ambijajance schreef:Betekent zonder Diravi zonder stuurbekrachtiging of zonder Diravi- stuurbekrachtiging ? Dat maakt een wezenlijk verschil denk ik, de meesten hier gaan ervan uit dat de auto zonder stuurbekrachtiging is ? Dat lijkt mij snel te vervelen, maar ik kan me niet voorstellen dat de CX zonder stuurberkrachtiging geleverd werd ??
stuurbekrachtiging merk je toch alleen maar bij inparkeren oid, op snelheid stuurt een auto zonder bekrachtiging zonder moeite en wat mij betreft net zo soepel en licht





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ja Hans dat had je al gezegd, maar dat was de vraag ook niet…
Zonder Diravi is meteen ook zonder stuurbekrachtiging.
Ja dan ben ik uitgeluld, daar kan niks tegenop…














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
The Hans Identity schreef:
stuurbekrachtiging merk je toch alleen maar bij inparkeren oid, op snelheid stuurt een auto zonder bekrachtiging zonder moeite en wat mij betreft net zo soepel en licht
Nooit met een Cx gereden zeker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
een cx met diravi, waarvan de diravi is uitgevallen, dan kweek je meteen dikke spierballen. Zonder diravi heb ik geen ervaring. Maar een CX is een dermate grote auto dat het verschil me duidelijk merkbaar lijkt. Anyway. Ik denk dat we wel 3-6 pagina’s erover kunnen vol****en, maar uiteindelijk weet je pas echt hoe het voor jou is als je het zelf ervaart.
Dus op naar die proefrit!
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
The Hans Identity schreef:ambijajance schreef:Betekent zonder Diravi zonder stuurbekrachtiging of zonder Diravi- stuurbekrachtiging ? Dat maakt een wezenlijk verschil denk ik, de meesten hier gaan ervan uit dat de auto zonder stuurbekrachtiging is ? Dat lijkt mij snel te vervelen, maar ik kan me niet voorstellen dat de CX zonder stuurberkrachtiging geleverd werd ??
stuurbekrachtiging merk je toch alleen maar bij inparkeren oid, op snelheid stuurt een auto zonder bekrachtiging zonder moeite en wat mij betreft net zo soepel en licht
Wat een nonsense zeg! Ja, als je op de autosnelweg rijdt hoeft je geen stuurbekrachtiging nee, omdat je dan niet stuurt enzo, maar rijd er eens mee in de stad!
Ik had vroeger een bx zonder stuurbekrachtiging, die kreeg je met goed fatsoen niet eens de bocht om.
rij vaak in dorp en stad, geen enkel probleem hier hoor maargoed, daar heeft iedereen waarschijnlijk andere ervaring en gevoelens bij.
bedankt voor de tips allemaal, maar het is helaas toch niet de cx geworden, ik heb er niet eens mee gereden
dichtbij in de buurt stond een DS te koop en ik ben voor de charmes gevallen van deze dame , overigens wel met stuurbekrachtiging
wellicht dat ik het ooit nog eens ga proberen om naar een vroege cx te kijken en dan zie ik het wel met of zonder diravi
bonsoir
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972












Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Nu kom ik even met een hele snuggere vraag; wat is diravi nou eigelijk? ops: Ik dacht altijd dat het een mooie naam was voor stuurbekrachtiging. Nu lees ik dat het 2 verschillende dingen zijn.
My other car is a broomstick.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Diravi zorgt ervoor dat de auto op lage snelheid heel licht stuurt, maar bij een hogere snelheid wordt de besturing dus zwaarder.
Wordt tegenwoordig ook op nieuw auto’s gedaan. Citroën had dit dus al in de jaren ‘70 op de SM.
Verder gaat het stuur als het het los laat altijd naar de rechtdoorstand, het draaid dus terwijl je het niet aanraakt
Diravi is dus alleen op de SM, CX en op de XM V6 (tot ‘97) geleverd.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De korte versie: Het is de naam voor de Citroën snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met automatische terugloop, geleverd op de CX, SM en op de eerste types van de XM. Zelfs als de auto stil staat komen het stuur en de wielen automatisch weer recht te staan.
mathijs schreef:Nu kom ik even met een hele snuggere vraag; wat is diravi nou eigelijk?
ops: Ik dacht altijd dat het een mooie naam was voor stuurbekrachtiging. Nu lees ik dat het 2 verschillende dingen zijn.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Denk dat ik je net voor was


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
#$@^$) hehe. Kijken of je hetzelfde hebt gezegd
Arjan Verkade schreef:Denk dat ik je net voor was
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
het is een Dspecial uit 1973 geworden.
ik denk toch wel een van de meest gewilde uitvoeringen die je maar kan wensen…een witte met zwart skai en een 2 liter met 4 bak…
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom is dat eigenlijk 1 van de meeste gewilde uitvoeringen?
Waarom is dat niet een DS 23 Pallas IE met 5 bak?
Dat is toch zo’n beetje het top model?