Hallo beste mede Citrofielen,
Onlangs heb ik uit Duitsland een CX Athena uit 1980 gehaald.
Om eerlijk te zijn een overhaaste en in een opwelling gekochte aanschaf.
Maar ja de liefde voor een CX was niet te weerstaan. ops:
Qua roest is de auto (naar mijn idee) in redelijke staat maar niet geheel ongeschonden door de tijd gekomen.
De rit naar huis was een spannende onderneming aangezien de accu zijn beste tijd al had gehad en de wagen (naar later bleek) al 10 jaar heeft stilgestaan. Tijdens het rijden vertoonde de wagen plotseling flink vermogen verlies en begon behoorlijk te stotteren, dus de vluchtstrook maar op. Na een goede knal en een grote zwarte rookpluim ging het weer beter en kon de rit op de normale rijbaan voortgezet worden.
Maar al met al zijn we toch nog rijdend thuisgekomen.(ANWB jullie zijn top).
Na aanschaf van een nieuwe accu en bijvulling met LHM gaf de wagen al iets meer zekerheid, maar nog steeds niet zoals ooit de bedoeling was.
Nu moet zij nog naar de garage gebracht worden voor een APK. Maar daarvoor wil ik graag zelf nog enige zaken onder handen nemen zoals bougies vernieuwen en olie vervangen in de motor en de bak.
Ik ben wel handig, maar heb vrijwel geen ervaring met auto techniek.
Nu is mijn vraag, welke zaken kun je bij een wagen die een dergelijke tijd heeft stilgestaan tegenkomen en wat is hier voor een handige maar onervaren “Harry” zelf uit te voeren.
Groet,
Hugo



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
welkom.
ikzelf heb een paar jaar geleden ook een cx gekocht die tien jaar had stilgestaan. of in die tien jaar slechts 3000 kilometer had gereden.
nou rijd ikzelf inmiddels alweer, eh, eh, eh een flink aantal jaren cx en ken die auto rederlijk goed. ik heb toen eigenlijk helemaal niets vervangen en ben gewoon gaan rijden om dat op te vangen wat dan kapot zou gaan.
het bleek dat er weinig mis was met deze auto. ik heb eigenlijk helemaal nooit gekke dingen hoeven vervangen.
wat ik hiermee wil zeggen? je kan natuurlijk alles vervangen wat er te vervangen valt, maar is het nou eigenlijk nodig?
allerlei slangen zouden uitgedroogd kunnen zijn, maar om nou de hele rimram te gaan vervangen lijkt me een onbegonnen en tamelijk kostbare zaak worden.
ik weet niet of dit een dagelijkse auto moet worden, maar zo niet, dan zou gewoon afwachten wat ze gaat doen.
een mooie aanwinst in ieder geval en iedereen zit met smart op foto’s te wachten.
Er zijn zeker een aantal zaken die je kan opvangen wil je niet onmiddellijk de ANWB inschakelen en de wagen wat langer heel te houden. Er onmiddellijk mee rijden zonder op voorhand wat aan te pakken vind ik redelijk gewaagd…maar dat is mijn mening. Veel ervan kan je wel vervangen zonder je blauw te betalen en je vermijd veel ellende
Wat ik altijd doe is gelijk alle vloeistoffen laten vervangen of toch zeker aanvullen, zoals motorolie (na lang stilstaan heeft die zijn beste tijd wel gehad), koelvloeistof, vernellingsbakolie, LHM verversen, enz…Op die dingen staat zeker en wel een vervaldatum.
Verder kan je in je motorcompartiment even nakijken welke slangetjes hun beste tijd hebben gehad. Logischerwijs de slangetjes die reeds gebarsten of doorgescheurd zijn. Dit alles zijn ook niet de grote kosten an kan je gemakkelijk zelf doen…
Wat wat meer geld kost, maar wat zeker moet indien je de onderhoudhistorie niet kent is het vervangen van de distributieriem…wie weet zit ´ie er al zijn ganse ´autoleven’ op. Laat dit eerder over aan een garagehouder. Vervangen ashoezen (vuil in je assen = stuklopen)
Andere zaken (kan op termijn) zijn remleidingen, motorsteun, enz..
Tja en voor de rest zal je wel snel weten wat je moet vervangen om de wagen op de baan te ‘mogen’ brengen zoals goede banden.
By the way…Ik heb mijn Break een goed half jaar geleden gekocht wetende dat de radiator ‘gaar’ was… Gisteren liep ´ie na een kort ritje volledig leeg…Onderaan rot en niet goed meer. Kosten (exclusief werk) 245 euro. Heb gelijk gevraagd nog wat slangetjes te vervangen…(voorkomen is beter dan…). Ik wist dat het er van ging komen en heb anderhalfuur moeten wachten op een paar KM van huis.
Groeten,
Joeri
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
nou, na 10 jaar stilstand zou ik toch voorzorgs halve ALLE vloeistoffen vervangen.
slangen goed nakijken, en een X kleppen stellen, en de bougie’s vervangen.
Carb schoonmaken, (indien aanwezig),en afstellen.
verder idd niet te wild in het rond gaan vervangen, behalve mischien 2X de motorolie wisselen op korte termijn, ivm loskomend vuil en aanslag in de motor zelf…
veel plezier met de Tuut..
mvgr wupke
Ik zou de auto eerst laten keuren,of door een specialist laten nakijken.
Het zou jammer zijn als je geld in een auto gaat steken die niet meer te redden is,of wat ver boven je budget uitgaat.
Je zult de eerste niet zijn die een cx in een opwelling koopt,kun je hem daarna weer in onderdelen verkopen.
Als je weet wat eraan mankeerd,en het is haalbaar, zou ik gelijk de vloeistoffen/filters en de distributieriem met spanrol vervangen.
Er kan zoveel aan mankeren,maar misschien valt het allemaal wel mee.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
haal eerst maar 4 nieuwe banden
riemen
bougies
luchtfilter
benzine filter
nieuwe veer bollen
speololie en lhm
uilaat nakijken
alle rubbers van de ophanging en assen nalopen
ben je min al 400 euro verder
Ik ga op kort termijn even bij Van der laan In Abbenes langs om te horen wat Willen van deze wagen vindt. Ik wil haar hier ook in onderhoud hebben omdat ik hier ook al jaren met mijn xm in onderhoud ben.
Wat betreft de distri. riem die wilde ik daar inderdaad meteen laten vervangen. Maar wat betreft de vloeistoffen, Hoe/waar kan ik de LHM aftappen en als ik dit daarna weer bijvul, op hoeveel liter moet ik dan ongeveer rekenen?
Het is inderdaad een carburateur versie, die hoogstwaarschijnlijk gereinigd en afgesteld moet worden. En wellicht van nieuwe pakkingen worden voorzien.
Is dit een moeilijke klus (na aanschaf van een cx vraagbaak)? Of is het een kwestie van goed kijken hoe het in elkaar zit en het vervolgens demonteren ,reinigen en weer monteren?
By the way, er zit een nieuwe Duitse TÜV keuring op en de uitlaat is nieuw, dus dat scheelt al iets
Een paar plaatjes:
http://hlandkoer.myphotoalbum.com
Hugo
mooie auto via ebay :
als er een nieuwe tuv op zit ga er dan maar vanuit dat de auto gewoon goed rijbaar is en dus veilig
lhm moet je op 5 liter rekenen
koop anders bij chaparse de cx boeken en de vraagbaak














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:alle rubbers van de ophanging en assen
ben je min al 400 euro verder
Wat een onzin! Dat hebben we echt nog nooit hoeven doen! Zelfs mijn GS, die 13 jaar heeft stilgestaan heeft nog perfecte rubbers! De rubbers die citroen voor de wielophanging van de CX en GS gebruikte zijn van prima kwaliteit, dus zonder de auto te zien roepen dat je alles maar zomaar moet vervangen is een brug te ver! Eerst laten keuren, dan wegbrengen voor een goede beurt en dan lekker rijden. Tijdens het rijden komen er vanzelf wat zaken naar voren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:alle rubbers van de ophanging en assen
ben je min al 400 euro verder
Wat een onzin! Dat hebben we echt nog nooit hoeven doen! Zelfs mijn GS, die 13 jaar heeft stilgestaan heeft nog perfecte rubbers! De rubbers die citroen voor de wielophanging van de CX en GS gebruikte zijn van prima kwaliteit, dus zonder de auto te zien roepen dat je alles maar zomaar moet vervangen is een brug te ver! Eerst laten keuren, dan wegbrengen voor een goede beurt en dan lekker rijden. Tijdens het rijden komen er vanzelf wat zaken naar voren.
zie me bericht
laaste woord was weggevallen
en keuren hoef niet zit nieuwe tuv op
Het is een prettige cx om aan te sleutelen,voldoende ruimte rondom de motor.
In dit model zitten nog contactpunten in,ontsteking is vrij simpel te vervangen door een electronische,vanaf ‘83 had dit type motor standaard een electronische onsteking.
Houd rekening met olielekkages en zweten,daar staat dit type bekend om.
Ik heb laatst een break gekocht met dezelfde motor erin,uit ‘81.
Ook een duitse import,was eigentlijk slooprijp.
Ik heb alle kabelschoentjes vervangen onder de kap,alles was slecht.
Dit is vrij simpel te doen,en kan je een hoop narigheid besparen.
Inmiddels zit er nwe apk op,en heeft ze een grote beurt gehad.
Ik moet nog met de hoogteregelaars aan de gang,voor de rest een redelijke auto waar ik zo mee naar zuid-frankrijk knal.
Gr Raymond
Het was een cx of niks














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:zie me bericht
Dat doe ik, en na het ontcijferen ervan kan ik niet anders dan concluderen dat jij zegt dat je na 10 jaar alle rubbers van de assen en ophanging op voorhand dient te vernieuwen. En als je iets meer van autotechniek weet, bij voorkeur omdat je dat als dagelijks werk hebt gehad, zul je weten dat het onzin is om op voorhand zaken te vervangen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:zie me bericht
Dat doe ik, en na het ontcijferen ervan kan ik niet anders dan concluderen dat jij zegt dat je na 10 jaar alle rubbers van de assen en ophanging op voorhand dient te vernieuwen. En als je iets meer van autotechniek weet, bij voorkeur omdat je dat als dagelijks werk hebt gehad, zul je weten dat het onzin is om op voorhand zaken te vervangen…..
als je me bericht nu lees zie je nalopen dus nagaan of alles nog heel is
en in 10 jaar tijd kan er veel kapot gaan zie mij cx gti maar
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:zie me bericht
Dat doe ik, en na het ontcijferen ervan kan ik niet anders dan concluderen dat jij zegt dat je na 10 jaar alle rubbers van de assen en ophanging op voorhand dient te vernieuwen. En als je iets meer van autotechniek weet, bij voorkeur omdat je dat als dagelijks werk hebt gehad, zul je weten dat het onzin is om op voorhand zaken te vervangen…..
als je me bericht nu lees zie je nalopen dus nagaan of alles nog heel is
![]()
en in 10 jaar tijd kan er veel kapot gaan zie mij cx gti maar
een Athena kun je imo nou niet echt vergelijken met een GTi
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:zie me bericht
Dat doe ik, en na het ontcijferen ervan kan ik niet anders dan concluderen dat jij zegt dat je na 10 jaar alle rubbers van de assen en ophanging op voorhand dient te vernieuwen. En als je iets meer van autotechniek weet, bij voorkeur omdat je dat als dagelijks werk hebt gehad, zul je weten dat het onzin is om op voorhand zaken te vervangen…..
als je me bericht nu lees zie je nalopen dus nagaan of alles nog heel is
![]()
en in 10 jaar tijd kan er veel kapot gaan zie mij cx gti maar
een Athena kun je imo nou niet echt vergelijken met een GTi
mvgr wupke
\
zoveel verschil zit er niet in
en nu wordt het verhaal weer verkeerd gelezen ik schrijf dat de ts gewoon alles na moet lopen van de rubbers maar zou wel niet nodig zijn want er zit een nieuwe tuv op
citroenc2 schreef:kreazyV8wuppo schreef:citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:zie me bericht
Dat doe ik, en na het ontcijferen ervan kan ik niet anders dan concluderen dat jij zegt dat je na 10 jaar alle rubbers van de assen en ophanging op voorhand dient te vernieuwen. En als je iets meer van autotechniek weet, bij voorkeur omdat je dat als dagelijks werk hebt gehad, zul je weten dat het onzin is om op voorhand zaken te vervangen…..
als je me bericht nu lees zie je nalopen dus nagaan of alles nog heel is
![]()
en in 10 jaar tijd kan er veel kapot gaan zie mij cx gti maar
een Athena kun je imo nou niet echt vergelijken met een GTi
mvgr wupke
\
zoveel verschil zit er niet in
cilinderinhoud andere bak andere motor andere ontsteking veel meer electra shit enz enzne zn… dus al met al wel veel verschil, en een GTi heeft veel meer wat stuk kan.
een 2 ltr Athena is een kale uitvoering met wat evt extra.
daarnaast is een GTi een scheurbeest, en reken maar dattie gescheurd heeft ,anders bestelden ze wel een ander model. zoals een Athena..
mvgr wupke