Hallo!
Ik ben kersvers op dit forum en heb gelijk een vraag.
Ik rij per dag zo’n 200 km naar school en terug in een berlingo 1.9D (grijs kenteken ) nou wil ik gewoon een andere wagen omdat ik het zat ben in zo’n klein wagentje zwabberend over de a12 te cruisen met 100 km/u (harder zuipt ie als een malle en maakt een hoop bombarie). Nou heb ik deze CX op het oog
Nou is dit een goede keuze? ik ben inmiddels op de hoogte van het feit dat deze wagen per jaar 2000 euro sowieso aan voldoende onderhoud kost…. dat heb ik wel over voor deze wagen… maar kwa betrouwbaarheid heb ik toch zo mn enige twijfels heb met deze meneer nog even gekeken en er zit roest op de moterkap (echt klein beejte) op de dakranden en achterklep. Hij heeft mij gezegd dat de dorpels helemaal hard zijn en ook het subchassis is roestvrij en ook de wielkasten helemaal gaaf, of ik hem moet geloven is een tweede.
naja doen of niet?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom, welkom.
Wat een moeilijke keuze. Een CX behoeft net iets meer aandacht dan een Berlingo. Zeker de 1.9 is een ijzersterk blok, waar eigenlijk niets aan mis kan gaan.
Een CX is een dame met karakter. Een diesel is altijd wel goed, maar verkijk je niet op de rest van de auto. 2000 euro onderhouds kosten is een redelijke inschatting, maar als je een vervelende dame hebt, kan het best wat meer worden. Ik weet niet of je zelf wat weet te sleutelen? Als dat zo is, dan scheelt dat alweer. Bedenk wel, dat een CX inmiddels een dame op leeftijd is, waar steeds meer dingetjes aan zullen gaan mankeren. Een Berlingo met een 1.9 blok is probleemloos. Het is maar net wat je wilt.
Mocht je werkelijk interesse hebben in deze CX, misschien kan er dan een kenner uit de buurt even met je mee om te kijken.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Veel plezier met lezen
Inderdaad, de berlingo is motorisch zeer betrouwbaar. Ik heb er nooit problemen mee gehad behalve de gloeibougies omdat ik het onzin vond dat ik hem moest voorgloeien, beter doe je dat nooit Nou lijdt hij ook niks het enige wat hij doet is rollen nooit iets zwaars in gezeten.
Het is gewoon geen auto om dagelijks mee op de snelweg te zitten als je de laadruimte toch niet gebruikt.
Nu is de CX dus wel minderbetrouwbaar, maar opzich kan ik wel een weekje zonder aangezien ik toch een OV-kaart heb. (ja wat een weggegooid geld hoor ik zeggen, maar trein is gewoon niks voor mij)
Maar ik studeer werktuigbouwkunde dus sleutelen is niet echt een probleem, en leren sleutelen al helemaal niet! ha maar ik heb liever dat mijn auto door iemand gefixd wordt met kennis dus zal vaak wel de garage worden.
Ik denk dat ik maar een proefritje maak en dan even bij mijn vaste garage de even gebruik om van onder te kijken.
Oja misschien even belangrijk om te vertellen, ik kon er geen proefritje mee maken omdat de accu het niet deed/leeg was.
een cx diesel is erg betrouwbaar alleen de roest is een erg groot probleem dus kijk daar heel erg goed op

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
ga weer een benzine en of break rijden ops:
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
xm'metje schreef:
ga weer een benzine en of break rijden
ops:
jij weet ook niet wat je wil he
xm’metje… jij weet ook wel hoe je mensen moet verleiden met een werkende airco zeg wat kun je me nog meer vertellen van jouw cx?
PrutserXXL schreef:xm’metje… jij weet ook wel hoe je mensen moet verleiden met een werkende airco
zeg wat kun je me nog meer vertellen van jouw cx?
doe maar verder via pb anders vervuilen we dit topic ik werd toen juist verleidt door de kleur en de airco kwam later
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Goeiedag Prutser,
Mooie vraag! Als de aandrang groot is kan niemand je meer tegenhouden vrees ik, maar ik kan je wel een paar tips geven. Pro is inderdaad dat Beau een vertrouwd adres is. Hij zal de zaak niet mooier voorstellen dan het is. Maar het blijft een CX en geen oerdegelijke Berlingo. Ik heb mijn CX (gtiturbo2) als hobby en dat wil ik graag zo houden. Dat betekent dat ik hem alleen in mijn vrije tijd gebruik. Ondanks dat de auto in superstaat verkeert ben ik wel vaak aan het ’ sleutelen’. Soms uit noodzaak, soms voor de lol. Maar hij mag ook kapot zijn want we hebben nog 2 auto’s. En dan blijft sleutelen leuk, zeker als je een goede sleutelplek hebt. Maar als je iedere dag 200 km wil rijden dan moet hij het dus altijd doen. Als hij je in de steek laat op momenten dat het niet uitkomt gaat de lol er heel snel af. En dus de liefde voor de CX, en dat zou jammer zijn. In de winter verplaats ik me per BX turbodiesel. Net als de Berlingo superdegelijk en supergoedkoop; maar het rijdt zeker beter dan de Berlingo. Een CX in de winter gebruiken betekent dat de roestduivel fors aan je auto gaat knagen en dan kom je eens voor het dilemma te staan dat je ook in de carosserie moet gaan investeren omdat je per jaar zoveel euro’s in de techniek hebt gestoken. Tot slot: een CX diesel is zeker betrouwbaarder dan een CX met benzine inspuiting en z’n electronica, maar de motorblokken van de trd turbo2 serie hebben niet het eeuwige leven. Informatie hierover vind je in het CX clubblad. Mijn advies voor wat het waard is: koop een CX als de verleiding te groot is, maar koop er voor 500,- een BX bij voor de dagen/weken dat je CX uit de running is, bijvoorbeeld als je koppakking het begeven heeft of je even het blok moet wisselen. Succes met de afweging!

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Turbo 2 diesels met zeer hoge kilometerstanden >400.000 en zelfs 500.000 km zijn ook bekend. Je weet alleen nooit hoe er mee omgegaan is bij aankoop. Alleen dat verhaaltje over niet voorgloeien bij de Berlingo. Laat je goed voorlichten hoe een turbo II diesel behandeld moet worden of het zal een korte samenwerking worden.
Maar zeg nou zelf, 200km per dag in een CX of een Berlingo, geen twijfel over mogelijk. Onderhoud is het sleutelwoord om “schappelijk geprijsd CX te kunnen rijden.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Hallo Prutser XXL,
Het is goed te doen, kan ik uit 8 jaar ervaring concluderen, waarin ik zo’n 1000 km per week met een TRD Turbo 2 heb gereden, en nog steeds rijd. Als je een lange adem hebt en niet opgeeft wanneer er iets kapot gaat, maar gewoon investeert in reparaties en goed onderhoud, kun je voor 20 cent per km heerlijk over de wegen zweven. Wèl goed voorgloeien, rustig warm rijden, files vermijden, goed op de motortemperatuur letten en dan is een TRD Turbo 2 een echte kilometervreter. Mijn vorige CX TRD Turbo 2 is na 6 jaar ten onder gegaan aan roest, terwijl de motor na 640.000 km nog geen spoortje vermoeidheid vertoonde. Mijn huidige rijdt nu na meer dan 110.000 km in 2 jaar ook nog erg goed. Het kostenplaatje kun je op mijn website nalezen, zoals Arjan terecht opmerkte. Die website gaat trouwens vnl. over mijn eerste, want over mijn huidige CX is weinig anders te melden dan dat ze het uitstekend doet. Daarbij zit je bij Très Beau meteen op de eerste rij voor wat betreft expertise in CX-en. Ik vind die van Roy eigenlijk wel veel mooier hoewel het geen Turbo 2 is, maar op de nederlandse wegen zal dat waarschijnlijk nauwelijks een gemis zijn. Ik hoop dat er spoedig weer een CX bij is die vaak op de weg te zien zal zijn.
Groet,
Dolf
Copyallright © dolfmoon

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
maCX schreef:Persoonlijk weeg ik het aantal uren rijgenot af per km /per uitgegeven euro en dan maak ik mijzelf wijs dat het het best waard is.
Ik ken velen in mijn omgeving die meer dan dat afschrijven voor hun Duitste statussymbool waarvan enkel de achterklep geveerd is, en daar komt dan nog onderhoud bij.
Kortom, ja, het is het waard… (en relatief goedkoop zelfs!)
mooi man zo’n overstap van een berlingo naar een cx.
Ik weet wat je meemaakt, ik rij ook wel eens in onze bedrijfsauto berlingo.
En echt dat is geen pretje voor langere stukken.
Ik rij zelf ongeveer 50000 per jaar in een trd2.
In het begin had ik de illusie dat de auto probleemloos moet kunnen zijn als je gewoon alles goed repareert wat er kapot gaat.
Ondertussen weet ik wel beter; echt alles gaat een keer kapot
Als je met een goede basis begint is 2000 € aan onderhoud denk ik haalbaar bij de kilometers die jij wil gaan rijden (als je alles zelf doet).
Je moet alleen niet vergeten dat de auto ook af en toe groot plaatherstellend onderhoud nodig heeft.
Als je dat zelf kunt kost het niet heel veel meer dan tijd.
En natuurlijk eens in de paar jaar wat spuitwerk.
En die kilometers: maak je niet druk mijn huidige teller staat op 530000, en een paar jaar geleden heb ik een cx met 700000 weggedaan (en niet omdat de motor slecht was).
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
d’r staat op moment van schrijven een redelijk exemplaar op marktplaats
heeft al aardig wat groot onderhoud gehad…is een mooie starter..
Bedoel je de rode TRD turbo 1 voor 4250? Vind ik persoonlijk een dure wagen (Vooral als ik kijk wat ik afgelopen weekend voor mijn TRD Turbo 2 betaald heb )