3 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Een veercomputer & de toverdoos van Malle Pietje!
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 januari 2008 01:11 PM
  [ # 31 ]

@ gompy58

Waarom zou je met een storing willen rondrijden? Volgens mij schakelt ie dan permanent in stug (veiligheidsprincipe).

S

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 01:28 PM
  [ # 32 ]
Sjaak81 schreef:

@ gompy58

Waarom zou je met een storing willen rondrijden? Volgens mij schakelt ie dan permanent in stug (veiligheidsprincipe).

S

Wat ik meer bedoel is dat als dat idd het probleem is en je de storing wist in de vc, je die eigelijk per direct weer terug krijgt omdat de oorzaak niet is weggenomen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 januari 2008 02:15 PM
  [ # 33 ]

Dit is interessant. Het zou dus wel degelijk kunnen dat mijn computer weer het loodje heeft gelegd… Als ik maandag mijn xm terug krijg en hij blijkt het nog niet goed te doen, zou jij het dan zien zitten met die diodes aan de slag te gaan? Zoals ik al zei heeft hij het wel even goed gedaan met die nieuwe computer..
Zou het dan toch?
De voorste klep is al vervangen voor een nieuwe bij de dealer. Die zat gewoon permanent in storing…

Xsara Coupe

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 02:25 PM
  [ # 34 ]

wat ik vandaag iig ff ga doen is mijn oude vc openschroeven. Dan zie je snel genoeg of de relais naar hun grootje zijn en weet je het antwoord.

Waar ik ff achter probeer te komen is of die soldeer actie zin heeft als de kleppen vervangen worden.

Tegen wie had je het trouwens marco ?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 januari 2008 03:18 PM
  [ # 35 ]
gompy58 schreef:

wat ik vandaag iig ff ga doen is mijn oude vc openschroeven. Dan zie je snel genoeg of de relais naar hun grootje zijn en weet je het antwoord.

relais zitten onder de auto niet in de vc Exclamation
als je bijv. de deur opendoet hoor je ze ook klikken (onder !!) de auto
deze willen wel eens kapot gaan. de vc stuurt ze alleen maar aan. als ie dit blijft doen (wat ik had) is je accu binnen 24 uur leeg Sad

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 03:44 PM
  [ # 36 ]

Dan heb ik ze verkeerd genoemd denk ik. Ik heb hier een franstalig pdf verhaal waarin een vc is opengeschroeft.

Daar zie je aan de boven kant een groen en witte stekker zitten. Links en recht respectievelijk 2 en 3 van die ” clipjes” (?) Daaraan kun je zien of ze zijn ingebrand….

wat dat klikken betreft onder d eauto, dat klopt, dat klikt vrolik een eind weg.

maar euhm euh, waar zitten die krengen eigelijk als ik onder de auto sta ?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 januari 2008 04:54 PM
  [ # 37 ]

Als de relais onder de auto zitten, waar dan en zien ze eruit als normale relais? Dan gaan we die eerst eens schoonmaken of vervangen. Ik hoor helemaal niks klikken. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 januari 2008 05:14 PM
  [ # 38 ]
citroen23 schreef:
gompy58 schreef:

wat ik vandaag iig ff ga doen is mijn oude vc openschroeven. Dan zie je snel genoeg of de relais naar hun grootje zijn en weet je het antwoord.

relais zitten onder de auto niet in de vc Exclamation
als je bijv. de deur opendoet hoor je ze ook klikken (onder !!) de auto
deze willen wel eens kapot gaan. de vc stuurt ze alleen maar aan. als ie dit blijft doen (wat ik had) is je accu binnen 24 uur leeg Sad

voor de miljoenste keer, in de hydractief-computer zitten VN05N Solid State Relais, die in de verste verte niet op ordinaire relais lijken…...
Onder de auto zitten 2 hydractiefkleppen, die door een solenoid worden opengezet…...En die dingen worden door de VN05N aangestuurd en beschermd door een DIODE

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 05:20 PM
  [ # 39 ]

ja Willem die solide relais die bedoelde ik.  Wink

Als je de VC openschroeft zou je aan de staat van die dingen kunnen zien of ze overleden zijn.

Bij mij klikt het idd onder de auto, deur open , klep open etc.

maar goed ik wacht gewoon tot de 10e en dan weten we meer tot die tijd is het toch what if en zo Confused

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 januari 2008 05:37 PM
  [ # 40 ]
Willem schreef:

voor de miljoenste keer, in de hydractief-computer zitten VN05N Solid State Relais, die in de verste verte niet op ordinaire relais lijken…...
Onder de auto zitten 2 hydractiefkleppen, die door een solenoid worden opengezet…...En die dingen worden door de VN05N aangestuurd en beschermd door een DIODE

Precies. Een processor kan nooit genoeg vermogen leveren om een relais spoel aan te sturen. Daar moet eeen power transistor aan te pas komen. Dit zijn de zwarte blokjes met 5 pootjes rechtsboven op de printplaat.
 
Meestal kan je NIET aan dit soort torren zien dat ze zijn defect zijn! Tenzij ze met verschrikkelijk grote vermogens opgeblazen zijn.

gompy58 schreef:

Bij mij klikt het idd onder de auto, deur open , klep open etc.

Als je de relais hoort klikken dan moeten die VC transistoren nog goed zijn!

Ik volg deze discussie met veel interesse want ook bij mijn XM staat de vering constant in sport.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 januari 2008 05:45 PM
  [ # 41 ]
gompy58 schreef:
Sjaak81 schreef:

@ gompy58

Waarom zou je met een storing willen rondrijden? Volgens mij schakelt ie dan permanent in stug (veiligheidsprincipe).

S

Wat ik meer bedoel is dat als dat idd het probleem is en je de storing wist in de vc, je die eigelijk per direct weer terug krijgt omdat de oorzaak niet is weggenomen.

Dat gebeurt bij mij ook vaak, soms na 2 dagen, soms na 4 weken…
Dat met dat slijpsel en zo heeft een monteur van Gert de Jong me verteld…

Grtz,
Sjako

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 januari 2008 05:57 PM
  [ # 42 ]
Willem schreef:

in de verste verte niet op ordinaire relais lijken…...
Onder de auto zitten 2 hydractiefkleppen, die door een solenoid worden opengezet…...En die dingen worden door de VN05N aangestuurd en beschermd door een DIODE

precies en die 2 hydractiefkleppen zijn voor mij de “relais”
maar zoals je al vermeld ze lijken d’r niet op maar het principe blijft hetzelfde Wink

Solenoid. Het solenoid-relais is een spoel met daarin een metalen as. Deze as wordt naar binnen getrokken zodra er spanning op de spoel wordt gezet. Draait men de plus en min nu om dan komt de stang naar buiten. Ze worden gebruikt voor de centrale deurvergrendeling en in een meer complexere uitvoering in het hydraulische systeem. Deze laatste uitvoering bedient een hydraulische klep die ervoor zorgt voor de comfort danwel de sport-stand Cool

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 januari 2008 05:59 PM
  [ # 43 ]

@ par example
das dus wel goed nieuws, want klikken doet het bij mij onder de auto nog steeds alsof het een feest is Confused

Stuiteren daarentegen ook dus. Maar dan zou je heel voorzichtig de conclussie moeten kunnen trekken dat de electrokleppen soort van dood zijn… toch ?

Nooit leuk, maar ik heb liever eenkeertje pijn dan zo’n chronisch gedoe.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 januari 2008 06:01 PM
  [ # 44 ]
par eXeMple! schreef:

Ik volg deze discussie met veel interesse want ook bij mijn XM staat de vering constant in sport.

hebt je de vc al eens uitgewisseld Confused: als ie dus constant op sport staat zou het de vc kunnen zijn daar ie op comfort staat als de kleppen aangestuurd worden Wink ook 1 van de 5 sensoren kan nog naar z’n grootje zijn Sad  de sensor op de stab.stang voor is de meest voorkomende (van de 5).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 januari 2008 06:17 PM
  [ # 45 ]
gompy58 schreef:

@ par example
das dus wel goed nieuws, want klikken doet het bij mij onder de auto nog steeds alsof het een feest is Confused

Stuiteren daarentegen ook dus. Maar dan zou je heel voorzichtig de conclussie moeten kunnen trekken dat de electrokleppen soort van dood zijn… toch ?

Nooit leuk, maar ik heb liever eenkeertje pijn dan zo’n chronisch gedoe.

Das dus juist NIET goed, dat klikken is een teken dat je diodes doorgefikt zijn, je mag bij het openen van een portier slechts één keer klik horen, bij twee of meer klikken kun je ervan uitgaan dat je diode kapot is.

S

Profiel  
 
 
3 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook