2 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Een veercomputer & de toverdoos van Malle Pietje!
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:12 AM
  [ # 16 ]

he, XM turbo, jij zit in huizen, zullen we anders ff een meetingkje doen ergens bij de A27?

Ik werk in Almere en kom dus elke dag langs huizen vanuit utrecht. Dan kunnen we die sloepen eens naast elkaar zetten en eens kijken hoe of wat.

solderen oid ben ik echter voorlopig niet van plan. Eerst de boel nalopen en alles op affabrieks stand brengen. Dan heb je een uitgangspunt.

Aan de bollen heeft renard nisk gedaan. Die zijn allemaal nagelnieuw.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:22 AM
  [ # 17 ]
gompy58 schreef:

Aan de bollen heeft renard nisk gedaan. Die zijn allemaal nagelnieuw.

He, dat is vreemd.  Ze melden dat er een berg stikstof/lucht in je leidingen zit, en stikstof komt niet uit je linkerachterlicht Wink
Dus waarom hebben ze de bollen niet even gestest?  ondanks dat ze nieuw zijn, kunnen ze toch leeglopen?  en daardoor weer harder veren.

 

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 02 januari 2008 01:27 AM
  [ # 18 ]
gompy58 schreef:

he, XM turbo, jij zit in huizen, zullen we anders ff een meetingkje doen ergens bij de A27?

Ik werk in Almere en kom dus elke dag langs huizen vanuit utrecht. Dan kunnen we die sloepen eens naast elkaar zetten en eens kijken hoe of wat.

solderen oid ben ik echter voorlopig niet van plan. Eerst de boel nalopen en alles op affabrieks stand brengen. Dan heb je een uitgangspunt.

Aan de bollen heeft renard nisk gedaan. Die zijn allemaal nagelnieuw.

Lijkt me gezellig! Wanneer heb je tijd?! Kunnen we evt. bij mij even bakkie doen. Eens voelen of onze limo’s daadwerkelijk hetzelfde probleem hebben.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 02 januari 2008 01:28 AM
  [ # 19 ]
Xsara Coupe schreef:

De diode oplossing is leuk, maar is hier niet de oplossing. Ik heb splinternieuwe diodes IN de computer, maar nog heb ik precies hetzelfde als Gompy.. Ik heb al veel geprobeerd. Intussen een 2000 euro bij de dealer. Spoelen, nogmaals spoelen, blauwe olie, nieuwe bollen rondom, computer gereviseerd, nieuwe elektroklep…
Je zou er haast radeloos van worden. Maar ik ben vastbesloten haar goed te krijgen. Zeker na al die investeringen en het feit dat mijn xm als origineel nederlands exemplaar met bijbehorende geschiedenis gewoon redelijk zeldzaam is…

Xsara Coupe

Oei, dat is helemaal vervelend! Zou het evt. aan de hoogteregelaars kunnen liggen? Het is maar een redenatie. Maar als die blijven plakken tijdens in en uitveren, wordt de wagen daar dan ook niet stugger door?

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:31 AM
  [ # 20 ]

Tsja, ik heb zijn kennis en ervaring niet dus ik neem even aan dat hij weet wat hij doet en zegt.

Hij had het gemerkt bij het proefrijden, remmen en zo. Hij heeft er niks aan gedaan om dat ik pas de 10e een echte afspraak had staan maar ff langs mocht komen zodat hij een globaal idee kon krijgen wat er was.

Hij heeft die comp toen gelijk aangepakt. De bollen vroeg hij wel naar en hij had het idee dat er 1 of 2 niet van het juiste type was maar dat zou later wel komen.

Hij wilde idd ff weten wanneer en wat er als laatste aan onderhoud gedaan was.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:38 AM
  [ # 21 ]
xm_turbo schreef:

Oei, dat is helemaal vervelend! Zou het evt. aan de hoogteregelaars kunnen liggen? Het is maar een redenatie. Maar als die blijven plakken tijdens in en uitveren, wordt de wagen daar dan ook niet stugger door?

dat zou best eens kunnen. Ik heb een nieuwe HR achter zitten van Chyparse, waarvan Renard weer stelt dat degeen die ik daar heb achtergelaten ws beter is…

Ik heb wel het idee dat mijn voorkant stugger is dan achter en de voorkant wat te hoog staat.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 januari 2008 03:20 AM
  [ # 22 ]

Om even een antwoord te geven op de vraag of een ander component een veercomputer kan beschadigen, ja dat kan EN dat gebeurt in de praktijk ook!

In de veercomputer zitten electronische relais die de electrokleppen schakelen. In de electrokleppen zitten diodes ingegoten welke de relais in de veercomputer moeten beschermen tegen een piekspanning bij schakelen van de klep.

Als deze diodes dus defect zijn, raken de relais in de computer oververhit, in eerste instantie zullen ze boven een bepaalde temperatuur zichzelf uitschakelen en op een gegeven moment raken ze defect.

Als je dan de computer vervangt heb je weer een paar goed werkende relais die dus weer een tijdje correct schakelen. Tot ze weer oververhit raken en op een gegeven moment defect raken.

Aangezien je uit kostentechnische overwegingen liever niet je elecrokleppen wilt vervangen is het dus zaak om de nieuwe computer te beschermen door hier diodes in te plaatsen of diodes in de bekabeling naar de electrokleppen te plaatsen. Plaatsing dichter bij de kleppen is theoretisch wenselijker, maar in de praktijk werkt het solderen van diodes in de computer ook prima.

Hiermee wil ik dus niet zeggend dat het bovenstaande in jouw geval aan de hand is, WEL dat dit een reëele mogelijkheid is.

Groet,

L

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 04:02 AM
  [ # 23 ]

kijk kijk…

Lucas, hoe kom je erachter ( in jip en janneke taal) dat mogelijkerwijs de diodes die je vcrelais beschermen het loodje hebben gelegd?

Waar zitten die kleppen en is dat dus te meten ?

Enneuh, als eventueel de relais in de vc kapot zijn, is je vc dan rijp voor de schroot of kun je ‘m eventueel repareren?

Ik heb overigens een frans pdf documentje waar een plaatje van een open vc staat. Daar zitten 5 (?) relais in ??

Overigens, zijn kleppen te vervangen? of moet je daar hogere wiskunde voor hebben gedaan? wellicht uit een slooper?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 januari 2008 11:08 AM
  [ # 24 ]

ik heb laatst preventief 2 diodes erin laten solderen, terwijl ik het idee had dat m’n auto wel goed veerde. Sinds ze erin zitten, lijkt het alsof de voorkant nu meer meedoet dan daarvoor. Toen had ik het gevoel dat de achterkant TE soepel was, maar dat is nu weg.

M’n 1e reactie was “hij zweeft weer”

De relais zijn niet zoals je je ze voorsteld, maar Solid State Relais, een soort transistor. Als ze doorbranden, zie je op de printplaat een duidelijke bruine plek rondom de SSR zitten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 januari 2008 12:27 PM
  [ # 25 ]

als de relais in de computer oververhit en daarna doorgebrand zijn, kan je dat niet zien bij het uitlezen?

Maandag was ik even bij een dealer in Den Haag, die stelde dat de bollen gewoon nog een keer vervangen moesten worden, want bijvullen was maar onzin….Zucht. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 12:32 PM
  [ # 26 ]

net ff met Nard gesproken.

Die vermoed idd dat de klep kapot is en dat daardoor dan de vc het loodje legt. Dat is iig uittelezen. Dat moet dus eerst gebeuren en dan pas een nieuwe vc erin
klepje vervangen kost rond de 250 euries… Confused dan weer een nieuwe vc en de kassa la is weer leeg
misschien dat hij met de nieuwe vc coulance doet maar daar komen we wel uit.

als die klep(en) is vervangen en goed is, zou je er dan alsnog een diode tussen moet zetten ?

enneuh, is dat echt moeilijk werk ? Lucas ? hoe handig ben jij daarin ?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 januari 2008 12:52 PM
  [ # 27 ]

de dealert die ik maandag sprak had hetook over vast zittende kleppen, maar zei dat je die kan schoon maken. Daarvoor moet je ze eronderuit halen. Lijkt me wellicht een optie. Ik weet niet welke kleppen dat zijn, maar lijkt me dat die voor de hydroactiefbollen zitten?

Door de rotzooi in de leidingen kleven de kleppen vast, zelfs als je gespoeld hebt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 januari 2008 12:57 PM
  [ # 28 ]

Er zijn slechts 3 componenten die bij een storing zorgen dat het lampje niet meer brandt bij starten, de MEEST VOORKOMENDE is de stuurhoeksensor, door het draaien aan het stuur ontstaat er in de loop der tijd miniscuul slijpsel van het sensorhuis dat zich in de sensor zelf ophoopt en het ledje/oogje vervuilt waardoor deze hydractive storing optreedt. Helaas is deze storing alleen te wissen via de uitleesapparatuur bij de dealer en niet door de accu tijdelijk los te halen.

Grtz
Sjako

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 januari 2008 12:59 PM
  [ # 29 ]

en die andere twee?> Bij gompy is de computer uitgelezen, en daar leek het niet op de stuurhoeksensor. Bij mij kan het nog alle kanten op, ik moet m eerst laten uitlezen…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:06 PM
  [ # 30 ]

die stuursensor die werkt volgens mij prima bij mij. Toen de boel werd uitgelezen hoefde je het stuur ook maar minimaal te draaien of daar werd al een verandering gemeten.

Frank,
Ik weet niet of die schoonmaak actie van de kleppen ene zinnige is hoor. Wat ik van Nard begreep vallen de klep kosten wel mee, het erin en eruit halen kost echter een uurtje of 2-2,5 en dat maakt het relatief kostbaar.

Als een dealer (?) ze er dan gaat uithalen en schoonmaakt….tsja… Het lijkt mij een beetje op een koppelingsverhaal. Als de platen op zijn vervang je ook de drukgroep omdat de boel openligt. Snap je wat ik bedoel ?
Als je moet betalen om die garage de kleppen eruit te laten gaan halen, zorg dan dat er nieuwe in komen…

ik wacht iig ff tot de 10e met nieuwe acties.

@ sjako,
het wissen van een storingsmelding als bijv de stuursensor lost toch niets op ? of is het om zeker te weten dat dat de oorzaak is ?

Profiel  
 
 
2 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook