hallo cx rijders
ik overweeg om een cx berline aan te schaffen uit 1975 , een prachtige originele franse voiture
echter zonder DIRAVI
rijdt dit een beetje of is het hetzelfde als proberen een flatgebouw de bocht om te trekken niet dus
laat het me weten want het is een geweldige mooie cx
gr walter
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972
Zonder DiRaVi rijdt dat ook wel hoor. Als je er voor de rest content mee zou zijn gewoon doen…
Test
Naar mijn mening is DiRaVi juist een essentieel deel van de CX-belevenis. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de buitenweg is daar prima mee te rijden. In stad gaat het je heel snel vervelen. Bij lage snelheden stuurt ie gewoon verdomd zwaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als een vrachtwagen als je moet inparkeren
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Als een vrachtwagen als je moet inparkeren
![]()
Walter
Juist!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wbogaerts schreef:Als een vrachtwagen als je moet inparkeren
![]()
Walter
Die kun je tegenwoordig ook al met een pinkje besturen
Test
ts ga gewoon een proefrit maken en bekijk of de cx je dan bevalt






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Thijsvandebles schreef:wbogaerts schreef:Als een vrachtwagen als je moet inparkeren
![]()
Walter
Die kun je tegenwoordig ook al met een pinkje besturen
Voor alle duidelijkheid , als een OUDE vrachtwagen
Meten is weten , gissen is missen
tja ik heb nog nooit in een oude vrachtwagen gereden maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het bij inparkeren zwaar is
ik ga er gewoon een proefrit mee maken en dan zie ik het wel
het schijnt dat die cx-en zonder diravi ook een kleinere HD pomp , is dat aan te passen naar een grotere zodat ie sneller uit de veren gaat :
is er voor zo’n vroege cx nog goed aan onderdelen te komen : of is zeer schaars aan het worden, niet dat als je bij de volgende apk een wiellager moet vervangen dat je dan een jaar aan het zoeken bent naar zo’n ding
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik heb (nog) zowel een 1975’er zonder Diravi als een 1976’er met. Ik meen dus uit ervaring te kunnen spreken. Natuurlijk is Diravi een echte Citroën specialiteit en nog een heel praktische ook. Anderzijds de CX zonder Diravi is na een korte gewenningsperiode ook heel goed te sturen. Je moet gewoon zorgen dat de auto bij alle stuurbewegingen rijdt: al is het bij in- of uitparkeren nog zo langzaam, zo lang er maar een beetje beweging in zit, is het sturen best te doen. Zodra het om andere manoeuvres dan om parkeren gaat, is de Diravi niet meer nodig. Mij geeft zo’n oer-CX juist veel voldoening.
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo’n 25 jaar geleden had ik een oer CX 2000 uit 1975, zonder Diravi. Ik kende het gevoel van de diravi niet en kon dus niet vergelijken. Ik heb echter nooit het sturen als een probleem ervaren. Zoals hiervoor gezegd: zolang je maar iets rijdt is het heel goed te doen. Je banden iets bijpompen maakt het nog iets makkelijker. Ondanks dat de auto maar 7 jaar oud was was de carosserie een groot drama. Er moest ieder jaar wel aan gelast worden om hem door de APK te krijgen. Wat ik ook als een groot zwak punt ervoer was de LHM rubberen aanvoer leiding naar de pomp. In mijn beleving brak die iedere 2 jaar en stond je weer met pech. Voor de rest was het een ideale auto om aan te sleutelen door z’n eenvoudige techniek. Een oom van mij had toen ook een CX 2000, nieuw gekocht, en die ervoer eens dat de lijmtechniek van de ramen nog in de kinderschoenen stond: op de moerdijkbrug verloor hij spontaan een driehoekig zijruitje….
wat een onzin, auto zonder stuurbekrachtiging, of met, auto’s zijn dan alleen wat zwaarder te sturen tijdens inparkeren, verder merk je daar niks van, behalve natuurlijk dat het wel een leuke feature is op oudere citroens
pompen
Zonder diravi is er inderdaad nog prima mee te rijden maar ik vraag me af of een grotere hd-pomp veel verschil gaat uitmaken. De wagen gaat nu wat traag omhoog (lhm en filters zijn schoon, binnenkort doe ik er spoelolie in om te kijken of dat nog soelaas biedt). Ze werden toentertijd met kleine en grote pomp geleverd vanwege de keus geen/wel diravi zodat ik aanneem dat de pomp zondermeer te vervangen is door een ander exemplaar. Of is dat wat voorbarig?





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Betekent zonder Diravi zonder stuurbekrachtiging of zonder Diravi- stuurbekrachtiging ? Dat maakt een wezenlijk verschil denk ik, de meesten hier gaan ervan uit dat de auto zonder stuurbekrachtiging is ? Dat lijkt mij snel te vervelen, maar ik kan me niet voorstellen dat de CX zonder stuurberkrachtiging geleverd werd ??
Zonder Diravi is meteen ook zonder stuurbekrachtiging.