Hoi, ik heb een diesellekkage aan de kant van de multiriem onderaan het aluminiumstuk aldaar.
Iemand ideeën?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Onderkant pomp op de scheiding tussen de twee helften zou het wel eens kunnen zijn .
Heb ik ook gehad ( in Finland ) ......
Maar met twee keer de riem te vervangen terug thuis geraakt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is dat een beetje te fixen?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
www.citrofiel.tk schreef:Is dat een beetje te fixen?
Hans
Niet echt , maar eerst zou ik proberen op te sporen waar het lek ECHT vandaan komt voor je aan het demonteren en laten herstellen van je pomp denkt .
In mijn geval ( electroniche LUCAS pomp ) kwam de herstelling op 1300 €
gelukkig heb ik na heel lang zoeken een tweedehands gevonden voor 200€ die het nu na 2 jaar nog altijd prima doet .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
hebben we het nu over een dieselpomp die tweedehands 200euro kost? Mijn god!
Maar volgens mij zit de dieselpomp in de neus, aan de buitenkant van het schot, en zou dus, als ie lekt, geen diesel moeten lekken in het motorruim.
Ik zou proberen het diesellek te lokaliseren door de wielkap rechtsvoor eraf te trekken en de dieselleidingen van de pomp te volgen. Ergens in de buurt zou je dan een lek moeten vinden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als ik het zo lees gaat het over de brandstofpomp, dat ding waar je gaskabel naartoe gaat en waar de verstuiverleidingen vandaan komen en niet het opvoerpompje wat je gebruikt als de tank een keer leeg is geweest. Ik denk dat 200 euro voor een tweedehands pomp erg netjes is, ik zou ervoor tekenen als ik hem nodig had.
Eveneens ben ik tevens ook.
waar zit dan de brandstofpomp? En is dat dus niet de pomp die in de bumperhoek zit, rechtsvoor?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, hij zit wel rechtsvoor. Pak een verstuiverleiding vast en volg die. Aan de kant waar niet je verstuiver zit zit de brandstofpomp, een ingewikkeld en kniftig staaltje techniek wat een hoop geld kost om te kopen of te laten reviseren
Eveneens ben ik tevens ook.
Zie hier de foto’s van de bewuste plaats:
Is dit duidelijker?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Tja Hans, de diesel kan ook langs een leiding naar beneden lopen en pas op de aangewezen plek zichtbaar worden, dus ik zou alle dieselleidingen langslopen en controleren op lekkage. Misschien is het het makkelijkste te beginnen bij de pomp. Wel het contact aanhouden om druk op de leidingen te houden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Kun je op de foto even aangeven waar de pomp zit dan bijvoorbeeld?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Er zit een pomp in de bumperhoek, volgens mij is dat de dieselpomp. Die vind je heel makkelijk door het rechter voorwiel even te verwijderen en de wielkap die met pluggen vast zit eraf te trekken. Dan zie je direct in de neus, de ruimte tussen bumper en ophanging, een pomp zitten, kan niet missen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
oké, maar ik heb die kap eraf gehad bij de multiriem vervangen en dacht toch echt het lek hoger te lokaliseren.
Zoals op de bovenste foto precies in dat alu gootje waar het pijlpuntje wijst, daar zag ik af en toe een druppel vallen.
Zal me van de week op vrije dagen meer in verdiepen. Is die pomp ook op de foto te zien dan? Ik geloof van niet he?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
www.citrofiel.tk schreef:Zie hier de foto’s van de bewuste plaats:
[
Is dit duidelijker?
Hans
Boven de “buis” van de bekabeling zie je een rechthoekig zwart plastiek deksel met twee schroefjes .
Dat is de bovenkant van je dieselpomp ( niet opvoerpompje in de slang ) .
Het betreft hier dus en electronich gestuurde LUCAS pomp , daar zit GEEN gaskabel aan .
Die komt aan een potentiometer die aan de batterijbak hangt .
Je kan proberen om de vier stalen leidingen aan de injecteurs en aan de pomp eens aan te strekken .
Ook moet je de gewone aanvoerslangen en de lek slangetjes van de injecteurs GRONDIG controleren , bij twijfel vervangen .Dat kost niets in verhouding tot eeen pomp-herstelling
Dan dus éérst motor grondig reinigen , dan laten draaien en juist proberen localizeren van waar de lekkage komt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bedankt Walter.
Hoe kan ik dan het beste te werk gaan?
Moet dat kapje met twee schroefjes eraf ook?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
www.citrofiel.tk schreef:Bedankt Walter.
Hoe kan ik dan het beste te werk gaan?
Moet dat kapje met twee schroefjes eraf ook?Hans
Neen onder het kapje heb je voorlopig niets te zoeken .
Eerts de metalen leidingen naar de vier injecteurs natrekken .
Aanvoer en lekslangen controleren .
Hiervoor zal je de aanzuigbuis en de verdeling nar de inlaatcollectors moeten demonteren .
Dan motor reinigen met ontvetter en afstomen ( doe ik in de carwach )
En dan op zoek naar lekkage .
Ik had daar vroeger een spuitbus voor die een soort wit poeder op de onderdelen vormde , kon je aan de verkleuring zien waar het lekte .
Spijtig genoeg is deze bus leeg , en kan enkel een profesionel deze in belgie kopen per verpakking (6 ) bij KENT ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen