











Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Kijk, de betere berichten van de belasting. Dat maakt het zoek oppervlak ook weer een stuk groter CX Dunord houd ik ook in de gaten. Tres Beau heeft er 1 staan die wel in de prijsklasse valt. De rode heeft een rare rand op de achterste plaat onder het nummerbord. Of is dat reflectie.
My other car is a broomstick.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Foto’s zeggen nooit veel en meestal zijn ze mooier dan de werkelijkheid. De enige manier om een auto te kopen is te gaan kijken. Neem iemand met verstand van zaken mee.












Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Van een foto ga ik ook absoluut niet uit. Of ze moeten zo gedetailleerd zijn en dat zijn ze bijna nooit. Vrienden wonen praktisch naast Citroville. Ik kan ze wel eens vragen een oogje open te houden.
Als ik ga kijken doe ik dat in ieder geval heel grondig en het liefst inderdaad met iemand erbij die er een goede kijk op heeft. Voorlopig zijn we nog eerst aan het rond kijken en de Xantia moet eerst verkocht worden of ingeruild. Dat laatste is wel de meest ongunstige manier denk ik. We zullen het wel zien. Zoals gezegd hebben we geen haast. (Hoewel ik liever morgen een CX voor de deur zie staan dan over een maand of 2 )
My other car is a broomstick.






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Er is niet zo 123 te vinden wat er allemaal in een cx “hoort” te zitten.
De meeste RD`s zijn nogal karig met alleen maar elektrische ramen voor, en goedkope bekleding en lichtgrijs dashboard.
De TRD`s zijn enorm mooi met het zgn Pullmann/VIP interieur en hun zwarte dashboard.
Voor de souplesse ben je niet per sé afhankelijk van een Turbo-D een gewone ongeblazen diesel trekt ook al erg fijn maar is geen racer.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
mathijs schreef:
Eigenlijk willen we niet alleen een diesel voor de kilometrage maar ook een echte Citroen als eerste auto. De Xantia is een hele prettige auto maar ik kan er niet aan wennen en met lange stukken krijg ik last van mijn benen en kramp in mijn billen. Ik heb geen steun onder mijn bovenbenen. In de GSA heb ik daar totaal geen last van ondanks dat ik daar bijna vast achter het stuur geplakt zit. Ik ben 1.96. Hoe is dat bij een CX? Zijn die stoelen in hoogte verstelbaar?
En nog een vraagje schiet me te binnen. Klopt het dat om de TRX velgen alleen hele dure TRX banden gaan en geen Energy’s bijvoorbeeld?
de cx blinkt nou niet uit in zitcomfort als je 1m95 bent, voordeel is wel dat je je been tegen het middenconsole kan leggen zodat daar geen spanning opstaat. mijn maatje is 1m85 en 120kg schoon aan de haak (sorry ops: R.) en vind zn cx ook niet zo lekker zitten. Het beste is een gebruikte scheel/recaro stoel op de kop te tikken en zelf een passend freemje lassen, iets wat ik in bijna al mijn auto,s doe. De meeste auto’s zijn niet gemaakt voor iemand van 1.95….
Die trx-en kan je beter links laten liggen ivm de hoge prijzen, zitten in de regel alleen op de wat luxere modellen en duidelijk herkenbaar aan de aanduiding trx op de band. Kosten per band zo,n 200-250 euro, terwijl je voor gewone banden ongeveer max 100 euro uit moet trekken.
Mag ik eerlijk zijn?
Naar mijn mening is wat je wilt, een CX Diesel om daar 30-40.000km per jaar mee te gaan rijden, een héél zware opgave.
Vooral vanwege de prijs.
In de afgelopen 2 jaar zijn de prijzen voor CX’en in de “professionele” handel aardig gestegen.
Daarnaast is het zo dat het aanbod in diesels nooit groot is geweest, die zijn bijna allemaal opgereden of hebben nu kilometerstanden van 300.000+.
Bovendien hebben de meeste CX’en, in het prijssegment waar je het over hebt, vaak een redelijke lijst aan achterstallig onderhoud.
Het kán wel, begrijp me goed, maar dan moet het wel tijdens die vele kilometers per jaar geld mogen blijven kosten.
CX onderdelen zijn lastig inmiddels, vooral als je een écht betrouwbare CX nodig hebt voor dagelijks gebruik en dus niet maar een beetje kunt blijven aanprutsen met gebruikte delen.
Wijzelf hebben mazzel gehad wellicht… €800 betaald voor de RD Break, er daarna €1000 tegenaan gegooid voor groot onderhoud (hydrauliek, distributie, remmen, fusees, accu etc.) en driekwart jaar later nog eens €1500 aan laswerk laten doen om daarna betrouwbaar door te kunnen voor de komende jaren.
Al met al moet je gewoon rekenen op €3-4000 aanschaf voor een diesel met redelijke kilometerstand (of heel veel mazzel met een import-exemplaar) en daarna een gemiddelde van €200 per maand aan onderhoud.
Maar zo heeft iedereen z’n mening…
En wij rijden dus wél 35.000km per jaar (in die auto, in de andere nog zo’n 15.000).














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2Black schreef:Mag ik eerlijk zijn?
Naar mijn mening is wat je wilt, een CX Diesel om daar 30-40.000km per jaar mee te gaan rijden, een héél zware opgave.
Vooral vanwege de prijs.In de afgelopen 2 jaar zijn de prijzen voor CX’en in de “professionele” handel aardig gestegen.
Daarnaast is het zo dat het aanbod in diesels nooit groot is geweest, die zijn bijna allemaal opgereden of hebben nu kilometerstanden van 300.000+.
Bovendien hebben de meeste CX’en, in het prijssegment waar je het over hebt, vaak een redelijke lijst aan achterstallig onderhoud.Het kán wel, begrijp me goed, maar dan moet het wel tijdens die vele kilometers per jaar geld mogen blijven kosten.
CX onderdelen zijn lastig inmiddels, vooral als je een écht betrouwbare CX nodig hebt voor dagelijks gebruik en dus niet maar een beetje kunt blijven aanprutsen met gebruikte delen.
Wijzelf hebben mazzel gehad wellicht… €800 betaald voor de RD Break, er daarna €1000 tegenaan gegooid voor groot onderhoud (hydrauliek, distributie, remmen, fusees, accu etc.) en driekwart jaar later nog eens €1500 aan laswerk laten doen om daarna betrouwbaar door te kunnen voor de komende jaren.
Al met al moet je gewoon rekenen op €3-4000 aanschaf voor een diesel met redelijke kilometerstand (of heel veel mazzel met een import-exemplaar) en daarna een gemiddelde van €200 per maand aan onderhoud.Maar zo heeft iedereen z’n mening…
En wij rijden dus wél 35.000km per jaar (in die auto, in de andere nog zo’n 15.000).
Na meer dan 10 jaar CX-sleutel en rijervaring sluit ik me aan bij 2black zijn verhaal. Bedenk dat een cx een oude wagen is, die duur in onderhoud is als je veel gaat rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als je zelf (goed!) kan sleutelen, dan kan het allemaal ook wel meevallen.
ik zal niet over mezelf beginnen (of toch wel) maar met vallen en opstaan heb ik zo meteen voor een bedrag van 2500,- ongeveer (excl spuitwerk) een goede CX break staan die naar mijn smaak is en een motorblok in het vooronder heeft met minder dan 2 ton op de teller. (volgens mij zit zelfs de eerste distri riem er nog op). Dat is dan incl veel vernieuwde slijtege delen.
wat mij betreft is het best te doen om een CX voor dagelijks gebruik te nemen. onderhoud kost natuurlijk geld, maar als je het in een keer goed aanpakt (en goed tegen roest behandelt) en dan bijhoudt zit je niet veel slechter dan met een nieuwe auto (die moet ook onderhouden worden) en heb je er waarschijnlijk meer plezier van…..
nav lange mensen en de zit in een CX, die is met een XM stoel veel beter , maar met railsverlengers en een niet uitgezakte GTI stoel is het ook best te doen.
CX GTi Turbo 2 - All Black

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ben 1,90 en hoewel ik prima zit in de XM vind ik de rugleuningen toch wat aan de korte kant, waardoor de hoofdsteunen eigenlijk te laag zitten. Met de zit in een serie 2 CX vind ik weinig mis, zeker de VIP-stoelen zitten geweldig. De stoelen in een serie 1 daarentegen zijn echt minder geschikt voor lange mensen (maar dat weerhoudt mij er niet van, wie mooi wil zijn…).
Onze mede-forummer Dolf Colenbrander rijdt dagelijks een TRDT2, (meer dan 30k per jaar) maar die wordt ook wel gesponsord door de baas geloof ik.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Evan schreef:
nav lange mensen en de zit in een CX, die is met een XM stoel veel beter
, maar met railsverlengers en een niet uitgezakte GTI stoel is het ook best te doen.
De “zit” in een XM stoel in een XM was voor mij juist een van de redenen om met smart terug te gaan naar een CX….......
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
misschien, maar als je last hebt van lage rugklachten wil je toch graag wat steun in je onderrug en die ontbreekt nogal bij de gewone cx stoelen, de VIP stoelen zijn wat beter maar een XM stoel geeft wel goed steun.
Ergonomisch gezien zijn de XM stoelen echt veel beter. Als je liever een beetje onderuithangt kan ik me voorstellen dat CX stoelen lekker zitten.
Echter als ik na 7 uur sturen uit de CX stap gaat dat echt met moeite en als ik 8 uur gestuurd heb in mijn ami met XM stoelen dan ben ik nog behoorlijk fris.
CX GTi Turbo 2 - All Black








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bij mij was het altijd precies andersom. Ik vind de stoelverstelling van een XM zeer beperkt terwijl een CX stoel voor en achter in hoogte verstelbaar is. DE XM stoel is alleen in zijn geheel in hoogte te verplaatsen. Daarenboven is de XM stoel harder dan een CX stoel hetgeen het comfort vermindert. En qua comfort prefereer ik dan ook nog eens de pallas stoel boven de GTi kuip, hoewel de GTi kuip wel weer boven de XM stoel staat.
Moraal, het is persoonlijke voorkeur, echter de CX stoel heeft wel meer verstelmogelijkheden.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik gebruik m’n voiture ook dagelijks en zit sinds aanschaf afgelopen november al op 6K ( dus +/- 25K/ jaar).
Eigenlijk vind ik de onderhoudskosten nog wel meevallen, maar misschien moeten de (echte) problemen nog komen…
Van m’n ID wordt ook gezegd dat het een dure auto in gebruik is, en ik ken mensen die 2500 euri/ jaar aan hun DSPallas kwijt zijn, maar bij mij vallen die kosten reuze mee (500/ jaar).
Veel ligt uiteraard aan wat je zelf (kunt) doen/t, en dagelijks gebruik is m.i. beter voor een auto dan (langdurige) stilstand.
Succes met je speurtocht, laat je niet teveel afschrikken door alle boe-verhalen maar wees wel voorbereid op de consequensies van het rijden met een oude(re) auto.
‘Spirit of avant-garde’
Ik denk dat je een goede trd turbo serie 1,in de prijsklasse van zo,n 3500 euro wel kunt vergeten,tenminste in nederland.
De meeste diesel’s zijn inderdaad opgereden,de originele ned. zijn meestal rot.
Waarschijnlijk zul je flink moeten zoeken naar een import cx,of een redelijke basis kopen,en die zelf opknappen.
Succes met de zoektocht!.
Gr Raymond
Het was een cx of niks












Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik laat me niet gouw afschrikken door boe-verhalen anders was ik ook geen GSA gaan rijden De verhalen over de GSA en het sleutelen worden ook vaak nogal overdreven vind ik. Oke, ik geef toe dat je redelijk lenig moet zijn om remblokken te vervangen en dat het allemaal wat debiel in elkaar zit maar met een hoop gedult en weten waar je mee bezig bent kom je een heel eind. De onderhoudskosten maken mij niet zo veel uit. Wat ik al eerder vertelde, onze Xantia is ook niet een van de goedkoopsten geweest. Als het goed is krijgen we er een hoop plezier van terug. Ik ben in ieder geval gewaarschuwd
Ik denk dat we toch maar op zoek gaan naar een serie 2, betere roest bescherming minder oud en minder zonde om als eerste auto te gebruiken en persoonlijk vind ik het model ook wat mooier. We zien wel wat het word. Er staan nu in ieder geval wel mooie op het net, zoals die rode in Duitsland
My other car is a broomstick.