1 van de 39
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Yke’s 2400 GTI 1980
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 15 augustus 2007 06:20 PM

Ha allen,

Ik heb al weer een tijd een 2400 GTI van 1980 in mijn bezit. Het mooiste type auto wat er is denk ik, en dus sprong ik op de mogelijkeheid een te kopen voor wéinig…en dan komt er natuurlijk allemaal ellende op je af bij een goeie controle. De APK kon ik in ieder geval vergeten toen de garagist wel erg veel beweging constateerde in het kokerbalkje bij de benzine tank..

dat zat er dus gewoon opgekit hé?! Teveel werk om even te lassen zeker, en nu dus, zoveel jaar later is het resultaat dus als volgt:

Gaan we kijken of we de erin kunnen krijgen op een redelijke manier:

Eerst dit ding erin plakken en dan een plan maken of het haalbaar is of dat we een andere bestemming moeten bedenken voor dit geval…
Iemand zin in een lasuitdaging?
Als ik doorga zal er in ieder geval ook heel wat plaatwerk aan moeten geloven, in ieder geval de smalspoor voorschermen. Wel raar dat bijvoorbeeld de wielkasten achter echt maagdelijk zijn terwijl twee decimeter verderop de boel zo verrot is..

Ik hou jullie op de hoogte!

Yke

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 15 augustus 2007 06:58 PM
  [ # 1 ]

ben benieuwd naar het vervolg. ziet er uit als een lastig plekje.

groet
peter

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 augustus 2007 09:07 PM
  [ # 2 ]

Succes ermee Smile

Komen er ook nog foto’s van de hele auto? Wink

p.s. reed pas weer in Delft, toen zag ik alleen die zilveren CX staan, maar niet de jouwe Wink
Volgende keer beter Smile
Alle BXen in de buurt waren ook wel Sad

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 16 augustus 2007 01:03 PM
  [ # 3 ]

Platte voorschermen roesten om de een of andere duistere reden veel harder dan de latere, uitgebouwde.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 16 augustus 2007 04:22 PM
  [ # 4 ]


deze is het..schatje toch?

Ik moet “gewoon” een goede schouw doen om te kijken wat er allemaal nog moet gebeuren. Iemand zin om mee te kijken? Moter loopt als een zonnetje dua wat daar mee moet gebeuren komt dan op een later tijdstip wel..

Gevoelig punt blijft natuurlijk het zonnedak dat ook een beetje roestig is. De berichten de laatste tijd zijn niet echt bemoedigend.

Ik zag niet zo lang geleden een bericht waarrin iemand (waterman?) meldde dat hij geregeld voor en achterschermen met kit bevestigde. Goed idee lijkt me, maar is zoiets ook niet voor een dakplaat te doen?

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 16 augustus 2007 04:24 PM
  [ # 5 ]

Eerste actie: die enge plastic grille eruit.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 augustus 2007 05:01 PM
  [ # 6 ]
yke schreef:

Ik zag niet zo lang geleden een bericht waarrin iemand (waterman?) meldde dat hij geregeld voor en achterschermen met kit bevestigde. Goed idee lijkt me, maar is zoiets ook niet voor een dakplaat te doen?

ik ben daar niet zo’n voorstander van om de volgende reden.


plaatje
in het verhaal staat:
distortions at point ‘d’, ‘e’, or ‘f’:
the body-shell must be checked on a jig.

er is hier dus iets meer nodig dan een beetje lijm, lijkt me.

(zie ook: http://www.flickr.com/photos/garagestmarien)

en als laatste: mogen die verstralers er ook af?

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 16 augustus 2007 05:17 PM
  [ # 7 ]

enge grille=geregeld!! was/ben ik het helemaal mee eens.
verstralers laat ik er nog even op zitten denk ik.

schermen ga ik wel lassen, daar is inderdaad wel wat sterkte nodig maar het ging me meer om de dakplaat. Heeft iemand die ooit geplakt? Ik hoor/lees niet anders dan dat dat vreselijk moeilijk is, en een echte reparatie is erg duur

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 17 augustus 2007 12:33 PM
  [ # 8 ]

Bedoel je de hemelbekleding?

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 17 augustus 2007 03:07 PM
  [ # 9 ]

nee, ik bedoel een stuk dakplaat ipv het schuifdak - niet te schamper lachen als dit een idiote suggestie is graag Surprisedops: - het is maar een gedachte.

nee het hemeltje is denk ik het mooiste aan de hele auto!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 17 augustus 2007 09:18 PM
  [ # 10 ]

Dan moet je een behoorlijk knappe lasser zijn als je dat mooi wilt krijgen. Zelf ga ik het dak van de 2200 Pallas volledig liften; afzagen bovenaan de A, B en C stijlen en dan vervolgens van een donorwagen weer een goed dak terugplaatsen. Ik heb niet de illusie dat dat een simpele klus gaat worden, maar ik heb wel de hoop dat je er nadien niks meer van ziet en dat heb ik met het lassen van een plaatje in het dak niet.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 augustus 2007 10:36 PM
  [ # 11 ]

Vraag me dan alleen af hoe het daarna staat met de stijfheid/veiligheid van de carrosserie. Als een las goed gelegd is zou het steviger moeten zijn dan het materiaal ernaast heb ik me laten vertellen.

Ik weet dat er al heel lang van goed voorkanten en achterkanten van schadeauto’s waar nieuwe auto’s gemaakt worden. Schijnt vrij gevaarlijk te zijn bij een redelijke crash door het in tweeën breken van de auto….
De Duitsers hebben er een mooie term voor waar ik even niet op kan komen.

Serge schreef:

Dan moet je een behoorlijk knappe lasser zijn als je dat mooi wilt krijgen. Zelf ga ik het dak van de 2200 Pallas volledig liften; afzagen bovenaan de A, B en C stijlen en dan vervolgens van een donorwagen weer een goed dak terugplaatsen. Ik heb niet de illusie dat dat een simpele klus gaat worden, maar ik heb wel de hoop dat je er nadien niks meer van ziet en dat heb ik met het lassen van een plaatje in het dak niet.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 augustus 2007 10:38 PM
  [ # 12 ]

idd een las is vaak sterker dan het materiaal maar doordat je las verzwak je vaak het materiaal eromheen zo erg dat dat vaak scheurt enz

verder is een cx dak heel erg dun dus een beetje warmte kan al voor verveelende plekken zorgen

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 17 augustus 2007 10:43 PM
  [ # 13 ]
Serge schreef:

Dan moet je een behoorlijk knappe lasser zijn als je dat mooi wilt krijgen. Zelf ga ik het dak van de 2200 Pallas volledig liften; afzagen bovenaan de A, B en C stijlen en dan vervolgens van een donorwagen weer een goed dak terugplaatsen. Ik heb niet de illusie dat dat een simpele klus gaat worden, maar ik heb wel de hoop dat je er nadien niks meer van ziet en dat heb ik met het lassen van een plaatje in het dak niet.

Kun je ‘m gelijk topchoppen.  Very Happy

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2007 11:04 PM
  [ # 14 ]
Serge schreef:

Dan moet je een behoorlijk knappe lasser zijn als je dat mooi wilt krijgen. Zelf ga ik het dak van de 2200 Pallas volledig liften; afzagen bovenaan de A, B en C stijlen en dan vervolgens van een donorwagen weer een goed dak terugplaatsen. Ik heb niet de illusie dat dat een simpele klus gaat worden, maar ik heb wel de hoop dat je er nadien niks meer van ziet en dat heb ik met het lassen van een plaatje in het dak niet.

Mag je zo niet doen dat heeft geen goede invloed op de stijfheid en vormvastheid van de carroserie.

Het simpelste en beste is de puntlassen van de dakplaat wegslijpen (juist door de dakplaat slijpen niet in de onderliggende draagstruktuur slijpen!)met een carroserieslijper (geen haakseslijper) puntlassen ook niet wegboren!
Op de vierhoeken van de dakplaat moetje deze wel doorslijpen en achteraf bot tegen elkaar lassen.

Als de lassen zijn weggeslepen en de hoeken zijn los kan je de dakplaat eraf tillen.

De donor dakplaat moetwel los geboord worden op de donor wagen, ik doe dit met een Titan-boor in eerste instantie van 3mm en daarna met eentje van 6.5 mm gaat perfekt.
Let op je moet ook de dwarsversteviging verwijderen en een exemplaar van een toe dak er inlassen.

Bij het losmaken van de donor dakplaat moet je wel goed opletten dat je deze niet torst of verwringd.
Daarna maak je de dakplaat passend (hoeken aanpassen) en las je ze door de puntlassen vast en de hoeken las je bot tegen elkaar(wel door lassen)
Dan slijp je de puntlassen gelijk met de carroserie-slijper de dakgoot zeer goed uitborstelen (machinaal) de vier dakhoeken slijp je ook bij en zullen licht moeten bijgewerkt worden met plamuur.
Vervolgens zet je minimaal 2 lage wash-primer op de goten en bloot metaal , na uitharding van de wash-primer moeten de goten worden afgekit met een carroserie kit.
Daarnaar zet je 2 lagen Filler en kan je gaan schuren en vervolgen aflakken.

Als je elke stap nauwkeurig afwerkt heb je een perfekt resultaat, ik heb het al 2 x gedaan met perfekt resultaat.

Let op hier voor moet je wel al de nodige carroserie ervaring achter de rug hebben, en dan is het een leuk en dankbaar werkje Wink

Interieur moet je ook wel aanpassen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 18 augustus 2007 02:07 AM
  [ # 15 ]

@trxke Bedoel je dan net iets groter dan het gat van het schuifdak, dus alleen waar het gat zit? Of de gehele dakplaat van A tot D stijl?

Als je foto’s hebt misschien eens plaatsen? Ik ben zeer nieuwsgierig en er zijn genoeg mensen die iets met deze tips kunnen Wink

trxke schreef:

Mag je zo niet doen dat heeft geen goede invloed op de stijfheid en vormvastheid van de carroserie.

Het simpelste en beste is de puntlassen van de dakplaat wegslijpen (juist door de dakplaat slijpen niet in de onderliggende draagstruktuur slijpen!)met een carroserieslijper (geen haakseslijper) puntlassen ook niet wegboren!
Op de vierhoeken van de dakplaat moetje deze wel doorslijpen en achteraf bot tegen elkaar lassen.

Als de lassen zijn weggeslepen en de hoeken zijn los kan je de dakplaat eraf tillen.

De donor dakplaat moetwel los geboord worden op de donor wagen, ik doe dit met een Titan-boor in eerste instantie van 3mm en daarna met eentje van 6.5 mm gaat perfekt.
Let op je moet ook de dwarsversteviging verwijderen en een exemplaar van een toe dak er inlassen.

Bij het losmaken van de donor dakplaat moet je wel goed opletten dat je deze niet torst of verwringd.
Daarna maak je de dakplaat passend (hoeken aanpassen) en las je ze door de puntlassen vast en de hoeken las je bot tegen elkaar(wel door lassen)
Dan slijp je de puntlassen gelijk met de carroserie-slijper de dakgoot zeer goed uitborstelen (machinaal) de vier dakhoeken slijp je ook bij en zullen licht moeten bijgewerkt worden met plamuur.
Vervolgens zet je minimaal 2 lage wash-primer op de goten en bloot metaal , na uitharding van de wash-primer moeten de goten worden afgekit met een carroserie kit.
Daarnaar zet je 2 lagen Filler en kan je gaan schuren en vervolgen aflakken.

Als je elke stap nauwkeurig afwerkt heb je een perfekt resultaat, ik heb het al 2 x gedaan met perfekt resultaat.

Let op hier voor moet je wel al de nodige carroserie ervaring achter de rug hebben, en dan is het een leuk en dankbaar werkje Wink

Interieur moet je ook wel aanpassen.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
 
1 van de 39
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook