























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
yke schreef:bedankt voor de tip! Ik weet ineens een mooi kerstcadeautje voor mezelf..
Gisteren heb ik door het raampje naar je stoelen lopen turen, maar ze zien er niet uit alsof ze met spoed een beurtje nodig hebben
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Tja, je merkt het vooral als je over een rotonde gaat..geen enkele steun in de zij. En ik denk ook dat als ik 100 km rijdt uitstap als een oude man, met een heleboel gekreun.
Eerst maar eens concentreren op het goed laten rijden. Gisteren weer een stukkie gereden. De stank wordt minder, dat is OK, maar wat echt opvalt is de stroom voorziening, die gaat op en neer zonder direct aanwijsbare oorzaak. Ook de lampen gaan dus feller en minder fel, het lijkt wel of ik de hele tijd aan het seinen ben. Ik heb alle bekende aarde punten gehad, accupolen zitten goed vast. Maandag maar eens proberen te meten waar het ziet. Iemand al vast een hint?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je spanningsregelaar krijgt een geschakelde plus via het contactslot. De spanning op deze plus wordt gebruikt om de dynamo te regelen. Omdat er nogal wat verbruikers via dit contactslot lopen fluctueert de spanning nog wel eens en wordt de dynamo niet zo strak geregeld. De kans is groot dat wanneer je de spanningsregelaar via een relais direct vanaf de accu te laten regelen dit geschommel voorbij is.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Heb je al gekeken naar de dynamo zelf, wat is de spanning op de accu bij draaiende motor?
En de spanningsregelaar zelf zou ook kapot kunnen zijn… Ik zou het echt in deze dingen zoeken, want zo’n sterke fluctuatie kan je niet verklaren door te veel verbruikers. Zeker niet als alle contacten goed zijn.
Vandaag de spanning gemeten bij draaiende motor..fluctuerend tussen 14 en 15. Geen 2 seconden dezelfde waarde. Spanningsregelaar kaduuk dus neem ik aan?
Net via marktplaats een nieuwe dynamo gescoord. Kijken of dat gaat helpen.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Spanningsregelaar kapot: Zou je wel denken. 15 is in ieder geval te hoog, slecht voor je accu…
yep, en je tegenliggers denken ook steeds dat er wat aan de hand is, het lijkt wel of ik constant zit te seinen!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Kapot valt nog wel mee, die van mij gaf ooit 18 volt en ik neem aan dat jij ook nog die externe erin hebt zitten,
Ik heb die van mij vv door een electronisch exemplaar die iig op 14 volt regelt, kost je 2 tientjes bij de Brezan, kun je mooi in de orginele behuizing bouwen.
Verder flikkert mijn verlichtin ook nog steeds lich maar dit licht volgens mij iid aan de dynamo, moet ik nog eens een keer vv.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Tja die dynamo zit er al een hele tijd in (niet terug te vinden in de onderhoudsgeschiedenis) en is wellicht met goed schoonmaken en een andere regelaar wel even te helpen, maar een nieuwe kan geen kwaad denk ik..





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Trouwens bij mijn kapoote regelaar kon je duidelijk meten als je gas geeft dat ie van 13v naar de 18 schoot, stationair had je dan wel een redelijk stabiele spanning.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
@Mark; Heb jij er nog een tijd mee doorgereden, of is is dat echt heel slecht? Ik wil zaterdag naar de meeting maar heb voor die dag denk ik geen tijd om de dynamo nog in te bouwen. Ik ga vanavond nog wel even kijken of ik nog een andere spanningsregelaar in een oude dynamo heb liggen
Zo gisteren een mooi stukje gereden naar de meeting en terug, en allengs minder natte handen gekregen.. Vertrouwen komt vanzelf. De kapotte spanningsregelaar maakt het rijden wel een beetje zenuwachtig, maar een nieuwe zal dat probleem wel verhelpen. Verder ook nog nieuwe bougies en kabels die ik al heb liggen erin van de week.. en dan komen de echte zaken aan bod.
Als ik 80-90 rijdt hoor ik een huilende toon, die bij de 110-110 verdwijnt. Ik ben nog niet helemaal zeker of het het toerental of de snelheid is waar je de toon hoort, maar ik denk het eerste.
Waar moet ik heet eerst aan denken, waterpomp of bak of nog iets heel anders?
Ik hoor jullie suggesties graag!
Yke














































Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kunnen beoordelen van geluiden via een forum is eigenlijk onbegonnen werk Yke Rijdt er eens mee langs een specialist zou ik zeggen. Die kan vrij snel zeggen of ‘t duur of goedkoop gaat worden
Alle gekheid, die huilende toon kan de snaar/riem van de waterpomp zijn. Jij hebt een getande riem voor de waterpomp toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Geluiden zijn idd moeilijk ja Ik heb een nieuwe waterpomp waar een tandriem op hoort liggen en weet inmiddels dat ik geen tandriem heb..gelukkig heb ik met La Léo gisteren afgesproken dat we wel tot een ruil kunnen komen.
En Verder zal Cee-Iks mij vertellen dat het blokje er zó uitligt en dat we helemaal niet naar een dure dealer hoeven te gaan schat ik zo. dus eerst een nieuwe dynamo en waterpomp, en dan kijken ofe er nog meer moet gebeuren. Komt allemaal goed!