In de zomer reed ik op een tank diesel bijna 1300km, en gemiddeld 1 op 16.
Nu haal ik gemiddeld net 1 op 14, als ik het al haal. Is dat normaal voor een diesel? Sommige tanks zijn zelfs 1 op 13,5, terwijl de buitentemperatuur niet echt heel laag meer is.
Oh, geen rare capriolen uitgehaald hoor, het gebruik (snelweg, file etc en de snelheid) is in beide gevallen gelijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
In 2003 heb ik een tijdje in een TD12 (5-bak) mogen rondtoeren. Met al 333.333km op de teller deed dit beestje braaf een ruime 1 op 15, incluis nogal veel file van Venlo-Veghel (veel files van Asten tot Veghel en terug, dan weer netjes 80 rijden, maar op de A67 vooral 140).
Prachtmotor trouwens om met 4 volwassenen plus bagage een weekendje winterberg te doen. Op de achterbank hadden ze niet eens door dat ik 180 reed om hen hun trein in Venlo nog te laten halen - met ruim gas over nog.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:In 2003 heb ik een tijdje in een TD12 (5-bak) mogen rondtoeren. Met al 333.333km op de teller deed dit beestje braaf een ruime 1 op 15, incluis nogal veel file van Venlo-Veghel (veel files van Asten tot Veghel en terug, dan weer netjes 80 rijden, maar op de A67 vooral 140).
Prachtmotor trouwens om met 4 volwassenen plus bagage een weekendje winterberg te doen. Op de achterbank hadden ze niet eens door dat ik 180 reed om hen hun trein in Venlo nog te laten halen - met ruim gas over nog.
die TD gaat toch niet verder dan 190 p/u ?
Maar naar ik begrijp schijn je meerdere Td types te hebben die niet allemaal het zelfde aantal paarden hebben…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Op de teller 180, heb nog steeds geen GPS maar toen zeker niet
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Mijn top heb ik op 195 op de teller gezien op de afsluitdijk, op de gps 193….
Maar dat terzijde.
Het gemiddelde verbruik sinds begin december is dus nogal laag in vergelijking tot in de zomer. Is dat normaal? Wat zou het verbruik moeten zijn in de zomer en inde winter?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik heb precies hetzelfde met mijn TD: van 15 (soms 16) km per liter naar 13, sinds het winter is..
Ik ben wel wat harder gaan rijden: meest lange ritten met 140-150
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
malle pietje schreef:Mijn top heb ik op 195 op de teller gezien op de afsluitdijk, op de gps 193….
Maar dat terzijde.
Het gemiddelde verbruik sinds begin december is dus nogal laag in vergelijking tot in de zomer. Is dat normaal? Wat zou het verbruik moeten zijn in de zomer en inde winter?
Heb eigenlijk alleen in de winter gereden, interim job van eind 2002 tot lente 2003. Net genoeg lente om te merken dat de airco echt leeg was, dat wel
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hmmm. Nou, ik heb een aantal tanks leeg gereden op de snelweg met Groningen - Den Haag met waar ik kon 170 a 180. Toen was het totale verbruik 1 op 11, maar dat is te verklaren.
Misschien valt het dan allemaal wel mee. Toch is het een verschil! Op een tank net over de 1000km rijden in plaats van minimaal 1200…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Haha, MallePietje, ik reed Arnhem Groningen de laatste maanden, 30000km gereden in de TD. Misschine heb ik je wel eens gezien. Wat een heerlijke machines he!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Da’s de andere kant op hè. Ik ga via de A7 en A6, jij via de A28 en de A50 neem ik aan?
Ze rijden fantastisch, best stil voor een diesel (stiller dan de alfa 147 van mn vriendin met die snelheden) en lekker soepel!
Overigens rijden die snelheden mijns inziens alleen lekker als je een waakhondje onder de motorkap hebt die naar driepotige parasieten in de berm speurt ...maar dat terzijde.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
In de winter loopt mijne duidelijk onzuiniger dan in de zomer met vergelijkbaar gebruik. Ligt mijn motor welliswaar in een BX, maar in de zomer haal ik daar met gemak 1 op 16/17 terwijl in de winter al snel terugschiet tot 1 op 14.
Met hard rijden gaat ie wel zuipen ja. Dieptepunt was 1 op 12. Gunstigste verbruik ooit met deze motor was 1 op 21.3.
is dat dan een beetje uit te houden voor zo’n 21td? Als de top op 190 ligt en je gaat constant zo rond de 180 dan zit je toch wel tegen de max aan.
Zo! Da’s best zuinig! Het zuinigste dat ik gemeten heb was 1 op 16,5 en gemiddeld in de zomer was het 1 op 16.
Het lijkt erop dat de diesel temperatuurgevoelig is en het verbruik stijgt naarmate de temperatuur lager wordt.
Lekker is dat….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Het lijkt erop dat de diesel temperatuurgevoelig is en het verbruik stijgt naarmate de temperatuur lager wordt.
Lekker is dat….
ABsoluut. En je merkt het niet alleen als het erg koud is. Onder de 10 graden is het al duidelijk merkbaar.
Het is absoluut een heerlijke motor. Wat mij betreft de beste indirecte turbodiesel die PSA ooit gemaakt heeft
mpostma schreef:In de winter loopt mijne duidelijk onzuiniger dan in de zomer met vergelijkbaar gebruik. Ligt mijn motor welliswaar in een BX, maar in de zomer haal ik daar met gemak 1 op 16/17 terwijl in de winter al snel terugschiet tot 1 op 14.
Hee daar heb ik ook last van, het komt dus echt door de kou













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En ook een niet-PSA diesel hoor: Grande Punto 1.3 MultiJet bijvoorbeeld.
- ‘s zomers 1 op 19 tot 1 op 21
- ‘s winters 1 op 16 tot 1 op 19
Raar trouwens dat dit ook nu gebeurt, terwijl het helemaal niet zó koud is. Zou dit dan (deels) ook door winterdiesel verklaard moeten worden?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005