1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Slecht nieuws
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76

Gepost: 12 oktober 2007 10:11 PM

Een goed half jaar geleden heb ik mezelf een CX 20 TGE Break van 1991 aangeschaft van een clublid.  Na een paar maanden uitermate groot rijplezier begonnen kleine euvels zoals cardan-as, starter, radiator op te spelen.  Omdat ik toch moest kunnen rekenen op de wagen om mezelf en kinderen op tijd weg te brengen ben ik naar een Citroëndealer gereden om wat speurwerk naar een nieuwe wagen uit te voeren.

Na wat denkwerk besloot ik een nieuwe aan te schaffen inclusief recyclagepremie van 1500 euro wat maakte dat de aanschaf heel dichtbij kwam..enkel vond ik het niet kunnen om de break door de molen te halen.

Praktische problemen deden me beslissen om de wagen in te leveren en een nieuwe aan te kopen.  Een volle vier dagen zat de beslissing me als een knoop in de maag.

De CX is woensdag binnengeleverde en de nieuwe opgehaald.  Die verdomde recyclagepremies maken het voor de youngtimers moeilijk om nog te overleven en de trouwe citroënrijder die nood heeft aan betrouwbaarheid (het was mijn dagelijkse wagen) neemt al wel eens slechte beslissingen voor de youngtimer, maar niet voor zichzelf…

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 oktober 2007 12:41 AM
  [ # 1 ]

Tja feit is dat je met een cx natuurlijk wel eens in panne kan staan… nu met een gezin en kinderen is dat moeilijk… maar voor een wagen van meer dan 12 jaar is dat niet abnormaal… niks aan te doen, natuurlijk als je zo’n wagen kan stockeren.. maar je hebt gelijk 1500 krijgen van een cx 2 liter break van 1991 is in belgie het onmogelijke vragen…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1142

Gepost: 13 oktober 2007 01:34 AM
  [ # 2 ]

Jammer dat er zo heel veel wagens sneuvelen. Heel erg jammer voor de CX

MAAR….

Wat is de opvolger geworden ?  lol

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 13 oktober 2007 01:43 AM
  [ # 3 ]

Ben ik het toch niet mee eens. Je kunt best betrouwbaar een oude auto rijden, ook MET gezin. Het is een kwestie van preventief onderhoud en bijhouden. Je moet gewoon geluk hebben met een 2ehands auto, of die nu 5 jaar of 20 jaar oud is. Ik ken genoeg mensen met dure problemen bij auto’s van 5 jaar oud en de afschrijving is bij een CX natuurlijk over het algemeen veel lager. Maar ja, die premie in België....ik snap dat die vaak funest is voor dit soort auto’s.

bxsport schreef:

Tja feit is dat je met een cx natuurlijk wel eens in panne kan staan… nu met een gezin en kinderen is dat moeilijk… maar voor een wagen van meer dan 12 jaar is dat niet abnormaal… niks aan te doen, natuurlijk als je zo’n wagen kan stockeren.. maar je hebt gelijk 1500 krijgen van een cx 2 liter break van 1991 is in belgie het onmogelijke vragen…

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76

Gepost: 13 oktober 2007 10:44 PM
  [ # 4 ]

Klopt…je kan perfect met een oude wagen lang rijden als je hem goed onderhoud.  Ben nu 37 en heb al heel wat wagens gehad, allen tweedehands en met heel wat problemen…enkel als je bijvoorbeeld preventief starter moet gaan vervangen of andere electrische componenten is dat niet haalbaar.  Het gaat zelfs niet eens om de panne zelf, of de onderdelen die je moet vervangen, maar eerder de momenten dat je in panne staat.  Als je de kinderen naar de opvang moet doen om daarna door te rijden naar werk en je alles hebt ingeladen om dan te concluderen dat je enkel de dashboardlichten kan aanzetten en niets meer….balen dat kan ik je wel vertellen.

Trouwens, het zoeken naar een starter (tenzij je Valeo-starters wil die na een jaar de geest geven…volgens de dealer) is dan ook nog geen sinecure.  In ieder geval één ding is zeker, youngtimers en oldtimers zouden op die manier niet mogen verdwijnen. 

De nieuwe wagen is uiteindelijk een C3 SX 1.1 geworden…acceleratievermogen van een ezel, maar wel comfortabel.  Vind het wel kl*te dat ik nu de kinderbuggy weer in 36 delen moet opdelen om mee te nemen…

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  

citrospeeds
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 317

Gepost: 14 oktober 2007 01:10 AM
  [ # 5 ]

Nou ik vind dit wel een beetje doemdenken als je er bij voorbaat van uitgaat dat een valeo starter over een jaar stukgaat en de kans bestaat dat je stil kan komen te staan.Als je zo gaat denken moet je geen auto meer gaan rijden want stel je voor dat je pech krijgt kan zelfs met een nieuwe gebeuren. en natuurlijk is de kans groter dat je met een oudere auto pech krijgt maar dan moet je ook geen Cx gaan rijden of gewoon je beurs trekken voor extra kosten Rolling Eyes

een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 14 oktober 2007 01:21 AM
  [ # 6 ]

sinds jaar en dag rijd ik met bakken van 10 jaar en ouder.
altijd zelf onderhouden, en nog nooit lid geweest van de ANWB oid..
1X mn maat moeten bellen omdat mn bobine op 5 km van huis de geest gaf..
en dat is dus sinds 1984 tot heden…

2e X was dat mn Bix hier voor de deur simpelweg geen vonk meer gaf..
had toen echt geen dagen de tijd om ze te maken, dus hupla Xantai gekauft van 400 euro..

rijd nu in deze  
XM die dus REGELRECHT van de sloop komt voor zegge en schrijven 400 euro..
ok is bakkie werk ingeklust maar van de week is er zonder problemen de APK op gegaan, en dan geen knipoog APK…

ik heb een vriend die dagenlijks van Vinkenveen naar Amsterdam rijd, en ook de kids op school haald en brengt, enz , die rijd met een GS pallas van 77.

tot op heden alleen voor APK en beurtjes hier geweest..

dat lampprobleem van jou CX is berucht en bekend, en daar komt de opmerking van Ernst om de hoek ...

als je die modificatie van 1 of zelfs 2 relais ertussen had gezet, had je nu nog licht gehad.

startmotoren zijn er te kust en te keur, een goed revisie bedrijf maakt ze als nieuw..dat kost wat maar dan heb je ook wat.

dus ik vind je argument om een nieuwe te kopen vanwege onbetrouwbaarheid mank gaan..

goed onderhoud,, en dan BEDOEL IK GOED,,, kost wat, maar betaald zich terug in betrouwbaarheid..

mvgr wupke:die nooit een nieuwe zal kopen, het forum staat vol met de daaraanhangende kinderziektes storingen ed..brr mot er niet an denken om daar ook nog eens 10,000 + euro’s voor neer te tellen Wink

Profiel  

stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1142

Gepost: 14 oktober 2007 01:31 AM
  [ # 7 ]

Ik hoop nog HEEEEEEEEL lang te zweven in mijn oer-C5 (bouwjaar jan.2001, ingeschreven maart 2002). Staat nu bijna op 140.000Km en heeft me nog niet in de steek gelaten (Bij 100K wel enkele kleine mankementjes gehad, maar dat hoort erbij). Hij krijgt elke 10K verse olie en is dealer onderhouden (met ingevuld OHboekje en eigen rekeningenmap). Maar als ie niet total loss wordt gereden, blijf ik ermee rijden tot ie uit elkaar valt wink (en dan heb ik mijn AX nog lol )

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  

moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

Gepost: 14 oktober 2007 02:27 AM
  [ # 8 ]

Even slecht nieuws van mijn kant: de HD-pomp lijkt overleden. Vandaag ging tijdens de rit het stopteken branden en ik had geen LHM bij me. Dus besloot ik voorzichtig door te rijden naar huis (1,5km). 5 meter voor de oprit viel de diravi weg:  Rolling Eyes  Omhoog komen doet ze ook niet meer. Had beter even naar huis kunnen lopen dus.  Surprisedops: 2 opties: afslepen naar de garage of zelf de pomp vervangen. Ik ga er eerst maar eens een weekend over slapen.
De voorgaande discussie over betrouwbaarheid kan ik plaatsen. Mijn CX heeft 11 jaar stilgestaan en wordt met het kwartaal beter: als gevolg van noodzakelijke reparaties. Binnenkort wordt het blok gelicht vanwege een olielekkage aan de oliepan en gaat er dus een nieuwe HD pomp op. Tevens zijn de waterpomp en de radiateur onlangs vervangen. Maar we blijven genieten Exclamation

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 14 oktober 2007 03:27 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat niet je HD-pomp is overleden, maar dat je een hydraulische lekkage hebt.
Kijk maar eens in het LHM-reservoir.

Profiel  

moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 15 oktober 2007 10:49 AM
  [ # 10 ]

Het LHM-vat heb ik weer gevuld, maar helaas kwam de auto tot op heden niet meer omhoog.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 oktober 2007 12:02 PM
  [ # 11 ]

heb je de auto ook weerontlucht via de schroef van de lhm ?

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 oktober 2007 01:10 PM
  [ # 12 ]

En is de aanzuigslang gevuld met LHM? Kans is natuurlijk klein dattie leeg is, maar je weet nooit.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 15 oktober 2007 10:09 PM
  [ # 13 ]
citroenc2 schreef:

heb je de auto ook weerontlucht via de schroef van de lhm ?

Zou zomaar de oplossing kunnen zijn: waar zit die schroef? Rolling Eyes

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 15 oktober 2007 10:32 PM
  [ # 14 ]

op de hoogteregelaar uit me hoofd maar zou even kijken in de vraagbaak

of iemand moet het even zeker weten

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 oktober 2007 10:33 PM
  [ # 15 ]

Op de regelaar,dat ding waarop ook je voorraadbol is geschroefd.

Zonder me al te veel te mengen in een discussie over het wel-en-wee door het rijden in een oude(re) auto:

je moet natuurlijk ook een beetje geluk met zo’n apparaat hebben.
Maar alles staat of valt met regelmatig onderhoud.
Ook een nieuwe auto kan stuk of kan voor weet-ik-veel wat voor wissewasjes terug naar de dealer..(zei iemand daar C4?).
Ik heb een 16 jaar oude Datsun (jawel..) Stanza gehad die me overal heenbracht,zolang ik haar met respect behandelde.
Weggegeven aan een vriend die er met een week langs de weg stond: koppakking aan gort -> sloop.
Momenteel een 20-jarige Ax die het gewoon elke dag doet, niet nadat het nodige aan achterstallig onderhoud was weggewerkt.
M’n Dame staat in de steigers,maar reed altijd zonder mokken en problemen.
Daar staat wel tegenover dat ik haar elke 5000 km met een vetspuit ed te lijf ga…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook