1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mogelijke aanschaf CX 25 Prestige
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 28 november 2007 03:08 PM

Ik weet het het is heel wat anders dan een BX Very Happy maar ik heb net een proefrit gemaakt in een mooie (althans voor haar leeftijd) CX 25 Prestige uit 1984 (6 juni 1984 staat op het kenteken) met vele opties zoals bruin lederen interieur, airco, Deravi etc. etc.
Persoonlijk denk ik dat ze ouder is en destijds is geïmporteerd aangezien het een type 1 betreft met het oude dasboard (geen klokken maar die “draaidingen” erg mooi Very Happy ) en chromen bumpers en die werden niet meer in 1984 gemaakt toch? Ik ben helaas vergeten het ORGA nummer op te schrijven Sad . De auto rijd, veert en remt prima (nog beter dan mijn Xantia) en met die Deravi is het een hele ervaring nu heb ik weleens eerder met een dergelijke auto gereden maar het blijft elke keer weer boeien.

Op zich is deze niet monsterachtig duur maar er zijn dan ook een paar optische en technishe minpuntjes, ik maak even een rijtje:

-Roest onderaan de bijrijdersdeur en bij de spiegel;
-Kunstoffen stootstrips niet strak;
-Zijstukken van de chromen bumper voor hebben eens een keer een
tikje gehad en zijn recht gebogen waardoor ze gescheurd zijn op de
hoeken;
-Deurdorpels onderop (onder de auto) zijn niet verrot maar mooi is
anders;
-Elektrische storing in de CV (portier van de bijrijder wilde niet meer
open en toen zat mijn vrouw dus opgesloten Very Happy );
-Schakelaar voor van het linkerachterraam was defect (wilde alleen
maar zakken en niet meer omhoog);
-Geluid van een Hydraulisch/Pneumatische cilinder merkbaar tijdens het
sturen (ik weet niet of dit normaal is voor een auto met Deravi?);
-Koplamp rechts zat een beetje vocht achter.
-Dashboardverlichting (koelwatertemperatuur) defect

Plusjes zijn:

-Ze rijdt goddelijk;
-Pittig motortje;
-Afgezien van enkele plekjes, zoals boven beschreven, mooi in de lak;
-Werkende airco;
-Luxe auto met veel electrische snufjes;
-Zee van ruimte achterin aangezien het een verlengde uitvoering betreft;
-Vorig jaar een grote beurt gehad waarvan de rekening aanwezig is
  (waaronder een nieuwe uitlaat) en sinds die tijd maar 300 kilometer
  gereden.
-Volgens de km-teller maar 76000 kilometer gereden

Dan nu mijn vragen:

1. De minpuntjes die ik opnam, zijn die gemakkelijk te verhelpen zonder
  overdreven veel kosten en moeite?
2. Met de genoemde mins en plussen in het achterhoofd, wat zou zo’n
  voiture mogen kosten?
3. Wat verbruikt zo’n auto gemiddeld aan brandstof en kan er gewoon
  Euro 95 in?
4. Mijn vermoeden dat de auto ouder is dan op kenteken staat, zou dat
  terecht kunnen zijn?

Ik ben aardig verliefd op de auto maar wil het rationeel (en financiëel) blijven beoordelen.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden die jullie me hopelijk kunnen geven.

mvg

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 november 2007 03:16 PM
  [ # 1 ]

Weer zo’n moeilijke vraag.

Als ik veel geld had, zou ik er misschien 10.000 voor betalen, ik zeg maar wat.
Nu ik weinig geld heb, zou ik 250 al teveel vinden.
Zeker met een CX zijn we nu toch echt aanbeland bij het fenomeen wat-een-gek-d’r-voor-geeft.

De minpuntjes zijn best op te lossen. Dat hoeft het probleem niet te zijn, maar is ze verder nog in een goede staat? Dat is uit een verhaaltje moeilijk op te maken.

Ga kijken met een kenner. Die zal je ook leren, dat het toch echt RVS bumpers zijn.  Wink

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 28 november 2007 03:25 PM
  [ # 2 ]

RVS idd hehe.

Inderdaad moeilijke vraag. Ga kijken met een kenner of heb je zelf al de dragende delen goed bekeken? Roest onderaan de deuren is niet leuk maar geen ramp. Slechte langsdragers en rot subframe is dat wel en dan is 750 euro nog te veel Wink

1984 is het laatste bouwjaar van het type 1 met de RVS bumpers, klopt dus. Kijk op http://www.ruecitroen.nl/Brochures/Brochures_Frame.htm

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 november 2007 03:38 PM
  [ # 3 ]

-Elektrische storing in de CV (portier van de bijrijder wilde niet meer
open en toen zat mijn vrouw dus opgesloten );

Als ze er eenmaal een tijdje in heeft gezeten wil ze er niet eens meer uit…

Zijstukken voor de bumpers zijn volgens mij los te koop bij CX Basis maar vast ook bij specialisten in Nederland. Prijs geen idee.
Het ronddraaien van het stuur gaat inderdaad gepaard met een licht zuchtend geluid, is normaal.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 28 november 2007 05:47 PM
  [ # 4 ]

OK RVS dan Very Happy maar chroom look Very Happy
Ze ziet ziet er niet katsverrot of afgeleefd uit maar ze is wel gebruikt natuurlijk.
Ik heb gevraagd om haar op een brug te bekijken en dat mocht altijd maar ik had vanmorgen even geen tijd meer dus dat zal later moeten.
Wat ik wel heb gedaan is even in de hoogste stand gezet en onder de auto gekeken en kon zo geen roest waarnemen hooguit wat vliegroest.
Tevens heb ik het subframe voor bestudeerd en van bovenaf gezien lijkt die gaaf te zijn.

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 28 november 2007 10:04 PM
  [ # 5 ]

Re: Mogelijke aanschaf CX 25 Prestige

PhoenixNL schreef:

Dan nu mijn vragen:

1. De minpuntjes die ik opnam, zijn die gemakkelijk te verhelpen zonder
  overdreven veel kosten en moeite?
2. Met de genoemde mins en plussen in het achterhoofd, wat zou zo’n
  voiture mogen kosten?
3. Wat verbruikt zo’n auto gemiddeld aan brandstof en kan er gewoon
  Euro 95 in?
4. Mijn vermoeden dat de auto ouder is dan op kenteken staat, zou dat
  terecht kunnen zijn?

Ik ben aardig verliefd op de auto maar wil het rationeel (en financiëel) blijven beoordelen.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden die jullie me hopelijk kunnen geven.

mvg

Wat betreft je eerste vraag. Hopelijk zitten er toch geen brede stootstrips van een Serie 2 op Shocked ?!? Dat staat in ieder geval echt niet op een Serie 1. Let goed op de roest, zeker bij een Prestige. De storing in de CV kan mogelijk veroorzaakt zijn door een draadbreuk in de doorvoer tussen deur en A-stijl (niet zo moeilijk) en voor de raamschakelaar zal een goede schoonmaakbeurt waarschijnlijk wonderen doen (ook simpel). Het slurpende geluid is specifiek voor de Diravi en dus volstrekt normaal.

Dan vraag 2. De prijs van een CX heel erg afhankelijk van de staat waarin ze verkeert. Bekijk en vergelijk meerdere CX’en search ; op een gegeven moment krijg je er wel een gevoel voor. Of vraag de “experts”.

Vraag 3. Ron 95 in een 2,5 l injectie kan, maar Ron 98 is te prefereren.

Vraag 4 tenslotte. Het orga-nummer zal elke twijfel wegnemen. Maar zoals al gezegd: een ‘84er moet een Serie 1 zijn. In juli ‘85 kwam de Serie 2.

Kijk ook eens voor aankooptips op de website van de Citroën CX Club. Maar dat is vast een open deur. Succes ermee Wink !

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 november 2007 10:11 PM
  [ # 6 ]

Hoi ik denk dat ik weet welke auto jij bedoeld, die blauw/groene prestige ?

Als dit hem is dan klopt de type plaatjes niet op de achterklep, die zitten verkeerd om.
Verder zet de auto eens op de brug, of laat hem bekijken door iemand met ervaring.

Maar overgespoten en nu dus al roest dat geef niet echt veel hoop voor de toekomst, dus bekijk de auto echt goed

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 28 november 2007 11:05 PM
  [ # 7 ]

De kleur is licht metallic blauw, ik heb geprobeerd een foto te linken maar die krijg ik niet gekopieerd van MP Smile er staat echter niks over dat ie overgespoten is of zou zijn wel dat ie in 1999 gerestaureerd zou zijn maar dan denk ik alsnog hetzelfde als jou namelijk dat ie snel weer roest na slechts 8 jaar.

Dit is de advertentie:

 

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 november 2007 11:09 PM
  [ # 8 ]

Dit is hem idd, ik denk wel dat hij is overgespoten want de type plaatjes achterop horen andersom.

Verder heeft men het over restaureren dus neem aan dat men ook de lak heeft gedaan dan.
Maar zou wel even verder kijken want voor het zelfde geld is het gewoon oplapwerk geweest.

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 29 november 2007 12:08 AM
  [ # 9 ]

restaureren en dan plakken we er een spiegel van een ds? of een vroeger type cx op Rolling Eyes  maar goed lijkt verder wel een strakke wagen..

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 29 november 2007 12:12 AM
  [ # 10 ]

Hij zal op z,n zuinigst 1 op 8 lopen met een automaat en airco, misschien 1 op 10 als schakel.
Laat een aankoopkeuring bij een specialist doen.
Een specialist zal ook de waarde kunnen bepalen.
Tevens kan hij zien wat de te verwachten onkosten zullen zijn.
Succes ermee!

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 29 november 2007 12:15 AM
  [ # 11 ]

Spiegel op bestuurderszijde is wel electrisch bediend en werkt ook nog Smile
In dit geval is het een handgeschakelde bak dus 1:10.

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 29 november 2007 12:53 AM
  [ # 12 ]
PhoenixNL schreef:

Spiegel op bestuurderszijde is wel electrisch bediend en werkt ook nog Smile
In dit geval is het een handgeschakelde bak dus 1:10.

jep maar op de andere deur hoort zo’n zelfde spiegel en ook electrisch Wink

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 november 2007 02:07 AM
  [ # 13 ]

Het is een orginele nederlandse auto, geen import.
Weet niet wat ze er voor vragen maar ziet er goed uit.
Voor je m koopt zou ik iemand meenemen die de cx kent.
Iets roest hier daar hoeft geen probleem te zijn. Echter prestige zijn over het algemeen slechter dan een gewone cx.
Verbruik wordt geen feest! 1:10 kan, rsutig rijden.
Het is wel een 25 dus het neiwue type blok das een goed blok!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 29 november 2007 09:00 AM
  [ # 14 ]

Waarom is een Prestige over het algemeen slechter dan een gewone CX dan? komen ze uit verschillende fabrieken of zo?

PhoenixNL schreef:
Spiegel op bestuurderszijde is wel electrisch bediend en werkt ook nog
In dit geval is het een handgeschakelde bak dus 1:10.


jep maar op de andere deur hoort zo’n zelfde spiegel en ook electrisch

Dat is dan weer een jammerlijk minpuntje inderdaad dat die eraf is (ik vond het al zo gek dat de bestuurderszijde electrisch was en de bijrijderszijde niet) die zullen wel slecht verkrijgbaar zijn denk ik en als ze er zijn pittig geprijsd of niet?

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 29 november 2007 04:18 PM
  [ # 15 ]

Ziet er als een plaatje uit op de foto’s - kleur heb ik nog niet vaak gezien op een Prestige, staat fantastisch met het chroom (en het rvs Wink ) en het cognackleurig leer. Als je hem koopt heb je er al een fan bij!

Prestiges en Limousines komen niet uit een andere fabriek maar de verlenging heeft voor kwetsbare punten gezorgd: de plekken waar die verlenging heeft plaatsgevonden zijn extra roestgevoelig en daar moet dus goed naar gekeken worden.

Op de website van Auto Eminent staat-ie trouwens voor EUR 0,00 - gelijk doen zou ik zeggen, zo’n kans krijg je niet vaak Wink

Veel beslis, wik, weeg, keur- en onderhandelplezier!

PS Verbruik heb je natuurlijk zelf in de hand, maar ik red de 1:10 niet met mijn 25 GTi (zelfde motor, niet verlengd). Ik haal 1:9, mijn vorige CX (een 22TRS) haalde met dezelfde rijstijl 1:12 dus superzuinig is het blok niet, en 95 RON vindt de mijne in ieder geval niet zo lekker (schokken, pingelen etc). Het kost dus wat meer maar ze geeft er ZO veel voor terug, voor die 3 litertjes die ze extra kost per 100 km! Toch is het een feit: voor échte zuinigheid kun je beter een Alto oid kopen…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook