de moeite waard…. want het moet in combinatie gezien worden met de rest…
En die combinatie is waar Renard z’n reputatie vandaan heeft, met als leuk “catchy” extra de blauwe “smurfen” olie.

Er komt bij Renard dus ook zelden iemand voor blauwe olie… (hoewel er vorige week een Zweedse BX-rijder op de stoep stond die uit Malmö kwam en blauwe olie wilde…)
Men komt meestal voor een grote beurt / APK, gecombineerd met volledige veersysteemcontrole.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 16 juli 2007 03:48 PM
  [ # 20 ]

Re: Smurfenolie.

Ries schreef:

Hallo, hiedroliekers,
....

Zijn er ervaringen met dat spul?
.....

Nou… ja dus!

Vele honderden BX’en, Xantia’s, XM’en, CX’en, DS’en en in ieder geval Nards’ eigen SM (en die rijdt lekker!) gingen je voor.

Maak gewoon bij je volgende onderhoudsvraag wat extra centjes vrij voor een complete hydraulische verwen-beurt bij Renard….
Velen maken er een dagje uit van, moet ook wel aangezien men regelmatig uit noord-oost groningen komt rijden voor de “Renard-ervaring”, en gaan in de omgeving wat wandelen of nemen hun fiets mee om een toertochtje Maas-en-Waal te doen.
Meelunchen kan ook.., als je een leuk persoon bent.. Wink , en dan zweef je einde dag gerieflijk terug naar huis.

 

(MMMMmmm, nu klink ik toch weer als aandeelhouder.. Laughing )

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 juli 2007 04:05 PM
  [ # 21 ]
patje74 schreef:
garagestmarien schreef:

spoelen.
ik spoel niet, heb niet gespoeld en zal het ook nooit doen. het hydraulische systeem pompt alles altijd al rond, het is een actief systeem, niet als het conventionele remsysteem dat altijd stilstaat. de hoeveelheid olie die uiteindelijk zijn werk verricht en in de leidingen zit is zo weinig, dat spoelen van je tank en vervangen van de olie gewoon genoeg is.

Heb je hier wel eens gelezen hoeveel een klein spoelbeurtje uit kan maken? Trouwens, met jou filosofie hoef je een conventioneel systeem nooit te spoelen. De totale hoeveelheid die daarbij in het systeem zitten is ook weinig en ik denk redelijk vergelijkbaar met de hoeveelheid stilstaande LHM bij een HP-wagen.
Maar goed, juist daar waar de LHM niet rondgepompt wordt, wil je geen problemen hebben. En het is betrekkelijk weinig werk, en als je het zelf doet, dan valt het helemaal mee.
Zo zie je maar, dat de door de particulier onderhouden BX er soms beter aan toe is dan eentje die trouw naar de garage is geweest en alle stempels in zijn boekje heeft staan.

maar met spoelolie komt dat dus dan ook niet op de plaatsen waar er geen beweging is. en ik heb ook wel gelezen, dat bij het spoelen de auto’s op de vreemdste plekken gaan lekken. mij niet gezien. ik laat het liever zo. leeg m’n tank, maak de filters schoon en heb nooit problemen. alle lekkages zijn altijd de retourleidingen die het niet houden door de ouderdom.

maar goed, sorry, dit is eigenlijk allemaal off topic.

vraag me trouwens af of ik hier die smurfenolie kan vinden. zal eens kijken. is dat een frans product?

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 16 juli 2007 04:25 PM
  [ # 22 ]
garagestmarien schreef:

vraag me trouwens af of ik hier die smurfenolie kan vinden. zal eens kijken. is dat een frans product?

Het heet “Hyken Glacial Blu” en is van Kendall, niets mysterieus aan.
Is te bestellen bij Kendall Nederland onder andere, vanaf 5ltr.
Kendall zal ook wel een franse importeur hebben…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 juli 2007 04:26 PM
  [ # 23 ]
garagestmarien schreef:

maar met spoelolie komt dat dus dan ook niet op de plaatsen waar er geen beweging is….

Met spoelen bedoel ik dan ook niet spoelolie er in, maar echt spoelen. Dus aan de ene kant olie er in en aan de andere kant olie er uit laten stromen. Met spoelolie doe ik helemaal niks.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 04:43 PM
  [ # 24 ]
patje74 schreef:

Met spoelen bedoel ik dan ook niet spoelolie er in, maar echt spoelen. Dus aan de ene kant olie er in en aan de andere kant olie er uit laten stromen. Met spoelolie doe ik helemaal niks.

Dat was ook net mijn misverstand met je.  Wink

on topic

Of de blauwe auto ook beter veert is lastig te beoordelen denk ik.
Men gaat met vieze LHM etc. heen, en keert terug met schoon blauw en vaak opgeboorde bollen. Logisch dat het dan beter veert!

Je zou het naast elkaar moet uitproberen: vers blauw naast vers groen.

Jeroen

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 juli 2007 10:29 PM
  [ # 25 ]

Ach, al die olie toestanden. Ik had ooit een BX 14TE, en die lekte nogal wat LHM. Op een bepaald moment, toen die auto er toch bijna uit zou gaan, heb ik er in het weekend (winkel dicht) eens motorolie in gedaan. Dat is dikker natuurlijk, hij lekte ineens minder. Ik dacht, dat kan nog dikker. Ik had nog een fles stuurhuisolie staan, dan hebben we het echt over stroop.
Eerst hikte de pomp nog wat, maar toen het vermengt was met de motorolie en LHM ging het heel goed.
En de auto lekte NIET meer.
Uiteindelijk hebben we nog 2 jaar met die auto gereden. En de dag dat hij echt weg ging knapte er een leiding en lag die stroop-troep op straat. Wat een plakbende was dat. Maar heeft hij toch mooi 2 jaar op gereden, ha ha.

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 juli 2007 10:30 PM
  [ # 26 ]

Oh ja, ik ben van mening: Gewoon op tijd nieuwe LHM erin. En dan de filters en hoogteregelaar schoonmaken. Eventueel de 4 remklauwen doorspeolen en ontluchten. Dan gaat er een wereld voor je open, die zonder gezeur Citroen rijden heet.

Test

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 juli 2007 10:40 PM
  [ # 27 ]

ik heb met alle produckten ervaring en ben van mening dat het allemaal wel werkt maar dat de verschillen erg klein zijn

ik blijf liever bij de lhm omdat het zo bedoelt is door citroen en mijn auto er niets minder om rijden

ik gebruik ook spoel olie en daar is echt niks mis mee ik heb het ook bijna een jaar in de xantia gehad zonder probleem
vaak heb ik de indruk dat men negatief is over spoelolie omdat men denk dat het slecht is

die blauwe olie is leuk maar voegt verder echt niks toe aan een citroen die goed onderhouden is
ik heb het er zelf 1 keer in gehad en was er niet tevreden over omdat ik flink wat problemen gehad heb met de blauwe olie vooral lekkages van het systeem maar of de blauwe olie de aanleiding was is moeilijk te bekijken

vaak spreekt men van een wondermiddel omdat de auto waar men mee komt of flink verwaarloost is dus men kan dan niet echt onafhankelijk kiezen vind ik want als je een verwaarloosde auto voorziet van verse lhm spreekt men ook van een flinke vooruitgaan
dus het zit hoofdzakkelijk tussen de oren Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2007 11:11 PM
  [ # 28 ]

Kijk, met alle respect, maar dat vind ik zo’n opmerking die kant nog wal raakt.
“Omdat Citroën het zo bedoeld heeft…”

Dat is het hetzelfde als bollen van een ander merk gebruiken of opboren van de dempers of michelin moet etc…

Er is ook nog zoiets als innovatie en in de loop der jaren zijn olieën beter geworden, misschien LHM ook wel, dat weet ik niet.
Als dit niet zou zijn gebeurd dan reden we nu allen nog met een rood systeem, met de daarbij behorende problemen.

LHM is al veel minder schraal dan LHS, maar ook al is die blauwe olie al iets meer smerend dan LHM dan is dat toch mooi meegenomen.

Dat was eigenlijk waarom ik het topic startte.

Maar ik begrijp ook wel dat zoiets moeilijk meetbaar is of er zou een proefopstelling moeten worden gemaakt waaruit harde feiten rollen.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 11:20 PM
  [ # 29 ]

C2 schrijft:

ik gebruik ook spoel olie en daar is echt niks mis mee ik heb het ook bijna een jaar in de xantia gehad zonder probleem

ik heb het er zelf 1 keer in gehad en was er niet tevreden over omdat ik flink wat problemen gehad heb met de blauwe olie vooral lekkages van het systeem maar of de blauwe olie de aanleiding was is moeilijk te bekijken

Dat was toevallig niet na de spoelolie?

Er rijden inmiddels toch heel wat mensen met blauw. Je wilt niet weten hoeveel Xantia’s Renard in onderhoud heeft. Ik heb nergens ooit gelezen dat er klachten waren met “lekkerijen” etc. Dus ik denk dat jouw lekkage niets met blauw heeft te maken.

Jeroen

 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 juli 2007 11:20 PM
  [ # 30 ]
Ries schreef:

Kijk, met alle respect, maar dat vind ik zo’n opmerking die kant nog wal raakt.
“Omdat Citroën het zo bedoeld heeft…”

Dat is het hetzelfde als bollen van een ander merk gebruiken of opboren van de dempers of michelin moet etc…

Er is ook nog zoiets als innovatie en in de loop der jaren zijn olieën beter geworden, misschien LHM ook wel, dat weet ik niet.
Als dit niet zou zijn gebeurd dan reden we nu allen nog met een rood systeem, met de daarbij behorende problemen.

LHM is al veel minder schraal dan LHS, maar ook al is die blauwe olie al iets meer smerend dan LHM dan is dat toch mooi meegenomen.

Dat was eigenlijk waarom ik het topic startte.

Maar ik begrijp ook wel dat zoiets moeilijk meetbaar is of er zou een proefopstelling moeten worden gemaakt waaruit harde feiten rollen.

dat is mijn mening dat het zo bedoelt is als we gaan kijken wat het beste is dan valt de blauwe olie ook af want er is al weer wat op de markt wat weer beter is

verder is het iets wat men zelf kiest en wat men zelf ondervind maar dan moet men wel eerlijk en objectief zijn Wink

want zoals ik al schreef moet je wel een schoon systeem nemen en dan blauwe olie gebruiken dan is iets te vergelijken

een vuil systeem schoon maken ongeacht wat je er indoet is altijd een vooruitgang ondanks of het blauw of groen of welke kleur dan ook Wink

Profiel  
 
 
2 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook