



Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Na jaren van sluimerende verliefdheid op de cx,
nu toch maar eens serieus op zoek.
Ik ga dit weekend kijken bij een 2.2 trs en een 2.0 break.
Wie heeft er nog aankooptips voor dit type auto, heb al wat rondgestruind
op het forum maar misschien zijn er nog meer weetjes….
Hoe het veersysteem goed te controleren?
Het stijgen bij start, en zakken van de auto na uitdoen v.d motor, wat is normaal betreffende de tijd die dit in beslag neemt?
Citrovirus heeft weer hevig toegeslagen, slaap er slecht van maar droom mooi…
vr.gr Roel
C’est le Nooord!!!
Hallo,
Het veersysteem is zeker niet het belangerijkste punt bij een cx, mestal gaat dat wel goed, de rest van de auto is meer kritisch!.
Maar wat betreft de vering, controleer goed de leidingen op roest, vooral achter!
Kijk verder goed naar lekkage, soms makkelijk te maken maar andere zaken zijn lastig! Als je de auto start kan het zeker een minuur duren voor op stijgt! Zou even de hoogste en laagste stand proberen. eb flink aan het stuur draaien! Dat moet gelijkmatig aanvoelen.
Maar als een cx gewoon goed rijdt is het meestal wel goed.
Belangerijkvoor een cx aankoop, let op roest!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
helemaal eens met verkuilm.
als je helemaal geen veer ervaring hebt neem dan voor de zekerheid even iemand mee die dat wel heeft.
verder nog een kleine test; in de normale veerstand de auto induwen na een aantal seconden komt de auto omhoog in zijn oude positie, en na loslaten moet het omgekeerde gebeuren (voor en achter).
Dit alles moet ook nog een beetje soepel verlopen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zit nog wel wat verschil uiteraard tussen een Berline en een Break.
Maak eerst eens uit wat je nu eigenlijk zoekt…
Zoals al aangegeven is het hydraulieksysteem bij lange na niet het kwetsbaarste punt bij een HP-Cit, roest helaas wèl..
De serie I is roestgevoeliger dan de serie II wagens (‘86 ->), omdat deze af fabriek geen roestpreventie-behandeling hebben genoten.
Deuren, dorpels, kofferbakvloer, bodemdelen kunnen goed roesten, let daar dus op bij bezichtiging.
Het veersysteem zelf is prima te testen: over een hobbelige weg moet de auto glijden, als ze net zo hard meehobbelt zijn de veerbollen leeg.
Probeer (bij een wagen met Diravi) ook eens een parkeervak in te rijden: als bij gelijktijdig remmen en insturen plots je stuurbekrachtiging ‘wegvalt’ is ook je voorraadbol leeg.
Geen onoverkombare problemen (een bol is met een tien-vijftien minuten gewisseld), maar een afdingpunt.
Laat de wagen ‘opstijgen’ en druk bij het bereiken van de juiste hoogte eens met een knietje op de bumper(s); ze zal inzakken maar moet zich na een bedenkingstijd weer corrigeren.
Datzelfde geldt als je je knie weer weghaalt; eerst zal ze wat meer opstijgen, maar na een bepaalde bedenkingstijd neemt ze haar oorspronkelijke wagenhoogte weer aan.
Als dit allemaal klopt, is het veersysteem okee.
De wagen moet bij afgezette motor ook nog wel een tijd op hoogte blijven, zonder meteen in te zakken.
Zowel de 2.0 als de 2.2 zijn fijne en zuinige motoren, de 2.2 heeft uiteraard iets meer ooomphfff.
In beide kun je je prima vermaken, dus succes bij je zoektocht!
Laat je even weten wat het geworden is?
‘Spirit of avant-garde’




Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
cx
Bedankt voor de snelle reacties,
heb ik zeker wat aan,
Mijn voorkeur gaat uit naar de 2.2 trs berline, scheelt in de wegenbelasting en past nog net in de garage…..
Wat betreft het een tijd op hoogte moeten blijven na afzetten motor, waar moet ik aan denken 20min/30min…....
Wat is de km.st waarbij de distributie vervangen moet worden?
Wat is aan te raden met het oog op roestpreventie, heb zelf ervaring met dinitrol metallic op de ami 8 break, maar er komen na verloop van tijd toch van die kleine scheurtjes in de laag.
vr.gr Roel
Wat zijn ze toch mooi…....
C’est le Nooord!!!





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Welke break ga je bij kijken?
Roest bij break: wielkasten achter van binnenuit (onder de bekleding is het vaak rot), lasnaad onder achterbank (daar waar ie verlengd is), achterklep, bevestiging achterklep aan dak etc etc.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Hoelang een wagen op hoogte blijft na uitschakelen van de motor heeft met een aantal zaken te maken;
-heeft de auto alleen een minuutje of wat verhoogd stationair gedraaid of heb je er een stuk mee gereden (maw is het systeem goed ‘op druk’) ?
-inwendige slijtage van veercylinders etc.
Een minuut of tien moet ze haar hoogte toch kunnen vasthouden.
Distributieriem elke 80.000 kilometer, set kost iets van 80 euro compleet en ligt er met een half uurtje-uurtje op (voor de handigen onder ons, de garage berekent een ander tijdstarief…).
Roestpreventie: ikzelf heb hele goede ervaringen (ook aangeraden door CitroClassique voor m’n ID) met de RX-producten.
-> http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm
Succes!
‘Spirit of avant-garde’




Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
cx
2.0 re break staat bij autobedr. Vughterpoort ‘s Hertogenbosch,
zou niet rot zijn….
C’est le Nooord!!!
verkuilm schreef:Hallo,
Maar als een cx gewoon goed rijdt is het meestal wel goed.
je opmerkingen kloppen wel behalve je gequote.
een cx waarvan de fuseekogels, rem(leidingen), draagarmlagers e.d. zwaar apk-afkeurenswaardig zijn kan nog steeds lekker en “goed” rijden.
Leidingen achter zijn vooral bij de oversteek van links naar rechts (op die dikke ronde koker) gevoelig. Die plek kun je echter alleen zien als je er met je neus bovenop zit.
Sowieso is het een must om goed onder de auto te kijken.
Ik zie dat je in NH zit. Daar staat ergens een hele mooie metallic-beige trs (is 2.2) die volgens een andere post hier ergens een grote chipsbak is van onderen (völlig durchgerostet).
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Pascal schreef:
De serie I is roestgevoeliger dan de serie II wagens (‘86 ->), omdat deze af fabriek geen roestpreventie-behandeling hebben genoten.
Deuren, dorpels, kofferbakvloer, bodemdelen kunnen goed roesten, let daar dus op bij bezichtiging.
Dat is een beetje te kort door de bocht. Hoewel naar huidige maatstaven volstrekt onvoldoende, gaf Citroen in 1977 en wellicht vanaf het begin van de CX al 5 jaar garantie op de ML behandelde holle delen. Dus wel een roestpreventie behandeling maar niet genoeg voor 30 jaar. Naar mijn idee geldt dat trouwens net zo goed voor de serie II, die kunnen er ook wat van.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, zo groot is mijn CX-kennis (nog) niet, maar uit een originele fabrieksfolder uit 1986 (‘Citroën CX, profiel van een blijvend succes’) kun je de volgende gegevens halen.
‘Vanaf 1982, het introductiejaar van de nu al legendarische Citroën BX, worden alle koetswerken geheel ondergedompeld in een gigantisch bad van zinkfosfaat, waarna een kataforeseproces zorgt voor een anti-roest-behandeling van werkelijk ieder onderdeel van de carrosserie…’.
Voor de CX geldt derhalve dus dat vanaf de laatste serie I modellen deze behandeling werd toegepast.
Dit staat dus los van een holleruimten-behandeling…
‘Spirit of avant-garde’


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is natuurlijk een beetje naief om aan de hand van een folder die nieuw toegepaste technieken beschrijft er automatisch van uit te gaan dat er dan voorheen niets werd toegepast…
Als je in Den Bosch naar een CX gaat kijken zou je bijvoorbeeld Ernst23 kunnen vragen mee te gaan.
Hij woont daar en heeft zelf zowel een Break als een Berline, weet er wel e.e.a. van derhalve.
Stuur’m een PB’tje
Verder is het i.d.d. vooral roest waar je op moet letten, bij zowel serie I als II, de Break is nog erger dan de Berline vooral in de wielkasten achter.
Kijk anders ook even op mijn website bij Witje’s Roest en Laswerk voor een indruk (niet schrikken).
En inderdaad, een CX met totaal rotte fusees etc. merk je waarschijnlijk niets van tijdens een proefrit.
Ik weet niet wat de CX’en die je op het oog hebt moeten kosten, maar zou bij elke CX van onder de €2500 uitgaan van nog een keer €1000 erbij om gelijk allerhande achterstallig danwel preventief onderhoud te doen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het inzakken van de auto als de motor uit is komt door interne lekkage van het veersysteem of een lege voorraadbol. Als dit veel is zakt de auto snel in, en hoor je de pomp ook vaak tikken als de motor draait. Eens in de 30 seconden tikken bij stationair draaien is mooi, vaker dan eens per 10 seconden is niet goed.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: cx
Staat al erg lang te koop. Ken de auto niet, maar moet met wat korting op de vraagprijs te krijgen zijn.
Als de TRS net binnen past, zal de break niet binnen kunnen
roel en pe schreef:2.0 re break staat bij autobedr. Vughterpoort ‘s Hertogenbosch,
zou niet rot zijn….
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”




Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
cx
Pffff….
weer 500 km achter de wielen v.d xsara en geen cx..
de 2.2trs had ik geen klik mee, lak niet mooi, motorkapschade, spatbord r.v schade, spatscherm r.a schade, in hoek geparkeerd, donker, kon linkerkant niet zien, volgens verkoper alles keihard want dit had hij zelf al bekeken,
maar dat zou ik zelf ook graag willen zien, maar was er zelf al klaar mee.
de break, optisch wel aardig maar is gewoon te groot +.. lekkage lhm, plak en laswerk onder slotvanger achterdeur r.a en de auto stond al dik 1,5 jaar ingebouwd tussen flipperkasten in een kelder, banden leeg….flippen..
Toen nog maar even in Apeldoorn wezen kijken bij een (technisch) geheel nageziene cx gti, stond wel niet op de verlanglijst maar toch je weet het niet hè.
Slechte lak, voorscherm l.v in wielkast gelast, afgekit schuifdak, was het ook niet.
Wie weet komen we ‘m nog eens tegen die echt knappe cx, maar voorlopig droom ik nog eventjes verder.
Bedankt voor alle tips, kan ik zeker gebruiken bij verdere zoektocht.
C’est le Nooord!!!