3 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Smurfenolie.
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2007 11:25 PM
  [ # 31 ]

Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 juli 2007 11:28 PM
  [ # 32 ]
Ries schreef:

Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?

de olie industrie staat niet stil dus ik ga er vanuit dat er nog wel een betere olie is die nog meer en betere eigenschappen heeft dan lhm of de smurfen olie Wink

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 17 juli 2007 12:22 AM
  [ # 33 ]

Het grappige aan deze hele discussie is dat het, zoals zo vaak, over de blauwe olie gaat…
Renard, of Nard eigenlijk want die begon ermee, zal zelf als laatste beweren dat de smurfenolie het “wonder” is.
Maar, wij internetvervuilers, schrijven het liefst lappen tekst vrij van nuance of objectiviteit.. Crying or Very sad

Ik beëindigde mijn eerste bijdrage in dit topic ookal met de opmerking dat mensen in principe bij Renard aankomen met een “groot onderhoud” vraag.
In de 2 jaar dat ik zeer regelmatig in Beneden-Leeuwen kom, of woon ik inmiddels in het Renard pand.. Confused ..., heb ik eigenlijk alleen nog maar stuiterende Xantia’s en XM’en zien aankomen voor groot hydraulisch gedoe…
Het betreft slechts zelden de wél goed onderhouden autos die al jaren in bezit zijn van échte Citroën-rijders…. die waren allemaal al een keer geweest waarschijnlijk of bij Chyparse bijgevuld, gereinigd of uitgeboord… .

Als toevoeging nog dit…: het is een inmiddels al aardig uitdunnend gebeuren hoor… dat “blauw verven” van vooral Xantia’s.
De exemplaren die nu binnenkomen zijn vooral 2e of 3e hands en vaak met een jaar of 4 onderhoudsachterstand of het zijn mensen die nu eindelijk de felbegeerd XM V6 automaat hebben gekocht die ze nooit konden betalen en’m subliem afgesteld willen hebben… en dat kan bij Renard.
De blauwe olie is een mechanisme om je te onderscheiden, hoewel er wel degelijk over is nagedacht en het - na 12-15 jaar mag je dat toch wel zeggen - inmiddels zijn sporen heeft verdiend naar volle tevredenheid van momenteel vele honderden hydraulisch geveerde Citroëns.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 juli 2007 12:45 AM
  [ # 34 ]
citroenc2 schreef:
Ries schreef:

Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?

de olie industrie staat niet stil dus ik ga er vanuit dat er nog wel een betere olie is die nog meer en betere eigenschappen heeft dan lhm of de smurfen olie Wink

Oh, slechts een aanname… Rolling Eyes

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 juli 2007 12:58 AM
  [ # 35 ]

De blauwe olie is een mechanisme om je te onderscheiden

Dat is duidelijk!
Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?

Jeroen

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 17 juli 2007 01:48 PM
  [ # 36 ]
toniclight schreef:

Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?

Jeroen

Ik beweer niets…, ik zeg dat de blauwe olie niet moet worden gezien als een of ander wondermiddel dat ongelooflijk veel beter is dan LHM.
Glacial Blu is een alternatieve keuze, en er zijn -kennelijk- theoretische redenen om te beweren dat het “beter"is dan LHM.
Mijn “bewering” - of eigenlijk gewoon opmerking - is dat het bij regelmatig onderhoud van het hydraulisch systeem (dus minimaal 1x per 2 jaar het systeem opfrissen en bollen controleren) weinig verschil maakt met LHM.
Een perfect onderhouden veersysteem is nu eenmaal perfect onderhouden, of het nu op LHM of Glacial Blu zweeft… en dan blijven er dus slechts zeer subtiele verschillen over die moeilijk objectief te benaderen zijn.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 juli 2007 04:48 PM
  [ # 37 ]
2Black schreef:
toniclight schreef:

Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?
Jeroen

Ik beweer niets…, ik zeg dat de blauwe olie niet moet worden gezien als een of ander wondermiddel dat ongelooflijk veel beter is dan LHM.
Glacial Blu is een alternatieve keuze, en er zijn -kennelijk- theoretische redenen om te beweren dat het “beter"is dan LHM.
Mijn “bewering” - of eigenlijk gewoon opmerking - is dat het bij regelmatig onderhoud van het hydraulisch systeem (dus minimaal 1x per 2 jaar het systeem opfrissen en bollen controleren) weinig verschil maakt met LHM.
Een perfect onderhouden veersysteem is nu eenmaal perfect onderhouden, of het nu op LHM of Glacial Blu zweeft… en dan blijven er dus slechts zeer subtiele verschillen over die moeilijk objectief te benaderen zijn.

Je zou alleen hopen dat er een vloeistof is die niet enkele van de slechte eigenschappen van LHM heeft, zoals de slechte dispergerende werking waardoor vuil de kans krijgt om neer te slaan, het verouderen tot stroop aan toe etc. Ik meende dat Glacial blue hierin wat beter was - maar ik heb er geen ervaring mee of gegevens van.

Ik ben met je eens dat je dit met tijdige wissel en doorspoelacties (vergeet die bij een BX *nooit*, een groot deel van het systeem blijft anders onververst) niet tegenkomt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 juli 2007 08:51 PM
  [ # 38 ]
toniclight schreef:

C2 schrijft:

ik gebruik ook spoel olie en daar is echt niks mis mee ik heb het ook bijna een jaar in de xantia gehad zonder probleem

ik heb het er zelf 1 keer in gehad en was er niet tevreden over omdat ik flink wat problemen gehad heb met de blauwe olie vooral lekkages van het systeem maar of de blauwe olie de aanleiding was is moeilijk te bekijken

Dat was toevallig niet na de spoelolie?

Er rijden inmiddels toch heel wat mensen met blauw. Je wilt niet weten hoeveel Xantia’s Renard in onderhoud heeft. Ik heb nergens ooit gelezen dat er klachten waren met “lekkerijen” etc. Dus ik denk dat jouw lekkage niets met blauw heeft te maken.

Jeroen

 

nope in me grijze heb ik bijna een jaar met spoelolie gereden en die veert echt weer super

de blauwe olie zat in de groene break Wink zoals ik al schrijf kan het aan de blauwe olie gelegen hebben maar is moeilijk te beoordelen Wink

net zoals het met de groen moeilijk te beoordelen is of het aan de lhm ligt als er iets kapot gaat Wink

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 juli 2007 09:05 PM
  [ # 39 ]

@citroenc2: als ik ‘t goed begrijp heeft de blauwe olie een hogere viscositeit, is ‘t dus minder stroperig en dunner dan LHM. Als er dan al kleine lekkages aan ‘t hd-gebeuren zijn of gewoon slechte rubbers+leidingen, zal ‘t met smurfenolie alleen maar harder gaan. Zie ook ‘t voorbeeld van thijsvandebles een paar berichten terug, die met motorolie z’n hd-lekkage wist te stoppen.

De lekkage op zich ligt dan natuurlijk niet aan de smurfenolie.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 juli 2007 09:10 PM
  [ # 40 ]
beerpeet schreef:

@citroenc2: als ik ‘t goed begrijp heeft de blauwe olie een hogere viscositeit, is ‘t dus minder stroperig en dunner dan LHM. Als er dan al kleine lekkages aan ‘t hd-gebeuren zijn of gewoon slechte rubbers+leidingen, zal ‘t met smurfenolie alleen maar harder gaan. Zie ook ‘t voorbeeld van thijsvandebles een paar berichten terug, die met motorolie z’n hd-lekkage wist te stoppen.

De lekkage op zich ligt dan natuurlijk niet aan de smurfenolie.

ok hoe dunner hoe sneller zoiets eruit loopt maar zoals ik nu al 3 keer heb geschreven ik zou niet weten waardoor delekkage gekomen is en dat ik dus ook niet kan zeggen of het door de blauwe olie kwam Wink
ik heb de auto zelf ook niet lang gehad want de auto beviel totaal niet en er moest een hoop aan gebeuren Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 juli 2007 09:10 PM
  [ # 41 ]

Lagere viscositeit dan LHM dus…

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 juli 2007 09:32 PM
  [ # 42 ]
Ries schreef:

Lagere viscositeit dan LHM dus…

Dat dus, ja Surprisedops:

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 20 juli 2007 01:15 AM
  [ # 43 ]

Is die olie niet bedoeld voor hydrauliek in extreme koude weersomstandigheden?.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juli 2007 01:29 AM
  [ # 44 ]
ray schreef:

Is die olie niet bedoeld voor hydrauliek in extreme koude weersomstandigheden?.

Gr Raymond

Een paar pagina’s eerder staat dat het ontwikkeld is voor de vliegtuigindustrie. En hoog boven in de lucht is het vrij koud ...

Maar een hele hoop gepraat over LHM versus Renard, maar niemand die ook maar iets over de prijs kan zeggen ? Want als Renard niet (veel) duurder is dan LHM, dan wil ik het best wel eens in Criezeltje gieten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 23 juli 2007 03:15 AM
  [ # 45 ]

Beste mensen,
laat je niet gek maken door de bewering dat het voor de luchtvaart is ontworpen!
De gehele grote luchtvaart (Fokker 70 en alles groter)  gebruikt een ester-sulfaat gebaseerde synthetische olie in het hydraulische systeem.
Deze olie is beter bekend als “Skydroll” en is bedoeld voor systemen die op 225 bar draaien bij een temp tot -60.
Smurfenolie is hooguit bedoeld voor de kleinere vliegtuigen die dus lang niet aan dergelijke extremen worden blootgesteld.

Wat ik niet kan vinden over deze blauwe olie is info over kookpuntverlaging t.g.v. stijgend vochtgehalte.
De niet hydraulisch zwevende auto’s hebben om die reden over de jaren een ontwikkeling gezien van DOT3 naar Dot 4 of 5.
De LHM is al jaren gelijk gebleven qua samenstelling dus is er op dat vlak mischien winst te boeken met smurfenolie.

groet, piet

Profiel  
 
 
3 van de 19
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook