











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zit nog wel eens op Marktplaats en andere sites te kijken wat er allemaal te koop staat.
Nu zie ik daar hele verschillende prijsklasses…
Zo noem ik ze even:
Tot € 2500,-
€ 2500,- tot € 5000,-
€ 5000 tot € 8000,-
€ 8000,- en hoger
Nu weet ik dat je bij CX altijd moet uitkijken en dat het onderhoud heel belangrijk is.
Ik ga er wel een beetje vanuit dat een CX van onder de € 2500,- toch wel wat aan kan zitten. Zeker als je hier een stuk onder zit, dan zijn vaak niet de mooiste.
De duurste boven de € 8000,- dat vind ik eigenlijk aan de hoge kant. Deze CXen staan ook bijna altijd bij bedrijven.
Op de foto’s zijn het vaak wel mooie, maar de rest kan je natuurlijk niet controleren
Het gaat me even om de middelste 2 groepen.
Kan een CX van ongeveer € 3500,- net zo goed zijn als 1 van rond de € 6000,-.
Zulke prijzen zie ik regelmatig staan. Soms komt het type en het verhaal wel ongeveer gelijk over (je weet dan niet wat je echt tegen komt, maar we gaan even op het verhaal af), waarom moet er dan zo’n prijs verschil tussen zitten :
Af en toe heb ik het idee dat je een mooiere koopt voor een lagere prijs…
Proberen er nu gewoon een hoop mensen een hoop geld te vangen, of hebben andere weer niet door wat ze verkopen?
wat ik ook heb ondervonden is dat bij de xm’s ook zo ,deze worden langzaam aan ook duurder ( een goede dan ) ben ook van mening dat de prijzen steeds verder worden opgedreven..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
je moet het andersom doen eerst naar de auto kijken en dan pas naar de prijs dan weet je vaak wel hoe of wat
ik denk dat een deel van de verklaring in de situatie van de verkoper zit.
als ik een showroom heb, en ik heb er een mooie CX in staan, dan hang ik er een vrij hoog prijskaartje aan.
dit omdat:
/hij van mij mag blijven staan, ze kost me immers niks, ze lijd niks, en ze word alleen maar meer waard.
daarnaast, als ik al een showroom had, dan zou bij verkoop ook garantie ed mee gaan tellen, wat de prijs dus nog meer omhoog werkt.
andersom, als ik een mooie CX heb, en ik moet ervanaf ivm andere auto oid, dan kost ze me geld, wegenbelasting, verzekering en meer van datte…
dus wil ik een lage prijs om er snel vanaf te zijn..
tussen die 2 uiterste zit natuurlijk een groot verschil als het dezelvde auto zou betreffen…
los van dat, is de waarde van een CX natuurlijk deels een gevoelskwestie..
de effective waarde is in principe 0 euro,, immers een auto van 15 jaar en meer is theoretisch afgeschreven..
mvgr wupke












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb helemaal gelijk Wup
Zo had ik het idd nog niet bekeken.
Er zijn ook bedrijven die een CX tegen een laag bedrag aanbieden. Dit zijn waarschijnlijk de bedrijven die een CX al helemaal niet willen in de showroom. Ander punt kan natuurlijk de ruimte zijn, dit kost uiteindelijk wel geld
los van dat, is de waarde van een CX natuurlijk deels een gevoelskwestie..
de effective waarde is in principe 0 euro,, immers een auto van 15 jaar en meer is theoretisch afgeschreven..
Hier ben ik het weer wat minder mee eens, als je CX getaxeerd is dan zijn ze vaak duidelijk meer waard als 0 euro
Maar naar mijn idee ligt de verkoopswaarde van een CX vaak wel lager dan de taxatie waarde.
je moet het van 2 kanten bekijken Arjan.
enerzijds de commerciele kant, andere kant de emotie.
als je gaat rekenen zoals bv leasemaatschappijen dat doen, dan is een CX een relekwie..hoord in het stenen tijdperk museum thuis..
dus zuiver op de euro’s gereden, is een auto met 8 jaar eigelijk zowat op, na 15 jaar is de restwaarde 0 euro…
dat ze nog wel wat waard zijn ligt aan het vraagstuk emotie/ vraag en aanbod…
daartussen hangt dan de waarde, maar het econimische leven van de auto is dan allang voorbij..
mvgr wupke
De prijs zegt helemaal niets over de kwaliteit,als leek moet je iedere cx bij een specialist grondig laten keuren.
Het is logisch dat een cx bij een specialist duurder is als particulier.
Om de zoveel tijd zie je hier de verhalen langskomen,de onbezonnen aankopen.
Je kunt niet de conclusie trekken dat iedere goedkope cx in een slechte conditie verkeerd.
Bij de duurdere is meestal ook wel wat te vinden.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
@Arjan Verkade ben je op zoek naar een cx anders heb ik er nog wel 1 in de aanbieding













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En de hoeveelheid wel zichtbaar werk kan ook veel uitmaken. Je neemt daar als koper soms toch een gok:
- Geen bekrachting bij trage bochten rechtsaf. Was half geluk, half pech: hydrauliek spoelen (hydraurincage en “bleeden”) hielp de auto alleen beter veren , maar een nieuw stuurhuis bleef me bespaart - het stuurcommando bleek bij Citroville de schuldige.
- Verweerde lak op motorkap en kofferklep. Ik dacht zelf ook echt dat de lak vergaan was, zo’n klassieker is door vorige eigenaren toch al zo mooi mogelijk gemaakt? Toch maar een stukje begonnen met Commandant4 en tadaaa ze glimt nog steeds
- Voorlopig start en rijdt mijn C-matic toch, ondanks laadstroommeter in “grijze gevarenzone”. Accu nachtje aan lader maakte al aardig verschil in startgedrag, maar of de accu de winter overleeft…
- Hoeveel verborgen rottigheid zit er in? 3 van de 4 gaatjes in de kofferbak had ik wel gespot, maar 3 in de r-dorpel niet. Dus toch iets meer laswerk voor de anti-roestbehandeling goed kon beginnen.
- C-matic schakelt na 1x FluideT verversen steenkoud nog steeds alsof je de pook door een te nauwe rubbersluis moet bewegen. Nogmaals verversen biedt hopelijk verbetering.
Dergelijke euvels neem je uiteraard mee in je eigen “taxatie” en onderhandelingen. Ik heb nu denk ik redelijk raak geschoten qua gemiddelde: geluk met de lak, Diravi niet echt geluk en geen pech, beetje meer roest dan gedacht maar verder hard, C-matic nog niet 100% duidelijk. Maar zonder die zichtbare gebreken had ik waarschijnlijk ook veel meer moeten betalen. Voor de statistieken: na de behandeling in Borculo zo’n EUR 4,500 voor een particulier CX in redelijk zeldzame uitvoering, wel al 172.000km op de teller. Taxatie bijna zesduizend (nog met doffe lak en voor antiroestgedoe), dat is redelijke verhouding prijs/taxatie (66-75% van taxatiewaarde).
En verder: CX = wat de gek er voor geeft!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:@Arjan Verkade ben je op zoek naar een cx anders heb ik er nog wel 1 in de aanbieding
Nee, maar kijk altijd gewoon beetje rond
@Rogier Verhoef
Thanx voor je voorbeeld
Denk dat dat wel een redelijk reëel beeld geeft
Meer ervaringen zijn altijd welkom


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Het is vaker gezegd, ook door mij : Geen haast hebben en goed rondkijken, dan kun je een leuke CX kopen voor een mooi bedrag en dit hoeft zeker geen hoofdprijs te zijn! Met iemand ernaar kijken die verstand heeft is zeer belangrijk om later geen spijt te krijgen.
Voor 10.000 een CX bij een specialist kopen is niet mijn “cup of tea”, maar blijkbaar zijn er mensen die zich daar prettig bij voelen…de auto’s worden toch steeds verkocht…... Voor 10.000 staat er nu een 2400 super break C-matic op marktplaats in zeer mooie staat en nieuw gespoten. Met wat handelen zou ik liever voor deze gaan dan hehe.
Wat Wupke zegt speelt ook zeker een rol. Onbezonnen aankopen zie je veel. Kan ook best goed gaan. Vanuit Frankrijk zo naar NL rijden met een CX die bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar stil staat zou ik niet zomaar doen. Niet zozeer vanwege de pech die je kunt krijgen, maar het riscico van verdroogde slangen: Brand, springen van remleiding, motor in de soep draaien. Ik zou eerst wat fatsoenlijk onderhoud er tegenaan gooien en een goede keuring.
Arjan Verkade schreef:citroenc2 schreef:@Arjan Verkade ben je op zoek naar een cx anders heb ik er nog wel 1 in de aanbieding
Nee, maar kijk altijd gewoon beetje rond
@Rogier Verhoef
Thanx voor je voorbeeld
Denk dat dat wel een redelijk reëel beeld geeftMeer ervaringen zijn altijd welkom
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”