Zuinigheid…....
Mijn gewone berline 2.5 GTi automaat doet al 1:7 gemiddeld.
Niet wakker van liggen zou ik zeggen.
Iets anders is inderdaad de plaatsen waar ze verlengd is.
Maar niet alleen de carrosserie (en het dak, heel goed te zien bij die types met skai dak), maar ook de langsliggers onder zijn problematische punten.
Ik had ooit ( ) een prachtige Prestige met alles dr’op en dr’an, bleken die langsliggers eruit te zien als Wasa Knackebrót.
Da’s dus APK afkeur en einde verhaal (Vriend De Jong te Aalsmeer had toen nog 1 set liggen meen ik) .
Vreemd, want bij de Breaks is het natuurlijk dezelfde lange wielbasis en daar schijnt het probleem minder te spelen.
Maar goed, delen van haar leven nu nog voort in mijn huidige Madame l’Incontinente (de spin maar ‘ns vervangen denk ik) .
De voetenbankjes heb ik destijds weggegeven ( ) , wist ik veel dat die dingen een fortuin waard waren…....
Veel success en zegen bij je eventuele beslissing!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
spiegels zijn nog wel te krijgen en anders heb ik er nog wel een paar
maar daar hoeft het ook niet voor over te gaan , gewoon nog een keer kijken en wat iedereen zegt een kenner meenemen
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl




Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
De auto heeft net een nieuwe APK dus de langsliggers zullen wel geen WASA Knackebrod kwaliteit zijn
Op de foto ziet ze er inderdaad smetteloos uit (afgezien van de roestige velgen achter de glimmende dopjes ) maar op de foto ziet ze er wel veel en veel beter uit dan in het echt. Op een afstandje is er niks te zien maar kom je dichtbij en bekijk je in detail dan kom je dus wel wat roest tegen (punten eerder beschreven) en een paar brobbels onder de lak bij de bijrijdersdeur en onderaan de motorkap.
Dilemma dilemma, kraak kraak, denk denk, peins peins
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
hoe is ze bij de achterste binnenschermen en in de hoeken onder de mat in de koffer? dorpels onder de rvs’en lijsten ?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Een nwe apk wil echt niet zeggen dat een auto hard is,een dorpel mag bijvoorbeeld voor 1/3 deel weggerot zijn.
Een behoorlijk rotte cx krijg je nog makkelijk door een soepel apk station.
Dat wil nog niet zeggen dat die cx slecht is,maar je moet altijd op je hoede zijn.
Gr Raymond
Het was een cx of niks




Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
hoe is ze bij de achterste binnenschermen en in de hoeken onder de mat in de koffer? dorpels onder de rvs’en lijsten ?
Voor zover ik kon zien goed, ik heb express naar die punten gekeken (ik had me de dagen vooraf goed ingelezen voor ik er naartoe ging ).
Een nwe apk wil echt niet zeggen dat een auto hard is,een dorpel mag bijvoorbeeld voor 1/3 deel weggerot zijn.
Een behoorlijk rotte cx krijg je nog makkelijk door een soepel apk station.
Dat wil nog niet zeggen dat die cx slecht is,maar je moet altijd op je hoede zijn.Gr Raymond
OK dan valt me dat mee dat dat nog zover mag, ik dacht van verrotte plek(ken) is afkeur maar goed ik blijf op mijn hoede
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
KT88 schreef:
Mijn gewone berline 2.5 GTi automaat doet al 1:7 gemiddeld.
Niet wakker van liggen zou ik zeggen.
Ligt dat dan niet aan je rechtervoet? Mijn 1546Kg wegende break zit daar nog iets boven f onder zo je wilt. Daar haal ik 1:7,3 mee op benzine. Op LPG ook bijna. Maar daar zit wel 200kg extra gewicht en mindere luchtweerstand tegen te werken. Of wellicht niet helemaal optimaal afgesteld?
KT88 schreef:
Vreemd, want bij de Breaks is het natuurlijk dezelfde lange wielbasis en daar schijnt het probleem minder te spelen.
Da’s een interessant vraag. Een prestige/limousine is er een ” stuk” tussen gezet, terwijl een break/familiale vanaf ongeveer de middenstijl geheel anders is. Ik vermoed daar geen ” slechte” lassen, maar dat is slechts een gok.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
jmmj schreef:
PS Verbruik heb je natuurlijk zelf in de hand, maar ik red de 1:10 niet met mijn 25 GTi (zelfde motor, niet verlengd). Ik haal 1:9, mijn vorige CX (een 22TRS) haalde met dezelfde rijstijl 1:12 dus superzuinig is het blok niet, en 95 RON vindt de mijne in ieder geval niet zo lekker (schokken, pingelen etc). Het kost dus wat meer maar ze geeft er ZO veel voor terug, voor die 3 litertjes die ze extra kost per 100 km! Toch is het een feit: voor échte zuinigheid kun je beter een Alto oid kopen…
Mijn dame doet nu al enkele tanken 1:9,5 met 2500 IE Automatic bij wintertemperatuur. OK, het blok is onlangs nog gelicht door de garagist. Ik rijd meestal rond de 140km op de teller, effectief 124 km/uur. ivm met onze vriendelijke flitsers.
(sorry,
fftopic )








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Die laatste waarden zijn ook mijn ervaring bij 2500 sedan automaat….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Lijkt best een aardige auto te zijn op de foto’s en door de beschrijving.
Neem een expert mee naar de auto of rijd met de auto langs een expert (bv Bijma Drachten??). Kan je hooguit 100 euro kosten. Neem je portemonnee mee en neem hem mee naar huis als hij wordt ’ goedgekeurd’
Een CX is geen goedkope auto om te rijden en het verbruik zal eerder tussen de 1:8 en 1:10 zijn. Maar hij maakt het absoluut goed in rijgenot!
PhoenixNL schreef:Dilemma dilemma, kraak kraak, denk denk, peins peins
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”




Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
De naam Bijma roept bij mij enige agressie op helaas, die hebben me al een keer flink afgezet (garantie geven maar achteraf, als blijkt dat de auto niet deugt, toch maar niet) en expert wil ik ze niet noemen (let wel dat is mijn ervaring met dit bedrijf, ik kan niet voor anderen spreken uiteraard) maar ik heb geprobeert dhr. Kerger (als ik het goed schrijf), van de CX club, te spreken maar ik kreeg de voice mail ervoor maar dat ga ik nog eens proberen. Misschien dat hij me kan helpen een beslissing te nemen.
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
ops: Vandaar het vraagteken…. Ken de naam alleen.
Maar er zijn nog wel andere opties lijkt me..
Hoezo Theo? Die zal de auto ook eerst moeten zien. Of bedoel je wel of geen CX? Tsja, die knoop moet je zelf doorhakken.
PhoenixNL schreef:De naam Bijma roept bij mij enige agressie op helaas, die hebben me al een keer flink afgezet (garantie geven maar achteraf, als blijkt dat de auto niet deugt, toch maar niet) en expert wil ik ze niet noemen
(let wel dat is mijn ervaring met dit bedrijf, ik kan niet voor anderen spreken uiteraard) maar ik heb geprobeert dhr. Kerger (als ik het goed schrijf), van de CX club, te spreken maar ik kreeg de voice mail ervoor maar dat ga ik nog eens proberen. Misschien dat hij me kan helpen een beslissing te nemen.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”




Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Ik bedoel dat dhr Kerger me kan helpen met met een beslissing te nemen van wel of niet doen (deze CX aan te schaffen). Hij woont hier niet zo ver vandaan, misschien heeft ie tijd en zou hij met me mee willen.
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou je kunnen doen, maar laat je dan niet in de war brengen door Theo die vertelt wat er allemaal niet juist is aan de auto. Dit met betrekking tot een foute spiegel, niet de juiste wieldoppen. Een verkeerde stoel. Dat soort zaken. (Let wel, dit zijn voorbeelden he.)


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja, daar moet je doorheen prikken. Maar dat zal Theo toch niet doen, misschien alleen om de prijs naar beneden te krijgen hehe.
garagestmarien schreef:Zou je kunnen doen, maar laat je dan niet in de war brengen door Theo die vertelt wat er allemaal niet juist is aan de auto. Dit met betrekking tot een foute spiegel, niet de juiste wieldoppen. Een verkeerde stoel. Dat soort zaken. (Let wel, dit zijn voorbeelden he.)
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”