256 van de 277
« Eerste  < Vorige 254 255 256 257 258 Volgende >  Laatste »
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 21 april 2016 10:54 PM
  [ # 3826 ]

Terug naar het artikel. De diesels waren al uitgesloten.

NOx ontstaat bij een luchtoverschot. Daardoor stijgt de verbrandingstemperatuur naar ca 1300 graden of meer en dan gaat bij de verbranding stikstof verbinden met zuurstof. Hieruit ontstaan een aantal verschillende stikstofverbindingen (NO, NO2 en NO3) en sommigen zijn schadelijk (met sommige kun je letterlijk lachen). Er zijn ook nog een aantal meer verbindingen maar die vallen direct weer uiteen en heb ik daarom niet genoemd.

Dit probleem speelt met name bij moderne turbo diesels en turbo benzine wagens. Het artikel wijst het NOx probleem expliciet toe aan de oude auto’s terwijl die over het algemeen dit probleem niet hadden. Die hadden juist vaak het probleem van lucht te kort en daardoor onvolledige verbrandingen (CO-uitstoot en niet verbrande kool-waterstof verbindingen en evt roet). Dit kwam vaak ook door slechte menging van de brandstof met lucht.

Het artikel is misleidend, dat wilde ik duidelijk maken.

Overigens is het altijd een compromis. Heb je te veel zuurstof dan gaat stikstof zich verbinden, heb je te weinig zuurstof dan ontstaat CO en (aromatische) koolwaterstofverbindingen. Probeer maar eens met alle deelbelastingen en motortoerentallen dit goed te balanceren.
Precies hier wordt er gesjoemeld (VW en mogelijk meer fabrikanten).

Mijn reactie is ingegeven dat sommige mensen (hier wethouders) wettelijke regelingen in het leven roepen zonder gehinderd te zijn door enige kennis van zaken.

Ook de media roept maar wat zonder te begrijpen waar het over gaat, zo werd in de Belgische nieuwsberichten gemeld dat VW had gesjoemeld met de fijnstof uitstoot…

edit: Na posten blijkt een deel al beantwoord.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 april 2016 11:38 PM
  [ # 3827 ]

Ja, een wethouder die klassiekers verwijt met veel NOx te vervuilen begrijpt er weinig van. Je zou zelf kunnen stellen dat in de uitstoot NOx een van de weinige vervuilingen is waarbij een klassieker meestal schoner is dan een moderne hoog-vermogen turbo benzine en diesel motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 april 2016 08:29 PM
  [ # 3828 ]

Helemaal mee eens.

Tijdens Belgisch onderzoek in oktober vorig jaar had men ontdekt dat de 1.6 CDTI in de Zafira veel meer NOx uitstoot dan de officiële opgave. De gemeten uitstoot lag 8x hoger. Afgelopen week werd dit bericht opgepakt door de Belgische media en die meldden vervolgens doodleuk dat volgens onderzoek de Zafira 80% meer NOx uitstoot dan opgave (ipv 800%).

De media heeft weinig feeling met cijfers of techniek (of met de werkelijkheid), net zo min wethouders en andere enge personen die bevoegdheden hebben om locale wetten op te leggen. Met dezelfde onverschilligheid kan een krant melden dat er een vrachtwagen is gekanteld van 20.000 ton.

Om nog even door te gaan op de Zafira, volgens het onderzoek hadden de wagens na een servicebeurt niet meer deze hoge uitstoot. Zeer waarschijnlijk is er een software-update uitgevoerd om dit probleem te verbergen. Mogelijk stuurde de oude software niet aan op NOx reductie bij lagere omgevingstemperaturen (<18 graden).

Het gaat me niet om deze Zafira, maar om de onzuivere informatie waar beslissingen op worden gemaakt. Bijvoorbeeld de bedachte argumenten om oude(re) wagens een ban op te leggen. Maar ook te denken aan de hype rond CO2, maar daar moet iedereen zelf maar op Googlen.

In mijn vorige post meldde ik dat je met sommige NOx letterlijk kan lachen. Ik doelde nu een keer niet op kortzichtige wethouders maar op N2O, dat is namelijk lachgas. NOx wordt in de katalysator van je auto gedeeltelijk omgezet in N2O, lachgas dus.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 27 mei 2016 11:53 PM
  [ # 3829 ]

Sorry, kan het niet laten. bleh Vandaag voor de baas moeten klussen in het oogziekenhuis rotterdam.Dus in de milieuzone.Schoot van de week al in de lach, toen met veel bambarie het grootste cruiseschip werd aangelegd in het nieuws op tv.Volgens mijn rotterdamse collega ligt die niet in de zone maar ernaast, dat klopt ook. Ik zag de gele rook omdraaien toen de wind het erheen dreef.Hilariteit alom dus. nuts Zag dat bij benaderen van de zone via de kuip de waarschuwingsborden waren dichtgeklapt, en dacht dat ze nu verstandig geworden zijn maar bij de erasmusbrug stond de aankondiging van de zone nog.Dus ga ervanuit dat hij nog geldt.Heb van middag met het verlaten van de zone nog even extra gas gegeven met mijn ford transit met roetfilter van 2015. FU

Gr wimlex

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7274
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 mei 2016 11:54 AM
  [ # 3830 ]

Over die rotterdam en uitstoot gesproken: Dit was bij ons op het werk het gesprek van de dag.

“Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort.” what

“stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.” 

Bron: http://nos.nl/artikel/2106898-mega-cruiseschip-in-rotterdam-is-geen-feest-voor-het-milieu.html

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 mei 2016 02:08 PM
  [ # 3831 ]

Dan heb je het toch over met twee maten meten.

Profiel  
 
Typhoon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2015

Gepost: 28 mei 2016 02:29 PM
  [ # 3832 ]

Helaas levert het aanmeren van al die cruise-schepen de Gemeente Rotterdam op jaarbasis meer op dan dat ze (kunnen) verdienen aan wegenbelasting voor onze young- en oldtimers. Die betalen we nu gewoon ook nog, echter hebben ze daar nu m

Profiel  
 
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 23 juni 2016 12:56 AM
  [ # 3833 ]

We reden onlangs Rotterdam binnen, en zagen op een Matrix bord dat we Rotterdam niet meer in mogen met onze Xantia HDI uit 1999…..
Jammer hoor…..

En wie schetst onze verbazing: er kwam een schriftelijke waarschuwing dat we een bekeuring krijgen, als we dit weer flikken….
90 Euri….

Van lieverlede gaat het dan toch echt gebeuren….

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 28 december 2016 04:15 PM
  [ # 3834 ]

tja, ik moet toch weer even kwijt.Nu ik met de cx niet meer in de zone (Rotterdam) mag komen vanwege de uitstoot,Grrrr ga ik er vanuit dat in deze zone oud en nieuw stilletjes gevierd word!!!
Dus ZONDER VUURWERK!!!!
Anders is de zone in een paar uren belachelijk gemaakt.blehh
Ik wens de Rotterdammers toch nog een gelukkig 2017, alleen zonder een beetje klassiek in de binnenstad.

gr wimlex

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 20 januari 2017 03:08 PM
  [ # 3835 ]
MLConian schreef:

Er is al een milieuzone in Antwerpen momenteel - de berichtgeving is vrij tegenstrijdig, maar toen ik daar laatst was (je moet toch érgens naartoe als een film tegenwoordig nog in 2D wilt zien) stonden er borden dat de milieuzone al vanaf 1 januari 2016 geldt.
Er mogen nu enkel diesels van na 2001 (minimaal euro 3) en benzine van na 1992 (minimaal euro 1), en vanaf 2020 worden de eisen verder aangescherpt. Volgens mij zijn ze van plan om vanaf dan elke 4 jaar de laagste uitstoot norm uit de stad te gaan weren, want ook voor 2024 zou er al een nieuwe zone klaar liggen.

Ik las toevallig vandaag dat per 1 februari Antwerpen een milieuzone instelt. Van de gemeentelijke website:


Vanaf 1 februari 2017 voert stad Antwerpen in de kernstad en op linkeroever een lage-emissiezone in. In dit gebied zullen de meest vervuilende voertuigen geweerd worden om de lokale luchtkwaliteit en zo ook de gezondheid van inwoners en bezoekers te verbeteren.


In welk gebied?
De lage-emissiezone omvat het gebied tussen de Ring en de Schelde op de rechteroever en het gebied tussen de Schelde, E17, Park and Ride Linkeroever en het Sint-Annabos op de linkeroever. De Singel maakt deel uit van de lage-emissiezone. Als bijlage vindt u de afbakening van de zone. De zone wordt aangeduid met een apart verkeersbord.

De voorlichting is goed maar de regels onverbiddelijk. Ook auto’s ouder dan 40 jaar (waar in Duitsland naar ik meen een uitzondering voor wordt gemaakt) komen er niet in. Tenzij tegen betaling maar de details daarvan moet ik nog even opzoeken.

Mechelen overweegt dezelfde maatregel te nemen.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 09 februari 2017 12:49 PM
  [ # 3836 ]

Ik heb het uitgezocht. Als ik goed gelezen heb is de zone 1 feb ingegaan en bestrijkt ook de linkeroever. Das jammer, want daar komen wij met onze oude Knaus 1978 nou juist een paar keer per jaar op de camping daar. Dat kan dus niet meer. Tenzij: Je een dagkaart à 30 euro koopt. Dus van vr-zo een weekendje naar de camping kost 90 euro extra. Wie betaald mag dus vervuilen. Dat mag overigens max 6x per jaar. Volgende stad schijnt Gent te zijn. Ik schreef het al in een ander topic: Ik overweeg nu de cx te gaan verkopen….

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Gepost: 09 februari 2017 02:53 PM
  [ # 3837 ]

Het leukste van Antwerpen is, dat ze je als alternatief de P&R aanbieden. Die op linkeroever is helaas nauwelijks te bereiken zonder de LEZ aan te doen, of je moet drie langgerekte plattelandsgemeentes doorkruisen… Bye bye Antwerpen.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 10 februari 2017 03:57 AM
  [ # 3838 ]
rf schreef:

Ik heb het uitgezocht. Als ik goed gelezen heb is de zone 1 feb ingegaan en bestrijkt ook de linkeroever. Das jammer, want daar komen wij met onze oude Knaus 1978 nou juist een paar keer per jaar op de camping daar. Dat kan dus niet meer. Tenzij: Je een dagkaart à 30 euro koopt. Dus van vr-zo een weekendje naar de camping kost 90 euro extra. Wie betaald mag dus vervuilen. Dat mag overigens max 6x per jaar. Volgende stad schijnt Gent te zijn. Ik schreef het al in een ander topic: Ik overweeg nu de cx te gaan verkopen….

Een paar puntjes op de i:

- de LEZ bestrijkt slechts een gedeelte van de linkeroever.
- voor niet toegelaten oude voertuigen (= jonger dan 40 jaar) kan je 8x per 12 maanden een dagpas à € 35,00 p/dg kopen.
- klassiekers van 40 jaar en ouder mogen, tegen verlaagd tarief, onbeperkt de LEZ in, maar er zijn géén dagpassen voor klassiekers, alleen week-, maand-, kwartaal-, half jaar- en jaarkaarten. De tarieven beginnen bij € 20,00 voor een, verlaagd tarief, weekpas..
- in februari 2017 wordt er nog niet bekeurd, maar krijg je bij overtreding een waarschuwingsbrief.
- niet Gent (in 2020), maar Brussel en Mechelen (beide in 2018) worden de volgende Belgische steden met een LEZ.

En dit zijn de normen die Antwerpen hanteert:

Diesels van voor 2001 mogen Het Stad dus sowieso niet in, tenzij ze ouder zijn dan 40 jaar. En die van nà 2001 zonder roetfilter alleen tegen betaling.
Benzine-auto’s van voor 1992 mogen Antwerpen ook niet meer in totdat ze ouder zijn dan 40 jaar.

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2017 11:42 AM
  [ # 3839 ]

Heb je er de kaart ook al eens bijgepakt, Palas? Voor zover ik kan zien is de P&R op linkeroever alleen nog bereikbaar vanuit Zwijndrecht. Dat betekent dus voor mij afslaan van de E34 in Beveren, dan door Beveren, Melsele en Zwijndrecht naar linkeroever. Of tussen Melsele en Zwijndrecht op de tram stappen, maar die parkeerplaats zal met deze nieuwe ontwikkelingen ook snel vol staan.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 10 februari 2017 01:53 PM
  [ # 3840 ]

Dat de P&R op de linkeroever geen goed alternatief is, ben ik volledig met Graddus eens. In Borgerhout, buiten de ring, parkeren lijkt een bereikbaarder, en wellicht ook sneller, alternatief. Zelf zeg ik Antwerpen in de loop van deze maand vaarwel. Met het OV naar Antwerpen is ‘out of question’ gezien het enorme tijdverlies en het ‘s nachts niet rijden van internationale treinen. Doorrijden naar Brussel is, komend jaar althans, een goedkoper alternatief.

Bye, bye, Antwerpen Sad .

Profiel  
 
 
256 van de 277
« Eerste  < Vorige 254 255 256 257 258 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook