2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe APK regeling erdoor!
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 10 oktober 2007 11:11 PM
  [ # 22 ]
citroenc2 schreef:

tuurlijk is het mensenwerk en moet een keurmeester een hoop weten
wie niet voor zijn beroep Laughing

maar om bijv een voorbeeld te noemen hier op het forum komen wel eens apk dingen langs en dan is er vaak toch discussie of het wel of niet mag

dus in feite is het niet precies duidelijk wat er precies omschreven staat


verder is een keuring geen goedteken dat je er een jaar probleemloos kan rijden maar een moment opname

maar wat ik vaak mee maak is dat de garage meer dingen opschrijft dan nodig is

zo hebben wij een xm gehad die bij citroen dealer a voor ruim 1300 euro aan kosten had
en bij citroen dealer b 2 dagen later vlekkeloos werd goedgekeurd Confused

tuurlijk zijn dit incidenten maar het geef toch aan dat het niet waterdicht is

Allereest een compliment, dit kan ik lezen!

Het grote APK-keuringseisen boek is een soort richtlijn van alle regels vastgesteld door de RDW en de overheid, deze regels zijn voor elke keurmeester en garage hetzelfde, in principe is het dus niet mogelijk dat de een afkeurt en een offerte doet voor 1300 maar de ander keurt m goed, dan zouden er op z’n minst een aantal AdviesCodes op het APK formulier moeten staan lijkt mij.
Jij hebt dus iets zeer negatiefs meegemaakt en ziet daardoor de APK wat anders dan hij eigenlijk is en zou moeten zijn.
Ik heb als keurmeester ook wel eens een eend goedgekeurd die afgekeurd was door een APK-station die geen verstand van eenden had, die keurde een fuseepen af waar nouwelijks speling op zat, en dit station had niet de moeite genomen om te meten, zo ook de schokbrekers van een eend, die zijn soepeler en veren wat langer door dan een nieuwere auto van een ander merk, maar dat moet je maar net weten.
Tevens is er een grijs gebied in de regelgeving, een stel eisen wat elke keurmeester weer anders kan opvatten…

Emiel

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 10 oktober 2007 11:23 PM
  [ # 23 ]

De apk tijd is altijd een mooi richtmoment voor een beurt, het is een stok achter de deur
om toch weer iets nauwkeuriger naar de auto te kijken.

Daar heb je een punt!!

Jeroen

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 11 oktober 2007 02:17 AM
  [ # 24 ]

Het is doodeenvoudig simpel: Een APK keurmeester heeft door middel van 1 of meerdere examens aangetoond autotechnisch specialist te zijn, en op de hoogte te zijn van de regelgeving. Door een zogenaamde nieuwsbrief en inlegbladen blijven de eisen up to date.
Elke 2 jaar moet een APK keurmeester op verfrissingscursus/examen.

In weze is een APK keurmeester dus een onderdeel van de overheid, alleen staat hij bij een ander op de loonlijst. (Eigenlijk zijn het dus gewoon ambtenaren.)

Met steekproefen, en dat zijn er gemiddeld zo’n 3% van het totaal, controleerd een opper-keurmeester de keurmeester.
Daar is niks engs aan, er word gewoon gekeken of de regels goed geintreperteerd worden, en juist uitgevoerd. Als je niks fout doet, heb je niks te vrezen. APK keurmeesters die er een potje van maken vallen echt wel door de mand, vroeg of laat.

In principe ben ik het niet eens met deze wetswijziging.
Als liefhebbers echt zo goed voor hun auto’s zorgen, wat is er dan mis met een jaarlijkse controle? Ok, deze kan vanwege het minimale gebruik teruggebracht worden naar 2 jaarlijks. Maar helemaal niet meer keuringsplichtig is ook wat minimaal. Maar goed, die mensen die een auto van 1959 hebben, en met het rotte hok op pad gaan kunnen alsnog allerlei bekeuringen oplopen onderweg. Versleten bande, lekke uitlaat, geen deugdelijke verlichting, het levert je zo 500 euro aan bonnen op.

Dus eigenlijk is er niet zo veel aan de hand. Er vallen jaarlijks nog net zo veel motor slachtoffers als de voorgaande jaren, want een APK voor motorfietsen is er reeds nog nooit geweest, en we lezen altijd in de krant dt er te hard gereden werd. Nooit dat er technische mankementen waren.
De motorrijders die ik ken, zorgen goed voor hun motoren, en het onderhoud. Maar ik ken slechts enkele, en rijd zelf geen motor.
Ik zit dus niet in ‘het’ wereldje, maar naam klakkeloos van anderen aan dat er ook mensen minder scheutig zijn met het onderhouden van hun motorhobby.

Derhalve had er voor mij niets veranderd hoeven worden. Al hadden enkel APK eisen als zodanig wel naar de eeuwige jachtvelden verbannen mogen worden.
Maar opzig luidt de regel: Een motorvoertuig moet goed zijn, dus zo’n keuring is zo gek nog niet. Als het goed is, is het goed. Als het stuk is, wordt het beter.

Jimmy C2 riep op de eerste pagina al dat het een rommeltje is, nou waardan? Ik kom al jaren bij vele garage’s over de vloer, en 99% van de keurmeesters die ik ken zijn competente kundige serieuze lieden, die veiligheid belangerijk vinden. En dus ook keuren naar eer en geweten.
Dat er in Utrecht 2 man de kantjes er van af lopen, is jammer voor het totaal plaatje. Maar die gasten zijn het bewijs van goed gedrag snel kwijt.
Een kapot lampje kan je al een halve punt opleveren, en bij 5 punten is het 3 maanden niet keuren. Dus je bent er zo…

Test

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 oktober 2007 02:50 AM
  [ # 25 ]

@ C2,

wat l.l je toch verschrikkelijk slap uit je nek…

even wat qoute´s uit berichten die je in dit draadje heb gepost,

ipv zoals de bende die er nu is

de apk anders kunnen maken (eerlijker)

ten eerst heeft de klant er voordeel bij want die wordt niet meer afgezet
ten 2e is het veel duidelijker voor de klant
het is veel veileiger want hoe vaak gebeurd het niet dat een auto van 250 euro nog even snel voor verkoop door de apk wordt geduwd

maar wat ik vaak mee maak is dat de garage meer dingen opschrijft dan nodig is

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je een hele groep mensen zo afschilderd als dat je nu doet!
Je weet echt niet waar je het over hebt! Als er iets strak en goed geregeld is is het de APK in de oude vorm, de nieuwe moeten we nog even afwachten Exclamation

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 11 oktober 2007 03:34 AM
  [ # 26 ]

....

gedeeltelijk heeft hij gelijk.

APK moet eigenlijk gebeuren door een onafhankelijke instantie die mijns inziens ambtenaren moeten zijn.
Wat je nu ziet is dat sommige bedrijven apk doen en denken om producten te slijten terwijl dat veelal niet nodig is.

Als een bedrijf X banden en uitlaten verkoopt proberen ze je altijd af te keuren op de uitlaat of de banden. Je hebt er niets tegen in te brengen, je kunt bv zelf geen herkeuring aanvragen dor een onafhankelijk persoon om zo je gelijk aan te tonen..

APK en Rijbewijs moeten door de overheid geregeld worden en niet door semi instellingen of anderen die er propfeit uit kunnen halen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 oktober 2007 03:45 AM
  [ # 27 ]

Je doelt op kwik-flut neem ik aan.

Er zullen natuurlijk altijd rotte appels zijn, maar ik vind het fijn als de dealer even je remblokken (na toestemming) vervangt omdat ze nog maar 2mm zijn.

Voor de APK prima, maar tijdens de wintersport een half jaar later trap je er écht doorheen. Liever goed… in tegenstelling tot mijn kat heb ik maar één leven.

 

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 oktober 2007 10:00 AM
  [ # 28 ]

Als liefhebbers echt zo goed voor hun auto’s zorgen, wat is er dan mis met een jaarlijkse controle?

Het kost euro’s en het is extra rompslomp.
Bij een dagelijkse auto neem je de APK gewoon mee met een beurt.

Jeroen

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 oktober 2007 10:08 AM
  [ # 29 ]

APK keurmeesters die er een potje van maken vallen echt wel door de mand, vroeg of laat.

Ondergaan afgekeurde auto’s ook een steekproef?
En als een goedgekeurde auto een steekproef krijgt, wordt er dan ook onderzocht of de onderdelen die evt. vervangen zijn ook daadwerkelijk vervangen hadden moeten worden?
M.a.w. als er voor de APK een nieuwe band op moet, krijgt de RDW-keurder dan ook de oude band te zien?

Jeroen

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 oktober 2007 10:54 AM
  [ # 30 ]

Ondergaan afgekeurde auto’s ook een steekproef?


Als je een afgekeurde auto afmeld is de kans op een steekproef net zo groot als dat je een goedgekeurde auto afmeld.

En als een goedgekeurde auto een steekproef krijgt, wordt er dan ook onderzocht of de onderdelen die evt. vervangen zijn ook daadwerkelijk vervangen hadden moeten worden?
M.a.w. als er voor de APK een nieuwe band op moet, krijgt de RDW-keurder dan ook de oude band te zien?

Je geeft aan op het rapport wat je gerepareerd hebt om de auto goed te kunnen keuren en dat wordt gecontroleerd.

En de echte barrels die door de politie van de weg worden gehaald, met een goedkeur er op, wat er op lijkt dat ze “doorheen getrokken zijn” worden door de RDW opnieuw gekeurd, waarbij het betreffende keuringsstation alsnog strafpunten kan krijgen.
Ook heeft de RDW nog een aantal “mysterie gast” auto’s in de omloop..
Reden genoeg om scherp te blijven dus.

En de 3 procent steekproeven is een miniumum waarde die men opgeeft, het kan zo zijn dat je hoger uitkomt, ofwel je weet nooit wanneer de steekproef valt.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 oktober 2007 11:30 AM
  [ # 31 ]

Ik vond een jaarlijkse keuring in NL nooit een probleem. Zoals eerder gezegd, je kijkt je auto toch weer eens na.

Nu, hier in Frankrijk, zitten we met een keuring om het andere jaar. Voor de meesten hier vind ik dat net te lang. Die tuffen maar door terwijl in twee jaar steeds meer dingen kapot gaan en de auto onveiliger maken.

Een ander punt: hier in Frankrijk heb je keurings stations die niets anders doen dan keuren. Repareren gebeurt er niet. Ik weet niet of dit overheidsbedrijfjes zijn.
Mocht dat zo zijn, dan nog kan een keurings station een auto ‘er doorheen slepen’, ‘vriendjes politiek’ hanteren. Keurders zijn mensen.

Heel kort: ik zou gewoon een jaarlijkse keuring willen, voor elk voertuig. En in dat geval ook fietsen en brommers. Met mijn fiets zou je eigenlijk niet veilig over straat kunnen, omdat de remmen het niet fatsoenlijk doen.

(En een APK voor mensen, ook elk jaar.)

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2426
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 oktober 2007 12:14 PM
  [ # 32 ]
garagestmarien schreef:

(En een APK voor mensen, ook elk jaar.)

en als je je buurman niet mag, laat je m gewoon afkeuren omdat je de APK-arts goed kent Wink

maar ik ben het wel met je eens de APK is een makkelijk tijdstip om je auto weer eens na te lopen. En dan zijn er vast wel veel mensen die hun klassiekers goed nakijken. Er zijn er ook die het niet doen. Mijn auto’s waar ik momenteel in rijd zijn ook ouder dan 30 jaar, hetgeen betekent dat ik als ik lui ben nu maar 1 keer in de 2 jaar de wagens hoef na te lopen…....
in praktijk gebeurt het vaker maar dat is omdat er regelmatig toch wel wat te sleutelen valt en dan kijk je globaal toch even meteen alles na.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 oktober 2007 01:14 PM
  [ # 33 ]

Re: ....

Jf schreef:

Je hebt er niets tegen in te brengen, je kunt bv zelf geen herkeuring aanvragen dor een onafhankelijk persoon om zo je gelijk aan te tonen..

Dat is niet helemaal waar. Voor zover ik weet kan je een herkeuring bij de RDW aanvragen als je auto is afgekeurd. Wanneer de auto terecht is afgekeurd moet jij de kosten betalen, was het ten onrechte dan is de keurmeester die hem heeft afgekeurd de sjaak.

Over de kwikfit… Het is dat er een mede-forummer bij de kwikfit keurmeester is geworden en daarmee het niveau van alle kwikfit-APK-keuringen omhoog gaat halen, maar ik was ook niet zo te spreken over APK-keuringen van de kwikfit. Ik heb mijn auto daar ooit laten keuren, en na een snelle blik werd mij verteld dat het tijd was voor de sloop. Er waren zo al 8 dingen opgevallen, en dan was nog lang niet alles bekeken. Echter, na montage van 2 nieuwe remblokken en een nieuwe voorpijp werd de auto bij een andere gerenommeerde garage gewoon netjes goedgekeurd.

Het probleem van de kwikfit is dat ze zó onder vuur van de RDW liggen dat ze bang zijn om op hun bek te gaan en daarom bij het minste beetje twijfel al tot afkeur overgaan.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 oktober 2007 01:27 PM
  [ # 34 ]

Na lang onderzoek is bekend geworden dat het oldtimer park ( 25jaar enouder ) GEMIDDELD 1900km per jaar rijdt.

Alleen de dagelijkse rijders zoals ik moeten nu zelf nadenken wanneer ze een beurt doen en de boel nakijken. De echte oldtimers, waar deze regel voor bedoeld is rijden zo weinig dat die auto’s niet slijten. Ongeveer 0,1 % van alle oldtimers rijdt dagelijks….

De oldtimers groep is 4% van het totaal aantal auto’s.
ongeveer de helft legt minder dna 500km per jaar af. In totaal leggen de oldtimers 240 miljoen km af. het totaal aantal personen auto’s legt daar en tegen 122 miljard km af…(per jaar)

Mijn DS rijdt 20.000 per jaar. Dat zijn drie doorsmeer beurten….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2007 01:29 PM
  [ # 35 ]
garagestmarien schreef:

Ik vond een jaarlijkse keuring in NL nooit een probleem. Zoals eerder gezegd, je kijkt je auto toch weer eens na.

Nu, hier in Frankrijk, zitten we met een keuring om het andere jaar. Voor de meesten hier vind ik dat net te lang. Die tuffen maar door terwijl in twee jaar steeds meer dingen kapot gaan en de auto onveiliger maken.

Een ander punt: hier in Frankrijk heb je keurings stations die niets anders doen dan keuren. Repareren gebeurt er niet. Ik weet niet of dit overheidsbedrijfjes zijn.
Mocht dat zo zijn, dan nog kan een keurings station een auto ‘er doorheen slepen’, ‘vriendjes politiek’ hanteren. Keurders zijn mensen.

Heel kort: ik zou gewoon een jaarlijkse keuring willen, voor elk voertuig. En in dat geval ook fietsen en brommers. Met mijn fiets zou je eigenlijk niet veilig over straat kunnen, omdat de remmen het niet fatsoenlijk doen.

(En een APK voor mensen, ook elk jaar.)

In Frankrijk is de CT niet door de overheid geregeld, wel door de overheid gecontroleerd. Een CT station mag NIET door een garagehouder worden gerunt. Dus wat doen ze??

Ze zetten hun zwager, broer of zoon in een hokkie, 300 meter van hun garage bedrijf en hup, ze beginnen een CT station. vervolgens keuren ze die auto’s lekker af en zeggen ze: ga maar effe naar de buurman, die heeft een goede garage en fikst het wel even…. dus… gewoon het zelfde trucje als SOMS bij ons KAN worden uitgehaald door een garagehouder.

In België is de keuring door de overheid uitbesteed aan 1 firma. Die vullenm dus lekker hun zakken. En als ik de verhalen van de belgische citroen rijders hoor, kan ik je zeggen: je wil GEEN overheids APK…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 11 oktober 2007 02:35 PM
  [ # 36 ]

Hoe zit het nou met de apk voor brommers. Die zou er toch ook komen of is dat van de baan ?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook