1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Sleutelen aan een CX
easy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 10 februari 2008 01:35 PM

Ik overweeg een CX diesel aan te schaffen na er een vanuit Frankrijk hiernaartoe gereden te hebben. Geweldige auto. Cool
Ik sleutel altijd zelf aan auto’s en kan veel klussen zelf, is het te doen om zelf aan een CX te werken? Ik stel me zo voor dat je wat meer geduld moet hebben dan bij een gewone auto.
Met de hydrauliek heb ik geen ervaring, is dit makkelijk te leren?
Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van nieuwe en gebruikte onderdelen?
Is er veel technisch verschil tussen type 1 en type 2 diesel?
Bedankt alvast.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 februari 2008 01:46 PM
  [ # 1 ]

Ach, als ik het kan, moet jij het toch ook kunnen. Schaf een goed boek aan, dat is al een eerste vereiste. Onderdelen zijn nog niet echt heel moeilijk hoewel sommige dingen schaars worden. Hydrauliek is niet eng, eerder een stuk makkelijker dan koni’s. Gewoon logisch blijven nadenken. En verder heb je hulp zat hier op het forum. Alles komt goed.

Profiel  
 
easy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 10 februari 2008 01:54 PM
  [ # 2 ]

Dank je, hoe zit het met de uitwisselbaarheid van onderdelen tussen type 1 en 2, motor en onderstel zijn identiek?

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 10 februari 2008 02:00 PM
  [ # 3 ]

Je hebt vier verschillende dieselmotoren:

Serie 1: 2200 D, 2500 D, 2500 TurboD
Serie 2: 2500 D, 2500 Turbo 1 en 2500 Turbo 2

De diesels zonder Turbo zijn traag, daar moet je van houden… De Turbo 1 is zonder intercooler (70 KW) en de Turbo 2 is met intercooler (88 KW!)

Sommige dingen dus wel uitwisselbaar, andere niet.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 10 februari 2008 10:30 PM
  [ # 4 ]

Laat je inderdaad niet afschrikken. Ik stapte in mijn studententijd over van een Golf 1100 uit 1974 naar een CX 2000 uit 1975, en dat beviel heel erg goed. Je moet natuurlijk van steutelen houden, maar je zal er achter komen dat de techniek niet anders dan anders is en dat vrijwel alle onderdelen goed toegankelijk zijn, zowel motorisch als van de carosserie. Een citroen GS is hiermee vergeleken wel een ramp. De diesels zijn heerlijk ongecompliceerd: met gezond verstand en zonder ‘diagnose computers’ kom je heel erg ver. Succes!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 februari 2008 11:12 PM
  [ # 5 ]
freek schreef:

zonder ‘diagnose computers’ kom je heel erg ver. Succes!

en met diagnose computers al net zo ver.  Wink

Maar wat je ook doet!!!!!! Ga nooit onder die auto liggen als ze niet op steunen staat. Vertrouw het hydraulisch systeem nooit. Ook niet het hydraulisch systeem van je krik. Exclamation

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 11 februari 2008 01:27 AM
  [ # 6 ]
garagestmarien schreef:
freek schreef:

Maar wat je ook doet!!!!!! Ga nooit onder die auto liggen als ze niet op steunen staat. Vertrouw het hydraulisch systeem nooit. Ook niet het hydraulisch systeem van je krik. Exclamation

Daar zijn inderdaad meerdere keren mensen bij omgekomen. Wees gewaarschuwd!

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 februari 2008 11:52 AM
  [ # 7 ]

In vergelijking met een DS of XM vind ik sleutelen aan een CX niet easy, easy. De CX grossiert in typische constructies die de sleutelvriendelijkheid niet bevorderen. Dat gezegd hebbende is mij tot nu toe nog niet iets niet gelukt, dus laat het je niet tegenhouden om dit prachtige rijgenot aan te schaffen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 februari 2008 04:07 PM
  [ # 8 ]

Hey Serge, misschien moet je je remschijverhaal vertellen, ter illustratie Wink.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2008 04:54 PM
  [ # 9 ]

Sleutelen aan een CX kan behoorlijk dramatisch zijn. Met name reparaties aan het onderstel en wielophanging kunnen zéérveel tijd kosten. Meestal zit alles verschrikkelijk vast, breekt er het nodige af en kostten reparaties tot wel 5x de tijd die citroen voorschrijft. Moeilijk is het echter niet. Wat je zeker nodig hebt is een goede luchtratel, een goede compressor, veel geduld, een brander en een hele grote zware hamer!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 februari 2008 05:18 PM
  [ # 10 ]

De toelichting over het opkrikken mag inderdaad niet ontbreken. Er zijn helaas voorbeelden van fatale ongelukken! Vwb de vastzittende/vastgeroeste onderdelen: dit is niet anders dan bij andere auto’s, zeker bij de oudere. Fluitend sleutelen begint met veel en goed(!) gereedschap, werken met beleid (het is zo kapot, maar denk dus ook aan je eigen veiligheid)  en met de instelling ‘morgen is er weer een dag’. Stop als het even niet lukt. De sleutelplek is natuurlijk ook belangrijk: ik deed vroeger alles gewoon op straat (wiellagers, koppakkingen, draagarmlager, hydraulische leidingen, etc), maar dat is natuurlijk verre van ideaal.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 februari 2008 05:36 PM
  [ # 11 ]
sans-pareil schreef:

Hey Serge, misschien moet je je remschijverhaal vertellen, ter illustratie Wink.

Het remschijfverhaal:

“Denk ik gisteren ‘eventjes’ een draadarmpje voor te vervangen, 2 remleidinkjes en de remschijven/blokken achter, kom ik na 8 uur vloeken weer thuis met als wapenfeit van die dag; 1 ingevette naaf, 1 remschijf en 2 remblokjes….. In totaal ben ik 6,5 uur bezig geweest om 1 fucking remschijf eraf te krijgen! Pogingen; heetstoken, rammen met een moker, nog meer rammen met een moker, nog meer rammen met een grotere moker, kruipolie, rammen, nog meer kruipolie, heetstoken, een 3 meter lange stalen buis lassen op de schijf om wat moment te creeeren, deel van de schijf afgebroken, maar gelukkig zit het leeuwendeel nog steeds muurvast, ergernis-saf, 10 schapen uit het weiland gehaald en die eraan gebonden en vervolgens alle 10 tegelijkertijd een schop onder hun hol gegegeven, strontscheppen, nog maar eens rammen met een moker, andere kant begonnen om de ene kant ‘ff tot inzicht te laten komen’, 10 minuten later, conclusie; die zit minstens zo vast, AA gebeld voor bijstand want ik voelde een terugval naderen, een halve fles jenever later heb ik de flex erin gezet en de schijf om de naaf weggeslepen, het kopse stuk heb ik met een steenbeitel van de naaf moeten slaan…. Vervolgens heb ik de naaf ff een nieuw laagje vet gegeven, de buitenkant lichtelijk opgeschuur en schoongemaakt voor een mooi vlak vlak voor de remschijf en wat schetst mijn verbazing; ook de nieuwe schijf moet zo strak om de naaf dat ie na een paar vuistslagen uiteindelijk met de wielbouten op z’n plaats gedraaid moet worden….

Ben ik te dom om te schijten en moet ik een andere hobby gaan zoeken, of zit ik gewoon aan het verkeerde model te frunniken? Wie oh wie heeft hierop het antwoord?

ps. het meest frustrerende is wel dat ik vanavond thuiskom en dan kan zeggen “zo, dit weekeinde heb ik eens mooi besteed aan de remmerij”.. in die tijd hadden ze 2x Rome kunnen bouwen!”

Dit en meer CX-frustraties [maar ook wat CX-blijdschappen] vind je in: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182062&start=210

Animal triste post coitum

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 februari 2008 09:57 PM
  [ # 12 ]

Dat is inderdaad vreselijk balen Serge, zeker als je anders verwacht. Het niet los kunnen krijgen van remschijven is echter een algemeen probleem en niet typisch CX. Mijn buurman had het laatst nog (in de garage notabene) met zijn ford sierra. Ook die knalde gewoon uit elkaar (die schijf dan) na brute force en heet stoken. Het feit dat je ook je nieuwe schijven er moeilijk opkrijgt doet mij vermoeden dat er soms te grote afwijkingen in de produktie van sommige merken schijven zitten. Het zal de volgende keer dus zeker weer tegenzitten!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 februari 2008 11:33 PM
  [ # 13 ]

Het is toch ook wel een beetje de charme van de CX om je redelijk vaak voor dit soort verassingen te laten staan. Je krijgt er wel doorzettingsvermogen van Smile

En, als extra voordeel, een sportschool abonnement heb je niet nodig als je regelmatig aan je CX bezig bent.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 12 februari 2008 12:26 PM
  [ # 14 ]
freek schreef:

Dat is inderdaad vreselijk balen Serge, zeker als je anders verwacht. Het niet los kunnen krijgen van remschijven is echter een algemeen probleem en niet typisch CX. Mijn buurman had het laatst nog (in de garage notabene) met zijn ford sierra. Ook die knalde gewoon uit elkaar (die schijf dan) na brute force en heet stoken. Het feit dat je ook je nieuwe schijven er moeilijk opkrijgt doet mij vermoeden dat er soms te grote afwijkingen in de produktie van sommige merken schijven zitten. Het zal de volgende keer dus zeker weer tegenzitten!

Zou idd kunnen, maar ik heb voor die rempartij achter alleen maar topspul gekocht uit de duurste klasse. Daar verwacht ik wel iets anders van.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
easy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 19 februari 2008 08:17 PM
  [ # 15 ]

Ik ben even weggeweest, bedankt voor alle reacties. Ik heb nu een goed beeld, nu de praktijk nog. Sleutelplek heb ik, luchtgereedschap ook dus alleen die zware hamer nog   Laughing , en een gasbrander.
Ik verwachtte ook veel speciaal gereedschap, maar dat valt dus wel mee?
Ervaring heb ik met diverse oldtimers (Volvo, Peugeot) die ik heb/had, ik ga alleen naar de garage voor de APK.  Zijn er sleutelboeken voor de CX online te vinden?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook